Oude Digital P2 (PC 5510) overclocken?

Pagina: 1
Acties:

• The Collector
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-03 12:59
Ik ben gisteren de hele avond bezig geweest zo'n oude bak proberen te overclocken. vooral om divxjes toch net iets beter te laten draaien (liggen echt op de rand).

Ik heb de service manual geprobeerd en daar ook inderdaad de dipswitch settings gevonden. Maar 't is niet gelukt om het beeste hoger dat 266mhz te laten draaien (standaard snelheid). Er was 1 setting (eigenlijk 300mhz) waarbij de pc niet meer opstarte. De andere settings gaven of lager, of de zelfde instellingen (gecontroleerd met wincpuid). Het was een blokje van 4 dipswitches, maar 't schijnt niet te lukken :'(

't is een pctje met geintegreerde matrox mistique videokaart, 3com netwerk kaart en een of andere simpele geluidskaart.

Ik heb ook eventjes gekeken hier in de faq of de processor misschien gelocked kan zijn, er stond dat vanaf 333mhz (als ik me niet vergis) geen P2's meer waren die unlocked zijn. Kan 't dan zijn dat deze P2 misschien toch multiplier locked is? als dat zo is, kunnen dan wel lagere instellingen van de multiplier bereikt worden (2x66mhz is bijvoorbeeld wel gelukt).

Wat is de kans dat er een p3/celeron op zal draaien met een slot1 convertor (er staat namelijk NIKS van in de handleiding, en een bios update o.i.d. heb ik ook niet gevonden :( ... maar daar ga ik nog eventjes verder naar zoeken)

Zou het helpen om er een voodoo3 of een S3-kaartje in te stoppen (PCI) om divx beter afgespeeld te krijgen (ivm overlay filtering en stretching e.d.).

Er kan wel een AGP kaartje in, maar dat is zo'n halve-hoogte slot, kan dus geen normale geforce o.i.d. in :( Zou 't helpen? en als ja, hoe en waar zijn die kaartjes te krijgen (waar moet ik op letten, hoe worden die genoemd?)

Nog 1 dingetje, speelt linux divxjes sneller af dan win98, das namelijk ook nog een (kleine) overweging!

Zo, da was weer een lang verhaal, 'k hoop dat iemand wat tips heeft, 't is namelijk een leuk bakje voor op je kamer om divxjes/mp3s mee aftespelen :)

Vast bedankt!

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-05 18:18
is dat een p2 met zo'n zwarte plastic behuizing? Die kun je er afhalen, en daar dan een andere koeling op zetten. Je zult echt iets van een handleiding moeten vinden om een antwoord te krijgen over die celeronvraag. Als je moederbord je processor niet herkent of verkeerd herkent, gaat-ie je processor met 2.8V voeden, terwijl dat met een celeron-1 2.0V moet zijn, dus dat is niet goed ;)

Multiplier locked wil zeggen zowel naar boven toe als beneden.
Een pentium 266 draait standaard op 4x66 Mhz en is NIET multiplier locked. Je kunt proberen of je dat ding op bijvoorbeeld 4x75 (=300 Mhz) kunt krijgen, of op 4.5 x 66 (=297 Mhz, maar je PCI bus wordt zo niet overgeklokt, kan problemen veroorzaken).

Het nadeel van die p2-in-zwarte-behuizing-rondom is dat de cache chips (die niet actief gekoeld worden) nu opgesloten worden in een behuizing, en die cache chips worden nogal heet, zeker als je er mee gaat knutselen :)

ach...in een volgend leven lach je er om!

• The Collector
Ok, die celeren gaan we er dan maar niet op poten, zoveel geld hebben we ook niet (guess why we have the p2 :P)...

En 't is inderdaad een P2 met zo'n zwarte behuizing. Misschien dat een andere koeling/actieve koeling op de cache die 300mhz setting wel aankan, zou toch al een beetje verbetering zijn :)

Jammer genoeg staat er in die service manual alleen een lijstje met mhz-setting en de bijbehorende dipswitches, dus niks over gescheiden multiplier/fsb |:(
Ik heb alle settings geprobeerd en een lijstje gemaakt, maar ik vind de logica er niet in (ik heb dus opgescreven wat wincpuid aangeeft, maar dat zou natuurlijk ook fout kunnen zijn)...

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-05 18:18
Op vrijdag 25 januari 2002 15:39 schreef The Collector het volgende:
En 't is inderdaad een P2 met zo'n zwarte behuizing. Misschien dat een andere koeling/actieve koeling op de cache die 300mhz setting wel aankan, zou toch al een beetje verbetering zijn :)
Die cache chippies blijven ongekoeld (liggen dieper dan de cpu), tenzij je ergens koperplaatjes kan krijgen om tussen koeler en chips te proppen. Lijkt me geen verkeerde mod, is er "vroeger" ook wel geweest, maar nu absoluut niet meer te koop...
[quote]
Jammer genoeg staat er in die service manual alleen een lijstje met mhz-setting en de bijbehorende dipswitches, dus niks over gescheiden multiplier/fsb |:(
Ik heb alle settings geprobeerd en een lijstje gemaakt, maar ik vind de logica er niet in (ik heb dus opgescreven wat wincpuid aangeeft, maar dat zou natuurlijk ook fout kunnen zijn)...
[/quote
Ik denk dat dat moederbord geen andere bussnelheden aankan, maar dat zou een logische lijst van snelheden op moeten leveren. (3,5x66 - 4x66 - 5x66 enzovoorts).

ach...in een volgend leven lach je er om!

• The Collector
Precies, is gewoon een lijstje 133,166,200,233,266, etc...

Ik heb ondertussen wel de pagina gevonden met alle drivers/biosen e.d. stond ergens die verborgen op de compaq site...
http://www.compaq.com/legacysupport/digital/epid114.html

Ik ga eens kijken of de laatste bios iets uitmaakt, er zijn namelijk wel wat verandering in de loop van die biossen, zoals added support for Celeron, added support for P2 (dechute)... etc...

Jammer genoeg heb ik die pc niet thuis staan, maar ik denk dat ik dat straks nog wel geregeld krijg :9