Toon posts:

harde schijf kan niet volledig benut worden

Pagina: 1
Acties:
  • 114 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier een oud lel staan (486 processor), en hierin zit een 2.1 gig harddisk, in de bios word hij ook zo herkent maar wil partities maken met fdisk dan kan de maximum partitie van 512 alleen gebruikt worden, fdisk komt van te voren ook niet met de vraag om ondersteuning voor grote schijfen in te schakelen

gaat het gewoon niet lukken of is hier een oplossing voor??

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Het zou kunnen zijn dat je OS alleen fat16 ondersteunt en daardoor geen grote hdds aankan (terwijl hij wel in de bios wordt herkend).

maak eens 4 partities van elk 512MB, werkt dat wel.
[topic=390009/1/100]

• rvanlooijen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-06-2021
Op vrijdag 25 januari 2002 10:31 schreef terw_dan het volgende:
Het zou kunnen zijn dat je OS alleen fat16 ondersteunt en daardoor geen grote hdds aankan (terwijl hij wel in de bios wordt herkend).

[topic=390009/1/100]
Whaha ziet dr erg behulpzaam en vriendelijk uit icm dat regeltje in je sig >:) ;)

Nu serieus, verwijder even al je partities, zorg voor een goede win98se bootdisk (eventueel van bootdisk.com te downen). Controleer of er in de bios misschien iets fout staat voor de schijf (ondersteuning grotere schijven?) Controleer of je een goede IDE kabel gebruikt, en ben je echt hopeloos kan je nog aan een low-level format gaan denken. Een van die opties zal t wel moeten zijn ;) (wat ik zou even kan bedenken)

Verwijderd

Voor dit probleem dien je een diskmanager te gebruiken.
Kijk bij merk/type en leverancier op de site en download de juiste manager en alles komt goed.
Dit is namelijk het probleem dat de bios/controller van een 486 niet meer kan aansturen zonder zo'n manager.

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:42

St@m

@ Your Service

misschien een andere DOS versie proberen?

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels - trakteren

• joskuiper
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-03 21:34

joskuiper

PapaCooper

er zit vaak een extra jumpertje achterin die er speciaal inzet om de schijfruimte te beperken (dont ask me why) haal die er maar s uit!

Game-PC: NZXT H7 Flow | Asus TUF Gaming x670E-plus | AMD 7700x | NZXT Kraken Z53 | 32GB Kingston Fury Renegade | Corsair RM1000x | Gigabyte RTX 4090 Gaming OC | 2x WD Black SN850x 2TB | LG Ultragear 27GL850 | LG Ultragear 27GR95QE

• ravenger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-04 19:25
Op vrijdag 25 januari 2002 10:40 schreef BigTwin het volgende:
Kijk bij merk/type en leverancier op de site en download de juiste manager en alles komt goed.
Dit is namelijk het probleem dat de bios/controller van een 486 niet meer kan aansturen zonder zo'n manager.
yup, dit klopt. Vroeger hetzelfde probleem gehad met een 486, en een 2 gigabyte hd. We kregen toen zo'n diskmanager toegezonden van de fabricant die ondersteuning mogelijk maakte van grotere hds.

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 25 januari 2002 10:31 schreef terw_dan het volgende:

[topic=390009/1/100]
\
nope... 513 en dan heeft hij 100% gebruikt volgens fdisk

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Mijn eerste PC, ook een 486 had gewoon een 850MB HDD, met slechts 1 partitie erop. Dus het KAN wel. Fat16 gaat tot maximaal 2 GB. Ik had een laptop met Win95 en een 2,1 GB HDD, daarop zat 1 partitie van 2GB, en 1 van 100MB 8-)

Staat ie in de bios ingesteld als LBA?

Siditamentis astuentis pactum.

Verwijderd

Op vrijdag 25 januari 2002 10:40 schreef BigTwin het volgende:
Zou ik maar is proberen!
Ik heb hetzelfde "probleem" gehad op m'n 486je, de oplossing was gewoon die bootmanager installeren.

Verwijderd

Topicstarter
werktal weer.. mijn dank is groot was inderdaad disk manager die ik moest hebben
Pagina: 1