HUB of Switch

Pagina: 1
Acties:

• kingco
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-05-2022
Ik ben sinds kort in het bezit van een Sitecom 8-port 10/100 mbps ethernet hub in combinatie met twee fast 10-100 mb pci ethernet card met wake up lan.
Nu heb ik begrepen dat de twee kaartjes full duplex zijn maar mijn hub half duplex. Wat heeft dat voor consequenties voor de snelheid van mijn netwerkje. Ik wil ook racegames gaan spellen op mijn netwerkje. Kan ik dan beter voor een Switch gaan want die schijnt wel full duplex te zijn.

Hoe werkt wake up lan? Kan ik een computer (atx-kast) als deze uitstaat op afstand activeren? Ik heb drie pc's in het netwerk staan. Alle 3 de pc's ondersteunen wake up lan (mobo en netwkrt). Op 1 pc (staat boven) komt Chello binnen. Nu wil ik op de andere twee pc's ook Internetten. Is het mogelijk om via een pc (die beneden) staat te gaan internetten zonder dat ik eerst naar boven moet gaan om de Chello-pc aan te zetten (misschien met wake up lan). Wie kan mij helpen??

Verwijderd

Voor een beetje spelletjes, internet delen, en af en toe wat mp3 afspelen kun je best af met een hubje.

Pas met meer dan drie pc's met redelijk forse hoeveelheden onling verkeer, is een switch aan te raden.

Verwijderd

Op zaterdag 26 januari 2002 00:05 schreef MREn het volgende:
Voor een beetje spelletjes, internet delen, en af en toe wat mp3 afspelen kun je best af met een hubje.

Pas met meer dan drie pc's met redelijk forse hoeveelheden onling verkeer, is een switch aan te raden.
mierenneukmodus -het is onderling- ;)

Verwijderd

Op zaterdag 26 januari 2002 00:06 schreef firstwollie het volgende:

[..]

mierenneukmodus -het is onderling- ;)
Je weet toch wat ik bedoel, dus 't is een functionele post, geen 100% grammaticaal correcte :P

Verwijderd

Ik zou altijd voor een switch gaan.
Alleen al kijkend naar mijn eigen ervaringen.

En wake up lan is niets anders dan een pc die in de stand-by modus of in de slaap-stand staat daar uithalen als hij wordt aangesproken vanaf een andere pc.

Als je met meerdere pc's online wilt (tegelijker tijd) dan zou ik één pc tot server maken.
Kan al een 486 zijn met proxy software
kijk eens op.
http://www.analogx.com voor gratis versies.

• kingco
Dus als ik het goed begrijp, als ik met 2 of 3 man ga racen via mijn netwerk moet dat goed gaan met een hub.

Wat is precies half duplex of full duplex.

• Sn3akz
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-01 20:37
Half duplex: Ik praten, jij w8n... Jij praten, ik w8n..
Full duplex: Ik praten, jij praten en mekaar nog begrijpen en verstaan ook...

Even heel simpel uitgelegd :)

Verwijderd

Duplex transmissie
Ook wel full-duplex transmissie genoemd. Communicatie die simultaan, in beide richtingen, tussen de zender en de ontvanger plaats vindt .Alternatieve transmissiemethoden zijn simplex, eenrichtingsverkeer, en half-duplex (dat is tweezijdige communicatie maar slechts ineen richting tegelijk).

Weet je zo genoeg.

• kingco
Ja, allemaal bedankt voor de info.

Verwijderd

Er is nog een verschil tussen een hub en een switch:

Als een hub een pakketje verzend stuurt hij het door naar alle aangesloten computers. De computer waarvoor het bestemd is pikt het pakketje eruit, de andere doen er niks mee (hoop je dan). Een switch onthoud de MAC-adressen van de NICs in de computers en stuurt pakketjes alleen door naar de computer waar ze voor bedoeld zijn. Dus met bijvoorbeeld vier computers kun je gelijktijdig van A naar B en van C naar D zenden, elk op 100 Mbit. Bij een hub zou alles door elkaar lopen, en zou je dus maximaal met 50 Mbit kunnen zenden.

• Axel666
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-10-2022
Erhm hub is voor thuis altijd voldoende, switch is prive handig voor de grotere lan partys, om mee te klooien voor beroeps redenen (een wat duurdere switch met vlans etc) en natuurlijk gewoon om stoer te doen. Je kent die mensen wel: ik mag dan in een fiat rijden maar in me kelder staat wel een lambda wavestar van lucent =)

9worlds.net @ hattrick.org

Verwijderd

Verschil tussen een hub en een switch (goede kwaliteit) qua prijs vind ik op dit moment echt zo goed dat ik sowieso voor een switch zou gaan. Vaak schelen de prijzen maar een paar tientjes.

Verwijderd

Op zaterdag 26 januari 2002 00:39 schreef Axel666 het volgende:
Erhm hub is voor thuis altijd voldoende, switch is prive handig voor de grotere lan partys, om mee te klooien voor beroeps redenen (een wat duurdere switch met vlans etc) en natuurlijk gewoon om stoer te doen. Je kent die mensen wel: ik mag dan in een fiat rijden maar in me kelder staat wel een lambda wavestar van lucent =)
Waarom zou je in godesnaam nog een hub kopen als je voor een geeltje meer een switch kan kopen?

Ik heb zelf een Unex 10/100mbit 8 poorts switch en daar heb ik €100 voor neergelegd, geen geld dus, voor een hub van hetzelfde merk zou ik iets van €90 kwijt geweest zijn.

• Axel666
Op zaterdag 26 januari 2002 01:35 schreef Kremez het volgende:

Waarom zou je in godesnaam nog een hub kopen als je voor een geeltje meer een switch kan kopen?
Geen flauw id, heb zelf een intel express 510 >:) maar het ging er ff om dat je voor thuis aan een hub genoeg heb, zou persoonlijk met (of zonder;)) zo'n klein prijs verschil altijd voor een switch gaan.

Trieste gedachte is wel dat ik nu zo'n mooie switch heb terwijl we allemaal binnen 1 jaar toch met 4 keer de snelheid op usb kunnen zitten. |:(

• Sn3akz
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-01 20:37
Op zaterdag 26 januari 2002 05:29 schreef Axel666 het volgende:
Trieste gedachte is wel dat ik nu zo'n mooie switch heb terwijl we allemaal binnen 1 jaar toch met 4 keer de snelheid op usb kunnen zitten. |:(
Niet mee eens.. :)

Zeker bij grotere netwerken zal UTP nooit echt verdrongen worden door USB.. Gewoon omdat er teveel nadelen aan UTP kleven.

UTP is aardig gestandariseerd en dermate ver doorgevoerd in het bedrijfsleven dat ik nooooit geloof dat we binnen een jaar allemaal op USB zitten.... Misschien over een jaar of 20

Verwijderd

Op zaterdag 26 januari 2002 01:35 schreef Kremez het volgende:

[..]

Ik heb zelf een Unex 10/100mbit 8 poorts switch en daar heb ik €100 voor neergelegd, geen geld dus, voor een hub van hetzelfde merk zou ik iets van €90 kwijt geweest zijn.
Waar heb je die gekocht?

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-08 18:13

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Op zaterdag 26 januari 2002 05:29 schreef Axel666 het volgende:

Jij ziet het verschil niet tussen UTP en USB. USB is ontwikkeld om allerlei apparatuur aan te sluiten op je comp van een zipdrive tot een webcam. UTP is ontwikkeld om netwerken in elkaar te zetten niet meer en niet minder. Bovendien als UTP al vervangen wordt dan is het door glas en zeker niet door USB. USB zal vervangen worden door firewire

Verwijderd

Op zaterdag 26 januari 2002 00:42 schreef ZFL@SH het volgende:
Verschil tussen een hub en een switch (goede kwaliteit) qua prijs vind ik op dit moment echt zo goed dat ik sowieso voor een switch zou gaan. Vaak schelen de prijzen maar een paar tientjes.
en jij dacht dat dat een goede switch was hehe...

maar voor thuisgebruik zijn die (goedkope) switches prima...

• Axel666
Op maandag 28 januari 2002 13:25 schreef TrailBlazer het volgende:

[..]

Jij ziet het verschil niet tussen UTP en USB. USB is ontwikkeld om allerlei apparatuur aan te sluiten op je comp van een zipdrive tot een webcam. UTP is ontwikkeld om netwerken in elkaar te zetten niet meer en niet minder. Bovendien als UTP al vervangen wordt dan is het door glas en zeker niet door USB. USB zal vervangen worden door firewire
Erhm ik heb helemaal nooit gezegt dat usb utp zou vervangen maar ik zou toch zweren dat het mogelijk zou gaan worden om een simpel netwerk te maken over usb wat veel sneller zou zijn dan utp.

Verwijderd

usb sneller dan utp, sorry !!!

gigabit ethernet is nog altijd sneller dan usb, prijs is een ander verhaal

Verwijderd

Op maandag 28 januari 2002 13:21 schreef BigRonnyV het volgende:

[..]

Waar heb je die gekocht?
Bij Mediamarkt A'dam Z.O.
Pagina: 1