Toon posts:

(K)hertz'en: verklaring?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
in de zoektocht naar een setje (5.1) stel ik me de volgende vraag:
hoeveel (k)hertz halen de betere boxen, of het bereik liever gezegd? en wat wil dat bereik nu eigenlijk zeggen? dat dat over hoogte van tonen gaat weet ik nu, maar wat is hoog en laag bv? wat is de "Kilo" die ervoor staat?

uit vergelijk van 2 subwoofers stootte ik bv. op volgende: de ene gaat van 25hz - 250hz,
de andere 32hz - 250 hz --> wat is beter?

uit vergelijk 2 sets satelieten: ene van 150hz - 18 Khz
andere van 250hz - 20000 hz :?

thx for replies

Verwijderd

1 KHz = 1000Hz

menselijk oor van een 20-jarige moet zo tussen de 25 en 22.500 kunnen horen.

Bass = lage tonen, zeg maar alles onder de 80Hz. Hoe lager hoe "beter".

Verwijderd

Topicstarter
zou je kunnen stellen dat er een bepaald bereik is waar iedereen op geilt?
dan zou ik namelijk makkelijker een lijn kunnen trekken in gedachten als ik aan vergelijking doe..

maw: wat is een droombereik voor:- satelieten?
- subwoofers?

thx

Verwijderd

Op vrijdag 25 januari 2002 18:01 schreef Snookie het volgende:
zou je kunnen stellen dat er een bepaald bereik is waar iedereen op geilt?
dan zou ik namelijk makkelijker een lijn kunnen trekken in gedachten als ik aan vergelijking doe..

maw: wat is een droombereik voor:- satelieten?
- subwoofers?

thx
Als eerste natuurlijk dat ze op elkaar aansluiten/overlappen, dus dat er geen gaten vallen, als de sub bijvoorbeeld 20-150 doet, en de sats 180-20.000 ofzo.

Verder ben ik niet zo'n fan van het sub/sat systeem, maar kijk eens op www.cabasse.com naar het IO-systeem, dat ding is zo mooi uitgedacht dat het perfect op elkaar aansluit, en het ziet er mooi uit, en door de vorm van de sats komt de plaatsing niet zo nauw.

Ik heb het setje gehoord, en echt schitterend wat een geluid er uit die kleine dingen kwam! :)

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:13

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

MREn: Hebben ze die hier in Enschede?

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Verwijderd

Op vrijdag 25 januari 2002 18:09 schreef Hillie het volgende:
MREn: Hebben ze die hier in Enschede?
Ja :)

Ik heb ze geluisterd bij HiFi Studio City, die weet je vast wel te zitten :)

• IDtenT
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
25 en 22.500
ik dacht tussen de 20 en 20k :P

Slave of Thieves

Verwijderd

Topicstarter
ok dank tot dusver, ik kryg er denk ik al een duidelijker beeld van...

toch nog dit: hoe belangryk is het hoogte bereik van een subwoofer? is het goed dat hy hoog gaat of is het beter dat ie NIET BOVEN een bepaald Hertz gaat...in mijn vb dus 250hz versus 150hz...

welk is de grens langs onder? kan men beneden 20hz gaan ofniet...(meesten hangen blykbaar ts 20-25)

over cabasse: wat moet dat kosten? vind niet zo direct iets op site...

Verwijderd

Op vrijdag 25 januari 2002 18:22 schreef IDtenT het volgende:

[..]

ik dacht tussen de 20 en 20k :P
Onder de 25 moet je voelen, niet horen >:)

Verwijderd

Op vrijdag 25 januari 2002 18:23 schreef Snookie het volgende:
ok dank tot dusver, ik kryg er denk ik al een duidelijker beeld van...

toch nog dit: hoe belangryk is het hoogte bereik van een subwoofer? is het goed dat hy hoog gaat of is het beter dat ie NIET BOVEN een bepaald Hertz gaat...in mijn vb dus 250hz versus 150hz...
Dat boeit niet zo, is bij een fatsoenlijke subwoofer wel in te stellen, je moet ze zowiezo afregelen met je sats.
welk is de grens langs onder? kan men beneden 20hz gaan ofniet...(meesten hangen blykbaar ts 20-25)
Als die subwoofer de 25Hz zuiver kan halen, heb je al een hele goeie te pakken :)
over cabasse: wat moet dat kosten? vind niet zo direct iets op site...
Ik geloof zo'n €1600-1700

Verwijderd

Topicstarter
hmm ok, waarom zeggen ze dan dat ie bv 25hz doet een sub, als ie het niet "effectief" haalt?

ik heb hier een set voor ogen die volgende doet :
sateliet: 250-20000
subwoofer: 25-250

die 250's sluiten dus perfect op mekaar aan ...is het (ik denk maar luid op) mischien niet beter dat bv de sats al van pakweg 200-230 beginnen(of de sub die iets hoger gaat dan 250), zodat je een foutenmarge hebt?
of is dit ook uit den boze..

Verwijderd

Op vrijdag 25 januari 2002 18:38 schreef Snookie het volgende:
hmm ok, waarom zeggen ze dan dat ie bv 25hz doet een sub, als ie het niet "effectief" haalt?
Hij zal het best halen, maar misschien niet zuiver. (ik weet niet welke sub je in gedachte hebt?)
ik heb hier een set voor ogen die volgende doet :
sateliet: 250-20000
subwoofer: 25-250

die 250's sluiten dus perfect op mekaar aan ...is het (ik denk maar luid op) mischien niet beter dat bv de sats al van pakweg 200-230 beginnen(of de sub die iets hoger gaat dan 250), zodat je een foutenmarge hebt?
of is dit ook uit den boze..
Ik denk niet als de specs van die dingen zo zijn, dat je ze wat lager kan laten beginnen.

Een subwoofer kun je daarentegen meestal wel instellen, maar natuurlijk alleen op waarden lager dat het opgegeven maximum van 250Hz :)

Verwijderd

Topicstarter
btw hoe denk je over dit:
de sub heeft 8" dual coil voice woofer (150w)
8 ohm (wat wil dat eigenlijk zeggen)
ingebouwde filter..

zyn dat aardige specs of stelt het maar niets voor, ze zyn maar van een onbekend merk (MSW) en komen uit neckermann...
:?

Verwijderd

Topicstarter
MREn schreef: Ik denk niet als de specs van die dingen zo zijn, dat je ze wat lager kan laten beginnen.
Een subwoofer kun je daarentegen meestal wel instellen, maar natuurlijk alleen op waarden lager dat het opgegeven maximum van 250Hz
nee ok maar dat is het em net: ik ben dus juist als ik zeg dat je beter een foutenmarge creeert zodat ze zeker op mekaar gaan aansluiten qua bereik...zodat je als het ware geen "spleet" krygt..

correct me if im wrong..

Verwijderd

Op vrijdag 25 januari 2002 18:45 schreef Snookie het volgende:
btw hoe denk je over dit:
de sub heeft 8" dual coil voice woofer (150w)
8 ohm (wat wil dat eigenlijk zeggen)
ingebouwde filter..
8 Ohm is de zelfde Ohm (weerstand) als bij natuurkunde :) Alles tussen de 4 en 8 altijd is goed.
Ingebouwde filter heeft zo'n beetje elke sub :P
zyn dat aardige specs of stelt het maar niets voor, ze zyn maar van een onbekend merk (MSW) en komen uit neckermann...
:?
Tja specs zeggen nooit zo veel. Ik heb liever een mooie 27Hz dat een beetje bonkende en lelijke 20Hz.

Ik denkt dat Neckermann zowiezo niet echt de winkel in om speakers te kopen :)

Ga eens een audiozaak binnen (dus waar ze geen wasmichines en tv's verkopen), en luister wat je leuk vind, en maak je keus (evt. nog wat doorsparen voor je droomsysteem).

Succes!
[/quote]

Verwijderd

Op vrijdag 25 januari 2002 18:51 schreef Snookie het volgende:

[..]

nee ok maar dat is het em net: ik ben dus juist als ik zeg dat je beter een foutenmarge creeert zodat ze zeker op mekaar gaan aansluiten qua bereik...zodat je als het ware geen "spleet" krygt..

correct me if im wrong..
Klopt :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik denkt dat Neckermann zowiezo niet echt de winkel in om speakers te kopen
ben ik het mee eens, maar ik denk ook wel dat ze die niet zelf fabriceren hoor, verder staan er in het boekje enkel sony's, technics, pioneers etc...enkel deze is de vreemde eend in de bijt. Zij kopen het ook maar in...
moeilijke keuze hoor want de sub + sats kosten maar 129 euro..is dacht ik leuke prijs voor iets krachtigere set(sub150, sats150) in vergelijking met bv inspire5700...

mischien doe ik maar eens zo'n niet-tevreden-geld-terug-manoeuvre :D

in iedere geval je bent heel hard bedankt MREn, ben er echt wyzer van geworden 8-)

• jhead22
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
De hoeveelheid Watt zegt nix !

Je kan beter een paar 40 Watt speakers hebben die mooi geluid weergeven dan een paar dat 1000 Watt kan weergeven maar waar alles vervormt is.

Behalve als je hele grote ruimtes of in de buitenlucht geluid nodig hebt natuurlijk.

* jhead22 is fan van B&W speakers. Zeer mooi en warm geluid. Maar tis maar net waar je van houd.

Gewoon gaan luisteren. Specificaties zijn leuk.. Maar toch kan een speaker met dezelfde specs totaal anders klinken. Zoek uit wat jij lekker vind en neem je eigen muziek mee naar de winkel. Ga naar een goede winkel en geen scheer en foppen ofzo.

Verwijderd

Topicstarter
is wel zo (dat van dat je het zelf moet horen enzo)
maar zo'n spec als: 8" dual voice coil woofer --> ik weet nog altyd niet wat dat is...en micshien roept zoiets by de kenner meer een beeld op, of beter gezegd, klank...
wat doet deze spec dan...heeft dat bepaalde karakteristieken dan?

• jhead22
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Het geeft aan wat voor techniek er gebruikt worden en welke frequenties de box allemaal aankan. Je kan aan de frequenties en een aantal specificaties natuurlijk veel te weten komen. Iedere audiofiel begrijpt dat een box die 50hz-15000hz als specs heeft minder goed geluid zal weer geven dan een 20-20000hz box.

Maar de ene speaker heeft een warm geluid, de ander kaal, de ander super zuiver etc... Dit moet je gewoon horen. Alleen al het gebruik van het soort matriaal als behuizing kan erg veel invloed hebben. EN natuurlijk ook de kamer waar in je zit heeft invloed.

Luisteren is eigenlijk de enige mannier om de speakers uit te zoeken die bij jouw passen.

Vaak worden die speciale technieken ook als verkoop praatje gebruikt.. allemaal harstikke leuk.. Maar ist ook zo dat een speaker met een 3 dubbele coil en vloeistof gekoeld ook inderdaad mooier geluid geeft ? De meningen zullen verschillen....

Verwijderd

Topicstarter
sja, ik wou met dit topic het hoe wat waarom van hertzen een beetje uitpluizen en dat is me gelukt, ben eerst aan het leren wandelen...

het moeilijkste kommt dus nog als ik naar de winkel ga want dan begin ik mezelf kennende op alles tegelijk te geilen en dan gaat die verkoper die op me afstapt geschoren zyn, blyf ik 5u in die winkel hangen :D

zyn coils het aantal speakers?

Verwijderd

Op vrijdag 25 januari 2002 19:13 schreef jhead22 het volgende:
De hoeveelheid Watt zegt nix !
idd, het rendement van een speaker zegt meer :)
* jhead22 is fan van B&W speakers. Zeer mooi en warm geluid. Maar tis maar net waar je van houd.
smaken verschillen... gelukkig :)
Gewoon gaan luisteren.
idd, eigen cd's mee nemen en speakers luisteren achter de zelfde amp als je thuis hebt.. of hem meenemen :)

suc6

Verwijderd

Op vrijdag 25 januari 2002 19:22 schreef Snookie het volgende:
is wel zo (dat van dat je het zelf moet horen enzo)
maar zo'n spec als: 8" dual voice coil woofer --> ik weet nog altyd niet wat dat is...en micshien roept zoiets by de kenner meer een beeld op, of beter gezegd, klank...
wat doet deze spec dan...heeft dat bepaalde karakteristieken dan?
Ben ik weer :)

8" dual voice coil woofer klikt behoorlijk als verkoop geneuzel.
8" = 20cm conus, normale maat voor een sub
voice = onzin bij een subwoofer. van 30-150Hz zul je echt weinig stem horen.
coil = volgens mij gewoon conus in 't engels
woofer = dattie voor lage tonen bedoeld is.

Hoop verkoop geneuzel, niets van aan trekken.

• FFF
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:39

FFF

Boeit helemaal nix, een jong menselijk oor zal vanaf zo'n 20Hz begionnen te horen, en doorgaan, tot 18000-20000 Hz. Het is wel zo, dat in normale muziek geen tonen 9bijne gaan) voorkomen van 20 Hz, Dus in jouw geval gaan ze bijde even laag, alleen het gaat erom hoe hard word het laag weergegeven, en hoe, en daarvoor moet je zelf luisteren, bijde hebben wel goede specs, maar daaruit kun je ehct geen conclusie trekken.

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Die specs zeggen echt heel weinig, mijn Jamo's kunnen laag tot 55 Hz en dat heb je bij de meeste muziek al niet echt nodig.

Een subje à la DTT2200 komt bij lange niet zo laag als m'n Jamo's, en daar staat op tot 22 hz.
22 Hz bij -30dB zeker....

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

Verwijderd

Nee, dit betekent gewoon dubbele spreekspoel (stereo) daarom ook vaak een impedantie van 2x8ohm oid.
spreekspoel; gebruik eens een woordenboek.
Verder moet je je niet blind kijken op die specs, want die staan toch meestal in -10dB oid.
Wat MREn bedoelt met zuiver? Geen idee, waarschijnlijk @ 0dB. Maar 25hz @ 0dB trek je niet eens in je normale huiskamer (staande golven), dat is meer iets voor grote evenementen en popconcerten.

• Hydraulik-Phunk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Op zaterdag 26 januari 2002 00:16 schreef MREn het volgende:

[..]

Ben ik weer :)

8" = 20cm conus, normale maat voor een sub
voice = onzin bij een subwoofer. van 30-150Hz zul je echt weinig stem horen.
woofer = dattie voor lage tonen bedoeld is.

Hoop verkoop geneuzel, niets van aan trekken.
Voice coil = spreekspoel, oftewel een dubbele in dit geval.

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

• justice strike
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-07 21:21
ik ben eigenlijk eerder geneigd voor de bi/triamp optie te gaan dan sub/sat het geeft dan het bereik van je speaker veel beter weer aangezien je voor elke hrz even veel kracht uittrekt

het geluids spectrum van je speakers is dan egaal en je hebt dan bijna geen dipjes wanneer (bijvoorbeeld) het bereik van je sub eindigd en het bereik van je woover begint.

kost wel ietsjes meer maar dan heb je ook ect perfect geluid. Betekent wel dat je in elke hoek een subwoofer hebt en dus geen aparte subwoofer nodig hebt. Het geeft dan een betere weergave van het geluid weer aangezien de bass ook uit de richting komt waar het vandaan moet komen en niet centraal staat.

voor de mensen die niet weten wat bi/tri-amping is zal ik het maar ff uitleggen.

normaal in een stereo set word het geluid door een kabel naar de speakers gebracht en dan gesplitst in sub woofer woofer en tweeter. Dit heet een passive crossover. dit is niet altijd het beste omdat er meer kracht nodig is voor een subwoover dan bijvoorbeeld voor een tweeter en de weergave moet over een kabel heen (versterkt) en daarna word het gesplitst. Dit betekent ook vaak dat bij het het versterken de subwoover veel kracht voor zichzelf neemt, soms zoveel dat de tweeter niet genoeg overhoud om zijn geluid helder te versterken. hier komt bi/tri amping in werking. In plaats dat het signaal eerst versterkt word en dan gesplitst, word het eerst gesplitst en daarna versterkt, dit heet een active crossover. Het betekent dus ook dat er 2of3 draden naar iedere speaker gaan inplaats van gewoon 1. Je krijgt uiteindelijk een betere weergave omdat de sub de woofer en de tweeter ieder een eigen amplifier krijgen en dus altijd genoeg kracht hebben om een goede weergave te geven.

natuurlijk moet je voor een surround opstelling voor tri-amp 14 amplifiers hebben (center zonder sub) en een crossover, dus vandaar dat deze opstelling niet vaak gebruikt word. Overigens is bi-amping ook een goede optie in tegenstelling tot de conventionele manier van verstereken. dan hebje maar 9 amps nodig.

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

Verwijderd

Topicstarter
aangezien de bass ook uit de richting komt waar het vandaan moet komen en niet centraal staat.
hmm, mij is altyd verteld dat een goeie bass niet verraad van waar hy komt...maakt dan toch ni uit in welke hoek hy staat..en maakt wat jij zegt maw overbodig ?!
natuurlijk moet je voor een surround opstelling voor tri-amp 14 amplifiers hebben (center zonder sub) en een crossover, dus vandaar dat deze opstelling niet vaak gebruikt word. Overigens is bi-amping ook een goede optie in tegenstelling tot de conventionele manier van verstereken. dan hebje maar 9 amps nodig.
hmmzzz, zeg dat dan "MAAARRR 9 versterkers!!" eeuuhh, ben ben niet van plan Torhout/Werchter by me thuis te hosten, en vooral niet om dat te bekostigen :D
Pagina: 1