Toon posts:

Fetchmail starten met booten linux

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
He,

Kan iemand mij misschien vertellen hoe ik voor 2 users fetchmail kan laten starten tijdens het booten van linux. Als ik namelijk een keer gedwongen wordt om mijn linux server te rebooten dan vergeet natuurlijk fetchmail voor die 2 users de starten.....want ik hoef nooit linux te rebooten:;)

• Boy_One
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-07-2025
Op vrijdag 25 januari 2002 11:13 schreef caliban het volgende:
He,

Kan iemand mij misschien vertellen hoe ik voor 2 users fetchmail kan laten starten tijdens het booten van linux. Als ik namelijk een keer gedwongen wordt om mijn linux server te rebooten dan vergeet natuurlijk fetchmail voor die 2 users de starten.....want ik hoef nooit linux te rebooten:;)
Is het een ideetje om ff een scripje te maken en deze in je /etc/rc3.d te knallen met een S?? nummertje....

Dus bv

S90startfetch ofzoiets...;-)

Greetz Boy_One

Verwijderd

zoiets ja ... of waarom gooi je het niet in je CRON op elke n minuten?

Verwijderd

Topicstarter
oke een script.....gezien...ik zeg maar rustig een newbie ben:+...kan je misschien ook uitleggen hoe dat scriptje er uit komt te zien...

Thankz

Verwijderd

Gooi het in je crontab wat die daemon functie van fetchmail is niet zo jovel...

in je crontab zet je:

*/15 * * * * $HOME/.fetchnow > /dev/null 2>&1

en in je HOMEDIR plaats je een bestandje met .fetchnow
met daarin

if [ ! -e /home/user/.fetchmail.pid ]; then
fetchmail -a
fi

• Boy_One
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-07-2025
Op vrijdag 25 januari 2002 11:35 schreef caliban het volgende:
oke een script.....gezien...ik zeg maar rustig een newbie ben:+...kan je misschien ook uitleggen hoe dat scriptje er uit komt te zien...

Thankz
Ok komt die... Dit is wel een scrippie die ik uit mijn hoofd maak want weet niet waar jou proggie staat natuurlijk en weet de variable niet die jij toevoegd maar dan heb je een ideetje....

noem dit bestand /etc/rc3.d/S90fetchmail

------------------------------------
#!/bin/sh

#
# Start/stop/restart processes Fetchmail
#

case $1 in

'start')
(fetcmail + commands hier plaatsen
b.v. "/usr/sbin/fetcmail")
;;
'stop')
;;
'restart')
;;
"*)" (let op de quotes staan er omdat tweakers het enders veranderd in een smiltje... dus ff de "" weghale)

echo "usage: /etc/rc3.d/fetcmail {start|stop|restart}"
;;
esac

----------------------------

nu zal de server hem automatisch opstarten bij booten. Maar je hevt ook de mogelijkheid om via dit script te kunnen starten stoppen en restarten. bv "S90fetchmail stop" en "S90fetchmail restart"

Succes ermee :)

Greetz Boy_One

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 25 januari 2002 11:41 schreef Breez-r het volgende:
Gooi het in je crontab wat die daemon functie van fetchmail is niet zo jovel...

in je crontab zet je:

*/15 * * * * $HOME/.fetchnow > /dev/null 2>&1

en in je HOMEDIR plaats je een bestandje met .fetchnow
met daarin

if [ ! -e /home/user/.fetchmail.pid ]; then
fetchmail -a
fi
Kan je uitleggen van er nu gebeurt. Ik bedoel om de hoeveel tijd gaat tie nauw fetchmail draaien?? ..en moet dit letterlijk overgenomen worden of moet ik nog specefieke dingen wijzigen voor mijn systeem

• PluueeR
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-08 21:56
Ik heb fetchmail ook gewoon draaien via cron.

Werkt perfect :)

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-08 12:09

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Op vrijdag 25 januari 2002 12:05 schreef caliban het volgende:

[..]

Kan je uitleggen van er nu gebeurt. Ik bedoel om de hoeveel tijd gaat tie nauw fetchmail draaien?? ..en moet dit letterlijk overgenomen worden of moet ik nog specefieke dingen wijzigen voor mijn systeem
Crontab wordt elke 15 min. aangeroepen om dat script te draaien. En het script kijkt of je fetchmail nog draait. Zodra die nog draait dan doet het niets, en anders start het je fetchmail weer opnieuw op.

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

Verwijderd

Topicstarter
He,

Kan iemand mij uitleggen heo dat werkt in die crontab, want de bovenstaande regels heb ik in mijn /etc/crontab erbij gezet maar volgens gebeurt er heel weinig het enige wat ik veranderd had is dat ik omde 5min wil dat de fetchmail gestart wordt. Ook dat script heb ik mijn user map erbij gezet....maar gebreurt niks...ik weet ook niet of er een manier is om dit controleren of deze wel na 5 min gaat hobbelen....

iemand die mij het kan uitleggen...zoizo hoe crontab werkt....want uit de man page wordt ook niet echt wijs...

Thankz

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
man crontab is ook niet de goede, ik neem aan dat je die voor je neus kreeg. Probeer dit eens:
man 5 crontab

Verwijderd

Topicstarter
Ik snap er niks meer van ik heb dit in mijn "/var/spool/cron/harmen" staan :

# DO NOT EDIT THIS FILE - edit the master and reinstall.
# (/tmp/crontab.1348 installed on Mon Jan 28 15:01:27 2002)
# (Cron version -- $Id: crontab.c,v 2.13 1994/01/17 03:20:37 vixie Exp $)
SHELL=/bin/sh
MAILTO=harmen
0-59/5 * * * * /home/harmen/.fetchnow > /dev/null 2>&1

Plus in mij home dir heb ik een bestand .fetchnow staan welek er zo uit ziet :

if [ ! -e /home/harmen/.fetchmail.pid ]; then
fetchmail -a -L /home/harmen/fetchmail.log
fi

Maar volgens mij wordt fetchmail niet om de 5 min opgestart, sterker nog hij wordt helemaal niet gestart...

kan iemand mij misschien op weg helpen...want ik kom er niet uit.. :?

Thankz
Pagina: 1