Iemand ervaring met zelfbouw 1u servers?

Pagina: 1
Acties:

• Ravieh
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-06-2022
<blaartrekkend verhaal>

Ik zit serieus te overwegen om op korte termijn een 1u server te gaan bouwen alleen zijn een paar dingen die ik mij
afvroeg.

Ik heb al even rondgesnuffeld bij ctw en kwam op het volgende lijstje

kassie 1u - P13 CX21 1U
mobo - tyan tiger 200t met vga en ide reet(raid)
voorlopig maar single cpu 1,2 ghz tualatin (ook al idioot hoog maar goed)
512 MB 133 geheugen erin
en 2x20gb HD's (moet webserver worden, geen divx trading place ;)

wat ik mij eigenlijk afvroeg is:
is een mobo + socket + fcpga cpu + koeler niet hoger dan 4,4cm? of zijn er dan speciale platte koelers te krijgen of zo of heatsink of weet ik veel.
En als het al past heb je niet echt veel ruimte boven die koeler over.. iemand ervaring hiermee?

</blaartrekkend verhaal>

-= Baat het niet....dan schaad het misschien :) =-

• joop3
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17-01 16:52

joop3

Nog nooit zelf gebouwd maar wel al wat 1u machientjes van binnen gezien. Is inderdaad ontzettend weinig ruimte beschikbaar voor de koeling.

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Er zijn inderdaad speciale low-profile koelers voor 1U kasten. Gewoon een wat plattere heatsink.

• AceRimmer
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:32

AceRimmer

What a guy...

Bij de 1u kasten die ik gezien heb, werd fan niet bovenop de heatsink, maar ernaast gezet. Dat zijn dan fans met een 'horizontale' flow.
Ook stonden de geheugenmodules altijd schuin, anders werd het ook te hoog. Dat is op de foto's die ik zo van dat mobo zag niet het geval.

Smoke me a kipper, I'll be back for breakfast

• Ravieh
Kheb nog even rondgekeken enzo, en dat zal de manier ook wel zijn.
Heatsink en fans ernaast (mogen naar mijn idee alleen wel beste fans zijn dan, maar goed)
Zelfde als een laptop dan denk ik zo.

En wat betreft die hoogte van je geheugen chippen. Volgens tyan is dat mobo rackmount ready (nou is 4u ook rackmount) maar dat zoeken ze dan bij ctw tzt maar lekker uit. Anders moet je inderdaad zo'n mobo hebben waar je memsloten onder 25graden staan.

Anyways... we zien wel, ga nog even verder zoeken... knap weinig informatie over die 1u cases van ctw te vinden namelijk.

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:21

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Als je normaal unbufferend non-parity SDRAM gebruikt zijn de DIMMs meestal zo laag dat ze rechtop in de kost kunnen staan. ECC Registered DIMMs zijn hoger en hebben daarop een gekanteld DIMM slotje nodig.

T.net gaat binnenkort twee 1U servers in gebruik nemen en daar zitten normale moederplankjes in met rechtopstaande DIMM slots.

• fagao
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:23
Wij hebben hiero ook een stuk of 25 van die 1U servers draaien. Het nadeel is dat er geen standaard koeling op gaat. Die zijn vaak te hoog. Als je ECC registred Dimmies erin wil hebben moet je zorgen dat je een bordje hebt met gekantelde Dimm sloten. Tyan heeft wel zo'n bordje, ff kijken op de site van Tyan

Verwijderd

Alpha en Thermal Take hebbe 1U coolers

Verwijderd

Koop een Compaq DL360 :)

• Maf
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-08 12:22

Maf

Ik heb al tientallen (al dan niet honderden) 1U servertjes gebouwd.. het bedrijf waar ik werk levert vooral aan inernethostingbedrijven.

Standaard word gebruik gemaakt van een "kleine" koeler, deze past nog tussen de cpu en de afdekkingsplaat. Let wel op: Deze koeler heeft vaak een uiterste.
Degene die ik laatst nog bouwde had nog steeds een limiet van 1000 MHz, zette je een snellere proc erop dan sloeg hij gewoon in zn beveiliging (het grote voordeel van Intel procs)

Ook die 2e hdd van je. Let erop dat je een 1U kast koopt waar deze ook in kan. Je hebt verschillende 1U kasten. Bij sommige kunenn er 2 CDROM's in en 1 hdd, bij weer andere 2 hdd's en 1 CDROM, bij weer andere een dikette, CDROM en hdd.

Het geheugen is ook een bespreekpunt. Sommige geheugenmodules zijn net te hoog en sommige zijn van goed formaat. Let hierop als je ze koopt. Ze hebben geen speciale afmeteing maar in de hoogte van modules zit eenmaal verschil.

Bij de meeste 1U kasten (dus niet allemaal, voordat we gaan flamen) is het zo dat de backplate al is voorbepaald en niet evranderd kan worden, passen de aansluitingen van het moederbord niet dan kan je het vergeten.

De voeding is ook minder vermogen maar aangezien je beperkt bent in je uitbreidingen is dit meestal geen probleem. Toch ff opletten.

Het beste kan je gewoon alles van tevoren bekijken en kijken of alles goed past en goed gaat. Spreek altijd af dat je iets kan ruilen mocht het niet werken/passen oid

Voor meer vragen sta ik altijd open...

"If someone takes a knife, you take a gun. If someone puts one of yours to the hospital, you send one of them to the morgue. That's the Chicago way."

Verwijderd

Kijk hier ook ff:

http://www.anandtech.com/cooling/showdoc.html?i=1571&p=1

Best wel interessant als je het over 1U coolers hebt.

• Ravieh
Kheb gisteren weet-ik-veel-hoeveel-uur rondgekoekeloerd, maar die 1u kasten van ctw komen nogal uhh ''armoedig'' op mij over. (maar 2 4cm koelertjes. zijn trouwen mapower.com kassies)
Als ik dan in mijn geval op termijn er 2x 1,2ghz inprop dan trekt de koeling het naar mijn bescheiden (lees prutser) mening het al niet.
En, inderdaad, erg makkelijk zelf koelers erin proppen zal ook niet meevallen.
Voor boven op die cpu's is in ieder geval wel het 1 en ander te vinden in de vorm van low-profile koelers maar, zoals we allemaal weten, de hd's van tegenwoordig zijn ook niet echt koele kikkers meer.

(<offtopic> word momenteel weer enorm afgeleid door die geheugenchipbabebanner bovenaan dit windootje, de dimm van je dromen....is dat dan overigens meteen een dimbo? ipv een bimbo? ...ow well... ;) </offtopic>)

Femme, wat voor kassies gaan jullie gebruiken voor t<punt>net dan? gaat dat ook zelfbouw worden of kant-en-klaar ala cobalt raq spul?

En wat voeding betreft, enige kassies waar ik zowiezo naar kijk zijn 250watt kassies, wat je heel veel tegenkomt zijn die 180watt krengen, maar die trekken 2cpu's en 2hd's weer niet echt.

Al met al valt het niet mee om iets goeds te vinden op 1u hoog gebied.
But the battle ain't over yet!

Stay tuned ;)

• Maf

Maf

De PROCASE 1U kasten zijn van goede kwaliteit, zoek daar eens naar....

"If someone takes a knife, you take a gun. If someone puts one of yours to the hospital, you send one of them to the morgue. That's the Chicago way."

• Ravieh
Ow yeah, kijk.... dat zijn nou tips, ik wist niet dat je deze kassies in nederland kon krijgen..

Dank u mijnheer maf, you helped me a great deal

kussss ;)

• Maf

Maf

Op zondag 27 januari 2002 13:50 schreef Ravieh het volgende:
Ow yeah, kijk.... dat zijn nou tips, ik wist niet dat je deze kassies in nederland kon krijgen..

Dank u mijnheer maf, you helped me a great deal

kussss ;)
You're welcome

Verwijderd

Op zaterdag 26 januari 2002 17:37 schreef gveerman het volgende:
Koop een Compaq DL360 :)
idd :z

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-08 11:58

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Ik schop geen eeuwenoud topic omhoog hoor :P

Helaas is dit een van de specifiekere topics die ik tegenkom over mijn probleem, dus post ik hier na ruim 1 jaar maar effe een reply op.
Ik wil binnenkort ook een 1U server neerzetten, en heb hierover ook wat vraagjes.
Ik kan dus goedkoop aan 2 typen mobo's komen om een servertje mee te bouwen. Ze hebben echter allebei rechtopstaande sloten tbv reged. sdram. Passen hierop gewoon low profile reged. dimms, qua hoogte?
En de voeding inderdaad, de std. procase (goedkoopste 1U van shop.t.net) heeft een 180W voeding, dat zal, vrees ik niet voldoende zijn voor een Dual P3 1GHz setup incl. 2 (of drie) schijven, waarvan 1 (of 2) 10K scsi.
Dan nog over de moederbord afmeting. Deze kast zou 12" x 9,6" borden aankunnen, maar zou hij ook 12" x 10" borden aankunnen? Zover ik aan het bord heb kunnen zien zit die extra 0,4" puur linksonder, waar de scsi aansluitingen zitten (als de mobo-aansluitingen muis enz. rechtsboven zitten.)
Ik kan nl. een Asus CUR-DLS nemen, welke een minder luxe chipset heeft (2gb max) of de Asus TR-DLS, welke de nieuwere chipset heeft (4gb max) maar dus 0,4" groter is dan de vermelde maat.
Gezein al een hele tijd de procase site nogal offline en dood is kon ik dit zo niet op het net vinden...
oud topic, lees data voor je post :X

• LopeZ
  • Laatst online: 06:26

LopeZ

Too much is never enough

Even over je moederbord, ik heb de CUR-DLS in mijn workstation zitten en die kan dus wel max 4GB aan, geen 2GB zoals jij zegt.

Het ram wat jij meld moet gewoon passen, zeker omdat je low profile hebt. Je kunt altijd nog in de specs (neem aan dat je geen merkloos troep in een server zet) kijken hoe hoog je ram is.

Over de 9,6" en 10"
Asus meld 10" en volgens mij is dat dus gewoon een afgerond getal, aangezien server borden en kasten vaak aan een standaard grootte vast zitten.

Ben benieuwd trouwens hoe jij goedkoop aan deze borden kunt komen, ze waren toen ik hem kocht zo'n 460 euro :X

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-08 11:58

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Zo het er nu naar uit ziet heb ik binnenkort de TR-DLS binnen, hij is 12"x9,6" op een deel van het bord na, waar de scsi zit, daar is hij dus 10". Hopen dat dat gaat passen, 1U extra zou me 17,50/mnd extra kosten.
Hoe bevalt die CUR-DLS trouwens? Die 2gb las ik op internet, waar geen 1gb in de memconfig voor dat ding stond (t.net shop). De handlieding meld idd wel gewoon 4gb max.
Gewoon op internet zijn de bordjes voor ~200 te koop. Hoop hem spoedig binnen te hebben iig :-)

• LopeZ
  • Laatst online: 06:26

LopeZ

Too much is never enough

Bevalt me echt super. Beter dan elk ander bord dat ik ooit gehad heb. Ik heb echt nog NOOIT een crash gehad, tuurlijk wel dat een prog vast liep maar kon dan gewoon verder windowsen. Serverworks heeft het gewoon erg goed met ze chipsets voor elkaar. Onboard scsi doet het ook goed, enige nadeel is dat ik juist de versie heb met de dual u2w en niet de dual u160. Jammer maar helaas, jij hebt als het goed is wel dual u160. Ik heb overigens wel de 64bits sloten (er staat in de handleiding dat als je u2w hebt dat je dan geen 64bits sloten hebt :?

Verder, echt helemaal niets op aan te merken, de onboard intel lan doet niet onder voor een losse intel controller, de ati video is weinig maar ach voor server doeleinden boeit dat niet. Ik heb er een pci ati radeon in gezet, alleen maar om het feit dat ik dan goeie resoluties kan draaien en dualhead heb. Ram moet je dus wel verplicht ECC REG nemen maar dat wist je neem ik aan.

Tip: Als je scsi raid wilt dan zijn er LSI pci kaartjes te koop die van je onboard scsi -> onboard scsi raid maken. http://www.scsi4me.com/index.php?display=ami762.htm zoiets dus. Jammer dat de verzendkosten net wat te hoog zijn voor 1 kaart, anders had ik die erbij genomen :)
Pagina: 1