Toon posts:

PC aarden via telefoonaansluiting?

Pagina: 1
Acties:
  • 345 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Mijn PC is momenteel niet geaard en dat is dus niet ideaal. Nu heb ik een stopcontact met randaarde 'om de hoek' (in de open keuken), maar dan loopt de kabel lelijk in het zicht. Nou kan ik natuurlijk de kabel proberen weg te werken o.i.d. Een verwarming als aarde gebruiken is geen optie, want die is niet onder handbereik en bovendien heb ik (na gebruik van search) gelezen dat een stopcontact met randaarde veel 'schoner' (zonder storende signalen) geaard is...

Wat wel onder mijn bureau zit, is een normale 4-polige telefoonaansluiting. Nu heb ik de volgende vragen:

1. Is een telefoonaansluiting geaard?
2. Zo ja, welke pin moet ik dan hebben?

Alvast bedankt!

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:29
Voor zover ik weet zit er wel een massa in een telefoon-aansluiting, maar deze is niet gelijk aan de aarde van een stopcontakt.. En bovendien hoeft deze niet altijd aangesloten te zijn.. (telefoon heeft vaak maar 2 draaden nodig om te functioneren!)

• Eboman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:04

Eboman

Ondertitel

Waarom trek je geen aardekabel via je telefoon aansluiting naar de meterkast en maak je daar je aarde :?

Signature

• Hermanvh
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-03 10:14

Hermanvh

webOS fan, hacker, developer

Ehm normaalgesproken heeft een telefoonstekker maar 2 polen in gebruik. Je zou dus via de 1 van de andere 2 polen de aarde kunnen laten lopen :)

webOS all the way!

• Hermanvh
  • Laatst online: 17-03 10:14

Hermanvh

webOS fan, hacker, developer

Op vrijdag 25 januari 2002 10:26 schreef Eboman het volgende:
Waarom trek je geen aardekabel via je telefoon aansluiting naar de meterkast en maak je daar je aarde :?
Dat bedoel ik dus :)

webOS all the way!

Verwijderd

Aardkabeltje, hoeft niet zo dik te zijn, trekken vanaf het geaarde stopcontact of vanuit het aardcontact in bijv. meterkast. Tegenwoordig hebben ze ook mooie dunne plintgootjes voor het wegwerken van kabel.

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:03

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Lijkt me geen goed plan een aarde draad moet best wel een behoorlijke diamter hebben. Zeker voor je PC. Ik denk niet dat de aarde van je telefoon dik genoeg is. Ook heb je kans dat de aarde naar de TFC loopt. Als je deze door laat fikken komt KPN je echt wel opzoeken hoor

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dit moet je zeker niet doen.
Ik maak dit vaak mee op mijn werk, waar mensen niet weten wat geaarde stopcontacten zijn en daardoor maar gewoon de computer op het eerste beste stopcontact rammen dat eris.
en er moet natuurlijk een telefoon lijn aan.

gevolg: door de huidige ATX standaard is het zo dat er altijd stroom op het systeem staat. Omdat het systeem niet geaard wordt via het stopcontact gaat het zich aarde via de weg met de minste weerstand.
Dit wordt dan de telefoonlijn.
Hierdoor is het zo dat:
1. er geen verbinding meer mogelijk is via de modem.
2. mogelijk de hele telefoonlijn in het huis dood is, omdat er een continue electrische stroom loopt.

Niet doen dus.

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

->[HA]

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 25 januari 2002 10:44 schreef terw_dan het volgende:
Dit moet je zeker niet doen.
Ik maak dit vaak mee op mijn werk, waar mensen niet weten wat geaarde stopcontacten zijn en daardoor maar gewoon de computer op het eerste beste stopcontact rammen dat eris.
en er moet natuurlijk een telefoon lijn aan.

gevolg: door de huidige ATX standaard is het zo dat er altijd stroom op het systeem staat. Omdat het systeem niet geaard wordt via het stopcontact gaat het zich aarde via de weg met de minste weerstand.
Dit wordt dan de telefoonlijn.
Hierdoor is het zo dat:
1. er geen verbinding meer mogelijk is via de modem.
2. mogelijk de hele telefoonlijn in het huis dood is, omdat er een continue electrische stroom loopt.

Niet doen dus.
Dus toch maar gewoon een stopcontact met randaarde gebruiken... Tnx allemaal! :)

Verwijderd

Jeez, over een adertje van nog geen mm dik? Onzin. Dan kun je nog beter werken zonder aarde. Werkt ook prima.

BTW, een telefoonaansluiting heeft GEEN aarde.

• Allardie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-03 08:58

Allardie

AT..

ik heb hier in studentenflat geen stopcontact met randaarde, kan ik dan gewoon een normaal elektriciteitssnoer (installatiedraad,je weet wel zo'n 1 polig uit zon doos) van blank stuk computerkast aan blank stukje centrale verwarming maken???

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Op vrijdag 25 januari 2002 13:50 schreef Allardie het volgende:
ik heb hier in studentenflat geen stopcontact met randaarde, kan ik dan gewoon een normaal elektriciteitssnoer (installatiedraad,je weet wel zo'n 1 polig uit zon doos) van blank stuk computerkast aan blank stukje centrale verwarming maken???
Meestal werkt dat wel, je CV moet geaard zijn. Maar je hebt een probleem als je kunststof buizen hebt.

En ja heren Nen 1010 puristen ik weet dat een CV niet bedoeld is om op te aarden. Maar hij MOET geaard zijn bij de ketel dus kan de zaak niet onder stroom komen te staan door een pc die er aan hangt en die een (echt) lek naar aarde heeft. En als het huis zo modern is dat er kunststof buizen zijn, dan is er ook een aardlekschakelaar en die slaat dan uit door de lekstroom via het water.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Op vrijdag 25 januari 2002 13:50 schreef Allardie het volgende:
dit werd in een ander topic streng afgeraden omdat er gevaar kon ontstaan als het geaard wordt op de CV.
sorry, maar kan deze draad niet vinden :(

Verwijderd

over een telefoondraad staat maar een spanning van een paar volt, ik zou niet willen weten wat er gebeurt als er kortsluiting komt en er 230 over de telefoondraad staat >:)

EDIT: dat gaat smelten :)

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Een aarddraad is, als hij bloot ligt, 5mm2 dik, een telefoondraadje haalt waarschijnlijk de 0,25mm2 niet eens. 5 tegen 0,25. Get the point?

Overigens mag je ook niet de aarde van verschillende groepen "mengen"

Verwijderd

Aarden doen we toch gewoon langs de grond ?

Verwijderd

Je kunt gerust aarden aan de CV, ten eerste zit aan de CV-ketel de gasleiding en als het goed is zit die ook op aarde.
Ten tweede is de CV door stalen leidingen verbonden met de ketel. De elektronica in de ketel heeft 230V voeding.
En nu komt het leuke, de ketel is conform de geldende voorschriften..... geaard :)

Verwijderd

En als je de search even gebruikt kom je deze vraag eindeloos tegen en is de conclusie altijd dat aarden via je CV dom is.

Edit: Je moet dus aarden via een aarde van een wandcontactdoos die op dezelfde groep zit als je pc.

• I_stealth_I
  • Laatst online: 13:08

I_stealth_I

Tweak It OR leave it!

Jongens, als je wil aarden dan moet je dat goed doen via een officiële weg. Aarden via andere leidingen is gevaarlijker dan het niet aarden van je PC en zou meer schade aan personen en andere apparatuur kunnen veroorzaken dan je PC zelf!

Dat wilde ik even kwijt :)

/dev/null

Verwijderd

Och, d'r zijn nog veel dommere dingen. :)

Aarden via de telefoonlijn moet je natuurlijk nooit doen.

Verwijderd

HAHA je comp aarde via de telefoon leiding nooit doen. A: de weerstand is te weinig. B: het heeft een te kleine kern niet doe je verneukt je telefoonkabelen je computer dus effe aansluiten in de meterkast en klaar is kees >:) :)

Verwijderd

Gewoon een extra draad (laten) trekken naar de meterkast is het beste..

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:49

WouterG

Dit is geen ondertitel

En de verwarming is een stuk makkelijker en het werkt al 2 jaar en diverse andere mensen die ik ken hebben er nog nooit problemen met gehad.

Wat kan er fout gaan als je via de kachelpijpen aard?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Ik heb de juiste tekst nog gevonden, post ik hieronder:
=======================================================

Aarding van computers
Computers staan thuis veelal in de hobbykamer of in de woonkamer. En over het algemeen is zo'n kamer niet voorzien van randgeaarde wandcontactdozen (stopcontacten in het dagelijks spraakgebruik).
De desktop- of (mini)tower computer is echter wel altijd voorzien van een driepolig (geaard) aansluitsnoer.

Moet je die aarde nu wel of niet toepassen?

In de nieuwsgroepen nl.hobby.elektronica, nl.computer.hardware en nl.doe-het-zelf is dit een regelmatig terugkerend onderwerp voor uitgebreide discussies. Voor- en tegenstanders van wel of niet aarden van een pc, voor- en tegenstanders van aarden via de leidingen van de centrale verwarming of de waterleiding, allemaal laten ze hun licht schijnen over dit geliefde stokpaardje.

--------------------------------------------------------------------------------

De feiten

Computers zijn meestal Klasse 1 apparaten, dat wil zeggen dat deze apparaten voldoen aan de veiligheidseisen die aan deze klasse worden gesteld in NEN3544 (Elektronische en aanverwante toestellen met netvoeding voor huishoudelijk en soortgelijk algemeen gebruik).
Toepassing van de veiligheidsaarde is daarbij verplicht.

De net-entree, de aansluiting van het netsnoer op de computer, is voorzien van een netfilter. Dit netfilter verhindert storingen, veroorzaakt door de computer, zich over het lichtnet te verspreiden en, omgekeerd, het verhindert storingen uit het lichtnet de computer binnen te dringen.

Door de opbouw van dit filter staat op de kast en alle daarmee verbonden metalen delen de helft van de netspanning indien de veiligheidsaarde niet is aangesloten. De helft van de netspanning (230 Volt / 2 = 115 Volt) is, door het netfilter, voor een gezonde volwassene ongevaarlijk bij aanraking. De prikkeling geeft alleen een schrikreactie.

Als er geen mogelijkheid is om een computer te aarden (die mogelijkheid is er altijd, het kost soms alleen wat inspanning -financieel en/of lichamelijk- om een geaard stopcontact te realiseren) kan op eigen verantwoording worden besloten de veiligheidsaarde achterwege te laten. Wél moet dan rekening worden gehouden met de aanwezigheid van de helft van de netspanning op alle met de computer verbonden apparaten.

Geaard of niet, het verdient altijd aanbeveling om een stopcontactenblok te gebruiken met randaarde om alle met de computer verbonden apparaten die voorzien zijn van een driepolige aansluiting op hetzelfde potentiaal te krijgen.

Aarden van de installatie dient te geschieden via een gestandaardiseerd stopcontact met randaarde dat is aangesloten op de aardleiding van de huisinstallatie.

Bij problemen met het realiseren van een aarde via de huisinstallatie wordt als uitwijk wel eens aarding via de buizen van de centrale verwarming of de waterleiding geopperd. Dit is ten zeerste af te raden.

Aarden op de gasleiding of TV-kabelinstallatie (CAI) is volstrekt uit den boze.

Aarden op de cv-, water-, CAI- of gasleiding is terecht verboden, omdat het tot zeer gevaarlijke situaties kan leiden.

--------------------------------------------------------------------------------

De kwaliteit van niet-voor-aarding-bedoelde leidingen:

Centrale verwarmingsleidingen kunnen door werkzaamheden worden onderbroken, of door oxidatie minder gaan geleiden.
Waterleidingen worden meer en meer vervangen door kunststofleidingen die geen elektrische stroom doorlaten.
Kabel-TV- of CAI-leidingen zijn te dun om als aardleiding te gebruiken. En worden door derden op onbekende plaatsen en tijdstippen onderhouden, hierdoor is geen controle mogelijk over de kwaliteit van de aarding van de CAI-aansluiting.
Gasleidingen als aardleiding zijn zonder meer uit den boze. Voor koppelingen van gasleidingen wordt gebruik gemaakt van teflontape. Dit is een zó goede isolator dat geen sprake kan zijn van een galvanische verbinding met de aarde.
De gevaren:

Centrale verwarmingsleidingen
Onbetrouwbaar door oxidatie of werkzaamheden.
Gevaarlijk voor een onderhoudstechnicus die een koppeling losmaakt en in zijn ene hand een geaarde verwarmingsbuis vasthoudt en in de andere een buis waarop in een ondoordacht moment een "aarding" van een elektrisch apparaat is aangesloten.
De centrale verwarmingsleiding is -in de badkamer- geaard, maar is geen aarde.
Waterleiding
Inpandig zijn de meeste waterleidingen van koper. Deze kunnen zijn gesoldeerd of afgemonteerd met knelkoppelingen. Een gesoldeerde koppeling geleidt elektriciteit beter dan een knelkoppeling, maar ook hiervoor geldt het voorbeeld van de onderhoudstechnicus in de vorige alinea.
Een knelkoppeling is elektrisch onbetrouwbaar.
De ijzeren toevoerleiding van het water wordt door de waterleidingmaatschappijen meer en meer vervangen door kunststofleidingen. En kunststof is een uitstekende isolator.
Weliswaar geleidt (niet gedestilleerd) water elektriciteit, maar niet zodanig goed dat het waterleidingnet als aardleiding mag worden beschouwd.
De waterleiding is geaard, maar is geen aarde.
Kabel-TV aansluiting (Centraal Antenne Systeem [CAI])
Over het algemeen is het kabel-tv-net opgebouwd als ster-netwerk. Alle huisaansluitingen komen op één gezamenlijk punt samen in de verdeelkast. De verdeelkast staat "ergens" centraal in de wijk opgesteld.
Hoe lang de weg is naar de verdeelkast is voor de gebruikers van de CAI onbekend. Dit kan oplopen van enkele tientallen meters tot wel honderd meter. De afschermmantel van de coaxkabel is volstrekt onvoldoende dik om als aardleiding te dienen: enkele tienden van millimeters. In vergelijking met de 2,5 mm2 die vereist is voor de aardleiding in een huisinstallatie valt dit volkomen in het niet. De weerstand zal dus altijd te hoog zijn.
In de verdeelkast van het kabelnet is een gemeenschappelijke aarding aanwezig, maar tijdens werkzaamheden of door een storing kan die worden onderbroken.
De onderhoudstechnicus loopt hierbij hetzelfde risico als zijn collega's van de centrale verwarming en de waterleiding.
Er is geen zicht op de betrouwbaarheid van de aarding van het kabel-tv-net, maar er zijn veel -voornamelijk oude- TV's die nog veel onbetrouwbaarder zijn. En hoe "betrouwbaar" zijn de buren? Wat heeft het handige neefje van de buurman allemaal aangesloten op de coaxkabel? De (a-technische) buurman weet het waarschijnlijk niet, en jij -als niets vermoedend kabelgebruiker- al helemaal niet.
Vertrouw dus niet op de aarding van het kabel-tv-net.
De kabel-tv is geaard, maar is geen aarde.
Gasleiding
De ijzeren gasleiding heeft als enige met aarde dit gemeen dat hij vanuit het woonhuis onder de grond verdwijnt. In onze verstedelijkte gebieden is die grond voornamelijk droog zand. En droog zand geleidt elektriciteit bijzonder slecht.
De schroefkoppelingen van de gasleiding worden gasdicht gemaakt met teflontape (vroeger met hennep). Een uitstekende elektrische isolator.
Wat gebeurt er als een elektrisch toestel stroom afleidt naar een min of meer geleidende ijzeren buis en die ene buis komt in aanraking met iets dat een ander elektrisch potentiaal heeft? Er ontstaat een vonk.
Wat er zal gebeuren als juist in de buurt van die vonk een héél klein lekje in de gasleiding zit? Dat laat ik aan ieders verbeelding over.
De gasleiding is niet geaard.

De alternatieven

Simpel gesteld: die zijn er niet. Er zijn slechts twee mogelijkheden:

Aarding van een computer plus alle randapparatuur op een gestandaardiseerd randaarde stopcontact. Zoals het hoort.
Op eigen risico en sterk af te raden:
Alle met de computer verbonden apparatuur aansluiten op een stopcontactenblok met randaarde en het stopcontactenblok aansluiten op een niet geaard stopcontact. Alle apparatuur heeft op de kast en massa-aansluitingen dan hetzelfde potentiaal, maar heeft ten opzichte van wél (min of meer) geaarde systemen een spanningsverschil van circa de helft van de netspanning door het netfilter van o.a. de computer. Voor gezonde volwassenen is die 115 Volt niet gevaarlijk, maar wel zeer ongewenst.

Schade aan de computer en randapparatuur

Ondanks hetgeen wervende reclameteksten ons willen doen geloven is het "live" inpluggen van apparatuur (hot swoppable) sterk af te raden. Er is altijd de kans aanwezig dat tussen de computer en het randapparaat een spanningsverschil bestaat. Door de wijze van van netfiltering is dat spanningsverschil meestal 115 Volt. Geen enkele elektronische component in serieele, parallelle, USB-poorten of videokaarten is erop berekend om in één klap een spanningsverschil van 115 Volt op te vangen.
Het is daarom af te raden om -terwijl de computer of het randapparaat aan staat- een verbinding tot stand te brengen tussen de computer en het randapparaat. Goede kans dat je tegelijkertijd een 115 Volt doorverbinding maakt, met extra piekstromen omdat condensatoren onmiddellijk opladen waarbij ongedefinieerd is welke pennetjes in welke volgorde contact gaan maken. Dit valt niet onder de garantie.

Deze pagina is mede tot stand gekomen door de discussie in de nieuwsgroep nl.doe-het-zelf. Zie hiervoor de thread "Computer aarden aan verwarming", gestart op 10-09-2000. Met dank aan alle deelnemers in de discussie voor hun zinvolle bijdragen. De discussie is terug te vinden op Google Groups.

Verwijderd

Och, ik ben het in grote lijnen wel met bovenstaand verhaal eens, maar als je zo redeneert kun je beter ook niet meer gaan vliegen of de straat oversteken.

Als ze nou de datum er bij hadden gezet van het laatste ongeval dat zich heeft voorgedaan ten gevolge van een geaard PCtje aan de CV was 't iets overtuigender geweest.

Verwijderd

Wat zijn nu daadwerkelijk de risico's op het moment dat je pc 100% stabiel is, geen rare kuren vertoont en niet geaard is? Kan het door het onthouden van een aarde aansluiting voor je pc blijvende schade ontstaan?

Een niet geaard apparaat kan je hoogstens een prikkel geven van 115v? en je systeem kan instabiel worden?

Als je dit buiten beschouwing laat, zal je systeem toch niet beschadigt kunnen raken? (naja hot swap daargelaten hebben we net geleerd :) )

• Sir Vega
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05-01-2022
Centrale verwarmingsleidingen kunnen door werkzaamheden worden onderbroken, of door oxidatie minder gaan geleiden.
Waterleidingen worden meer en meer vervangen door kunststofleidingen die geen elektrische stroom doorlaten.

ik word gek van al dat gezeik van dat je niet mag aarden via verwarming, niemand noemt argumenten! in dit draadje en andere draadjes is het altijd hetzelfde, niet aarde via cv zonder te zeggen waarom.. bij mij staat ie er gewoon aan de verwarming en sindsdien hoor ik minder gebrom in mijn stereo!

Sick Nick : " K, ik ben net wakker en ik geef mijn ongelijk nu toe, jammer alleen dat ie het niet kan lezen. Wanneer komt ie m'n spullen halen"

• WouterG

WouterG

Dit is geen ondertitel

Eerst word verteld dat de 115v niet gevaarlijk is en alleen een schrikreactie teweeg brengt en nu staat in dat lange verhaal hierboven dat het levensgevaarlijk is voor de monteur die daaraan komt werken.

Ik snap er geen flikker van. Volgens mij is dat stukkie geschreven door zo'n nen freak ofzo.

Verwijderd

Nou, ze bedoelen dat als die monteur de leiding onderbroken heeft, en hij houdt in z'n ene hand het gedeelte dat aan aarde zit en op het andere gedeelte wordt 230V gezet, dat ie dan onder spanning komt te staan.

• Sine
  • Laatst online: 12:46
Op zondag 27 januari 2002 11:12 schreef TomcatX het volgende:
Eerst word verteld dat de 115v niet gevaarlijk is en alleen een schrikreactie teweeg brengt en nu staat in dat lange verhaal hierboven dat het levensgevaarlijk is voor de monteur die daaraan komt werken.

Ik snap er geen flikker van. Volgens mij is dat stukkie geschreven door zo'n nen freak ofzo.
Normaal gezien is dat beetje lekstroom van je pctje niet gevaarlijk nee ...

Maar mocht wer een aardlek optreden (filter condensatortje rot ,Waterkoeling lek ) dan krijg je heel andere situaties

Repareren doe je zo.

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:27

LauPro

Prof Mierenneuke®

(jarig!)
Ik ben het voltrekt met die man eens (van dat verhaal) maar of je het ook zelf toe wilt passen moet je zelf weten.

Als je zelf de moeite niet neemt op even een zaterdag uit te kiezen en een trekveer te huren en wat kabel te kopen en dan even die kabel doortrekken, dat moet je allemaal zelf weten maar het is wel zo netjes.

Dit is ook weer een probleem dat pas opgelost gaat worden als er (grote) ongelukken gebeuren.
Dus is het misschien is een idee om in de nieuwe voedingen, de fase aan de aarde te hangen >:)

Zoals ik al zei is het even een middagje werkt en het kost een paar tientjes.

En voor al die mensen die aarden via de cv-leidingen e.d., denk maar is aan 'het veilige gevoel', dat betreft is het bij bedrijven veel beter geregeld!

NB: Ik heb mijn pc ook aan de verwarming hangen, maar heb de volgende zaterdag ervoor uitgetrokken om dit op te gaan lossen. (weten jullie hoe zoiets heet? Juist! Een paradox!)

:7

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• WouterG

WouterG

Dit is geen ondertitel

Op zondag 27 januari 2002 11:34 schreef Sine het volgende:

[..]

Normaal gezien is dat beetje lekstroom van je pctje niet gevaarlijk nee ...

Maar mocht wer een aardlek optreden (filter condensatortje rot ,Waterkoeling lek ) dan krijg je heel andere situaties
Nouwja, ik ga er maar vanuit dat dat niet gaat gebeuren. En als het gebeurt, dan slaat de stop of aardlek er toch ook uit? Die kans dat het fout gaat is echt zoooo klein.
Ik heb trouwens dit jaar mijn theorie installatietechniek afgerond ;). Ik had een 8 en weet er nog steeds bijna niets van af.

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

(jarig!)
Op zondag 27 januari 2002 11:39 schreef TomcatX het volgende:

[..]

Nouwja, ik ga er maar vanuit dat dat niet gaat gebeuren. En als het gebeurt, dan slaat de stop of aardlek er toch ook uit? Die kans dat het fout gaat is echt zoooo klein.
Ik heb trouwens dit jaar mijn theorie installatietechniek afgerond ;). Ik had een 8 en weet er nog steeds bijna niets van af.
Maar daar gaat het dus niet om je moet zo denken, dát het kan voorkomen en niet van 'pff, dat komt 1 keer in de 10 jaar voor en dan krijg ik het wel van de verzekering terug (dus niet!)'.

En bovendien slaat de stop of aardlek er dan niet zomaar uit, omdat de stop doorslaat na 10/16/40 A daar is geen spake van en de aardlek als er stroom weglekt, en daar is ook geen sprake van omdat er niet geaard is!

• WouterG

WouterG

Dit is geen ondertitel

Op zondag 27 januari 2002 11:44 schreef laupro het volgende:

[..]

En bovendien slaat de stop of aardlek er dan niet zomaar uit, omdat de stop doorslaat na 10/16/40 A daar is geen spake van en de aardlek als er stroom weglekt, en daar is ook geen sprake van omdat er niet geaard is!
We krijgen pas een probleem als er meer als 115v op de kast staat. De 115v
edit:
die op je kast staat
is immers totaal ongevaarlijk. Als er 220 op de kast staat gaat er echt wel een stroom vloeien via de kachel naar de grond dat de stop eruit knalt.

En de aardlek doet niets anders als binnenkomende stroom vergelijken met uitgaande stroom. Zodra daar een verschil in zit boven een bepaalde waarde dan gooit hij alles uit. Dat moet toch wel gebeuren als er stroom via de kachelpijp wegvloeit?

Verwijderd

115 Volt is zeker niet ongevaarlijk!
De 115 Volt die via een condensator op je kast staat is niet gevaarlijk, omdat er dan geen noemenswoordige stroom kan vloeien, maar in andere gevallen is 115V wel degelijk gevaarlijk.

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

(jarig!)
Op zondag 27 januari 2002 11:58 schreef TomcatX het volgende:

[..]

We krijgen pas een probleem als er meer als 115v op de kast staat. De 115v
edit:
die op je kast staat
is immers totaal ongevaarlijk. Als er 220 op de kast staat gaat er echt wel een stroom vloeien via de kachel naar de grond dat de stop eruit knalt.

En de aardlek doet niets anders als binnenkomende stroom vergelijken met uitgaande stroom. Zodra daar een verschil in zit boven een bepaalde waarde dan gooit hij alles uit. Dat moet toch wel gebeuren als er stroom via de kachelpijp wegvloeit?
Even dit, als je pc niet geaard is dan kan er natuurlijk geen stroom weglekken!

En bovendien gaat er pas een stop uit bij kortsluiting, dus hoe jij kortsluiting wilt veroorzaken als er 220v op de kast staat...

• KillerB
  • Laatst online: 05-07 20:18

KillerB

______

Ik heb hier ook geen aarde. Op zich niet zo erg. Maar mijn pc hangt aan mijn TV via de SVHS out van me videokaart. De geluidskaart hangt aan de stereo die op zijn beurt OOK aan de tv hangt. Met als gevolg dat mijn CAI vanzelf als aarde word gebruikt :?

Er zit op mijn APC verdeeldoos een indicator om aan te geven of er aarde is. Normaal brand dat lampje als waarschuwing dat er dus geen aarde is. Druk ik echter de COAX van de tv in me televisie dan Gaat dat lampje uit! Oftewel hij gebruikt mijn CAI als aarde :(

Daarom ook zijn de stoppen er wel eens uitgevlogen als ik de pc aansloot :(

• WouterG

WouterG

Dit is geen ondertitel

Op zondag 27 januari 2002 12:45 schreef laupro het volgende:

[..]

Even dit, als je pc niet geaard is dan kan er natuurlijk geen stroom weglekken!

En bovendien gaat er pas een stop uit bij kortsluiting, dus hoe jij kortsluiting wilt veroorzaken als er 220v op de kast staat...
Als de kast geaard is via de kachelpijp dan lijkt het logisch dat die 220 dan mooi naar de aarde afvloeid waardoor je dan van een mooie kortsluiting kan spreken.

• makkie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 24-08-2025
Dus gewoon op safe spelen en zorgen voor een geaarde wcd bij je pc.OF moeten er eerst weer doden vallen voordat ierdereen ervan overtuigt is.

Verwijderd

Op zondag 27 januari 2002 13:06 schreef kennym het volgende:
Ik heb hier ook geen aarde. Op zich niet zo erg. Maar mijn pc hangt aan mijn TV via de SVHS out van me videokaart. De geluidskaart hangt aan de stereo die op zijn beurt OOK aan de tv hangt. Met als gevolg dat mijn CAI vanzelf als aarde word gebruikt :?

Er zit op mijn APC verdeeldoos een indicator om aan te geven of er aarde is. Normaal brand dat lampje als waarschuwing dat er dus geen aarde is. Druk ik echter de COAX van de tv in me televisie dan Gaat dat lampje uit! Oftewel hij gebruikt mijn CAI als aarde :(

Daarom ook zijn de stoppen er wel eens uitgevlogen als ik de pc aansloot :(
Dat klopt helemaal.
Ik heb een tuner-versterker aan mijn geluidskaart hangen, met als gevolg dat ook mijn computer via de CAI aan aarde zit. Mijn computer is ook geaard aan de normale randaarde.
Dit heeft als gevolg dat er een prachtige aardlus is ontstaan waardoor het PCgeluid niet vrij van brom is.

Verwijderd

In iedere badkamer is de radiator geaard, met een dikkere draad (6 mmq) naar de meterkast, vandaar naar de waterleiding en naar een aardpunt in de grond. <if NOT; DO call electrieker :D> Dit zijn meestal (koper/metaal) buizen van 3 meter. In (droge)zandgrond kunnen ze natuurlijk langer zijn. Deze buizen zijn met een nog dikkere draad (25 mmq)verbonden met de andere aarde-draden. Deze aarding moet zo goed zijn, dat de stroom die gaat lopen als er een niet meer veilige spanning op een geaard onderdeel staat groot genoeg is om de aardlekschakelaar aan te spreken. Deze reageert op 30 mili ampere. De niet meer veilige grens is 42 volt ~. Hierdoor kun je dus uitrekenen dat de _aardingsweerstand_ van de totale aarde minder moet zijn dan 76 Ohm (R=U/I : r=230/.03 = 76,66)

Als de radiator dus hiermee is geaard wil dat nog niet zeggen dat de hele verwarmingsinstallatie deze -relatief! want gekozen op basis van de aanspreekstroom v d aardlekschakelaar- goede aarde heeft. De buizen zitten vaak aan elkaar met snelkoppelingen. Hier zijn dus altijd 2 verschillende metalen in contact, waardoor er sprake IS van electrolyse. Dit geeft dus zelf ook al spanning = vreemde effecten = kan rare klachten opleveren. Ook als een verwarmingsbuis is geschroefd aan een koppeling (oudere installaties) dan zit daar vaak weer hennep tussen of een soort tape. Dit kan dus ook weer isoleren. Als ergens stroom loopt, veroorzaakt dit een spanning over de weerstand. Scherpslijpers hebben gelijk, de spanningsbron veroorzaakt de stroom, maar de stroom veroorzaakt het spanningsverschil en dat zou er dus voor kunnen zorgen dat je in de badkamer een spanningsverschil krijgt tussen de radiator en de buis! Brr.. liever niet denk ik dan maar!

Al met al is de verwarming dus niet het aangewezen onderdeel om de zaak aan te aarden. (maar ik zou het bij mij thuis WEL doen want ook de beide buizen in de badkamer zijn geaard en we hebben hier een gelaste installatie dus dat geeft geen problemen in de geleiding..)

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

(jarig!)
Op zondag 27 januari 2002 13:23 schreef TomcatX het volgende:

[..]

Als de kast geaard is via de kachelpijp dan lijkt het logisch dat die 220 dan mooi naar de aarde afvloeid waardoor je dan van een mooie kortsluiting kan spreken.
Ik geloof dat jij het begrip 'kortsluiting' niet begrijpt! Als er iets kortsluit betekend in feite dat er te weinig weerstand tussen de plus (fase) en de min (nul) zit. Dus als er 220v op je kast staat en je hebt aarde, dan gaat je aardlek eruit. Zoniet dan gebeurt er niks totdat jij de kast vastpakt, dan kan je je waarschijnlijk alleen nog maar herinneren dat je je computer aanraakte...

Ik zeg het nog maar een keer: Aarden moet je gewoon doen

• WouterG

WouterG

Dit is geen ondertitel

Op zondag 27 januari 2002 18:53 schreef laupro het volgende:

[..]

Ik geloof dat jij het begrip 'kortsluiting' niet begrijpt! Als er iets kortsluit betekend in feite dat er te weinig weerstand tussen de plus (fase) en de min (nul) zit. Dus als er 220v op je kast staat en je hebt aarde, dan gaat je aardlek eruit. Zoniet dan gebeurt er niks totdat jij de kast vastpakt, dan kan je je waarschijnlijk alleen nog maar herinneren dat je je computer aanraakte...

Ik zeg het nog maar een keer: Aarden moet je gewoon doen
Waar zit de - in geprikt in de centrale? Juist, in de aarde.
Dus als jij een lange staaf pakt en die in de grond prikt en dan een fase erop zet dan zal of de stop of de aardlek of alletwee eruit klappen. net wie er sneller is.

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

(jarig!)
Op zondag 27 januari 2002 21:17 schreef TomcatX het volgende:

[laupro]
[/laupro

Waar zit de - in geprikt in de centrale? Juist, in de aarde.
Dus als jij een lange staaf pakt en die in de grond prikt en dan een fase erop zet dan zal of de stop of de aardlek of alletwee eruit klappen. net wie er sneller is.
Lees goed: 'Zoniet' slaat op niet aarden!

• PCR
  • Laatst online: 15:51

PCR

Ik heb voor een paar maanden terug een investering gedaan van F 120,- om de electrische indeling van de compkamer opnieuw in te richten, na die investering had ik 10 geaarde-dubbel-stopcontacten + alle bedrading + veiligheid!!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

(jarig!)
Op maandag 28 januari 2002 17:46 schreef pc-reactive het volgende:
Ik heb voor een paar maanden terug een investering gedaan van F 120,- om de electrische indeling van de compkamer opnieuw in te richten, na die investering had ik 10 geaarde-dubbel-stopcontacten + alle bedrading + veiligheid!!
Kijk zo maar ik het horen! :7

Pagina: 1