Deze haal ik uit een andere tread, en is een quote van DrStrange:
Ik zou de psycho-analisme willen zien in de lijn begonnen door Freud
, vervolgd door Lacan en tegenwoordig verguisd door velen. De psychologie wil ik zien als de huidige leer, als m.i. gegeven aan de universiteiten, en vooral op de beroeps-praktijk als psycholoog gerichte vak.
De volgende stellingen wil ik lanceren,
"I De psycho-analyse als niet-wetenschappelijk, niet-naturalistische wijsgerige stroming moet niet de pretentie hebben om in de beroepspraktijk tot genezing te komen. Het is te beklemmend om mensen, als psychisme, alleen op hun seksuele relatie met hun ouders te beoordelen.
II Een psycholoog is meer een luisterend oor dan een werkelijke arts, die minder verstand heeft van neuroses dan hij denkt."
Dit zie ik als van twee kanten destructief te werk gaan
Nu wil ik het psycho-analisme eens aansneiden. Zie de topic-titel.Eigenlijk is je hele tekst een beetje naief (no offense), zoals gezegd behoorlijk moralistisch en in z'n onbeperkte psychische projectie van jezelf voer voor psychoanalisten.
Ik zou de psycho-analisme willen zien in de lijn begonnen door Freud
De volgende stellingen wil ik lanceren,
"I De psycho-analyse als niet-wetenschappelijk, niet-naturalistische wijsgerige stroming moet niet de pretentie hebben om in de beroepspraktijk tot genezing te komen. Het is te beklemmend om mensen, als psychisme, alleen op hun seksuele relatie met hun ouders te beoordelen.
II Een psycholoog is meer een luisterend oor dan een werkelijke arts, die minder verstand heeft van neuroses dan hij denkt."
Dit zie ik als van twee kanten destructief te werk gaan