Toon posts:

commentaar bij teksten streamen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi!

Ik heb een vraagje: Ik moet internetsite maken in 8 verschillende talen. Het wordt een site voor nieuwkomers. Het moet dus een hele simpele, makkelijk te begrijpen site worden. Ook kan het voorkomen dat de gebruikers niet kunnen lezen.
Tevens moet de site redelijk makkelijk up te daten zijn.
Het komt hier dus op neer:

Elke taal heeft een stuk of 10 teksten. Elke tekst moet er ook komen in audio. Er moet dus naast elk tekstblok een grote play-knop komen. Ik deel het op in blokken zodat ik later één blok tekst kan wijzigen met daarbijhet bijbehorende audio-fragment.

In het begin zal de site alleen maar op een intranet gebruikt worden, later evt op internet.

Weet iemand een goede techniek om audio (alleen commentaar) af te kunnen spelen op een site? Wat is beter: realaudio, of windows media?

En kan ik gewoon mijn eigen knoppen maken? Of moet je altijd de standaardbesting nemen? Want die knoppen zijn veel te klein :)

Bedankt!

Verwijderd

Ik zou dit echt in Flash maken, daarmee kun je alles zo duidelijk maken als je wilt, en dynamische dingen als audio en scrollende tekst en grote heldere knoppen, zijn heel eenvoudig te maken.

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:44

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Op vrijdag 25 januari 2002 12:29 schreef Cheatah het volgende:
Ik zou dit echt in Flash maken, daarmee kun je alles zo duidelijk maken als je wilt, en dynamische dingen als audio en scrollende tekst en grote heldere knoppen, zijn heel eenvoudig te maken.
idd, flash lijkt me hier ook voorkeur te hebben, kies enkel voor wmf of ra als het streaming aspect dusdanig van belang is, als echter hoorbaarheid groot moet zijn dient flash (gebruikt mp3) de voorkeur te hebben (vind de compressed audio van wmf en ra vaak slecht te beluisteren als text, is enkel geschikt voor wat muziek en zelfs dan van lage kwaliteit)

maak het dan zo dat default enkel de controls worden ingeladen en pas als iemand op play drukt de geluiden worden ingeladen (is prettiger voor gebruiker, geen download van bestanden die misschien niet worden toegepast) eventueel kun je het zo maken dat de naam van de audio-file extren als param aan swf-movie kan worden meegegeven, dat maakt het lekker generiek.

overigens, als het idee om teksten in audiofiles te includen gemotiveert is vanuit het idee dat slechtzienden hiervan gediend zijn, dat is geheel niet waar, en zelfs is het zo dat voor deze mensen gebruik van plugin eerder negatief en beperkend werkt; voor dit soort mensen heeft html zelf al een aantal opties: zie http://w3.org/WAI

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, eigenlijk heb ik een beetje een aversie tegen flash. Flash moet in mijn ogen niet meer zijn dan een menu'tje of een muziekspelertje ofzo :)

Maar in dit geval is het misschien wel een goed idee. Ik kan dus gewoon een flashding maken die aan de zijkant van elke tekst staat.. waarbij ik in een variabele meegeef wat de filename van de mp3 is?

Streaming is niet echt van groot belang, als het maar wel zo is dat de audio pas wordt geladen als de gebruiker daar om vraagt, anders zou de datatransfer onnodig hoog worden.

Hoelang duurt het ongeveer vanaf het moment dat ik op play druk, tot aan het moment dat het ding daadwerkelijk begint te spelen? Sorry, maar ik heb me nooit echt bezig gehouden met flash :) Moet daar een wachtmelding tussenkomen? Het is een intranet, dus ik verwacht dat het wel redelijk snel is.

Oh, en RM-rf... Het is niet voor slechtzienden, maar voor nieuwkomers, en daar zitten ook mensen tussen die geen opleiding hebben gehad, dus zelfs hun eigen taal niet kunnen lezen.

Thanx

• Yellow|A
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Yellow|A

Allotaja of rock and rollah

Tja intranet gaat over een lokaal network dus het duurt ongeveer .. niks :)

|{ brrr }] |

Verwijderd

Check wel ff welke browserversie je hebt bij dat intranet, vaak is dat een ouwe versie (ouwe OS) en dan dus ook ouwe plug-ins (of helemaal niet!) zit je straks voor niks de hele zooi in flash 5 te maken, en met audioformaten weet ik ook niet hoe het zit.

wat betreft dat audio in flash laden/wachten: je kunt een preloader maken, zodat mensen zien hoe lang ze moeten wachten of als je de site helemaal in flash maakt kun je flash alle audio in aparte movies laten laden terwijl de eigenlijke site er al staat.

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit te denken aan een standaard flashfilpje aan de zijkant van de pagina. De pagina wordt geschreven in php. De tekst wordt uit een DB gehaald.

Kan ik dan in de htmlcode een variabele schrijven, bijvoorbeeld "source" met als waarde tekst_nl_01.mp3 bijvoorbeeld?

Kan ik een flashfilmpje maken met een scrollbar, play/stop knop en timer? Die dan dat mp3'tje inlaadt van de variabele die ik in de html code schrijf?

Ik heb net zitten zoeken op internet, maar overal hebben ze het over een mp3 inportern in flash. Ik heb (nog) niet gevonden hoe ik een extern mp3'tje "on the fly" kan loaden.

Is dat wel mogelijk?

Verwijderd

Op vrijdag 25 januari 2002 13:54 schreef BarisArt het volgende:

Ik heb net zitten zoeken op internet, maar overal hebben ze het over een mp3 inportern in flash. Ik heb (nog) niet gevonden hoe ik een extern mp3'tje "on the fly" kan loaden.

Is dat wel mogelijk?
Ik weet niet eens of het kan, maar ik zou het niet doen.
Laad gewoon alle relevante dingen in het Flash dingetje, en met javascript kunt je flash laten weten welke geluid er gespeeld moet worden. Je kunt ook je hele site in flash maken eventueel.

Verwijderd

Topicstarter
Ga ervanuit dat het huge gaat worden.. Ik verwacht ongeveer 8 talen, met elk 10 stukken gesproken tekst van ongeveer 40 seconden.

Het lijkt mij dus niet echt handig om alles in één flash te gooien. Helemaal omdat het dan bijna niet meer up-to-date is te houden voor een noob.

Als de site af is willen ze hem zelf kunnen bijhouden. In het geval van een extern mp3'tje zou dat dus betekenen het mp-tje replacen. Dat kunnen ze zelf wel. Maar om in dat flash-ding te kruipen lukt ze nooit.

Dan zou de volgende optie worden om allemaal losse swf files te maken die ik dan dmv tell-target kan afspelen. hierdoor is er ook minder bandbreedte nodig, omdat ik alleen de swf's laadt die ik daadwerkelijk nodig heb.

Nadeel: ik moet nu dus ongeveer 80 swf-files maken :(

Ideaal zou dus zijn om externe mp3's te kunnen laden dmv het meesturen van de filename in een variabele... Als dat dus mogelijk is :(

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:44

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

direct mp3's importeren lijkt niet te lukken, maar via een omweggetje is het wel mogelijk, door ze eerst te converteren naar .swf's movietjes en die dan on-the-fly in te lzen:

zie ook:
http://www.evolt.org/article/Flash4_Tutorial_Build_a_Streaming_MP3_player/21/196/

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Verwijderd

Topicstarter
Ok, dan doe ik dat maar :)

Ik zie dat het omzetten van een wav/mp3 naar swf geen kloot voorstelt, alleen zijn de bestanden nogal groot. 200 k voor een bestand van 1 minuut (alleen stem) is niet echt klein.

Ik kan mij herinneren dat ik een prima geluidsbestand heb gemaakt in realproducer van 800k, welke 7 minuten duurde.

deze is nu 200 k en duurt maar 1 minuut, terwijl de kwaliteit niets beter is!

Maar dat is bijzaak, het gaat nu toch om een intranet :)

Bedankt voor de waardvolle tips! :)
Pagina: 1