Toon posts:

[eigen bedrijf] Hulp gevraagd :'(

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hee!
Ik heb problemen met het opzetten van mijn eigen bedrijf. Heeft iemand ervaring??

Het volgt:

Ik woons thuis bij mn vader. Hij werkt niet, heeft dus uitkering en huursubsidie. Verschillende mensen hebben tegen me gezegd dat als ik thuis een bedrijf start, dat mijn vader misschien gekort zal worden. Dat wil niemand natuurlijk, gekort worden.

Dus wie weet het? Mag ik thuis op mijn zolder wettelijk een webdesign bedrijf opzetten? Zonder extra gevolgen?

Alvast bedankt Tweakers!!

Verwijderd

Zou het niet doen. Of je moet ergens ander gaan wonen. Je vader moet dit soort dingen toch echt opgeven aan des betreffende uitkeringsinstantie enz. Onder inkomsten huishouden zoon/dochter toch?

Verwijderd

Interesting, ik zat daar zelf ook aan te denken.

Well volgens mij mag je gewoon een eenmanszaakie thuis runnen als je eenmaal je KvK nummertje heb.

Ik heb er verder niet veel verstand van, maar ook ik zou graag het fijne ervan willen weten :)

Misschien kunnen we aan het einde van dit topic een lijstje opzetten van wat men nodig heeft en hoeveel het gaat kosten enzo..

Verwijderd

hmm
ik heb me hier nooit echt in verdiept,
maar lijkt me wel, want de woning wordt dan als bedrijfspand (al is het maar de zolder..) gebruikt

• cutter
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-09-2025

cutter

Wannabe i7 fanboy

Hmzz, ik zou dit ff aan de belastingdienst of de sociale dienst vragen. Ken wel artikel uit bijstandswet waarin staat dat de burgemeester de bijstand afstemmen op de gezinssituatie.

Hoe het met huursubsidie zit weet ik niet. Maar bij de instanties die ik boven heb genoemd zitten mensen die er speciaal voor zijn om dit soort vragen te beantwoorden.

• bertje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08-01 14:21
ik zou de gok maar niet nemen...huur anders ff een kamer ergens ofzo..als je toko goed draait dan heb je die huur er binnen no-time uit :)

Verwijderd

op www.kvk.nl is ook het een en ander te lezen. Ik las daar ergens dat je ook ff voor een paar tientjes een afspraak kan maken met hun zodat ze je een beetje op weg helpen..

m'n internetverbinding is een beetje fucked up now, ik lees vanavond nog wel ff wat daar precies staat :)

• Oefening
  • Niet online
Op vrijdag 25 januari 2002 17:40 schreef JunkyJaz het volgende:
...
Well volgens mij mag je gewoon een eenmanszaakie thuis runnen als je eenmaal je KvK nummertje heb.
...
Je moet eerst nog toestemming vragen aan de gemeente omdat je huis een woonfunctie heeft. Maargoed, dat zal de kvk een zorg zijn (ze controleren daar ook niet op).

Hoe het met die uitkering zit weet ik niet precies, bel de belastingtelefoon zou ik zeggen :)

Verwijderd

Op vrijdag 25 januari 2002 17:29 schreef Cool_Duck het volgende:

Ik woons thuis bij mn vader. Hij werkt niet, heeft dus uitkering en huursubsidie. Verschillende mensen hebben tegen me gezegd dat als ik thuis een bedrijf start, dat mijn vader misschien gekort zal worden. Dat wil niemand natuurlijk, gekort worden.
Lijkt me niet. Maar hiervoor moet je even bellen met de belastingtelefoon voor ondernemers: 0800 - 0443. Ik zou bij dit soort dingen niet op GoT afgaan.
Dus wie weet het? Mag ik thuis op mijn zolder wettelijk een webdesign bedrijf opzetten? Zonder extra gevolgen?
Dat lijkt me geen probleem...

Verwijderd

Mijn buurjongens hebben dat ook jarenlang gedaan. Ook op een zolder en ook webdesign (internet services met dat als onderdeel)

ik weet niet wat de consequenties daarvan waren, maar het kan dus :z

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-09 13:35

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Op vrijdag 25 januari 2002 18:23 schreef Strike het volgende:
ik weet niet wat de consequenties daarvan waren, maar het kan dus :z
Ja, maar ook als paps-lief in de abw zit? Dat betekent dus dat er een bedrijf in zijn huis zit, waar geld verdient word, dus waar hij ook van kan profiteren. Ik weet niet of de blauwe mensen daar erg blij mee zijn, daarom vraagt de starter ook of paps z'n inkomen niet gekortwiekt word.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Verwijderd

Ja, maar ook als paps-lief in de abw zit? Dat betekent dus dat er een bedrijf in zijn huis zit, waar geld verdient word, dus waar hij ook van kan profiteren. Ik weet niet of de blauwe mensen daar erg blij mee zijn, daarom vraagt de starter ook of paps z'n inkomen niet gekortwiekt word.
ik denk niet dat die in de abw zit. maar er was wel sprake van huursubsidie. en dat ligt ongeveer hetzelfde (subsidie voor huur van een huis waar geld verdiend wordt)

Verwijderd

Voor de belastingdienst maakt het niets uit. Hoe oud ben je, want als je ouder bent dan 21, dan moet je rekening gaan houden met een maximuminkomsgrens. De korting, als je boven die grens zit, ongeveer fl750,- (geen zin om om te rekenene) bedraagt dan ongeveer fl215,-. Verdien je genoeg, is er geen probleem. Wat dan wel weer een probleem is, is de huursubsidie, daar mag je geloof ik niet meer dan fl9000,- voor verdienen. Ook daar geldt: als je maar genoeg verdient, dan kun je dat compenseren. Verder zijn er geen problemen.

• Axel666
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-10-2022
Hmmmz ik weet dat als je een uitkering heb en toch inkomsten heb dat die er dan vanaf gaan, je moet dus ff bij de sociale dienst vragen of het geld wat jij verdient dan niet van zijn uitkering af gaat. Als dit zo is dan berust dit op het feit dat jij bij hem staat ingeschreven en maakt verder weinig uit waar je het bedrijf vestigd.

Verder zal het voor de huursubsiedie niet veel schelen, kan zijn dat er ietsje vanaf gaat (volgend jaar pas wat ze berekenen het dan geloof ik over de inkomsten van het afgelopen jaar)

verder zou ik niet weten hoe dat zou zitten ivm "bedrijfs pand" maar aangezien je geen huur aan je vader er voor gaat betalen lijkt me dat dat verder niks uit maakt. Erhm maar voor meer info moet je ff langs de kvk bij jou in de buurt lopen

9worlds.net @ hattrick.org

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt allemaal!! :)

Het blijft nog steeds een lastige questie. :'(

Ik ga al die instanties eens goed bellen.

• Nietzman
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14-09 19:55

Nietzman

Woei!

*kuch*

Denk hier goed overna....

je moet wel van hele goede huize komen wil je het nu nog maken met een eigen webdesign bedrijfje.... een beetje leuk met dreamweaver sitejes maken (aan: '<META HTTP-EQUIV="Content-Type" CONTENT="text/html; charset=iso-8859-1">' in je broncode te zien :) ) alleen kom je er niet....

Persoonlijk zeg ik: begin der maar niet aan...

• Axel666
Op vrijdag 25 januari 2002 23:01 schreef nietzman het volgende:
*kuch*

Waarom niet? als het verder geen problemen op levert is het registeren bij kvk zo gedaan kost um bijna niks en alles wattie eraan verdient is leuk meegenomen (en nog wit ook:)) of het nou storm loopt of niet.

hmmz volgens mij is iemand bang voor concurrentie >:)

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:28
Cool_Duck, graag wil ik je een tip geven. Ga alsjblieft niet beginnen aan een eigen webdesign bedrijfje in je eentje, als je weinig bedrijfs ervaring hebt. Ik denk -no very offence- dat je te weinig kennis in huis hebt om het ook bedrijfsmatig goed aan te pakken. Tegenwoordig kom je niet meer zo snel ergens aan de bak als je niet een goede klantenkring hebt. Als je van scratch af aan begint geef ik je weinig kans, je bent 1 van de 13 in een dozijn "webdesign" bedrijfjes.

Leuk feitje misschien
Overigens niet om je te ontmoedigen want ondernemen is leuk maar onthoud dit:
Ben je naast vakman ook ondernemer denk je?
:

In de Randstad zijn er dit afgelopen jaar 120 (!) web gerelateerde bedrijfjes failliet gegaan.
Het kaf werd van het koren gescheiden.
Dit gewoon onder andere omdat de 'zolderkamer-jongens' simpelweg gewoon niet tegen de 'normale' webdesign bedrijven konden opboxen.

Weet je wat er allemaal voor nodig is; kijk alleen al naar het business-plan wat je nu zeker wel nodig hebt om uberhaupt een rekening 'voor de zaak' te kunnen openen. Denk aan je kosten, aquisitie, GAK, BTW, loonbelasting, inversteringen, invertaris, afschrijvingen, hosting enzovoorts enzovoorts. Echt geloof me: Er komt wel iets meer bij kijken dan ingeschreven staan bij de KvK, en Photoshop en HTML kunnen.

Maar. Ik kan het ook fout hebben, ik ken je niet, ik ken je skills niet, maar alsjeblieft kijk uit want er zitten meer tricks in dan je denkt. Misschien heb je wel vrij snel een bank die je een krediet rekening verschaft, maar voor je 't weet heb je geen werk meer in deze verzadigde markt en heb je toch echt een probleem. En dan gaan je ouwelui echt niet garant voor je staan vrees ik.

Met dit hele verhaal, nogmaals, wil ik je echt niet ontmoedigen ook al komt dat zo over. En over dit hele onderwerp kunnen we nog wel een 524 pagina tellend marketing boek schrijven maar dat heeft ook niet zo veel zin. Denk alsjeblieft in vredesnaam goed na bij wat je gaat doen. Heb wel een doel voor ogen. En als je er zo sterk van overtuigd bent dat je dit wilt gaan aanpakken, begin dan met jezelf de vraag te stellen waarin jij je zou kunnen onderscheiden van de rest. Waar ben jij goed in. Als je dat goed kunt onderbouwen kom je vaak al een heel eind.

Succes. HTH :)

Motor (of auto) onderhoud bijhouden

• Nietzman
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14-09 19:55

Nietzman

Woei!

Op vrijdag 25 januari 2002 23:14 schreef Axel666 het volgende:

[..]
Waarom niet? als het verder geen problemen op levert is het registeren bij kvk zo gedaan kost um bijna niks en alles wattie eraan verdient is leuk meegenomen (en nog wit ook:)) of het nou storm loopt of niet.
De poster boven mij verwoord het goed...

Maar daarnaast moet je designtechnisch ook flink wat in huis hebben....

Niet om te zeiken, maar je moet gewoon flink wat skills hebben wil je het nu nog maken....

htmlen in een wysiwyg is niet alles.... kan je databases regelen? php? sql? flash? grafische poep?

• Bluestorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-08-2022
Op zaterdag 26 januari 2002 00:06 schreef nietzman het volgende:

Niet om te zeiken, maar je moet gewoon flink wat skills hebben wil je het nu nog maken....

htmlen in een wysiwyg is niet alles.... kan je databases regelen? php? sql? flash? grafische poep?
Dat lijkt me nu weer niet relevant. Alles kunnen is alleen nodig als je in de kleinschalige projecten blijft hangen waar je alles zelf moet doen...

Maar zoals hierboven genoemd is een bedrijf niet alleen werken maar ook ondernemen en dat zou problemen kunnen geven... beginnende al bij alle regels die je van te voren uit moet zoeken over bijvoorbeeld zoiets als dit :)

Tenminste... dat [ denk / zie / weet ] ik... | Javascript obfuscator | foto's en video's uploaden

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-09 13:35

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Op zaterdag 26 januari 2002 00:06 schreef nietzman het volgende:
De poster boven mij verwoord het goed...
Maar daarnaast moet je designtechnisch ook flink wat in huis hebben....
Daar gaat het niet om, de topicstarter denkt genoeg in huis te hebben een eigen zaak te beginnen, maar wil dus weten hoe het met de GSD zit.
* Thijsmans heeft net een tentamen economie gehad en wil graag dat iedereen weet dat GSD een gemeentelijke subsidie is voor hoge woonkosten

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Verwijderd

Of je nu bij een werkgever gaat beginnnen of je eigen bedrijf. Je pa zal gekort worden.

Voor hoeveel ? Net genoeg dat jij dat weer aan hem kan geven onder de noemer kostgeld, niet schrikbarend veel dacht ik.

• Axel666
Op vrijdag 25 januari 2002 23:23 schreef willem169 het volgende:

...

Weet je wat er allemaal voor nodig is; kijk alleen al naar het business-plan wat je nu zeker wel nodig hebt om uberhaupt een rekening 'voor de zaak' te kunnen openen. Denk aan je kosten, aquisitie, GAK, BTW, loonbelasting, inversteringen, invertaris, afschrijvingen, hosting enzovoorts enzovoorts. Echt geloof me: Er komt wel iets meer bij kijken dan ingeschreven staan bij de KvK, en Photoshop en HTML kunnen.

...
Erhm man chill ten eerste moet je iemand niet zo ontmoedigen. Maar zover ik weet is het wel mogenlijk om alleen ingeschreven te staan bij de kvk zodat je wit bezig bent zonder al dat gedoe, was iets met de rechtsvorm die je kiest. Jij hebt het over een buisness plan geld lenen gak blah die de blahblahblah allemaal noodzakelijk als je een bv wil gaan beginnen maar daar hebben we het niet over.

erhm in short laat je niet ontmoedigen door 1 van de 120 bedrijven die het niet heeft gehaald en stap eerst eens lekker bij de kvk langs vertel dan wat je wil doen en zei kunnen je dan vertellen wie wat hoe en waar. 8-)

• Flaman
  • Laatst online: 03-12-2022
misschien is het verstandig om te samenwerken met een stelletje. Ervaring opdoen en gewoon beetje zwart, zorg iid voor die klantenkring. Begin bij je school of zo , of je hun site mag maken.

Zo heb ik ook met een vriend een lange tijd met dreamweaver en photoshop beetje aangekloot. Heb al een aardige vriendenkring van lui die dit 'officieel doen, en ikzelf heb gewoon wat ervaring opgeschept. Niet lang van nu zal ik met 4 anderen een bedrijfje opstarten...

en gewoon voor de lol meer, de fun en de ervaring,

• Willem
Axel666:
Erhm man chill ten eerste moet je iemand niet zo ontmoedigen.
Kun jij goed lezen?

1. quote : ...no very offence...
2. quote : ...Overigens niet om je te ontmoedigen...
3. quote : ...nogmaals, wil ik je echt niet ontmoedigen...
Axel666:
Maar zover ik weet is het wel mogenlijk om alleen ingeschreven te staan bij de kvk zodat je wit bezig bent zonder al dat gedoe, was iets met de rechtsvorm die je kiest. Jij hebt het over een buisness plan geld lenen gak blah die de blahblahblah allemaal noodzakelijk als je een bv wil gaan beginnen maar daar hebben we het niet over.
Blahhblahablah Ja.

Afgezien daarvan kun je dat inderdaad.
Maar ik zeg ook niet dat je iets moet, ik geef alleen een aantal hele belangrijke factoren aan. Of je daarnaar luistert moet je vooral zelf weten, maar de bedoeling van dit forum is geloof ik elkaar een beetje helpen. Soms kan dat door alleen maar positieve dingen te zeggen, maar soms ook niet. Dat moet je dan toch gewoon kunnen accepteren zeg.. kappen nou, je bent toch wel een beetje volwassen?
Axel666:
erhm in short laat je niet ontmoedigen door 1 van de 120 bedrijven die het niet heeft gehaald en stap eerst eens lekker bij de kvk langs vertel dan wat je wil doen en zei kunnen je dan vertellen wie wat hoe en waar.
Hmm zie boven.
En verder: Als ik de topicstarter was zou ik alleen naar Axel666 luisteren.

• Oefening
  • Niet online
Wat een gelul hier over professionaliteit zeg. Dacht je nou écht dat de bakker op de hoek zijn site door een gereformeerd wendesignbureau laat maken?! Laat me niet lachen, die wil gewoon één of ander amateurtje, het liefst met kvk/btw-nummer om het zakelijk gezien ook nog allemaal een beetje netjes te houden, tegen een lage prijs.

En nee, dat soort gastjes hebben geen professionele boekhouding, reclame-campagnes en weet ik veel wat voor andere 'professionele' shit simpelweg omdat ze daar geen zin/tijd in/voor hebben. En boeit dat? Nee, dat boeit helemaal niet. Sterker nog, die bakker op de hoek is juist blij met dit soort mensen aangezien hij weinig hoeft te betalen en zich geen zorgen hoeft te maken over afpraken en administratie aangezien hij toch een (soort van) persoonlijke relatie heeft met de webdesigner ipv een strict zakelijke.

Leningen :? Met 500,- kan je 2 jaar je 'bedrijf' runnen, geen rekening te bekennen dus.

Kennis van mysql, php, enz :? Niet nodig bij simpele sites voor een buurtwinkeltje oid. Hooguit een simpele include van een tekstbestandje.

Administratie :? Ok, dat is idd ff goed opletten. Maar dan nog, als je het eenmaal door hebt valt het reuze mee en je leert er ook een boel van. Wat belastingformulieren invullen, een simpele balans bijhouden, de verzekering regelen en alles een beetje netjes bewaren en je bent al een heel eind.

Leg uit waarom jij denkt dat jij iets toevoegt aan de webdesign-wereld :? Wtf, Alsof een buurtwinkeltje oid zich daar druk over maakt.

Conclusie: volgens mij haalt iemand hier bepaalde doelgroepen door elkaar ;)

En zelfs áls het niets wordt, so what?! De inschrijving bij de kvk en het registreren en laten hosten van een site kost ongeveer 250 piek per jaar samen. En wat krijg je er voor terug? Ervaring met boekhouden, ondernemen, de belastingdienst, webdesign, communicatie, plannen en zo'n circa 250/500 piek per site (ja, daar staan jullie van te kijken he met sites van boven de tien mille :)). Oftewel, je hoeft nog niet eens 1 klant per jaar binnen te halen en zelfs als dat niet lukt ben je tig ervaringen rijker.

[edit]
Over de vestiging van je bedrijf: Jouw huis heeft een woonfunctie en je mag daar dus officieel geen bedrijf in runnen. Daarvoor moet je toestemming aan de gemeente vragen, maar de kvk controleert daar niet op.

• Axel666
Op zaterdag 26 januari 2002 00:59 schreef willem169 het volgende:

[..]

Kun jij goed lezen?

[..]
Nou nederlands was nooit me sterkste vak vooral niet om 0:30, maar gelukkig heb ik meer verstand van verzeke.. I.T. bedoel ik ;)

• Dennis
  • Laatst online: 23:41
<META HTTP-EQUIV="Content-Type" CONTENT="text/html; charset=iso-8859-1">
Sinds wanneer is dat van Dreamweaver only? :?

Verwijderd

Op zaterdag 26 januari 2002 02:00 schreef nelis het volgende:
......
hier sluit ik mij volkomen bij aan

Verwijderd

Op zaterdag 26 januari 2002 02:00 schreef nelis het volgende:
Wat een gelul hier over professionaliteit zeg. Dacht je nou écht dat de bakker op de hoek zijn site door een gereformeerd wendesignbureau laat maken?!
.................
Nee die bakker op de hoek laat waarschijnlijk zijn geloofsovertuiging geen rol spelen in de keuze van zijn webdesignbureau :9~ , wel natuurlijk de prijs van een site zoals bedoeld is. ;)

Ik ben ook van mening dat als je wilt gaan ondernemen dat altijd goed is voor je ervaring, etc.

Laat je dus goed voorlichtten bij de KvK (daar zijn ze tenslotte voor)wat de gevolgen kunnen zijn. (als je gaat werken bij een baas en je hebt inkomsten uit je eigen bedrijf dan kan er een wao gat onstaan ingeval van arbeidsongeschiktheid, om maar eens een niet relevant voorbeeld te geven.)

Ondernemen begint al bij het binnen lopen bij de verschillende instanties..........

Succes.

Verwijderd

Topicstarter
*kuch*

Denk hier goed overna....

je moet wel van hele goede huize komen wil je het nu nog maken met een eigen webdesign bedrijfje.... een beetje leuk met dreamweaver sitejes maken (aan: '<META HTTP-EQUIV="Content-Type" CONTENT="text/html; charset=iso-8859-1">' in je broncode te zien :) ) alleen kom je er niet....

Hee hee, ik wil niet zeuren... maar ik ben geen newbie zoals jij misschien bedoelt. Ik werk al 5 maanden freelance onofficieel >:) (niet doorvertellen) voor mijn neef's reclame buro. Nu heeft ie zoveel opdrachten voor me dat ik het moet gaan legaliseren. :D Dus 'een beetje leuk met dreamweaver sitetjes maken' geldt niet voor mij. ;)
Die site die je zag was niet echt mijn beste voorbeeld. ;)
Niet zo snel oordelen volgende keer.

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 25 januari 2002 23:23 schreef willem169 het volgende:
Cool_Duck, graag wil ik je een tip geven.
enz.........
Confessie: :D
Ik heb al een opdrachtgever waar ik gegarandeerd een tiental/twintigtal opdrachten kan krijgen voor websites en menu's (drukwerk)
Dus ik moet ervoor zorgen dat ik niet alleen 1 opdrachtgever heb, anders zeggen ze dat ik in loondienst moet. Dus werk heb ik al, nu wil ik een stapje hoger...
Sterker nog, hij vroeg mij om een kvk te regelen, anders kon ie me niet betalen, en ik wil liever niet in loondienst. Als het moet wel.
Zijn er geen andere manieren naast loondienst en kvk? Freelance??? :?

Je hebt wel gelijk... niet in mn eentje.... maar ik heb al een stuk of 3 partners die naast me staan. ;) En eigenlijk wil ik deze bedrijf opstarten met een vriendin. Dus in principe met zn tweeen.

Maar ik moet zo weg, naar een opendag van WdKA. Dus ik kom straks thuis, dan lees ik rustig alle reacties. Wel bedankt allemaal hoor! :)

Verwijderd

Schrijf je gewoon in bij de KvK, vraag een BTW-nummer aan bij de belastingdienst en je kunt doorgaan met freelancen voor je neef en ook zelfstandig opdrachten aannemen. Je kunt facturen versturen aan je neef en aan je eigen klanten, als je het handig aanpakt kun je de BTW van je nieuwe kompjoeter terugkrijgen en als je niet teveel verdient betaal je ook geen BTW (verkapte starterssubsidie). Als startende ondernemer mag je bedrijf aan huis voeren, da's echt geen enkel probleem (ik doe het ook). Webdesigner valt onder de vrije beroepen net als journalist.

Ik zag in je profile dat je 20 bent, ik weet niet of je dan voor de wet al financieel onafhankelijk bent, dus ik zou ook even vragen bij de belastingdienst of de sociale dienst hoe dat zit, in verband met je vader. Als je alleen maar informeert krijgt je pa echt niet de inspectie op bezoek, vragen staat vrij. Maar je kunt altijd ook nog op kamers gaan :)

• 2
  • Laatst online: 31-03 13:52

2

Financieel onafhankelijk ben je voor zover ik weet vanaf je 21ste.

Ik kijk er eerlijk gezegd ook een beetje van op dat mensen je zo proberen te ontmoedigen. Ik zie namelijk totaal geen reden waarom je het niet zou moeten doen. Het enige dat je te verliezen hebt is tijd, naja dat levert dan weer ervaring op. Loonbelasting, GAK - dat soort zaken lijken me hier toch niet echt van toepassing..

Maar even ontopic, ik denk dat je idd gewoon de betreffende instanties op moet bellen. Die zijn over het algemeen erg behulpzaam en erg goed in het verschaffen van aha-erlebnissen.

Verwijderd

Well over het probleempje waar Mister Duck het over heeft, weet ik ook geen antwoord op. Maar wat betreft het denken over 101 dingen voordat je een webdesign company opstart ben ik het niet helemaal mee eens (althans niet als je een klein eenmanszakie gaat oprichten).

Een klein eenmanszakie kan namelijk helpen om een betere baan te krijgen bij een goed webdesign bureau. Als je op een gegeven moment ziet dat het teveel tijd (en geld :?) kost om door te gaan met je zakie kan je nog altijd je portofolio aan een webdesign bureau showen en misschien bij hun verder gaan..

En als je geen (goeie) portiofolio heb, kan je altijd zelf nog een paar sites maken waar je jou skills showt, das misschien wel het beste om je talenten aan een webdesign bureau te laten zien.

Al met al, good luck :)

edit:
A ik zie nu dat Mister Duck al genoeg opdrachten heeft en plannen heeft om met iemand anders de company op te starten, well zie dit dan maar als een 'algemeen bericht' voor starters 8-)

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-09 19:36

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Om te beginnen: ik HAAT zwartwerkers. Dat zijn de echte marktverziekers naast de zoontjes van de directeur.

Dus een BTW nummer is ook wel handig. Buiten alles om is het gewoon een slechte tijd om een eigen bedrijf te beginnen dus ik zou zowiezo wachten tot de hele economie weer wat rustiger is. Verder heb je een berg papieren rompslomp waar je of iemand voor moet hebben, of niet goed van wordt.

Businessplan, GAK etc zijn niet nodig als je op een gewone manier al verzekerd bent, al dan niet via je pa.

Maar als je de skills hebt en denkt echt goed te zijn, zoek gewoon een baan en laat je voor een mooi steady salaris lekker uitbuiten door een werkgever. Als je goed genoeg bent (denkt te zijn) om een eigen bedrijf te starten dan kun je zeker ook een leuk betaalde baan vinden. Veel relaxter ook.

Ontmoedigen wil ik je niet maar behalve het inschrijven bij de KvK en Belastingdienst komt er meer bij kijken, en dat meer is alleen maar vervelend als je al druk bent met het productieve werk.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

• Willem
Beetje jammer dat een aantal mensen me hier niet echt goed begrijpen. Cool_Duck: Als jouw idee is, een webdesign bedrijfje te gaan beginnen, helemaal niemand die je tegenhoudt, en helemaal ik niet. Het enige wat ik probeerde duidelijk te maken is dat je aan een hoop dingen moet denken, ook al ben je geen groot bedrijf.

Gek dat dan alsnog een aantal mensen reageren zo van 'Laat je maar niet ontmoedigen hoor!' want dat was dus het laatste wat mijn intentie is, en dat heb ik ook zeer duidelijk gezegd.

Nelis:
En nee, dat soort gastjes hebben geen professionele boekhouding, reclame-campagnes en weet ik veel wat voor andere 'professionele' shit simpelweg omdat ze daar geen zin/tijd in/voor hebben. En boeit dat? Nee, dat boeit helemaal niet...

En dat waren misschien wel toevallig die 120 bedrijfjes die in het 1e jaar van hun bestaan het al niet meer trokken. Puur omdat je nu in deze tijd van een verzadigde webdesign markt je gewoon simpelweg moet kunnen onderscheiden door kwaliteit te leveren. Als je daartoe niet in staat bent, hang je gewoon. Face the real world.

Hiermee zeg ik niet dat Cool_Duck ook binnen aanzienlijke tijd weer terug is waar 'ie begon, want, zoals gezegd in een eerdere reply: ik ken je niet, ken je skills niet. En wie ben ik om daar überhaupt een oordeel over te vellen...

Nelis:
Leningen Met 500,- kan je 2 jaar je 'bedrijf' runnen, geen rekening te bekennen dus...

Ja? Nee. Je loonkosten, loonbelasting, BTW, GAK? Elke 3 maanden klopt de belastingdienst weer aan de deur hoor! Als je een bedrijfje start zul je moeten investeren. Denk je dat je al je werk op je eigen pc gaat blijven doen? Denk je dat je op dat zolderkamertje blijft zitten? 500 Euro? No fokking way dat je daar een jaar op teert.

Wat nou als je pc het begeeft en je hebt geen knaken voor een nieuwe? Wat dan? Sorry, maar daar moet je toch een soortemet van backup voor hebben? Een noodscenario? In dit geval misschien wel financieel.

Nelis:
Leg uit waarom jij denkt dat jij iets toevoegt aan de webdesign-wereld Wtf, Alsof een buurtwinkeltje oid zich daar druk over maakt...

Nope, dat buurtwinkeltje zal er niet over peinzen zich daarover druk te maken. Helaas staat dit hier ook volledig buiten. Waar het om gaat is, dat als jij je niet kunt onderscheiden van de rest dan ga je er gewoon aan. Als jij niet voor jezelf een doel voor ogen hebt, een beeld van waarom bedrijven juist bij jou een website zouden moeten laten maken dan hou je gewoon niet lang stand. That's a fact Jack.

• cutter

cutter

Wannabe i7 fanboy

Ter verdere aamvulling op de wijze woorden van de opper torenwachter:

Als je je hele kennissen kring een website hebt aangesmeerd begint het probleem: hoe haal je extra opdrachten binnen? Dat wil dus zeggen dat je een heel groot deel van je tijd bezig bent met account-managen en dat vind ik een enorm kloote werk. Moet je jezelf zien te verkopen aan knorrige mkb-ers die overal voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten. 'Ja, maar da's wel veel, mijn buurjongen maakt ook sites en die heeft een hele mooie over zijn cavia gemaakt, dus zo moeilijk is het toch niet.' Damn damn probeer daar maar eens tegenop te blijven boxen.

In je eentje een goed produkt leveren en blijven leveren is eigenlijk niet te doen. Je kunt niet van de ene opdracht naar de andere opdracht toe blijven leven. Voor een solide continue inkomens basis moet je toch aan meerdere opdrachten tegelijkertijd blijven werken en dat vergt dus vrij veel van je accounting skills.

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 26 januari 2002 17:19 schreef willem169 het volgende:
Beetje jammer dat een aantal mensen me hier niet echt goed begrijpen. Cool_Duck: Als jouw idee is, een webdesign bedrijfje te gaan beginnen, helemaal niemand die je tegenhoudt, en helemaal ik niet. Het enige wat ik probeerde duidelijk te maken is dat je aan een hoop dingen moet denken, ook al ben je geen groot bedrijf.
OK het is cool man. (Y) Ik begrijp jouw punt dat het een hele grote stap is. Ik zal het dan ook goed plannen.
Ik bedoelde niet dat jij zei dat je me wilde ontmoedigen...
Het leek allemaal erg beledigend van dat Dreamweaver dinges, maar ik weet wel dat je het niet zo bedoelde.... ;)

Verwijderd

Topicstarter
Nogmaals bedankt allemaal! :) Mijn web genoten. ;) Ik ga alles uitprinten en rustig lezen...

• Oefening
  • Niet online
Op zaterdag 26 januari 2002 17:19 schreef willem169 het volgende:
Gek dat dan alsnog een aantal mensen reageren zo van 'Laat je maar niet ontmoedigen hoor!' want dat was dus het laatste wat mijn intentie is, en dat heb ik ook zeer duidelijk gezegd.
Kom nou, een uitspraak als 'Ik wil je niet ontmoedigen hoor maar nadeel dit, nadeel dat, blabla, enz' valt in de categorie 'rot op man....no offence' waar veel andere gotters ook een handje van hebben.
Nelis:
En nee, dat soort gastjes hebben geen professionele boekhouding, reclame-campagnes en weet ik veel wat voor andere 'professionele' shit simpelweg omdat ze daar geen zin/tijd in/voor hebben. En boeit dat? Nee, dat boeit helemaal niet...

En dat waren misschien wel toevallig die 120 bedrijfjes die in het 1e jaar van hun bestaan het al niet meer trokken. Puur omdat je nu in deze tijd van een verzadigde webdesign markt je gewoon simpelweg moet kunnen onderscheiden door kwaliteit te leveren. Als je daartoe niet in staat bent, hang je gewoon.
Volgens mij wil jij het gewoon niet snappen. Wat nou kwaliteit? Nogmaals, denk je dat het een buurtwinkeltje wat boeit dat zijn site niet super is?!
Face the real world.
Idd, face the real world en kom eens naar een klein dorpje om te kijken hoe het er daar aan toe gaat.
Nelis:
Leningen Met 500,- kan je 2 jaar je 'bedrijf' runnen, geen rekening te bekennen dus...

Ja? Nee. Je loonkosten, loonbelasting, BTW, GAK? Elke 3 maanden klopt de belastingdienst weer aan de deur hoor! Als je een bedrijfje start zul je moeten investeren.
Dat heeft niets maar dan ook niets te maken met investeringen maar met administratie.
Denk je dat je al je werk op je eigen pc gaat blijven doen? Denk je dat je op dat zolderkamertje blijft zitten?
Waarom niet?
Wat nou als je pc het begeeft en je hebt geen knaken voor een nieuwe? Wat dan?
Dan koop je een nieuwe voor zowel privé als zakelijk gebruik van je eigen geld.
Nelis:
Leg uit waarom jij denkt dat jij iets toevoegt aan de webdesign-wereld Wtf, Alsof een buurtwinkeltje oid zich daar druk over maakt...

Nope, dat buurtwinkeltje zal er niet over peinzen zich daarover druk te maken. Helaas staat dit hier ook volledig buiten.
Daar gaat het wél over. Het probleem is dat jij bepaalde doelgroepen door elkaar haalt. Appels met peren vergelijken heet dat.

Verwijderd

Gaaf om te lezen dat heet W&G gelijk begint te zeuren over professionaliteit. Jammer dat ze vergeten dat voor de klant slechts 1 ding telt en dat is dat afspraken waargemaakt worden en het eindresultaat er netjes uit moet zien.

Met de juiste connecties kom je al een heel eind. Ik ken ook mensen die geen fuck van webdesign afwisten maar er toch gewoon mee begonnen zijn. Dat lukt prima, zolang er maar klanten zijn. En waar haal je die klanten dan vandaan? Juist, uit je sociale leven. Familie van, kennissen van collega's, klanten van je (oude) baas, enz. enz.

Wanneer je een fatsoenlijke klantenkring op kunt bouwen kom je een heel eind en zoals topicstarter al zei heeft hij die klanten ook. Dus ajb niet meer zo zeiken op mensen die het wel voor elkaar hebben.

• Bluestorm
Op zaterdag 26 januari 2002 18:27 schreef ZeroX15 het volgende:
Gaaf om te lezen dat heet W&G gelijk begint te zeuren over professionaliteit.
Jammer dat ze vergeten dat voor de klant slechts 1 ding telt en dat is dat afspraken waargemaakt worden en het eindresultaat er netjes uit moet zien.
Uhm... volgens mij is dat naast "je brood er mee verdienen" toch wel een verkapte omschrijving van professionaliteit... afspraken waarmaken en net eindresultaat zou ik in ieder geval niet amateuristisch noemen :)

Maar om je afspraken te kunnen waarmaken moet je gewoon het een en ander doen... zoals belasting, kvk, etc.

Ik zou zeggen dat dit topic eigenlijk meer aanleiding zou zijn om alle ondoorzichtige regels van allerlei verschillende instanties die je tegen komt te bekritiseren dan je af te vragen of het al dan niet verstandig is om nu nog met een eigen eigen bedrijf gericht op webdesign te beginnnen. Want die regels... dat zijn er veel... en ze zijn vooral niet centraal, ik snap niet waarom de overheid niet beter hun best doet om alles duidelijk en eenduidig naar buiten te brengen voor de startende ondernemer. Ja je kunt naar de KvK gaan, maar internet leent zich toch uitstekend om dit soort informatie op kwijt te kunnen...

Tenminste... dat [ denk / zie / weet ] ik... | Javascript obfuscator | foto's en video's uploaden

• Willem
OK, afgezien van het feit dat die meer op een dialoog tussen en nelis en willem169 gaat lijken wil ik hier toch nog wel even op blijven reageren.
Kom nou, een uitspraak als 'Ik wil je niet ontmoedigen hoor maar nadeel dit, nadeel dat, blabla, enz' valt in de categorie 'rot op man....no offence' waar veel andere gotters ook een handje van hebben.
Nee. Mijn bedoeling met die 'nadelen -zoals jij het noemt' is dat je wel even eerst goed moet nadenken waar je aan gaat beginnen. En zo te lezen doet Cool_Duck dat. Dus: doel bereikt.

Misplaatst vind ik de suggestieve opmerking dat ik 'rot op man... no offence' uitspraken gemeen zou hebben met andere gotters. Apart. Dát is pas appels met peren vergelijken.
Volgens mij wil jij het gewoon niet snappen. Wat nou kwaliteit? Nogmaals, denk je dat het een buurtwinkeltje wat boeit dat zijn site niet super is?!
Volgens jou wil ik het niet snappen.
Ten eerste: Ik snap mijzelf in ieder geval wel, en heb een bepaalde visie op iets. Dat die verschilt met die van jou, dat geeft niks, daar zit je voor op een forum.
Ten tweede: 'het niet willen snappen...' Dat zegt alleen maar dat jij vind dat ik jouw mening niet deel, en dat ik het daarom niet begrijp. Ook een beetje apart.
Idd, face the real world en kom eens naar een klein dorpje om te kijken hoe het er daar aan toe gaat.
Tuurlijk snap ik ook wel hoe het er in een klein dorpje aan toe gaat, heb ook genoeg sites gebouwd voor de bakker-om-de-hoek. Maar als klant, ook al bèn je een klein bedrijf mag je nog wel kwaliteit eisen.
Dat heeft niets maar dan ook niets te maken met investeringen maar met administratie.
En staat administratie dan los van je verplichtingen? Denk het niet. Integendeel zelfs.
Dan koop je een nieuwe voor zowel privé als zakelijk gebruik van je eigen geld.
Tenzij al je privé centen al in de zaak zitten. Maar daar kun je niets over zeggen, ik ook niet, omdat het bedrijf nog niet eens bestaat. Ik schets alleen een denkbare en reële situatie. Ik zou niets uistluiten. That's all.
Daar gaat het wél over. Het probleem is dat jij bepaalde doelgroepen door elkaar haalt. Appels met peren vergelijken heet dat.
Ehm... nee. Waarom ga je er nou vanuit dat jij gelijk hebt? Keihard zeggen dat ik appels met peren vergelijk, of, doelgroepen door elkaar haal. Jammer dat ik het idee krijg dat jij je superieur voelt in deze discussie. Prove me wrong.

Verder wil ik even duidelijkheid scheppen over het feit dat het lijkt alsof ik hier de boeman ben die alleen maar negatieve suggesties kan wekken, het enige wat ik probeer te doen is helpen. Sorry als dat niet zo is.

Verwijderd

Iemand schreef het volgende:
[..]
Gaaf om te lezen dat heet W&G gelijk begint te zeuren over professionaliteit. Jammer dat ze vergeten dat voor de klant slechts 1 ding telt en dat is dat afspraken waargemaakt worden en het eindresultaat er netjes uit moet zien.
Een klant tevreden als zijn site er een beetje oké uitziet? Tjah, de eerste maanden is zo'n klant dik tevreden, maar als verder de respons op zijn website uitblijft verhuist hij al snel naar een ander bedrijf. Ook een MKB-er wilt iets terugzien van zijn site, wilt resultaten en dan komen ze al snel terug van de buurjongetjes en zoontjes-van-...

edit: Verkeerd gekwoot ;)

• Oefening
  • Niet online
Op zaterdag 26 januari 2002 18:48 schreef willem169 het volgende:

[..]

Nee. Mijn bedoeling met die 'nadelen -zoals jij het noemt' is dat je wel even eerst goed moet nadenken waar je aan gaat beginnen.
Zo komt het anders niet over. Tussen het noemen van enkele nadelen en het totaal afkraken van iets (bedrijf oprichten) zit een groot verschil. :)
Misplaatst vind ik de suggestieve opmerking dat ik 'rot op man... no offence' uitspraken gemeen zou hebben met andere gotters. Apart. Dát is pas appels met peren vergelijken.
Dat is het niet. Jij probeert je namelijk al direct in te dekken met een zin als 'no offence' oid (dat geeft trouwens al aan dat je helemaal niet zo zeker bent van je mening ;)).
[..]

Volgens jou wil ik het niet snappen.
Ten eerste: Ik snap mijzelf in ieder geval wel, en heb een bepaalde visie op iets. Dat die verschilt met die van jou, dat geeft niks, daar zit je voor op een forum.
Mooi, dan zijn we het daar over eens :)
Ten tweede: 'het niet willen snappen...' Dat zegt alleen maar dat jij vind dat ik jouw mening niet deel, en dat ik het daarom niet begrijp.
Dat maak jij ervan, ik doelde er namelijk op dat jij mijn mening/verhaal niet wilde snappen (en niet dat je het er niet mee eens was).
[..]

Tuurlijk snap ik ook wel hoe het er in een klein dorpje aan toe gaat, heb ook genoeg sites gebouwd voor de bakker-om-de-hoek. Maar als klant, ook al bèn je een klein bedrijf mag je nog wel kwaliteit eisen.
Ja, maar die kwaliteit, professionaliteit, doelgroepen en weet ik wat nog meer vallen niet te vergelijken met een groot webdesignbedrijf snapje? Vandaar ook die 'appels met peren vergelijken'. :)
[..]

En staat administratie dan los van je verplichtingen?
Dat heb je mij niet horen zeggen. Sterker nog:
Administratie :? Ok, dat is idd ff goed opletten. Maar dan nog, als je het eenmaal door hebt valt het reuze mee en je leert er ook een boel van. Wat belastingformulieren invullen, een simpele balans bijhouden, de verzekering regelen en alles een beetje netjes bewaren en je bent al een heel eind
Daarnaast hadden we/had jij het over investeringen in de zin van geld (jij reageerde immers op mijn 'je hebt maar 500 piek nodig om de boel te runnen') en niet over administratie of verplichtingen.
[..]

Tenzij al je privé centen al in de zaak zitten.
In wat dan bijv (op die 250 piek na)? Tegenwoordig heeft zo'n beetje iedere Nederlander een computer voor privé gebruik die in zo'n geval ook zakelijk gebruikt kan worden. En net als zo'n beetje iedere andere Nederlander wordt die computer gewoon vervangen voor een nieuwe betaald met eigen geld. Maar je hebt gelijk hoor, als je nog niet eens geld hebt om eten te kopen moet je idd geen bedrijf beginnen...
Ik schets alleen een denkbare en reële situatie.
Zo denkbaar is die situatie dus niet. Daarnaast heeft alles wel een nadeel, maar om daar nou direct de boel op af te keuren...
[..]

Ehm... nee. Waarom ga je er nou vanuit dat jij gelijk hebt? Keihard zeggen dat ik appels met peren vergelijk, of, doelgroepen door elkaar haal. Jammer dat ik het idee krijg
dat jij je superieur voelt in deze discussie.
Idd jammer, ik heb namelijk het tegenovergestelde (ingaan op uitspraken als 'de doelgroepen zijn totaal verschillend' met 'daar gaat het niet om' om maar een voorbeeld te noemen).
Verder wil ik even duidelijkheid scheppen over het feit dat het lijkt alsof ik hier de boeman ben die alleen maar negatieve suggesties kan wekken, het enige wat ik probeer te doen is helpen. Sorry als dat niet zo is.
Tja, zo kan je idd ook een discussie eindigen. Beetje jammer, zo'n dooddoener....

• Willem
Heb niet zoveel zin meer om in te gaan op elke quote die jij van mij quote... :)
nelis:
Dat is het niet. Jij probeert je namelijk al direct in te dekken met een zin als 'no offence' oid (dat geeft trouwens al aan dat je helemaal niet zo zeker bent van je mening ;)).
Apart. In mijn English vocabulery betekent 'no offence' niets meer of minder als 'geen aanval'. In de zin van geen ruzie uitlokken, in plaat van 'niet zeker zijn van mijn eigen mening', want dat ben ik absoluut wel.
nelis:
Dat maak jij ervan, ik doelde er namelijk op dat jij mijn mening/verhaal niet wilde snappen (en niet dat je het er niet mee eens was).
Hmm, dat is gedeeltelijk zo. Ik probeerde een enigszins algemeen verhaal te vertellen, terwijl jij je heel erg ging focussen op de situatie van de topicstarter. Dit betekent dus niet dat ik me niet in sommige punten van jou kan vinden. :)
nelis:
Ja, maar die kwaliteit, professionaliteit, doelgroepen en weet ik wat nog meer vallen niet te vergelijken met een groot webdesignbedrijf snapje? Vandaar ook die 'appels met peren vergelijken'. :)
Klopt, Cool_Duck's situatie is überhaupt niet te vergelijken met een groot webdesign bedrijf IMHO. En, zoals eerder gezegd, hield ik een meer algemeen betoog.
nelis:
Dat heb je mij niet horen zeggen. Sterker nog:

Administratie Ok, dat is idd ff goed opletten. Maar dan nog, als je het eenmaal door hebt valt het reuze mee en je leert er ook een boel van. Wat belastingformulieren invullen, een simpele balans bijhouden, de verzekering regelen en alles een beetje netjes bewaren en je bent al een heel eind

Daarnaast hadden we/had jij het over investeringen in de zin van geld (jij reageerde immers op mijn 'je hebt maar 500 piek nodig om de boel te runnen') en niet over administratie of verplichtingen.
Klopt ook wel, maar staan administratie en/of (financiele) verplichtingen niet 100% in relatie met investeringen? Of je ze nou wel doet of niet... Dat was mijn punt een beetje. :)
nelis:
Maar je hebt gelijk hoor, als je nog niet eens geld hebt om eten te kopen moet je idd geen bedrijf beginnen...
Eens. En daar doelde ik eigenlijk een beetje op.
nelis:
Zo denkbaar is die situatie dus niet. Daarnaast heeft alles wel een nadeel, maar om daar nou direct de boel op af te keuren...
Nope, ik probeerde niets af te keuren, helemaal niet. Maar je moet je niet laten bedoezelen onder je enthousiasme. Zelf heb ik daar regelmatig last van :)
nelis:
Tja, zo kan je idd ook een discussie eindigen. Beetje jammer, zo'n dooddoener....
Dat is ook niet waar ik op doelde.
En wat mij betreft is dit nog geen gesloten discussie. :)

Verwijderd

02:00 schreef nelis het volgende:
En zelfs áls het niets wordt, so what?! De inschrijving bij de kvk en het registreren en laten hosten van een site kost ongeveer 250 piek per jaar samen. En wat krijg je er voor terug? Ervaring met boekhouden, ondernemen, de belastingdienst, webdesign, communicatie, plannen en zo'n circa 250/500 piek per site (ja, daar staan jullie van te kijken he met sites van boven de tien mille ). Oftewel, je hoeft nog niet eens 1 klant per jaar binnen te halen en zelfs als dat niet lukt ben je tig ervaringen rijker.
Na een jaar als dit ben je wel je KVK kwijt, er moet wel winst gemaakt worden.

Verwijderd

Well misschien dwaal ik een beetje af, maar hoe zit het eigenlijk met de investeringen die je moet doen?

Kosten software rond de 3000 euro :? (Windows, MS Office, Photoshop, Flash, Dreamweaver..)

Je kan natuurlijk thuis werken als je een eenmanszakie hebt (als dat mag van de gemeente zoals Nelis zei) Maar een pand huren staat proffesioneler als je klanten ontvangt. Hoeveel zou dat kosten?

En voor welke dingen moet je nog geld uitbesteden. Ik hoor graag reacties van mensen die er ervaring mee hebben, of .... een helderziende ;)

Veel mensen ici roepen dat het nu niet echt een geschikt moment is om een webdesign bureau te beginnen, that might be true.. maar tis wel handig om ook ff te weten hoeveel geld je dan gaat 'vergokken' als je er toch eentje begint :)

• OzBoz

OzBoz

Op zaterdag 26 januari 2002 18:27 schreef ZeroX15 het volgende:
Gaaf om te lezen dat heet W&G gelijk begint te zeuren over professionaliteit.
Dat heeft ongetwijfeld te maken met het feit dat er binnen W&G al een hoop mensen jarenlang in de branche werkzaam zijn en mede daardoor kritisch tegen dingen aankijken.

En dat is nodig, want zonder kritische visie is het enige wat je doet als beginnend starter jezelf rijk-rekenen. En dat is wel leuk, maar zoals naar voren komt, alles behalve reeel.

En daar is niets mis mee.

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 26 januari 2002 23:17 schreef JunkyJaz het volgende:
Well misschien dwaal ik een beetje af, maar hoe zit het eigenlijk met de investeringen die je moet doen?

Kosten software rond de 3000 euro :? (Windows, MS Office, Photoshop, Flash, Dreamweaver..)

Je kan natuurlijk thuis werken als je een eenmanszakie hebt (als dat mag van de gemeente zoals Nelis zei) Maar een pand huren staat proffesioneler als je klanten ontvangt. Hoeveel zou dat kosten?

En voor welke dingen moet je nog geld uitbesteden. Ik hoor graag reacties van mensen die er ervaring mee hebben, of .... een helderziende ;)

Veel mensen ici roepen dat het nu niet echt een geschikt moment is om een webdesign bureau te beginnen, that might be true.. maar tis wel handig om ook ff te weten hoeveel geld je dan gaat 'vergokken' als je er toch eentje begint :)
Goede vraag. Nou ik zal mijn ervaringen delen:
In mijn geval:
- pc heb ik al, en eentje waarmee ik zonder problemen kan werken, dus een snelle.
- kabel heb ik ook.
- software, nou hier gaan we geen discussie over houden... iedereen heeft software. En ik ga niet liegen. |:(
- SKILLS!! Ik zou het niet doen als ik niet zeker was van mezelf, ik ben niet achterlijk. weinig risico.
- heb veel ervaring... ben dus geen newbie.
- ik maak dus geen 'buurt sitetje' voor de bakker in de buurt. dus ik vond dat erg beledigend. Ik neem het niet persoonlijk op, maar wie weet iemand anders wel.
- dus eigenlijk vergok ik niet veel.... ;) alleen mijn tijd... en de vraag of mijn vader word gekort financieel.
- ja natuurlijk ga ik investeren in wat kantoor spullen, en misschien een nieuwe pc, incl de handige hulpmiddelen, maar dit zou ik ook prive kunnen gebruiken. Mijn baan is namelijk mijn hobbie... Ja ik werk nu ook.
- ik heb sindskort met school gestopt (ga pas in sept een nieuwe beginnen) dus ik heb veel tijd. :)

Nou waarom ik zo zeker bent van mezelf. Mijn neef, ook meteen mijn opdrachtgever heeft een business dat speciaal voor de chinese horeca markt ontwerpt. En ik kan je zeggen dat het een gat in de markt is. Hij verdient zich gek nu. Er komen regelmatig aanvragen binnen voor sites. Ik ben dus een soort partner van hem... ik heb nota bene de site van zijn bedrijf ontworpen. ik doe alle sites... en als ik het werk niet aankan dan heb ik 2 vaste mensen waar ik werk aan uit kan besteden. ;) Goede vrienden. mede-grafici. Eentje is een meisje. Ze is animator.

Dus wat heb ik te verliezen?
www.eyecatchers-online.com voor de geinteresseerden.

edit/ sorry voor mijn spelfouten...

Verwijderd

Topicstarter
Dus nog niemand heeft ervaring met mijn situatie? :'(

Verwijderd

Op zondag 27 januari 2002 01:44 schreef Cool_Duck het volgende:

[..]

- software, nou hier gaan we geen discussie over houden... iedereen heeft software. En ik ga niet liegen. |:(
Bedankt voor de interesting info Cool Duck. Ik quote ff dit stukje over software van jou, omdat ik dit toch wel belangrijk vind.

Het kost toch bergen geld, of zijn er andere mogelijkheden om eraan te komen? Ik doel bijvoorbeeld op een cd'tje lenen van een webdesign bureau waar je nu voor werkt, en die installeren op je pc en die gebruiken voor een paar maanden. (Als je bijvoorbeeld PS 6 leent van je baas, kan je er eigenlijk wel een jaartje mee doen totdat er een nieuwe versie uitkomt..) Of mag dat niet ?

Ik denk dat het echt veel beter is om legaal software te gebruiken en daar wat extra $$$ uit te geven als je een zakie begint. Ik hoor van velen dat men toch niet checkt of je legale software gebruikt, maar what if they do?. Daarom denk ik dat het dan ook beter is dat je dan bijvoorbeeld niet meer de 'unlimited trial version of Flash' gebruikt, maar echte koopt (als je em nodig hebt).

(Iedereen ici zegt wel dat je legale software moet gebruiken, maar ik weet bijna wel zeker dat hier mensen rondlopen die dit niet doen maar toch een site'tje voor de bakker in de buurt willen maken, of hebben de 16-jarigen hiero 3D studio max van hun eigen zakgeld gekocht ;) )

• 2

2

Jammer dat het in dit topic meer om de discussie zelf dan om het punt dreigt te gaan.

Ik zelf ben nu met een collega bezig om een VOFje op te zetten. Alles zo kleinschalig als het maar zijn kan, en klanten idd uit sociale en semi zakelijke kringen. Het punt is niet zozeer dat we uit willen groeien tot een enorm bedrijf met 120 werknemers, we zijn geen ondernemers met een enorm plan of wat ooit, we doen het gewoon om in staat te zijn om opdrachten die we toevallig tussen (zijn) werk en (mijn) studie door tegen het lijf lopen aan te kunnen nemen en alles netjes te kunnen doen. Op die manier kunnen we a) ervaring op doen en b) normale prijzen vragen. Verder weet ik zeker dat we prima kwaliteit kunnen leveren, anders was ik er sowieso niet aan begonnen. Ik zie ook niet in waarom je een groot bedrijf moet hebben om een klant een goed product aan te kunnen bieden. Het feit dat wij in principe geen winst hoeven te maken ziet de klant ook terug in de prijs, dus iedereen blij.

Ik denk ook dat coolduckje zijn motieven ongeveer dezelfde zijn. Moet me eerlijk gezegd ook een beetje aansluiten bij de mensen die zeggen dat sommigen hier wel heel erg in absolute waarheden spreken. Het moet allemaal zo zakelijk mogelijk en alleen de grote bedrijven met hun marketing- en bedrijfsstrategieen zijn degenen die overleven zeker. Je moet niet vergeten dat dat wel degenen zijn die met hun gouden bergen ervoor gezorgd dat de markt instortte, niet Wim's Website Knutselzolder, maar de welriekende eigentijdse marketingmensch met z'n e-ditjes en e-datjes en z'n als-ik-het-duur-maak-lijkt-het-net-echt.

• 2

2

Op zondag 27 januari 2002 02:05 schreef JunkyJaz het volgende:

[..]
Tja het punt is natuurlijk dat degenen die nu de illegale software gebruiken de latere Adobe en Macromedia klantjes zijn. Je wilt er toch mee leren omgaan voor je het gaat kopen, en als je 16 bent is 1800 gulden in de eerste plaats 600 bier - als je 22 bent trouwens ook - kortom je bent toch geen potentiele klant (nog niet) dus ze lopen geen geld mis.

• OzBoz

OzBoz

Op zondag 27 januari 2002 01:48 schreef Cool_Duck het volgende:
Dus nog niemand heeft ervaring met mijn situatie? :'(
Wat je in de gaten moet houden is dat als je een PC voor zowel prive als zakelijk gebruikt er een hoop administratieve rompslomp bij krijgt. Als je hem gewoon uit eigen zak betaald en niets gaat terugvorderen, BTW en onkosten aftrekken dan is er niets aan de hand.

Nu ik zie dat je neef je opdrachtgever wordt.. hou ik het, in het kader "ik mag niemand ontmoedigen", rustig. Maar familie en zaken... better not. Geldt overigens ook voor vrienden. Hoop ellende kun je overigens voorkomen door dingen als beloftes, bedragen etc. zwart op wit op papier te zetten want heb de nodige nare verhalen al gehoord en meegemaakt.

Verwijderd

Op zondag 27 januari 2002 02:16 schreef 2 het volgende:

[..]

Tja het punt is natuurlijk dat degenen die nu de illegale software gebruiken de latere Adobe en Macromedia klantjes zijn. Je wilt er toch mee leren omgaan voor je het gaat kopen, en als je 16 bent is 1800 gulden in de eerste plaats 600 bier - als je 22 bent trouwens ook - kortom je bent toch geen potentiele klant (nog niet) dus ze lopen geen geld mis.
Yep that's true :) Maarre, ik denk dat niemand zorgen maakt dat Adobe of Macromedia geld mislopen (als je dat bedoelt). Maar ik denk dat het niet echt proffesioneel staat ten opzichte van je klanten als je zelf een keer gepakt word wegens bezit van illegale software..

• 2

2

Neeok zodra je geld gaat verdienen moet je gewoon zo snel mogelijk licensies gaan kopen, ik bedoel die mensen moeten natuurlijk ook hun geld verdienen.

Behalve overigens de mensen van Quark, die gaan eerst maar eens een nieuwe versie op de markt brengen ;)

• OzBoz

OzBoz

Op zondag 27 januari 2002 02:23 schreef 2 het volgende:
Behalve overigens de mensen van Quark, die gaan eerst maar eens een nieuwe versie op de markt brengen ;)
Nou inderdaad.. en dan niet bv een lelijke v5 waar sinds v3 al niets aan de looks gebeurd is en met een prijs wat alleen bedrijven met een monopoly-positie kunnen vragen. Wat dat betreft go Indesign 2 Go Go Go!

• cutter

cutter

Wannabe i7 fanboy

Kijk niemand boeit het als je een 'volledig werkende demo versie' installeert om een beetje design skills te leren. Zelfs discreet van 3dsmax (10.000 euro) maakt het niet zo heel veel uit dat mensen max rippen en er mee om leren gaan. De meesten hier kunnen mijn denkrichting wel een beetje volgen.

Maar wat echt criminaal is, is geld verdienen door gebruik van illegale software. Daar kan ikzelf geen enkel respect voor opbrengen. Ik heb vaak genoeg mensen gehad die tegen mij zeiden: 'ja maar de jongen op de hoek doet het voor 250 gulden.' Ja ik breek hier 's avonds in en gebruik je machines en ga op de hoek 80% lager zitten dan jouw prijs, omdat ik die inversteringen niet hoef te doen.

Ik kots dus heel erg hard op mensen die een beetje met illegale software geld verdienen.

En kijk uit met chinese horeca uit ervaring weet ik dat dat heel erg lastige klanten zijn dus tik alles heel erg goed dicht met je contracten, geen mondelinge afspraken maar keiharde schriftelijke garanties.....

En die chinese horeca-boys kennende zal je ook wel zwart worden afgerekend.....

Wat jij doet is de bonafide designwereld een oor aannaaien met je ilegale gebeuren, een beetje je kosten drukken door met illegale software te werken..... :r

• Bluestorm
Op zondag 27 januari 2002 02:19 schreef OzBoz het volgende:

[..]

Wat je in de gaten moet houden is dat als je een PC voor zowel prive als zakelijk gebruikt er een hoop administratieve rompslomp bij krijgt. Als je hem gewoon uit eigen zak betaald en niets gaat terugvorderen, BTW en onkosten aftrekken dan is er niets aan de hand.
In het kader daarvan heb ik ook nog wel een vraag: Als ik m'n privé computer uit wil breiden met zaken die ik alleen nodig heb voor de zaak (2e monitor of extra geheugen bijvoorbeeld vind ik toch redelijk onmisbaar :) ) ,maar als ik privé m'n computer gebruik kan ik moeilijk die dingen er weer uit slopen... is het dan volledig zakelijke kosten of toch gedeeld zakelijk en privé?

Waarom komen we hier trouwens bij welk ondernemings topic dan ook ALTIJD uit op het gebruik van illegale software?

• OzBoz

OzBoz

Op zondag 27 januari 2002 11:23 schreef Bluestorm het volgende:

[..]

In het kader daarvan heb ik ook nog wel een vraag: Als ik m'n privé computer uit wil breiden met zaken die ik alleen nodig heb voor de zaak (2e monitor of extra geheugen bijvoorbeeld vind ik toch redelijk onmisbaar :) ) ,maar als ik privé m'n computer gebruik kan ik moeilijk die dingen er weer uit slopen... is het dan volledig zakelijke kosten of toch gedeeld zakelijk en privé?
Nou zeker zo lang je weinig inkomsten hebt zou ik het gewoon bij prive houden. Scheelt je een hoop administratie en dan kun je de computer wel kopen van geld wat je verdiend hebt maar zo snel je niets aftrekt van de belasting en de BTW niet terug vraagt is ie zeg maar prive.. ik heb ooit iemand van de belastingdienst op visite gehad en echt, die doen zo waanzinnig moeilijk over zoveel % prive en zoveel % werk pleur op.. Dus wil je dat probleem niet is het het handigste als je er gewoon een PC naast kwakt en zegt dat dat je prive PC is.

• Bluestorm
Op zondag 27 januari 2002 11:33 schreef OzBoz het volgende:
Dus wil je dat probleem niet is het het handigste als je er gewoon een PC naast kwakt en zegt dat dat je prive PC is.
Een gezamelijke computer voor de familie voldoet ook wel aan die voorwaarde denk ik? Dan is trouwens nog de vraag wat privé gebruik is... Is dat alleen de tijd die ik af en toe besteed aan het typen van een werkstukje voor school... zijn dat de uren die je op internet bent? of is dat gewoon alles waarmee je niet direct geld verdient? :)

• OzBoz

OzBoz

Op zondag 27 januari 2002 11:47 schreef Bluestorm het volgende:

[..]

Een gezamelijke computer voor de familie voldoet ook wel aan die voorwaarde denk ik? Dan is trouwens nog de vraag wat privé gebruik is... Is dat alleen de tijd die ik af en toe besteed aan het typen van een werkstukje voor school... zijn dat de uren die je op internet bent? of is dat gewoon alles waarmee je niet direct geld verdient? :)
Nou dat is ook vaag.. dat vroeg ik die vent toen ook.. zo van, wil ik bij de tijd blijven dan zit ik ook een ontzettend groot gedeelte van de tijd dingen uit te zoeken en mezelf wat te leren.. wat is dat dan.. kon ie me geen duidelijk antwoord op geven.. naja, dan niet.

Verwijderd

Topicstarter

[..]

Nu ik zie dat je neef je opdrachtgever wordt.. hou ik het, in het kader "ik mag niemand ontmoedigen", rustig. Maar familie en zaken... better not. Geldt overigens ook voor vrienden. Hoop ellende kun je overigens voorkomen door dingen als beloftes, bedragen etc. zwart op wit op papier te zetten want heb de nodige nare verhalen al gehoord en meegemaakt.
Klopt. Maar gelukkig behandelen we elkaar zakelijk. Dus hij zal vast wel nooit zeggen "Heee ik ga je niet betalen omdat je mn needie bent." Hij is dus loyaal, ik vertrouw hem wel, ook al is het familie.

Verwijderd

Topicstarter

[..]

Verwijderd

Op zondag 27 januari 2002 12:14 schreef OzBoz het volgende:

[..]

Nou dat is ook vaag.. dat vroeg ik die vent toen ook.. zo van, wil ik bij de tijd blijven dan zit ik ook een ontzettend groot gedeelte van de tijd dingen uit te zoeken en mezelf wat te leren.. wat is dat dan.. kon ie me geen duidelijk antwoord op geven.. naja, dan niet.
lekker is da...
zal je zien, komt ie volgende week langs om te zeggen dat t niet mag en of je ff wil ophoesten!

Verwijderd

ik heb er ook ervaring mee, ik heb ook een dergelijk bedrijf opgericht, je ouders hebben daar niets mee van doen als je jezelf inschrijft bij de KvK onder je eigen naam, en ook als je de inkomstenbelasting op je eigen naam zet

verder is het een VOORDEEL als je je pc op de 'zaak' kunt zetten, want die is tot 50% fiscaal aftrekbaar :Z

verder, als je nog vragen hebt mag je ze best stellen, ik weet bijna alles :r na ja bijna dan >:)

Verwijderd

Op zondag 27 januari 2002 20:04 schreef NedStars het volgende:
ik heb er ook ervaring mee, ik heb ook een dergelijk bedrijf opgericht, je ouders hebben daar niets mee van doen als je jezelf inschrijft bij de KvK onder je eigen naam, en ook als je de inkomstenbelasting op je eigen naam zet

verder is het een VOORDEEL als je je pc op de 'zaak' kunt zetten, want die is tot 50% fiscaal aftrekbaar :Z

verder, als je nog vragen hebt mag je ze best stellen, ik weet bijna alles :r na ja bijna dan >:)
*Kuch *Kuch

er is trouwens n leeftijdsgrens gebonden aan het inschrijven bij de KvK, heb ik mij laten vertellen...

Verwijderd

Ik belde laatst de belastingtelefoon voor ondernemers met de vraag: ik wil legaal voor een bedrijf de website onderhouden maar ik wil niet bij hun in loondienst gaan. Hoe koet ik dit aanpakken; moet ik een eigen bedrijf beginnen?

antwoord: Dat kan niet legaal...

Uhm....... Ik niet snappie doen..

kozel

• Bluestorm
Op zondag 27 januari 2002 20:49 schreef kozel het volgende:
Ik belde laatst de belastingtelefoon voor ondernemers met de vraag: ik wil legaal voor een bedrijf de website onderhouden maar ik wil niet bij hun in loondienst gaan. Hoe koet ik dit aanpakken; moet ik een eigen bedrijf beginnen?

antwoord: Dat kan niet legaal...

Uhm....... Ik niet snappie doen..

kozel
Nou heel simpel... als jij alleen voor dat bedrijf werkt heb je volgens de belastingdienst een werkgever-werknemer relatie... dus moet je loonbelasting enzo betalen... je kunt wel een bedrijf beginnen maar dan moet je ook meer klanten hebben...

• brammetje
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-01-2025
Op zondag 27 januari 2002 20:49 schreef kozel het volgende:
iets met de belasting..
Wat Bluestorm zegt klopt bijna helemaal. Je hoeft namelijk niet per se een bedrijfje op te richten.. Als particulier mag je ook factureren namelijk. Wat je niet mag factureren is btw enzo, en je moet het opgeven aan de belasting..

Vraag dit nog eens na, ik weet zeker dat het mag alleen ken ik ook het naadje van de kous niet..

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 27 januari 2002 21:51 schreef PlayR het volgende:

[..]

Wat Bluestorm zegt klopt bijna helemaal. Je hoeft namelijk niet per se een bedrijfje op te richten.. Als particulier mag je ook factureren namelijk. Wat je niet mag factureren is btw enzo, en je moet het opgeven aan de belasting..

Vraag dit nog eens na, ik weet zeker dat het mag alleen ken ik ook het naadje van de kous niet..
Hmmm interessant. :)

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:43

Pelle

🚴‍♂️

Op zondag 27 januari 2002 23:30 schreef Cool_Duck het volgende:
Hmmm interessant. :)
Dit concept heet 'freelance' :)
Je huurt jezelf uit aan een bedrijf, dat jou per uur of fixed price betaalt. BTW kun je inderdaad niet factureren, en je moet alles netjes als inkomstenbelasting opgeven bij je belastingopgave.

Bedenk dus dat er zowiezo 35% van je uurprijs bij minister zalm in z'n koffertje terecht komt, dus houd daar rekening mee bij het vaststellen van je uurtarief.

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 27 januari 2002 23:58 schreef Pelle het volgende:

[..]

Dit concept heet 'freelance' :)
Je huurt jezelf uit aan een bedrijf, dat jou per uur of fixed price betaalt. BTW kun je inderdaad niet factureren, en je moet alles netjes als inkomstenbelasting opgeven bij je belastingopgave.

Bedenk dus dat er zowiezo 35% van je uurprijs bij minister zalm in z'n koffertje terecht komt, dus houd daar rekening mee bij het vaststellen van je uurtarief.
Kan iemand mij ook vertellen hoe het precies werkt? :)
Want ik heb altijd al freelance willen werken. Vind ik naast de BV de beste vorm.

• Pelle

Pelle

🚴‍♂️

Op maandag 28 januari 2002 00:26 schreef Cool_Duck het volgende:
Want ik heb altijd al freelance willen werken. Vind ik naast de BV de beste vorm.
Je komt een bedrag per uur of per project overeen met je opdrachtgever. Dat zet je zwart op wit. Vervolgens lever je het op, en hij betaalt je. En op het moment dat de blauwe envelop op je deurmat ligt, vul je in hoeveel je hebt verdiend met je freelance klussen, waarna ze bij de belastingdienst wel verder rekenen hoeveel geld je ze moet toeschuiven. Ga het dus niet allemaal opmaken als je het binnen hebt, want dan zou het invullen van je belastingpapieren wel eens een zure sessie kunnen worden.

Verder moet je natuurlijk helemaal zelf weten wat je aan algemene voorwaarden gaat doen en hoe je overeenkomt dat je betaald gaat worden (aanbetaling, in termijnen, enz).
Je moet ze in ieder geval even een factuurtje sturen met daarop al je gegevens, inclusief sofi-nummer, en dan komt het allemaal dik in orde :)

• Willem
Cool_Duck:
Wederom niet om vervelend te doen, maar, ben je van plan een BV op te richten? Iew, als je daaraan wilt gaan beginnen moet je echt eerst even langs de fiscus of belastingadviseur... want belasting technisch zit daar, zeker voor een kleinschalig bedrijf, weinig financieel voordeel aan.

Sterker nog, het kost je ongeveer de waarde van het bedrijf + (+/-) € 25.000 om dat werkelijkheid te laten worden. Als ik jou was zou ik echt beginnen met een VOF of eenmanszaak. Dat zal prima voldoen.

• Pelle

Pelle

🚴‍♂️

Op maandag 28 januari 2002 00:55 schreef willem169 het volgende:
Wederom niet om vervelend te doen, maar, ben je van plan een BV op te richten? Iew, als je daaraan wilt gaan beginnen moet je echt eerst even langs de fiscus of belastingadviseur... want belasting technisch zit daar, zeker voor een kleinschalig bedrijf, weinig financieel voordeel aan.
Sterker nog, het enige voordeel is dat wanneer je een BV hebt, je niet hoofdlijk aansprakelijk gesteld kan worden (mits jij als bestuurder kunt aantonen dat je geen wanbeleid hebt gevoerd).
Sterker nog, het kost je ongeveer de waarde van het bedrijf + (+/-) € 25.000 om dat werkelijkheid te laten worden. Als ik jou was zou ik echt beginnen met een VOF of eenmanszaak. Dat zal prima voldoen.
Een BV oprichten kost meen ik EUR 20.000,-
Als je dat vermogen al in je bedrijf hebt zitten (aan inventaris, software en kennis), kost het je niks extra.
Heb je echter niks, dan zul je dat bedrag toch wel op moeten kunnen hoesten, hoewel het een veelgebruikte truuk is om het geld te lenen en de dag erna weer terug te storten.

Ennieways, ga er maar vanuit dat een BV voor je eigen eenmansbedrijfje niet de meest ideale vorm is.

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 28 januari 2002 00:55 schreef willem169 het volgende:

[..]

BV? Nee, lol. Tuurlijk niet.
Het was maar een opmerking.
Zo van, dat als ik later wat ouder ben, en ik mocht kiezen tussen al die rechtsvormen inclusief loondienst dat ik zou kiezen voor een BV of NV, want dan kun je aandelen verkopen... Ach ja... persoonlijk is dat.

Maar tuurlijk geen BV.

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 28 januari 2002 00:34 schreef Pelle het volgende:

[..]

Je komt een bedrag per uur of per project overeen met je opdrachtgever. Dat zet je zwart op wit. Vervolgens lever je het op, en hij betaalt je. En op het moment dat de blauwe envelop op je deurmat ligt, vul je in hoeveel je hebt verdiend met je freelance klussen, waarna ze bij de belastingdienst wel verder rekenen hoeveel geld je ze moet toeschuiven. Ga het dus niet allemaal opmaken als je het binnen hebt, want dan zou het invullen van je belastingpapieren wel eens een zure sessie kunnen worden.

Verder moet je natuurlijk helemaal zelf weten wat je aan algemene voorwaarden gaat doen en hoe je overeenkomt dat je betaald gaat worden (aanbetaling, in termijnen, enz).
Je moet ze in ieder geval even een factuurtje sturen met daarop al je gegevens, inclusief sofi-nummer, en dan komt het allemaal dik in orde :)
Dus bij freelance werk heb je geen inschrijving bij de KvK nodig? Het klinkt wel interessant.

• Pelle

Pelle

🚴‍♂️

Op maandag 28 januari 2002 01:54 schreef Cool_Duck het volgende:
Dus bij freelance werk heb je geen inschrijving bij de KvK nodig? Het klinkt wel interessant.
Noop. Easy as that :)

• OzBoz

OzBoz

Op maandag 28 januari 2002 02:09 schreef Pelle het volgende:

[..]

Noop. Easy as that :)
Wel een BTW nummertje als ik me niet vergis.. en wat dat betreft boeit die KvK inschrijving ook niet. Met BTW ben je drukker :)

• cutter

cutter

Wannabe i7 fanboy

Cool_Duck,

Als ik het goed heb ga je maar voor 1 opdrachtgever websites maken. (je neef) Krijg je die van hem doorgespeeld en loopt de rest van de contacten en de betalingen tussen jou en de klant of maak je de website voor je neef en krijg je daarna van hem betaald.

In het eerste geval is er geen probleem om een KVK nummer aan te vragen en een eenmanszaak te beginnen. Ondernemers vinden het erg fijn om BTW in rekening te brengen, want zij kunnen dat aftrekken van de BTW die zij betaald hebben. Jij kunt die BTW ook in aftrek brengen op zaken die jij koopt voor de onderneming.

In het tweede geval werk je eigenlijk in dienst van je neef. En naarmate er meer gezagsverhouding ontstaat, (Je neef vraagt aan jou maak die en die site en jij zegt standaard ok prima ik ga aan de slag) is er eigenlijk sprake van een arbeidsverhouding. (Loon, Gezagsverhouding, Bepaalde tijd -- de drie elementen uit een gezagsverhouding).

Ik zou zelf kiezen voor een relatie in loondienst. Ten eerste weet je zeker dat je belastingtechnich goed zit. Ten tweede ben je ziekenfonds verzekerd. Ten derde bouw je een arbeidsverleden op (met alle uiteindelijke aanspraken op WW etc). Ten vierde ben je verzekerd van inkomen bij ziekte en arbeidsongeschiktheid. Ten vijfde bespaar je jezelf een hele hoop financiele rompslomp. (Weet jij hoe je verzekerd bent voor ziektekosten bij een eenmanszaak.) Ten zesde heb je waarschijnlijk geen probleem dat je vader gekort wordt.

Maar wat zijn voor jou de redenen om niet in loondiest te willen?
De uitdrukking "free lance" is vrij geliefd bij mensen, die een arbeidsovereenkomst hebben gesloten en aan de wettelijke consequenties daarvan willen ontkomen. "Denn eben wo Begriffe fehlen/Da stellt ein Wort zur rechten Zeit sich ein".
En dat vat de kern van "free-lancen" goed samen.

Verwijderd

Op maandag 28 januari 2002 01:07 schreef Pelle het volgende:

[..]

Sterker nog, het enige voordeel is dat wanneer je een BV hebt, je niet hoofdlijk aansprakelijk gesteld kan worden (mits jij als bestuurder kunt aantonen dat je geen wanbeleid hebt gevoerd).
[..]

Een BV oprichten kost meen ik EUR 20.000,-
Als je dat vermogen al in je bedrijf hebt zitten (aan inventaris, software en kennis), kost het je niks extra.
Heb je echter niks, dan zul je dat bedrag toch wel op moeten kunnen hoesten, hoewel het een veelgebruikte truuk is om het geld te lenen en de dag erna weer terug te storten.

Ennieways, ga er maar vanuit dat een BV voor je eigen eenmansbedrijfje niet de meest ideale vorm is.
FF reageren dit hoor ik uit vele hoeken dat een BV niet aantrekkeijk is. Maar ik zelf ben ook vanaf het begin met een BV begonnen. Maar nu anderhalf jaar later heb ik er een zeer goed belastingvoordeel (dank u dhr. ZALM) van.

De standaard regel is dat je +/- 250.000 NLG winst moet draaien maar in sommige gevallen kan het al voordelig zijn bij een nihle winst.

Het oprichten van een BV hoeft niet met 40.000 NLG cash ik heb 1.5jr gelden gewoon met mijn auto twee BV's opgericht een Werk + Holding maatschappij.

Ik reageer hier ff op omdat ik altijd negative dingen hor over starten met een zaak icm de rechtsvorm BV. Maar overleg het gewoon met een deskundige die zijn echt hun geldwaard.

Veel succes met je onderneming maar wees gewaarschuwd een ondernemers worden weer moeilijk werknemenrs 8-).

Verwijderd

Ik ben het met willem169 eens...
Een bedrijf beginnen is niet niets!!
Neem eerst effe tijd om zoveel mogelijk kennis en contacten op te doen. Die heb je straks meer dan hard nodig!!!
Dus neem die tijd nog, nu je twijfled over sommige dingen!

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 28 januari 2002 08:49 schreef cutter het volgende:
Cool_Duck,

Als ik het goed heb ga je maar voor 1 opdrachtgever websites maken. (je neef) Krijg je die van hem doorgespeeld en loopt de rest van de contacten en de betalingen tussen jou en de klant of maak je de website voor je neef en krijg je daarna van hem betaald.

In het eerste geval is er geen probleem om een KVK nummer aan te vragen en een eenmanszaak te beginnen. Ondernemers vinden het erg fijn om BTW in rekening te brengen, want zij kunnen dat aftrekken van de BTW die zij betaald hebben. Jij kunt die BTW ook in aftrek brengen op zaken die jij koopt voor de onderneming.

In het tweede geval werk je eigenlijk in dienst van je neef. En naarmate er meer gezagsverhouding ontstaat, (Je neef vraagt aan jou maak die en die site en jij zegt standaard ok prima ik ga aan de slag) is er eigenlijk sprake van een arbeidsverhouding. (Loon, Gezagsverhouding, Bepaalde tijd -- de drie elementen uit een gezagsverhouding).

Ik zou zelf kiezen voor een relatie in loondienst. Ten eerste weet je zeker dat je belastingtechnich goed zit. Ten tweede ben je ziekenfonds verzekerd. Ten derde bouw je een arbeidsverleden op (met alle uiteindelijke aanspraken op WW etc). Ten vierde ben je verzekerd van inkomen bij ziekte en arbeidsongeschiktheid. Ten vijfde bespaar je jezelf een hele hoop financiele rompslomp. (Weet jij hoe je verzekerd bent voor ziektekosten bij een eenmanszaak.) Ten zesde heb je waarschijnlijk geen probleem dat je vader gekort wordt.

Maar wat zijn voor jou de redenen om niet in loondiest te willen?
[..]

En dat vat de kern van "free-lancen" goed samen.
Dat zijn een paar hele goede punten. Bedankt cutter! Vooral dat van arbeidsverleden.... is interessant. Het is wel leuk voor op je cv.

• Nozzman
  • Laatst online: 26-01 15:16

Nozzman

The bastards have landed.

Waarom richt je niet een VOF'je op samen met je vader? Zijn ervaring (hoeft niet in de branche te zijn) kan je misschien ook gebruiken om alle juridische/ bedrijfsmatige/ administratieve zaken op de juiste manier te regelen.

Kleine tip: laat je informeren bij KvK zelf. Kost niks (eenmalig gesprek) en zij kunnen je verder helpen.

»NOZZMAN.NL cartoons » portfolio

• r0bert
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-08 16:19
de woning wordt dan als bedrijfspand (al is het maar de zolder..) gebruikt
hmm .. zijn ook nog weer allemaal leuke regeltjes voor, mag niet zomaar.

Trouwens .. ik ben het 2 jaar geleden ook van plan geweest, maar na flink spitten door informatie enzo ben ik toch echtwel tot de conclusie gekomen dat je beter bij iemand kan werken dan dat je je 'eigen bedrijfje' hebt.

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 29 januari 2002 23:18 schreef r0bert het volgende:

[..]

hmm .. zijn ook nog weer allemaal leuke regeltjes voor, mag niet zomaar.

Trouwens .. ik ben het 2 jaar geleden ook van plan geweest, maar na flink spitten door informatie enzo ben ik toch echtwel tot de conclusie gekomen dat je beter bij iemand kan werken dan dat je je 'eigen bedrijfje' hebt.
Onderbouw je mening eens.... als je wilt...
Tis meteen ook leerzaam voor ons. :)

Verwijderd

Het is echt moeilijk in Nederland een eigen bedrijf te beginnen, zoveel formulieren/papieren onnodige rompslomp, zoveel pennenlikkers die je moet spreken, zoveel kutregeltjes, zoveel bullshit.
Wil je zeg maar 1 miljoen euro lenen dan moet je 500000 euro onderpand hebben.
Stel je komt uit arm gezin bent jong geen huis(woont thuis) en wilt beginnen voor jezelf.
Hoe de **** kom je dan aan 500000 euro?
Niet(of 20 jaar werken tot je oud en rimpelig bent en niet meer KAN werken)
Zonder onderpand geen lening, dus dan zijn jongeren hier nogal genaaid, zelfs al lukt het je dan mag je 40% vennootschaps belasting inleveren en dan nog eens 25% dividend belasting.
Hou je je inkomen over en dan komt er nog eens inkomstenbelasting over die 30 tot 50% is.
Dus wordt nog moeilijk betalen voor dat droge broodje bij de bakker.
CoolDuck, ik gun je alle geluk ter wereld, als je het nu niet doet dan doe je het nooit.
Een eigen bedrijf is het beste en leukste wat je maar kan overkomen, totale vrijheid heb je dan, geen zeurende chef(want die ben je dan zelf) :)
Ik denk dat het ff doorbijten is door al shit die de regering je ervoor laat doen.
Dat je vader een uitkering heeft kan nog moeilijk worden, want die mensen maken ze het zo moeilijk mogelijk door ze te korten en af te straffen op het moment dat hun kinderen iets proberen op te zetten.
HET IS TOCH OOK BELACHELIJK DAT ALS DE KINDEREN IETS VOOR ZICHZELF WILLEN BEGINNEN EN DAT DE OUDERS DAN OP HUN INKOMEN WORDEN AFGESTRAFT!!!
Sorry dat moest ff ;)
Ik weet er toevallig iets van.
Ze kunnen je vader maximaal 60% korten op zijn uitkering.
Dat betekent dat hij dan 40% overhoud.
Dat is als je over de 15000 per jaar inkomen hebt door je bedrijf.
Dus tot 15000 zit je veilig........ook qua huursubsidie, want daar kunnen ze je vader ook op pakken(belachelijk he die regels, naja....)
Er is ook een speciaal ondernemers opzettingsplan voor uitkerings gerechtigden.
Dat betekent dat jij EN je vader een bedrijf op kunnen zetten onder zijn naam.
Je hebt dan 3 jaar de tijd om je bedrijf op te zetten en dan winstgevend te worden.(je vader kan tot 40000 hiervoor lenen, maar das wel risky)
Bestaat het bedrijf na 3 jaar nog dan wordt de uitkering van je vader gestopt.
Dus denk goed na of je dit wel wilt......want als het mislukt zitten jullie dik in de penarie.
Voor meer info kun je naar de lokale Rechtswinkel gaan, die lui weten daar alles over elk klein regeltje en uitzondering.
Die helpen mensen zoals jij en je vader dagelijks met die talloze regels en mogelijkheden.(op alle gebieden, dus ook belasting, subsidie etc etc, ze houden met alles rekening)
Of wat je kunt doen is uit huis gaan, bij je oom ofzo inschrijven dat je daar woont en dat je dan 10 gulden per maand huur betaalt.(dan woon je offcieel niet meer thuis, maar je kunt thuis wel stiekem gaan slapen en eten)
Dus dan is JOUW inkomen onafhankelijk van die van je vader.
Haha, kun je die pennelikkers lekker de dikke vinger geven.
Zo zou ik het doen in jouw situatie, je inkomen onafhankelijk laten worden van die van je vader en dan zo je bedrijf opzetten, dan kunnen ze hem niet korten.
Als je het legaal wilt doen moet je zeg maar wel bij je oom/kennis gaan slapen.
Ach er zijn zoveel jongeren die ik ken die het zo doen zoals ik net zei, je zal niet de eerste zijn.
Een tip die ik je kan geven is om er zoveel mogelijk enthousiaste vrienden erbij te betrekken, alleen kan een mens veel, maar met een team verricht je wonderen.
Het beste geluk jongen.....je zal het nodig hebben!

• Willem
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~meinesz/graphics/got/interpunctie.gif
TheRademaker:
Het is echt moeilijk in Nederland een eigen bedrijf te beginnen, zoveel formulieren/papieren onnodige rompslomp, zoveel pennenlikkers die je moet spreken, zoveel kutregeltjes, zoveel bullshit.
Wil je zeg maar 1 miljoen euro lenen dan moet je 500000 euro onderpand hebben.
Opzich niet gek. Sorry, maar wie gaat er -naast Maurice de Hond- nou 1 miljoen Euro lenen om een bedrijf op te starten :? Sorry, maar dan vraag je om moeilijkheden. Als startende onderneming is een kredietrekening wel handig, maar in termen van miljoenen spreken is echt dikke vette bullshit.
TheRademaker:
HET IS TOCH OOK BELACHELIJK DAT ALS DE KINDEREN IETS VOOR ZICHZELF WILLEN BEGINNEN EN DAT DE OUDERS DAN OP HUN INKOMEN WORDEN AFGESTRAFT!!!
Logisch. Voor de wet zijn je ouders nog steeds tot je 21ste financieel aansprakelijk voor je.
TheRademaker:
Haha, kun je die pennelikkers lekker de dikke vinger geven.
Zo zou ik het doen in jouw situatie, je inkomen onafhankelijk laten worden van die van je vader en dan zo je bedrijf opzetten, dan kunnen ze hem niet korten.
Als je het legaal wilt doen moet je zeg maar wel bij je oom/kennis gaan slapen.
Als je vanaf het begin al niet legaal bezig bent kom je jezelf echt nog wel een keer zo gruwelijk tegen. Dat ga je niet leuk vinden. Mijn tip: doe het wel 100% eerlijk. Dan maar minder inkomsten, maar alsjeblieft zeg, als er iets is waar ik een hekel aan heb zijn het wel bedrijven die hun voordeel proberen te doen met wat voor manier dan ook, hetzij niet legaal.

En dat plaatje spreekt voor zich neem ik aan...

• drm
  • Laatst online: 09-06-2025

drm

f0pc0dert

Cool_Duck>
Als je eventjes op KvK.nl kijkt, dan zul je daar allerlei handleidingen, richtlijnen e.d. aantreffen over "hoe start ik een bedrijf?". Ik adviseer je om daar even e.e.a. door te lezen, en je te laten adviseren door lui die er voor gestudeerd hebben :)

disclaimer: beken schuldig in niet het hele topic gelezen te hebben O-)

Music is the pleasure the human mind experiences from counting without being aware that it is counting
~ Gottfried Leibniz

Verwijderd

[..]

Logisch. Voor de wet zijn je ouders nog steeds tot je 21ste financieel aansprakelijk voor je.
[..]
Leuke wet dan.....dus als een jongere iets verdient pakken ze het van de ouders af zodat die het weer van de jongere terug kan vragen zodat de huur betaalt kan worden.
Dan is werken als kind van een uitkeringsgerechtigde zinloos en een bedrijf opzetten is dan ook zinloos.
Want wat het kind verdient wordt van de inkomsten van de ouders afgetrokken.
Mooie cirkel.
En maar krijsen in de 2ekamer WERKEN WERKEN iedereen moet werken....maar als je het eens met een vergrootglas bekijkt slaat het nergens op.
Tegenwoordig als je werkt krijg je nog minder als een uitkering.
Voorbeeld in guldens;Alleenstaande moeder gaat werken, krijgt 1800 per maand en huursubsidie 400 voor een huis van 700.
Moeder moet werken van de regering anders wordt ze gekort met 60%.
Dus moeder gaat werken.....doordat ze 2000 verdient krijgt ze geen huursubsidie meer omdat ze de limiet heeft overschreden.
Do the math en moeders krijgt 1600 pm netto.
Conclusie je kan beter een uitkering hebben.
En veel "eerlijke" bijstands mensen hebben het al zo moeilijk.(niet zwartwerkers)
Als je in nl eerlijk van de bijstand leeft is het verdomde hard, ik ken een paar mensen waarover ik me erg zorgen maak of ze wel voldoende te eten krijgen.
En dan worden ze nog verplicht te werken waardoor ze in werkelijkheid door huursubsidiekorting en andere subsidiekortingen hard achteruitgaan....en dan hadden ze het al zo moeilijk.
Maarja altijd nog beter dan van 40% van het minimum te gaan leven met een gezin.
Leuke wet, zo maken we "leven" hier heel plezierig.....en lekker de wet aanpassen zodat niemand uit zijn oneindige armoede cirkel kan ontsnappen.(en pak de kinderen ook gelijk maar aan)
Leven in Nederland.
Wheeeee!

Deze wet is gewoon zinloos en pest alleen een groot deel van de samenleving.
Het afschaffen of aanpassen van deze wet zou niemand schaden, het zou het leven een stukje aangenamer maken.
Maarja we leven nou eenmaal in nederland en hier zeggen we altijd;regels zijn regels en je hebt je ermaar aan te houden.
......zelfs als dat ten koste moet gaan van het "menselijke leefbaarheid", owhee als je kinderen eens iets extras hebben, dan springt de regering meteen bovenop je.
De nederlandse soberheid begint me zowat de strot uit te hangen, weten die ouwe lullen nou nog niet dat de oorlog al voorbij is en dat het er nu niet meer zo sober aan toe hoeft te gaan.

(ik zeg dit omdat ik veel mensen in deze situatie ken, velen van jullie zullen het voor onzin uitmaken, je zult het pas geloven als je zelf in die situatie terechtkomt)het pas geloven als je zelf in die situatie terechtkomt)

• cutter

cutter

Wannabe i7 fanboy

hohoho, beetje genuanceerder alstublieft. Zou mooie situatie zijn, beetje van twee walletjes eten je kind laten werken en zelf een uitkering trekken. Ik ga "lekker" in de bijstand en open op naam van mijn kind een glazenwassersbedrijf.
1. Ik dwing mijn kind de auto's te wassen en pik al het geld in en hou tegelijkertijd het geld.
2. Ik doe zelf het werk, maar laat alles via mijn kind lopen, en hou natuurlijk wel zelf al het geld.

Tsja, er schijnen mensen in Nederland rond te lopen die niet op een correcte manier om kunnen gaan met gemeenschapsgeld (ook wel fraudeurs te noemen)....

Verwijderd

Ik snap dat er mensen frauderen, maar dat zijn er lang niet zoveel als diegenen die lijden onder deze regels.
Dus moeten de eerlijken lijden?
Bull, als kinderen geld verdienen horen ze met de poten van het geld van de ouders af te blijven.
Zo kan een eerlijke jongen geen eigen bedrijf opzetten of wat zakgeld verdienen voor een nieuw paar schoenen, omdat hij 18 is geworden en zijn ouders geen kinderbijslag meer voor hem krijgen.
Sommige mensen zitten zonder keuze in de bijstand, je kunt die mensen toch niet straffen omdat hun kind wil gaan werken of een bedrijfje wil.
Dat is toch waanzin!
Ziet niemand dit in dan?

• intert0y
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-03-2025
Ik neem aan dat als je websites maakt dat je er ook aan denkt dat je dan eigenlijk ook wel een legale versie van:

Photoshop
Dreamweaver
Windows XX/XXXX
etc. etc. (of welke progz je dan ook denkt te gaan gebruiken, want ik neem aan dat je ze niet op een linuxbak maakt die sites van je)

Dit kost ook al snel 2000 - 3000 EURO ofzow.

EDIT: vreemd somehow wil mijn euroteken niet als ik Altgr-5 doe dan staat ie er bij mij wel maar niet als ik hem verstuurd heb.

ik ben geen postbode, maar postman Pat rulez!

• OzBoz

OzBoz

Op woensdag 30 januari 2002 10:40 schreef TheRademaker het volgende:
Ziet niemand dit in dan?
Ik zie vooral dit: http://nu.nl/document?n=51122

En daarbij het feit dat de mensen die wel werken zwaar moeten betalen voor alle sociale voorzieningen. Als we dan willen dat het geen Amerika wordt waar alle werklozen zich vaak maar moeten zien te redden zijn dergelijke regels noodzaak, simpelweg omdat mensen nogal geneigt zijn voor de makkelijkste weg te kiezen (zie slotjes W&G).

• cutter

cutter

Wannabe i7 fanboy

Op woensdag 30 januari 2002 10:40 schreef TheRademaker het volgende:
Ik snap dat er mensen frauderen, maar dat zijn er lang niet zoveel als diegenen die lijden onder deze regels.
Dus moeten de eerlijken lijden?
Bull, als kinderen geld verdienen horen ze met de poten van het geld van de ouders af te blijven.
Zo kan een eerlijke jongen geen eigen bedrijf opzetten of wat zakgeld verdienen voor een nieuw paar schoenen, omdat hij 18 is geworden en zijn ouders geen kinderbijslag meer voor hem krijgen.
Sommige mensen zitten zonder keuze in de bijstand, je kunt die mensen toch niet straffen omdat hun kind wil gaan werken of een bedrijfje wil.
Dat is toch waanzin!
Ziet niemand dit in dan?
Veel gemeenten zullen dan ook niet gaan korten als het kind een baantje heeft bij de supermarkt. Maar als het kind een vet inkomen heeft snap ik niet waarom IK er voor op moet draaien en niet het kind zelf dat er voor kiest om bij de ouders in te blijven wonen. Bijstandsuitkering is een vangnet voor hen die anders niet rond kunnen komen, heb jij een inwonend werkend kind met veel inkomen, dan zie ik niet in waarom dat kind niet financieel voor jou kan zorgen.

Zo ook met een eigen onderneming, ik denk dat er met de gemeente best wel een deal valt te maken, ik ga een eigen onderneming starten, wanneer zal IK een deel van mijn vaders kosten op mij nemen zodat WIJ (die op geen enkele manier een persoonlijke verplichting richting jouw vader hebben) niet meer hoeven op te draaien voor die kosten.

• Willem
Op woensdag 30 januari 2002 10:14 heeft TheRademaker mijn tochwel overduidelijk aanwezig verzoek tot interpuntie volledig genegeerd
/ot
Was 'ie niet duidelijk ofzo ?
misschien iets voor in de FAQ...

• drm
  • Laatst online: 09-06-2025

drm

f0pc0dert

willem169:
/ot
Was 'ie niet duidelijk ofzo ?
misschien iets voor in de FAQ...
hmm, interpunctie is denk ik ook niet het goede woord.

Harde returns echter wel.
TheRademaker Probeer alsjeblieft in paragrafen te denken ipv. na elke punt een enter te typen. Dat leest echt heel irritant. bvd :)

Music is the pleasure the human mind experiences from counting without being aware that it is counting
~ Gottfried Leibniz

Pagina: 1