Dvd kijken onder linux :?

Pagina: 1
Acties:

• Slaiter
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Slaiter

Firesnake

Topicstarter
IK wou een dvd kijken onder linux, maar het lukt me niet om de boel aan het werk te krijgen :'(

Ik heb videolanclient 2.83 gedownload samen met de libdvdcss 1-1.0.0-1 (als rpm) en deze geinstaleerd wat overigens zonder problemen ging (geen vage errors)

Daarna heb wou ik dus de dvd-filkm gaan bekijken en voerde ik in de terminal "vlc" in waarna videolan opstarte. Ik doe vervolgens de dvd film in mijn dvd speler (mathshita oid) en druk op play (niets) vervolgens druk ik dus op playlist en selecteer dat hij moet spelen vanaf de "cdrom" (weer niets)

Oké stom ik moet de cdrom eerst mounten. Oke weer in terminal
/mnt/mount cdrom en ik probeer bovenstaande nog een keer en wat denk je :? idd weer geen film :(

Langzaam aan begin ik toch een beetje moedeloos te worden en doe nog maar eens een poging alleen nu geeft ik niet aan dat er gespeeld moet worden vanaf "cdrom", maar vanaf "hdc" , maar nee hoor geen enkele reactie :(

Ik snap er echt geen ene moer meer van wat doe ik fout en wie kan mij helpen om wel dvd onder linux te kunnen draaien.

btw. liefts voor mandrake8.1 (debian heb ik nog niet goed aan de praat)

Verwijderd

Niet mounten...

file -> open dics, en dan kies je voor DVD. Klik op OK en spelen maar ;)

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

'K zit nu net Gone in 60 seconds-divX te kijken op CD met XINE 0.9.8 :P

Ook een leuk stukje software...

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Slaiter
  • Niet online

Slaiter

Firesnake

Topicstarter
doet niets :'(

• Slaiter
  • Niet online

Slaiter

Firesnake

Topicstarter
Op zaterdag 26 januari 2002 00:39 schreef BackSlash32 het volgende:
'K zit nu net Gone in 60 seconds-divX te kijken op CD met XINE 0.9.8 :P

Ook een leuk stukje software...
:'( wil ik ook (xine werkte ook al niet btw :'( )

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

heb je alle recente xine0.9.8 files al gehaald? Er staan ook rpmmetjes voor i686 namelijk, die werken prima hier.
[edit]
Wat ik wel heb gedaan is symlinks aanmaken voor m'n combo-drive van /mnt/cdrom naar /dev/dvd en /dev/rdvd , zodat xine makkelijker kan auto-mounten.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Slaiter
  • Niet online

Slaiter

Firesnake

Topicstarter
Op zaterdag 26 januari 2002 00:45 schreef BackSlash32 het volgende:
heb je alle recente xine0.9.8 files al gehaald? Er staan ook rpmmetjes voor i686 namelijk, die werken prima hier.
[edit]
Wat ik wel heb gedaan is symlinks aanmaken voor m'n combo-drive van /mnt/cdrom naar /dev/dvd en /dev/rdvd , zodat xine makkelijker kan auto-mounten.
Ik had de lib-0.9.8.tar.gz en de ui-0.9.8.tar.gz opgehaald en gecompiled, maar zonder resultaat (het lijkt wel of linux gewoon n dvd niet ziet als zijnde dvd speler :( )

• easydisk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-08 14:26
Het staat allemaal in de (in het Nl vertaalde how-to) op
http://www.linuxvideo.org/docs/Linux-DVD-HOWTO/nl/html/Linux-DVD-HOWTO-nl.html

En nog wat links die misschien handig kunnen zijn:
http://www.linuxtv.org/dvd/
http://www.linuxvideo.org/
http://www.opendvd.org/

Als je alleen voor puur DVD kijken gaat zonder opties dan zou je een commandline tool kunnen nemen, http://freshmeat.net/search/?q=dvd&section=projects

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Hoe bedoel je, kun je de dvdspeler wel laten mounten door xine?
probeer het anders eens om een symlink aan te maken naar /dev/dvd , standaard probeert xine die te benaderen..
Speel wat met de instellingen enzo..

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Ogle is een erg goede DVD speler
gewoon ogle typenen hij speelt :)
Plus, Ogle is de enige dvd speler die dvd menus ondersteunt :)

url weetk ff niet, staat op freshmeat :)

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Slaiter
  • Niet online

Slaiter

Firesnake

Topicstarter
Op zaterdag 26 januari 2002 14:15 schreef CyB3R het volgende:
Ogle is een erg goede DVD speler
gewoon ogle typenen hij speelt :)
Plus, Ogle is de enige dvd speler die dvd menus ondersteunt :)

url weetk ff niet, staat op freshmeat :)
zal wel ff zoeken (er moet er toch een werken :?)

• Johannes Verelst
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-11-2022
je kan wel tientallen DVD proggies proberen, maar als je DVD speler niet als DVD speler gezien wordt, gaat niets werken. Kijk dus voor de zekerheid even:
- run 'dmesg | grep -i dvd', ik zie dan:
code:
1
2
hdc: SS03 SAMSUNG DVD-ROM SD-612S, ATAPI CD/DVD-ROM drive
hdd: LITE-ON LTR-12101B, ATAPI CD/DVD-ROM drive

Okay, die wordt als DVD-ROM gezien dus.

Nu heb ik ook scsi-emulatie, dus als ik 'cat /proc/sys/dev/cdrom/info' doe zie ik:
code:
1
2
3
drive name:      sr1     sr0
...
Can read DVD:        0   1

Zie je iets als dat? Als dat niet zo is dan kan moet je het hardware-probleem tacklen, als je het wel ziet moet je kijken of je devices in /dev goed zijn:
code:
1
2
(15:01:59) jverelst@naboo:/dev > ls -lart *dvd*
lrwxrwxrwx   1 root     root        4 Dec  3 14:57 dvd -> scd0

Zoals je ziet, op mijn systeem verwijst '/dev/dvd' naar m'n eerste scsi device (is een IDE dvd speler, maar ik doe dus scsi-emulation).

Als je dan je DVD probeert te mounten, dan moet je in ieder geval .vob files enzo kunnen zien. Zodra dat werkt, kies dan een vob file en doe:
code:
1
xine dvd://VTS_01_2.VOB (naam van jouw vob file dus)

Geeft dat al wat? Voor xine moet je volgens mij wel een aparte dvd-css-plugin hebben, zie de xine homepage.

There are no stupid questions, but there are a lot of inquisitive idiots.

• Slaiter
  • Niet online

Slaiter

Firesnake

Topicstarter
Op zaterdag 26 januari 2002 15:05 schreef Wizard_of_OS een zeer interesant stukje:
De dvd speler werkt intussen gedeeltelijk, maar echt snappen doe ik het nog niet :?

Ik heb hier maar een stuk of 4 dvd's en er is er maar een die werkt (btw allemaal zelfde regiocode).

Ik heb geprobeerd de matrix af te spelen (niets)
daarna sixth sence (ook niets) toen pearl harbor en je raad het al denk ik :) Idd weer niets, maar toen ik daarna de film never ending story erin deed kwam er zowaar ineens een film op m scherm.

Ik kan nu dus maar liefst een dvd film kijken onder linux en dat is (trommelgerof) The Never Ending Story :) |:(

Begrijp me niet verkeerd het is een leuke film, maar het zou wel fijn zijn als ik wat meer films kon kijken dan alleen die :)

• BezurK
  • Laatst online: 14-06 09:12
Probeer Ogle eens, is de enige DVD-speler voor linux met menu-ondersteuning :P
Werkt bij mij iig perfect, moet je wel DMA aanzetten anders schokt het...

Rookworst zonder R is ook worst.

• Slaiter
  • Niet online

Slaiter

Firesnake

Topicstarter
Hehe eindelijk het werkt nu helemaal oké :) :)

Ik moest nog een filetje instaleren om alle dvd's te kunnen afspelen nl 'libdvdcss', nadat ik die erop had staan deden al m'n films het :) :)

• Johannes Verelst
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-11-2022
Op zaterdag 26 januari 2002 18:03 schreef Mataraty het volgende:
Hehe eindelijk het werkt nu helemaal oké :) :)

Ik moest nog een filetje instaleren om alle dvd's te kunnen afspelen nl 'libdvdcss', nadat ik die erop had staan deden al m'n films het :) :)
Tja ... Never Ending Story was waarschijnlijk een onversleutelde DVD. Wat ik wel vreemd vind ... je schreef eerder namelijk:
Ik heb videolanclient 2.83 gedownload samen met de libdvdcss 1-1.0.0-1 (als rpm) en deze geinstaleerd wat overigens zonder problemen ging (geen vage errors)
Werkte libdvdcss die je eerst installeerde alleen samen met vlc ofzo?

Anyway, mooi dat 't werkt! :)

There are no stupid questions, but there are a lot of inquisitive idiots.

• Slaiter
  • Niet online

Slaiter

Firesnake

Topicstarter
Op zaterdag 26 januari 2002 18:24 schreef Wizard_of_OS het volgende:

[..]

Tja ... Never Ending Story was waarschijnlijk een onversleutelde DVD. Wat ik wel vreemd vind ... je schreef eerder namelijk:
[..]

Werkte libdvdcss die je eerst installeerde alleen samen met vlc ofzo?

Anyway, mooi dat 't werkt! :)
Ja dat vond ik zelf ook al raar, maar ja het werkt nu in elk geval. (het kan natuurlijk ook zijn dat er toch iets fout is gegaan bij de eerste keer css instaleren)
Pagina: 1