zelf netwerk storage machine maken

Pagina: 1
Acties:

• megamuch
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-01 20:14

megamuch

Tring Tring!

Topicstarter
Zie topic titel,

wat heb ik:

4 scsi schijven (scsi 2 en 3 allemaal lvd)
1 scsi controller (29160)
1 kast (is wel zo makkelijk :P )
1 mobo + proc (pIII500)
256 ram.
1 netwerkkaart

dit moet het nieuwe bakkie dus worden. Alleen ik wil er geen windows of linux op. Ik wil er een echt storage os op, die van al die schijven software matig raid maakt, en die ik alleen via tcp/ip kan beheren...

alleen waar vind je zo'n os!?!?!?
iemand een idee?

Verstand van Voip? Ik heb een leuke baan voor je!

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-03 20:42
Beter wel gewoon Windows 2000 en dan software raid.
Dat is mijn advies.

• megamuch

megamuch

Tring Tring!

Topicstarter
en dat wil ik dus niet :P

• Pantagruel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-02 20:48

Pantagruel

Mijn 80486 was snel,....was!

Op zaterdag 26 januari 2002 00:02 schreef megamuch het volgende:
Zie topic titel,

wat heb ik:

4 scsi schijven (scsi 2 en 3 allemaal lvd)
1 scsi controller (29160)
1 kast (is wel zo makkelijk :P )
1 mobo + proc (pIII500)
256 ram.
1 netwerkkaart

dit moet het nieuwe bakkie dus worden. Alleen ik wil er geen windows of linux op. Ik wil er een echt storage os op, die van al die schijven software matig raid maakt, en die ik alleen via tcp/ip kan beheren...

alleen waar vind je zo'n os!?!?!?
iemand een idee?
Als ik me niet vergis hebben vrijwel alle NAS oplossingen een linux of linux derivaat als OS. Afhankelijk van de prijs gewoon software RAID of voor de duurdere klasse hardware RAID.

Voor de niet unix gebruikers is Win2K of WinXP een goede oplossing. HDD's als dynamic aanmerken en dan de hele boel als spanned inrichten. Formateren duurt wel lang maar t werkt ok (heb zelf WinXP op p3-866/384 OS op een 7.6 GB en dan 2x28,5 software spanned set). Software RAID is ingeval van RAID 0/0+1 risiocvol. Als een vd hdd's stop ben je je hele array kwijt. Trouwens booten van t array kun je vergeten.

De bovenstaande bak zal tzt linux gaan doen en dan eveneens software RAID 0 (spanned)

Grtz

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

• megamuch

megamuch

Tring Tring!

Topicstarter
hmm.. zal dus 1 of ander exotisch linux derivaat moeten installen..

minder.. tsja, die echte hotswappable storage dingen van $$$$$ hebben allemaal een custom OS, maar die is natuurlijk nergens te krijgen en zeker niet te gebruiken op een normaal systeem..

hmm.. maybe win2k er maar is op rammen.. of XP.. kan ik hem makkelijker overnemen.. hmm..

• Pantagruel

Pantagruel

Op zaterdag 26 januari 2002 00:29 schreef megamuch het volgende:
hmm.. zal dus 1 of ander exotisch linux derivaat moeten installen..

minder.. tsja, die echte hotswappable storage dingen van $$$$$ hebben allemaal een custom OS, maar die is natuurlijk nergens te krijgen en zeker niet te gebruiken op een normaal systeem..

hmm.. maybe win2k er maar is op rammen.. of XP.. kan ik hem makkelijker overnemen.. hmm..
RedHat 7.2, Suse 7.4, Mandrake 8.1 wat je leuk vindt.
Voordeel: veel services op de bak (NFS, HTTP,FTP.SAMBA voor windows sharing) op relatief langzame hardeware
[mijn linux file server (nr 2) = Celeron 300/384 total cap. = 100 GB]
Nadeel: leercurve van OS is stijl.

Win2K/XP
Voordeel: Snel te begrijpen, bekende 'smoel'
nadeel: resource hungry, oftewel, vette pc nodig

Wat betreft hotswappable: dat is een kwestie van de RAID adapter die het ondersteund en de drives moeten het ondersteunen (laatste ben ik niet echt zeker van). In de regel zis dat soort hardware inderdaad $$$$$$$.
Niet voor niets dat jou NAS oplossing een echte 'poorman's' NAS is. Niets mis mee hoor, goed gebruik maken van je oude hardewaren :-)

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

• megamuch

megamuch

Tring Tring!

Topicstarter
Op zaterdag 26 januari 2002 00:37 schreef Pantagruel het volgende:

[..]

RedHat 7.2, Suse 7.4, Mandrake 8.1 wat je leuk vindt.
Voordeel: veel services op de bak (NFS, HTTP,FTP.SAMBA voor windows sharing) op relatief langzame hardeware
[mijn linux file server (nr 2) = Celeron 300/384 total cap. = 100 GB]
Nadeel: leercurve van OS is stijl.

Win2K/XP
Voordeel: Snel te begrijpen, bekende 'smoel'
nadeel: resource hungry, oftewel, vette pc nodig

Wat betreft hotswappable: dat is een kwestie van de RAID adapter die het ondersteund en de drives moeten het ondersteunen (laatste ben ik niet echt zeker van). In de regel zis dat soort hardware inderdaad $$$$$$$.
Niet voor niets dat jou NAS oplossing een echte 'poorman's' NAS is. Niets mis mee hoor, goed gebruik maken van je oude hardewaren :-)
ach op me werk heb ik 4 van die NAS dingen staan, maarja je wil zelf thuis ook je iso's wel is wegzetten.. branden duurt nog zo lang en deze oude hardewaren zijn allemaal gratis, dus ja wat kan je ermee..

Daarom dacht ik dat er misschien nog wel zo'n custom OS te vinden zou zijn.
Het gaat voornamelijk om ftp opslag, en backup van mijzelf. Dus met een 10/100 netwerkkaartje moet dat allemaal geen probleem zijn.. Alleen dat OS is zo verrot moeilijk te vinden :) (of bestaat niet eens voor 'normale pc hardware')

• Pantagruel

Pantagruel

Op zaterdag 26 januari 2002 00:44 schreef megamuch het volgende:

[..]

ach op me werk heb ik 4 van die NAS dingen staan, maarja je wil zelf thuis ook je iso's wel is wegzetten.. branden duurt nog zo lang en deze oude hardewaren zijn allemaal gratis, dus ja wat kan je ermee..

Daarom dacht ik dat er misschien nog wel zo'n custom OS te vinden zou zijn.
Het gaat voornamelijk om ftp opslag, en backup van mijzelf. Dus met een 10/100 netwerkkaartje moet dat allemaal geen probleem zijn.. Alleen dat OS is zo verrot moeilijk te vinden :) (of bestaat niet eens voor 'normale pc hardware')
Je zou zo'n NAS doosje open kunnen schroeven (zeg maar dag met het handje naar je garantie) om te kijken wat voor hardware er insteekt om een indruk te krijgen of dit echt generieke hardware is (zal wel). Misschien zit er zelfs een OS rescue disc bij. Als dat zo is dan houdt niets je toch tegen om dit even op standaard pc hardware uit te proberen. Het ergste wat gebeurdt is dat je overspoeld wordt met meldingen dat deze of geen hardware er niet is :7

Ik geef de voorkeur aan een linux gebaseerde oplossing. Stabiel, gratis en voor niks. [illegale windows install buiten beschouwing gelaten B-)]. Als je gat zoeken op deja.com dan kom je vast er zeker ppor man's NAs, home made NAS oplossingen tegen.

• ElemenTAL
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-07-2025

ElemenTAL

Tweaking the elements

Novel Netware 6.0 is dat niet iets. Ik heb het nog niet gebruikt maar ik heb isos zien staan.

Nuff Said

Pagina: 1