remote Xwindow probleempje

Pagina: 1
Acties:

• Carnifex
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-08 11:17
als ik xwindows remote wil starten krijg ik de volgende foutmelding:
code:
1
2
Authentication failed - cannot start X server.
Perhaps you do not have console ownership?

met de root werkt het wel, maar met de users dus niet... weet iemand waar ik de users console ownership kan geven oid?

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Mja, wat wil je precies? Als je remote inlogt en een X server start, dan komt die X op het beeldscherm van de remote computer... Volgensmij is dat niet wat jij zoekt.

Als het dat wel is: In Debian staat iig in /etc/X11/Xwrapper.config of alleen root, alleen root + console users of iedereen een X server mag starten.

• Carnifex
de bedoeling is inderdaad om op de remote pc xwindows op te starten en dat dan op de locale pc te zien. Met de root werkt het dus goed, maar als ik als gebuiker inlog niet :(.

Ik gebruik redhat 7.1 en heb wat instellingen aangepast in /etc/X11/xdm, die in een andere posting werden aangeraden (heb natuurlijk eerst een search gedaan). Maar die aanpassingen waren dus niet voldoenden.

Het vreemde is dus ook dat het zowiezo niet lukt op X op te starten als ik remote als user ipv root inlog. Ik krijg dan steeds de bovengenoemde foutmelding. (als ik op de pc zelf inlog kan ik als user wel X gebruiken)...

iemand tips?

• Onno
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Op zaterdag 26 januari 2002 20:23 schreef Carnifex het volgende:
de bedoeling is inderdaad om op de remote pc xwindows op te starten en dat dan op de locale pc te zien. Met de root werkt het dus goed, maar als ik als gebuiker inlog niet :(.
Logisch, je probeert een X-server op de console van die remote pc te starten. En dat mag je alleen als lokale user op die console, of als root.

Als je al een complete X omgeving hebt draaien, en op die remote pc alleen X-proggies wilt gebruiken kun je die gewoon starten zonder 'startx'. Als je alleen een X-server hebt, en de windowmanager etc. van die pc wilt hebben zou ik eens naar XDMCP kijken.

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Heb je al gekeken of /etc/X11/Xwrapper.config bestaat? En zo ja, wat daar in staat?

• Carnifex
Op zaterdag 26 januari 2002 21:49 schreef Onno het volgende:

[..]

Logisch, je probeert een X-server op de console van die remote pc te starten. En dat mag je alleen als lokale user op die console, of als root.

Als je al een complete X omgeving hebt draaien, en op die remote pc alleen X-proggies wilt gebruiken kun je die gewoon starten zonder 'startx'. Als je alleen een X-server hebt, en de windowmanager etc. van die pc wilt hebben zou ik eens naar XDMCP kijken.
Hmmz, ik merk het ja... ik wil idd ook mijn windowmanager etc gebruiken.. staat dat XDMCP in /etc/X11/xdm ?
'k zal er eens naar zoeke... thanxz :)
Op zaterdag 26 januari 2002 22:07 schreef deepinspace het volgende:

Heb je al gekeken of /etc/X11/Xwrapper.config bestaat? En zo ja, wat daar in staat?
Nee, die bestaat niet (misschien omdat ik redhat gebruik? :?

• Onno
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Op zondag 27 januari 2002 11:37 schreef Carnifex het volgende:
Hmmz, ik merk het ja... ik wil idd ook mijn windowmanager etc gebruiken.. staat dat XDMCP in /etc/X11/xdm ?
Ja, je moet in xdm-config aangeven dat xdm moet luisteren naar XDMCP requests, en in Xaccess vervolgens naar requests van wie. (je zou kunnen willen dat alleen bepaalde pc's gebruik mogen maken van je xdm)

• Carnifex
het vreemde is dus dat het met de root wel werkt, maar als ik als user inlog niet... waar kan ik opgeven wie xdm mag opstarten?Als ik gewoon xdm intik als user zegt ie:
code:
1
Only root wants to run xdm

Ik heb toch sterk het vermoeden dat ik dat in xdm-config ofzo moet aanpassen, maar ik kan er niks over vinden :(

• Carnifex
problem solved!

Blijkbaar is xdm het inlogprogramma... dat wist ik dus niet :). Ik xdm starten als root en daarna kreeg ik vanzelf een inlogscherm op mijn andere pc en kon ik als 'gewone'user inloggen :D. Ik dacht dus dat je xdm als user zijnde moest starten om daarna grafisch in te loggen..

bedankt voor de hulp ;)

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11:49

Equator

Crew Council

🦺#Rodekruis #whisky #barista

Als je ysteem in init 5 draait, en je heb in de /etc/X11/xdm de volgende bestanden aangepast:
Xaccess & xdm-config dan kan je met een goede client een perfecte verbinding maken.

Ik zelf gebruik hiervoor ReflectionX, die kan een xdmcp verbinding maken naar een linux server.
echter moet dan wel X al draaien.
wat jij probeerde was volgens mij X te starten over een ssh connectie :?

hoe dan ook, het werkt nu al, maar het kan makkelijker. ;)
Als ik tijd heb, zal ik wel een screenie posten met een aanmeldingsscherm van kde in een windows omgeving.

* Equator heeft dan alleen iemand nodig om de screenie te posten |:(

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op maandag 28 januari 2002 08:08 schreef CyberJ het volgende:
* deadinspace heeft dan alleen iemand nodig om de screenie te posten |:(
Gooi maar in ftp://gemini.luon.net/incoming/
Pagina: 1