[SuSE 7.2] rpm database legen?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpm.lensen
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13-09 11:09

jpm.lensen

2900Wp solar @roof

Topicstarter
Hoi,

Ik probeerde laatst een paar keer een nieuwe versie van KDE erop te gooien, ik deed dit echter onder KDE. En dat werkt niet DUH. Had ik zelf kunnen bedenken, nu is alleen mijn rpm database als een gek gegroeid, en heb ik 0% vrije ruimte.

Kunnen jullie me vertellen, welk bestand nu zo ontzettend groot is, en of je die niet kan herbouwen? zodat hij wat kleiner is.

Ik heb zojuist uit /var/lib/rpm packages.rpm weggegooid, maar dat was nog niet de oplossing voor mijn ruimte prob.

Had geprobeerd met search, maar niets gevind

Phenom 9650 @ msi k9n sli-f v2/ 4096mb ddr2 ram/ SSD/ Club 3d ATi 5770/ AOC U2879VF/MacBook Pro Retina 13 i7/ pixel 7 pro/ LG OLED55C8PLA/ pioneer dv 77 home cinema/ surface pro en laptop en book 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bodiug
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:37
probeer eens in / "du -sh *"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpm.lensen

jpm.lensen

2900Wp solar @roof

Topicstarter
output du -sh *
grootste dir is usr 893 Meg
gevolgd door opt met 445

usr is zeker erg groot... zal daar eens in gaan kijken

Phenom 9650 @ msi k9n sli-f v2/ 4096mb ddr2 ram/ SSD/ Club 3d ATi 5770/ AOC U2879VF/MacBook Pro Retina 13 i7/ pixel 7 pro/ LG OLED55C8PLA/ pioneer dv 77 home cinema/ surface pro en laptop en book 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpm.lensen

jpm.lensen

2900Wp solar @roof

Topicstarter
nu had ik van collega gehoord, dat rpm een database bijhoudt van alles wat je geinstalleerd heb, en dat deze nog al snel vrij groot kan worden.

weten jullie waar dit bestand staat, en of je deze weg kan halen, of leeg kan maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bodiug
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:37
de rpm database houd bij wat er geinstalleerd staat.

maar als jou /usr het grootst is en je hd is al vol, dan zal je geen grote hd hebben :)...

doe eens "rpm -qa" en zie alle rpms... haal weg wat je zeker niet nodig denkt te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpm.lensen

jpm.lensen

2900Wp solar @roof

Topicstarter
ehmmm

rpm -qa werkt niet echt meer....
er staat dan niets meer bij, zoals al eerder verteld had ik uit een directory packages.rpm weggehaald, in de hoop weer wat schijf ruimte te krijgen... kan namelijk niet meer emailen :'( . Helaas kreeg ik er ook niet vrije ruimte door....

ik had geprobeerd kde2 de nieuwste versie te installeren, maar ik deed dit onder kde2 in een terminal dat werkt niet.

maar nu is een database dus erg groot geworden, als ik het goed begrepen had, kun je dit bestand leeg maken, of weghalen?

het is inderdaad niet zo'n groot schijfie 2 gieg voor linux maar is op lappie.

het enige dat weg zou kunnen is star office, maar weet niet hoe. weet alleen de botte bijl methode..... ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mjah, het packages bestand weggooien is wel erg rigoureus.

Als je rpm --rebuilddb doet, werkt rpm -qa dan wel weer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Op zaterdag 26 januari 2002 14:50 schreef jpm.lensen het volgende:
rpm -qa werkt niet echt meer....
er staat dan niets meer bij, zoals al eerder verteld had ik uit een directory packages.rpm weggehaald, in de hoop weer wat schijf ruimte te krijgen... kan namelijk niet meer emailen :'( . Helaas kreeg ik er ook niet vrije ruimte door....
Dat is dus de _database_ van SuSE z'n RPM-gebeuren, die je, zoals wij al zeiden, niet moest verwijderen :(
maar nu is een database dus erg groot geworden, als ik het goed begrepen had, kun je dit bestand leeg maken, of weghalen?
Nee, dat heeft SuSE nodig..
het is inderdaad niet zo'n groot schijfie 2 gieg voor linux maar is op lappie.
Voor kleine hardeschijven moet je altijd goed oppassen met wat je installeerd.. Gebruik jij bijv. Emacs ? 10 tegen 1, dat je die wel heb geinstalleerd :) Zo zijn er nog een aantal programma's, het beste kun je je SuSE installatiecd erin proppen, en opnieuw gaan installeren, en dan de hele lijst met programma's doorlezen, en kiezen wat je wel en niet wilt installeren. Alleen is dat helaas niet het meest simpele voor een beginnende gebruiker :(
het enige dat weg zou kunnen is star office, maar weet niet hoe. weet alleen de botte bijl methode..... ?
Hoe heb je Star Office geinstalleerd ? Via rpm of via een .tar.gz ? * moto-moi bedenkt zich net, als je je rpm database niet hebt, dan kan rpm ook niks verwijderen.. Je zult dus eerst die database weer moeten krijgen, en ik weet niet zeker hoe je dat moet doen eigenlijk.. Waarschijnlijk met dat rpm rebuild blabla wat hierboven staan, but then again, ik heb dat nog nooit nodig gehad ;)

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpm.lensen

jpm.lensen

2900Wp solar @roof

Topicstarter
rpm --rebuilddb werkt ook niet meer.

maakt niet zoveel uit, gaan we inderdaad maar reinstall doen. Was toch eigenlijk wel nodig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpm.lensen

jpm.lensen

2900Wp solar @roof

Topicstarter
Hoi

Oplossing gevonden, het lag oa aan Netscape email.
De trash was volgens de gui leeg, maar op disk was hij best wel groot, had na het wissen ervan opeens weer 60 Meg :)

problem solved, het lag dus aan iets anders....

Pagina: 1