WD 40Gb 7200rpm zonder koeling??

Pagina: 1
Acties:

• Leon_The_Pro
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-08-2023
Wegens crashen van de oude hd wil ik een nieuwe HD kopen; een Western Digital 40 Gb 7200 rpm. Voorlopig komt ie nog even in m'n goeie ouwe P2-350-Asus P2B-320Mb te draaien tot ik binnen een maand of 2-3 een nieuw systeem aanschaf. Kan deze HD nou zonder koeling in m'n huidige systeem draaien??

"Failure isn't about falling down, Failure is staying down"

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:16
Ik heb in mijn pc een Quantum fireball 40gig 7200rpm erin zitten zonder koeling, ik zie wel hoe lang die het uithoud, zit toch garantie op
Maar een maxtor die ik had ging wel kapot na iets meer dan een jaar (zat nog garantie op: 3 jaar)

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

• joskuiper
  • Laatst online: 19-03 21:34

joskuiper

PapaCooper

ik heb een maxtor 30 gieg zonder koeler lopen, maar toen ik laatst bij toeval aan de schijf voelde was die enorm warm en ik draaide maar 2 uur. Een koeler raad ik dus wel aan!!

Game-PC: NZXT H7 Flow | Asus TUF Gaming x670E-plus | AMD 7700x | NZXT Kraken Z53 | 32GB Kingston Fury Renegade | Corsair RM1000x | Gigabyte RTX 4090 Gaming OC | 2x WD Black SN850x 2TB | LG Ultragear 27GL850 | LG Ultragear 27GR95QE

• Zorro
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 15-04 21:24

Zorro

Z

Ik heb nu een paar maanden een WD 60Gb 7200 rpm schijf, en deze draait prima zonder koeling, dus het lijkt me goed mogelijk. :)
edit:

kast is wel altijd open, dus dat scheelt misschien

How does it feel to be the greatest guitarist in the world? I don't know, go ask Rory Gallagher. —Jimi Hendrix quote from Rolling Stone magazine interview.

Verwijderd

Ik heb een server, die draait al twee jaar zonder pauze op 7200 toeren zonder koeling, maar t is wel aan te raden...

Verwijderd

Ik heb een Quantum 20Gb@7200RPM + een Maxtor 40Gb@7200RPM boven mekaar hangen zonder koeling en dat gaat prima hoor. :)
Heb niet eens een casefan erin hangen. Ik zeg wel heel eerlijk dat ik mijn bak 's nachts liever niet aan laat... ;)

• PWA
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

PWA

Op vrijdag 25 januari 2002 15:39 schreef Zorro het volgende:
Ik heb nu een paar maanden een WD 60Gb 7200 rpm schijf, en deze draait prima zonder koeling, dus het lijkt me goed mogelijk. :)
edit:

kast is wel altijd open, dus dat scheelt misschien
Of niet!!!

Verwijderd

Op vrijdag 25 januari 2002 15:51 schreef gerritblaat het volgende:

[..]

Of niet!!!
Nah... geen edit, dat maakt mij veels teveel herrie !
Maar is dat zo uitzonderlijk dan :? :{

Verwijderd

ik had een seegate 30 gig 7200rpm schijf in een wisselbracket hangen, er zat een fannetje in dat bracket maar dat was kapot en dat had ik niet door.

Ineens op een LAN-party blauw scherm in win2k - ik dus resetten en hij vond mijn HD niet meer in de BIOS.
Ik haalde hem eens uit het bracket en voelde aan de schijf, ik verbrandde bijna mijn vingers. :(

Na hem even te hebben laten afkoelen deed hij het weer maar gaf vaak erros of wilde niet opspinnen

Hij is in 3 maanden tijd heel langsaam dood gegaan.

Is nu opgestuurd, ben aan het wachten op een nieuwe.

Koeling is dus wel aan te raden :)

• Garrett
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-04 17:46

Garrett

Watercooler

Ik heb zelf een Seagate 7200 rpm 40 gb harde schijf, maar geen extra koeling...

Mag toch haast geen probleem geven? Ik brand m'n vingers er niet aan, lang niet zelfs! :)

I love watercooling

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Op vrijdag 25 januari 2002 15:57 schreef aggression het volgende:
ik had een seegate 30 gig 7200rpm schijf in een wisselbracket hangen, er zat een fannetje in dat bracket maar dat was kapot en dat had ik niet door.

Ineens op een LAN-party blauw scherm in win2k - ik dus resetten en hij vond mijn HD niet meer in de BIOS.
Ik haalde hem eens uit het bracket en voelde aan de schijf, ik verbrandde bijna mijn vingers. :(

Na hem even te hebben laten afkoelen deed hij het weer maar gaf vaak erros of wilde niet opspinnen

Hij is in 3 maanden tijd heel langsaam dood gegaan.

Is nu opgestuurd, ben aan het wachten op een nieuwe.

Koeling is dus wel aan te raden :)
Barracuda II zeker, die krengen worden idd erg heet.
De IV die ik nu heb daarentegen niet.

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:28
Je moet gewoon zorgen dat de schijf vrij hangt. Moderne 7200 RPM schijven kunnen prima zonder koeling draaien. Wat sommige mensen alleen doen is de schijf tussen de floppydrive en het rack inhangen waardoor er geen airflow is. Dan wordt ie te heet ja. Als je de schijf in een bracket in een 5,25" bay hangt heeft ie koeling zat. (hang hem dan dus weer niet tussen de cdrom speler en de writer in).

Boven en onder vrij is meestal genoeg. Let ook op dat je de schijf niet 'afsluit' met de IDE kabel.

Antitrillinghint:
Neem 2 stukken fietsband van 1,5 cm breed. Span die in een 5,25 bay heen en weer(tussen de gleuven en dan vastknopen).
Duw daar de schijf tussen zodat ie dus in een 'hangmat' van fietsband hangt. Alle trillingen en resonantie onzin weg!
Is alleen niet echt geschikt voor transport

UNOX: The worst operating system

• Leon_The_Pro
  • Laatst online: 19-08-2023
Op vrijdag 25 januari 2002 16:30 schreef Sjoko het volgende:
Antitrillinghint:
Neem 2 stukken fietsband van 1,5 cm breed. Span die in een 5,25 bay heen en weer(tussen de gleuven en dan vastknopen).
Duw daar de schijf tussen zodat ie dus in een 'hangmat' van fietsband hangt. Alle trillingen en resonantie onzin weg!
Is alleen niet echt geschikt voor transport
Heb je misschien de mogelijkheid om daar een fotootje van te posten? Lijkt me interessant om te zien.

"Failure isn't about falling down, Failure is staying down"

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Op vrijdag 25 januari 2002 19:56 schreef Leon_The_Pro het volgende:

[..]

Heb je misschien de mogelijkheid om daar een fotootje van te posten? Lijkt me interessant om te zien.
Nee, z'n cam ligt op Hawaii in een hangmat tussen 2 palmbomen op te laden :7 :Y)

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:28
Ik heb geen digitale cam dinges unit maar het is echt heel simpel. In een 5.25 bay zitten meestal sleuven om de cdrom speler vast te schroeven enzo. Die sleuven zitten meestal op 1 hoogtes per bay (aan allebei de kanten dus).
Men knippe een fiets band open en daarna 2 stroken van 1,5 cm af.
die 2 stroken rijg je als volgt in: door de bovenste sleuf, naar de overkant en daar door de bovenste sleuf, buiten de bay naar de onderste sleuf en er doorheen, naar de overkant en daar ook weer door de onderste sleuf en aan de buitenkant vastknopen zodat de fietsband die nu gespannen is tussen beide bay-kanten redelijk strak staat. Herhaal dit aan de achterkant en schuif vervolgens de schijf ertussen.
Dan hangt je schijf aan de voorkant en aan de achter kant tussen de stroken fietsband in. Zorg wel dat je de stroken niet breder maakt omdat je dan de schijf weer afsluit voor koeling..

tot zover mijn textbased-plaatje :)

UNOX: The worst operating system

• Tonnes746
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-01-2022
Ik heb een Maxtor 30G 7200 vlak boven een 5400 HD, beide onder de flop en ik vind het te heet worden. Moet er dus nog een koeler voor hebben al weet ik niet waar die te plaatsen. :) Samenvattend denk ik dat je even moet voelen hoe warm hij wordt als ie vrij hangt; wellicht dat je het dan zonder koeler af kan. Zit ie vlak op of onder een andere dan is't een ander verhaal, maar misschien wordt ie wel helemaal niet zo warm, bijvoorbeeld omdat je airflow al goed is of gewoon omdat ie om 1 of andere reden zelf al weinig warmte produceert.

bash: exec: /bin/Laden: cannot execute: No such file or directory

• SandsOfArrakis
  • Laatst online: 23:00

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Ik heb zowel een 40gb als een 60gb Western Digital HD. Ze zijn beide ATA 100, 7200 rpm. Mijn kastje zit helemaal vol en ik kan rustig draaien zonder dat ze beginnen te smelten :)

Koelen is volgens mij niet nodig.

He who controls the Spice, controls the Universe.

Pagina: 1