Op zaterdag 26 januari 2002 21:39 schreef brammus het volgende:
[..]
Zou niet moeten
Jan, een jaar of 55, goede baan hebbend, alleenstaand, ouders zijn overleden, enigskind...
Krijgt een ongeluk; gebroken rug, kan niet meer voor zichzelf zorgen, moet hij dus maar dood

Of hij krijgt Alzheimer, moet hij dood

Of prostaatkanker; het is de natuur, dus laat hem zelf maar zien hoe die het red, of niet
Een defect is een defect, of die nu in je genen zit, of dat je hem verderop in je leven overkomt, in deze huidige 'beschaving' helpt men elkaar als men niet zelfstandig kan overleven...
Wat je zegt is dus totale bullshit, sorry...
Waarom is het onzin? Gebeurt in de natuur ook. een gezonde zebra/gnoe/leeuw kan ook een ongeluk krijgen (bijvoorbeeld poot breken bij het oversteken van een rivier).
Als zo'n dier het vervolgens zelf niet redt gaat het ook gewoon dood.
Als we ervan uitgaan dat ongelukken random gebeuren zullen ze bovendien 'zwakken' even vaak treffen als 'sterken'.
In populaties waar geen natuurlijke selectie heerst en de defecten er dus niet uit worden geselecteerd, zien we bovendien degeneratie en verzwakking van de soort.
Als we mensen met 'defecten' blijven helpen zal het percentage mensen met 'defecten' dus toenemen.
Op een gegeven moment zal dus de overgrote meederheid van de mensheid bestaan uit mensen met 'defecten', en zal een steeds kleiner wordende minderheid de zorg voor deze mensen moeten dragen.
Dit toekomstbeeld, een van een mensheid die gesplitst is in een deel dat ziek op bed ligt of anderzijds verzorging nodig heeft en een deel dat keihard moet werken om iedereen van levensbenodigdheden te voorzien, zie ik niet als een dat we moeten nastreven.
In dit systeem is namelijk (bijna) niemand gelukkig.
Het beste systeem vind ik het systeem waarin een zo groot mogelijk gedeelte van de bevolking gelukkig is, niet het systeem waarin een zo groot mogelijk absoluut getal mensen gelukkig is(in dit systeem zou namelijk ook een zeer groot absuluut getal mensen ongelukkig zijn). Aangezien een grotere bevolking leidt tot ernstige zaken als onderdrukking en uitbuiting, en tot minder ernstige zoals stress, moet de bevolking klein zijn.
Om de bevolking klein te houden moet ze in een natuurlijke balans worden gehouden door ziektes, predatoren etc.
Om ervoor te zorgen dat dit gebeurt (dus dat ziektes hun invloed kunnen hebben en niet door geneeskunde uitgebannen worden) moet de gezondheidszorg, en daarmee ook de meeste technologie en de gestructureerde maatschappij, het veld ruimen: alleen dan kan natuurlijke selectie zijn werk doen.
Bovendien zal het voor de nabestaanden van de mensen die het niet halen veel makkelijker te verwerken zijn als ze weten dat er niets te doen was aan de ziekte/verwonding van hun familielid/vriend/etc, zodat zij niet erg ongelukkig zullen worden, maar gewoon doorgaan met hun leven
Op zaterdag 26 januari 2002 15:59 schreef BadRespawn het volgende:
[..]
"recht op leven" wil zeggen dat bvb ik niet zomaar jou het leven mag ontnemen. is dat bullshit?
Ja.
het betekend ook dat ik jou het leven mag ontnemen. Dat zal echter niet zo snel gebeuren omdat:
1. Mensen elkaar niet opeten.
2. Mensen sociale dieren zijn en dus met andere mensen samenwerken om te overleven.
3. Het link is om een ander mens aan te vallen, het zou je best eens duur te staan kunnen komen. het risico om zelf gewond/gedood te worden is te hoog.
Op zaterdag 26 januari 2002 16:00 schreef F_J_K het volgende:
[..]
Als ik een mens doodmaak en zijn geld afpak kan ik tijden eten. Betekend dit dat de mensheid er op vooruit gaat als dit gebeurd? Survival of the fittest.
Als er geen beschaving is is er dus ook geen geld om af te pakken.