processorkoeler via potmeter in te stellen?

Pagina: 1
Acties:

• Sweet
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-12-2022
Kun je zomaar een potmeter tussen de processorkoeler en de moederbordaansluiting plaatsen?

De Zalman 5005 heeft zo'n device (ervaringen iemand?). Het zou een mooie optie zijn om een lawaaierige koeler wat stiller te maken.

• Sweet
eventjes topic in de ranglijst laten stijgen :-)

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Nou oke dan :)
Ja dat kan. Mijn processorkoeler loopt nu op 3500 in plaats van 5500 toeren, en dat scheelt een hoop herrie, en mijn temp is stressed maar een beetje hoger (4 graden).
Ik heb een lineaire 100 Ohm 2W potmeter ertussen gezet.
En nog geen seconde spijt van gehad :)

• Sweet
robbb,

bedankt kerel.

Als het zo makkelijk kan, heb je dan misschien ook een tip voor me welke heatsink/koeler ik het beste zou kunnen nemen (niet zo'n dure) om dit in de praktijk te gaan brengen?

Verwijderd

Op vrijdag 25 januari 2002 21:11 schreef Sweet het volgende:
Kun je zomaar een potmeter tussen de processorkoeler en de moederbordaansluiting plaatsen?

De Zalman 5005 heeft zo'n device (ervaringen iemand?). Het zou een mooie optie zijn om een lawaaierige koeler wat stiller te maken.
Ja. Alleen: er is een verschil tussen een potmeter en de Zalman Fan Mate 1 (ik neem aan dat je die bedoelt). De eerste is een regelbare weerstand en de tweede een electronische spanningsregelaar. Persoonlijk vind ik een potmeter veel mooier werken (heb er nu eentje achterin de pc gemonteerd). Zo'n spanningsregelaar als de Fan Mate 1 werkt ook prima, maar je krijgt nooit de volle 12 Volt over je fan als je dat zou willen. Je kunt het best een 5 Watt draadgewonden potmeter nemen. Daarmee kun je verreweg de meeste fans aan.

edit:
Mijn Zalman CNPS6000-Cu werd dus met een Fan Mate 1 geleverd.

Verwijderd

Op vrijdag 25 januari 2002 22:11 schreef Sweet het volgende:
robbb,

bedankt kerel.

Als het zo makkelijk kan, heb je dan misschien ook een tip voor me welke heatsink/koeler ik het beste zou kunnen nemen (niet zo'n dure) om dit in de praktijk te gaan brengen?
Kweet niet of ik ook mag antwoorden, maar dan moeten we eerst weten wat voor processor je hebt. :)

• Sweet
Je mag ook antwoorden Mace, graag zelfs,

Er is een Duron 1200 in bestelling.

Verwijderd

Op vrijdag 25 januari 2002 22:25 schreef Sweet het volgende:
Je mag ook antwoorden Mace, graag zelfs,

Er is een Duron 1200 in bestelling.
Ben even op www.coolermaster.com aan het kijken... ;)

Verwijderd

[Off topic]

Wat kost zo'n 5 watt potmeter (draadgewonden) eigenlijk bij de lokale elektroboer? Dat kan neem ik aan ook met mn in bestelling zijnde Papst 8412 NGM?

[/Off Topic]

• AlterEgo
  • Niet online
Koop een dikke Spire BigRock of Superrock (ca 20 €).
Flinke koelblokken met een koperen bodem met 60 of 70 mm Fans. Ik ben er voor het geld erg tevreden mee (zonder aanpassing zijn ze wel vrij lawaaiig).

Verwijderd

Die CoolerMaster DP56I31C is bijvoorbeeld een mogelijkheid. In feite moet je gewoon de specs van een koeler bekijken. Als je een koeler kiest die volgens de specs een (veel) snellere processor aankan, heb je ook wat speling om het toerental van de fan naar beneden af te regelen.

Het enige verschil tussen de tot nu toe verkochte DP56I31C en de 'low noise' uitvoering die je op de site ziet is natuurlijk de fan. Mijn eigen Spire koeler heb ik ook 'low noise' gemaakt door de fan te vervangen. :)

Verwijderd

Op vrijdag 25 januari 2002 22:32 schreef robbb het volgende:
Koop een dikke Spire BigRock of Superrock (ca 20 €).
Flinke koelblokken met een koperen bodem met 60 of 70 mm Fans. Ik ben er voor het geld erg tevreden mee (zonder aanpassing zijn ze wel vrij lawaaiig).
Zeker weten. Ik had zelf ook een 5T208B1H3T SuperRock. Nu een Zalman CNPS6000-Cu. Het koelblok is hartstikke goed, maar de fan is verschrikkelijk. Het probleem is, dat die een afwijkende maat heeft: 7x7. De meeste zijn 6x6 of 8x8. Ik heb zelf een paar maanden terug een 8x8 op de SuperRock gezet, maar dan moet je dus een andere bevestigingsmethode vinden.

Rob, heb jij de SuperRock fan vervangen of laat je de fan alleen op een lager voltage lopen?

edit:

N.B. Er moet uiteraard genoeg ruimte rondom je socket zijn om grote heatsinks als deze te monteren!

Verwijderd

Op vrijdag 25 januari 2002 22:31 schreef Tweak-Metallica het volgende:
[Off topic]

Wat kost zo'n 5 watt potmeter (draadgewonden) eigenlijk bij de lokale elektroboer? Dat kan neem ik aan ook met mn in bestelling zijnde Papst 8412 NGM?

[/Off Topic]
Zo'n potmeter heb ik vorig jaar gekocht in Den Haag. Ik weet niet wat ik er precies voor betaald heb, maar het was zeker minder dan een tientje! :) Denk een gulden of 6, 7. Kijk anders eens op www.conrad.nl.

edit:

En ja, je kunt er ook je 8412 NGM perfect mee regelen. Sterker nog: tot voor kort had ik eentje hier in gebruik, maar ik heb de fan verkocht aan een collega tweaker.
Koop trouwens een 50 Ohm, 5 Watt draadgewonden potmeter en koop er meteen een nette draaiknop bij (kost een paar duppies).

Verwijderd

Sweet, ik zie trouwens net dat die CoolerMasters ook met een speed control geleverd gaan worden. M.a.w. dan hoef je niet eens met een potmeter te gaan rommelen. :)

edit:

Mace gaat slapen nu. Succes met je zoektocht! Nog een paar sites van fabrikanten:

www.coolermaster.com
www.spire.nl
www.zalman.co.kr (kies ENGLISH op de homepage)

Zalman is wel duurder, maar maakt heel goede stille koelers en levert standaard dus die Fan Mate 1 mee.

Truste allemaal! :Z

• Sweet
Truste Mace,

Als die Coolermasters straks al af fabriek met potmeter worden geleverd is dat mooi.

Maar anders ga ik naar de plaatselijke elektroboer en koop er eentje. Ben ik de man, is de computer stil te houden.

• Sweet
Die Coolermasters met silent technology zien er inderdaad goed uit. Mooi grote of hoge fans op een laag toerental, precies datgene dat ik moet hebben.

"Coming Soon". Hoe soon is soon?

• 4x2
  • Laatst online: 19:43

4x2

lộn xộn quá

Tip: gebruik geen 100KOhm potmeter, dat lukt niet zo geweldig :).

leeg

Pagina: 1