Toon posts:

Hoe hiervan 7volt koeler te maken?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Nou, het zit dus zo, ik heb een fan die me wat te veel lawaai maakt, nu wil ik deze op 7 volt laten lopen, maar nu kom ik tot het volgende probleem:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/jaromir/Temp.JPG

Ik heb deze kabel volgorde standaard, maar nu zit ik dus met het probleem hoe krijg ik die kabels verwisselt?
Deze zitten nl. in een bruin kastje waarin hij in het moederbord zit, moet ik nu dit bruine omhuseltje dat de 3 kabels bij elkaar houd eraf halen, en dan weer eromheen doen? en hoe krijg ik het dan weer eromheen? of moet ik gewoon de kabels doorknippen en de rode met de gele verbinden, en dan tape erom ofwat?
Kan iemand ef een schemaatje geven over hoe de kabels moeten komen te zitten? En uitleg geven hoe ik dat dan moet doen, en als dat bruine kastje eraf moet hoe ik die eraf krijg en er dan weer om?

Verwijderd

mooi kruiske!

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

je knipt je fan los van waar die ook aan zit, je stopt de + in de gele van de molex ('hd-connector') en de - in de zwarte van de molex. Done.
Dat kastje kan er waarschijnlijk wel af (heb plaatje niet gezien omdat het niet werkt!) Ik gok dat het temperatuurssturing is oid.

Verwijderd

ik zou zeggen eerst de link goed zetten en dan zien je t wel :)

• m-m
  • Niet online

m-m

[ ah topicstarter heeft plaatje nu ook verbeterd :) ]
Da's ztz een standaard moboconnector. Rood is de + (moet op geel van molex), zwart is de - (moet op rood van molex). Geel is de rpm-uitlezing die je opgeeft door op 7volt te draaien.

Verwijderd

Topicstarter
Link is gefixed, sorry voor de overlast

• m-m
  • Niet online

m-m

code:
1
2
3
4
5
draden die aan fan zitten       Draden van voeding

geel   --------------------     (niet verbinden)
zwart   --------------------       -------------- rood
rood   --------------------     -------------- geel

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:17
Als je em aan de voeding wilt doen dan staat dat wel in de search.
FF doen: [search=7 volt].

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat mij er voornamelijk om hoe ik dat kastje loskrijg, ik heb werkelijk geen idd, het lijkt wel om de kabel gegoten

Verwijderd

rood-geel = 7V (12V - 5V)
geel-zwart = 12V (12V - 0V)
rood-zwart = 5V ( 5V - 0V)

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:17
Op vrijdag 25 januari 2002 20:19 schreef Jaromir het volgende:
Het gaat mij er voornamelijk om hoe ik dat kastje loskrijg, ik heb werkelijk geen idd, het lijkt wel om de kabel gegoten
Kabeltje afknippen? :)

• m-m
  • Niet online

m-m

Op vrijdag 25 januari 2002 20:20 schreef Phreak het volgende:

[..]

Kabeltje afknippen? :)
lijkt me ook
dat kastje is gewoon een plug joh om de fan aan je mobo te hangen, die kan er gewoon af. Mijn rommelbakje bevat nog minstens 3 van die afgeknipte dingen. Desnoods kan je het er altijd weer aansolderen..

• EmilneM
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15-09-2023
fan op 7V
stekkertje laten zitten en rood en zwart op 3 cm van het stekkertje afknippen, vervolgens de rode en zwarte +/- 1cm strippen aan kant van fan.......de rode stop je nu in een molexstekkertje (van voeding)en wel zo dat ie contact maakt met de gele.......vastplakken of klemmen met satéprikker.......de zwarte moet in de rode.......testen en klaar is kees :)

terug naar 12V (ook niet onbelangrijk)
snoertjes uit molex halen en weer contact laten maken met de 3cm die nog aan t stekkertje zit........strippen en in elkaar draaien........tapeje eromheen en hij draait weer op 12V

Verwijderd

Topicstarter
Klinkt misschien een beetje stom, maar wat is een molex :? ik snap er alles van, behalve dat woordje

Verwijderd

Op vrijdag 25 januari 2002 20:31 schreef Jaromir het volgende:
Klinkt misschien een beetje stom, maar wat is een molex :? ik snap er alles van, behalve dat woordje
molex zijn die 4-polige stekkertjes die je bijvoorbeeld achter in je CDROM drive stopt voor de stroom. Buitenste aansluitingen zijn geel en rood, binnenste aansluitingen zijn zwart. Zie eerdere post voor spanningsverschillen.

Verwijderd

Topicstarter
Ah, het is me gelukt om het kabeltje uit het hulsel te krijgen, is ie zo goed voor 7 volt:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/jaromir/Temp2.JPG

Verwijderd

Op vrijdag 25 januari 2002 21:27 schreef Jaromir het volgende:
Ah, het is me gelukt om het kabeltje uit het hulsel te krijgen, is ie zo goed voor 7 volt:

[afbeelding]
Hmmm :)

• koekum
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 01-12-2022

koekum

Case....., net als m'n broer!

Nee.

Een cliche is ooit origineel begonnen

Verwijderd

[afbeelding]
Het voltage word bepaald door het VERSCHIL tussen de twee draadjes...
Als je dus 7 volt wil hebben, heb je de 5 volt en de 12 volt nodig...
Sluit de 5 volt op de Zwarte(-) van je Fan aan, en de 12v op de rode(+).

Moet je lukken ! :9

• m-m
  • Niet online

m-m

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/jaromir/Temp2.JPG
nee!
Je kan *niet* met de standaard plug die eraan zat 7 volt maken.
Even een beetje verklaring:
Je fan heeft 3 draden. De plus(rood), de min(zwart), en een draad waarmee je computer kan aflezen hoe snel je fan draait (geel).
Een standaard molex (plugje voor aansluiting harddisk/cdrom) heeft er 4: De plus van 5 volt (rood), De plus van 12 volt (geel) en de min die in beide gevallen zwart is.
De standaardkleuren voor een fan en een molex zijn dus *niet* gelijk. De gele moet je bij 7 volt sowieso achterwege laten in dit geval. Je wilt de plus van 12 volt aan de plus van je fan, je hangt dus de rode draad die uit je fan komt aan de GELE draad van je molex. De zwarte van je fan hang je aan de plus van de 5 volt (12-5=7volt namelijk). Je gebruikt dus geel van fan en zwart van molex niet.

• E-Rick
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-02 14:42

E-Rick

I love it :7

[behulpzaam]
Afbeeldingslocatie: http://images.google.com/images?q=tbn:nXADpKmw18cC:www.radeonic.com/atisite/resources/images/molex.jpg
[/behulpzaam]

Choose life

• C@SP
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-12-2025

C@SP

Biertje ??

Op zaterdag 26 januari 2002 18:48 schreef m-m het volgende:

[..]
[..]
Precies wat ik wilde zeggen...

"If you can't convince people with arguments, dazzle them with bullshit"

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
je knip de roode en zwate door, maakt er een nieuw stekkertje aan (kan je wel ergens kopen) en sluit em aan hoe jij het wil.

en je kan de RPM nog zien (soms doet ie het niet op 7 of 5 Volt)

Verwijderd

Ok dit is dus DE vraag waar ik antwoord op zocht!!!!!!!!

Thanks a lot
B-)

• Korn21
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 02-03-2017
veel succes drmee en knip de kabel niet te dicht bij het stekkertje af anders heb je strax superveel moeite als ie terug naar 12V moet!

|Specs|

Verwijderd

Topicstarter
Ik krijg de hele tijd vonken, stank en rook als ik 7v probeer duidelijk doe ik iets mis, maar weet niet wat. dus lopen ze @ 5v, das makkelijker

• RedruM
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-02 15:44
Op zondag 24 februari 2002 00:15 schreef Jaromir het volgende:
Ik krijg de hele tijd vonken, stank en rook als ik 7v probeer duidelijk doe ik iets mis, maar weet niet wat. dus lopen ze @ 5v, das makkelijker
kortsluiting?

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk zelf dat ik iets fout doe met de "ground". Maar jah, 5v is ook goed

• insan1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03-2023
als het goed is, sluit je nix aan op ground als je fa@7V loopt.

• Bas_f
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02-02 12:03
[stomme vraag]
Kan een lager RPM van een fan niet opgelost worden met een weerstandje?
[/stomme vraag]

...

• Dirk J
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 26-01 21:30
Op zondag 24 februari 2002 00:12 schreef Korn21 het volgende:
veel succes drmee en knip de kabel niet te dicht bij het stekkertje af anders heb je strax superveel moeite als ie terug naar 12V moet!
Als je goed kijkt zie je 3 gleuven in dat stekkertje zitten. Nou pak je een kleine platte schroevendraaier en duw je ze in het bij het rooie en zwarte draadje. Dan kan je de draadjes er zo uithalen :P
BTW de topicstarter had die oplossing al gevonden ;)

• Bas_f
Op zaterdag 26 januari 2002 18:48 schreef m-m het volgende:

[..]

nee!
Je kan *niet* met de standaard plug die eraan zat 7 volt maken.
Even een beetje verklaring:
Je fan heeft 3 draden. De plus(rood), de min(zwart), en een draad waarmee je computer kan aflezen hoe snel je fan draait (geel).
Een standaard molex (plugje voor aansluiting harddisk/cdrom) heeft er 4: De plus van 5 volt (rood), De plus van 12 volt (geel) en de min die in beide gevallen zwart is.
De standaardkleuren voor een fan en een molex zijn dus *niet* gelijk. De gele moet je bij 7 volt sowieso achterwege laten in dit geval. Je wilt de plus van 12 volt aan de plus van je fan, je hangt dus de rode draad die uit je fan komt aan de GELE draad van je molex. De zwarte van je fan hang je aan de plus van de 5 volt (12-5=7volt namelijk). Je gebruikt dus geel van fan en zwart van molex niet.
Nu heb ik net een fannetje gekocht, en wil dit dus uitvoeren, maar zodra ik de rode fan draad op de gele molex draad, en de zwarte fan draad op de rode molex draad aansluit, stopt me voeding ermee.
Even stroom eraf, en er weer op en hij doet 't weer.

Als ik 't meet met een multimeter, krijg ik wel 7 volt, dus ik vind 't een beetje vaag.

...

• snars
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Op dinsdag 26 februari 2002 17:20 schreef Bas_f het volgende:

[..]

Nu heb ik net een fannetje gekocht, en wil dit dus uitvoeren, maar zodra ik de rode fan draad op de gele molex draad, en de zwarte fan draad op de rode molex draad aansluit, stopt me voeding ermee.
Even stroom eraf, en er weer op en hij doet 't weer.

Als ik 't meet met een multimeter, krijg ik wel 7 volt, dus ik vind 't een beetje vaag.
Polen omdraaien? En zet je voeding eerst es uit, sluit het dan netjes aan, en zet dan je voeding aan.

edit: als de fan NIET draait--> polen omdraaien. Als ie wel draait, gewoon beter aansluiten (ff netjes contact maken, anders krijg je vonken)

I reject your reality, and substitute my own.

• Bas_f
Op dinsdag 26 februari 2002 17:26 schreef _sNaRs_ het volgende:

[..]

Polen omdraaien? En zet je voeding eerst es uit, sluit het dan netjes aan, en zet dan je voeding aan.

edit: als de fan NIET draait--> polen omdraaien. Als ie wel draait, gewoon beter aansluiten (ff netjes contact maken, anders krijg je vonken)
Aha.. Dat heb ik dus nog niet geprobeert.

Ik heb mijn 12V 80mm fan op de 5V aangesloten, verplaatst genoeg lucht, en maakt geen geluid. Dit gaat geen problemen geven?

--
Ps. Voor mensen met een Koolance 2 kast (en evt. GForce3) kan ik een extra casefan zeer aanraden.
Bovenin zitten 2 intake fans en 1 outtake. De voeding is ook 1 outtake, en nu heb ik nog een extra fan outtake. Beetje ongelijk verdeeld, maar er zit een roostertje naast alle PCI kaarten, en daar wordt nu lucht aangezogen. Kortom, het houdt mijn GForce3 wat koeler. En de temperatuur van 't water is gemiddeld 4 graden koeler.
Met deze fan ben ik behoorlijk blij!

...

Pagina: 1