Ik d8 dat ik had laatst ergens wat had gelezen op GOT of T.net over de houdbaarheid van CDR's, maar ik kan het nergens meer vinden, anyway. CDR's hebben toch een beperkte houdbaarheid, toch? Iemand hier een antwoord op? Ze willen cdr's nu definitief als backup gaan gebruiken ipv tapes, volgens mij zijn cdr's minder betrouwbaar dan tapes.
mindere merken gaan een jaar mee, betere merken in ieder geval 5, want dat is de oudste die ik heb!
Hier had een grappige signature moeten staan, maar helaas: geen inspiratie
Afhankelijk van het merk en de gebruikte dye, 3 maanden tot 10 jaar.
Ik vind CDR minder betrouwbaar dan backup-tape.
Ik vind CDR minder betrouwbaar dan backup-tape.
Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD
en dan? dan kan je ze niet meer gebruiken?
en hoe zit dat met dvd's?
ik heb nl veel cd's die ik moet houden! straks kan ik ze weg flikkeren!
en hoe zit dat met dvd's?
ik heb nl veel cd's die ik moet houden! straks kan ik ze weg flikkeren!
Game-PC: NZXT H7 Flow | Asus TUF Gaming x670E-plus | AMD 7700x | NZXT Kraken Z53 | 32GB Kingston Fury Renegade | Corsair RM1000x | Gigabyte RTX 4090 Gaming OC | 2x WD Black SN850x 2TB | LG Ultragear 27GL850 | LG Ultragear 27GR95QE
ze hebben het eens getest, sommige kunnen in principe 70jaar mee, de andere 200 jaar.
Maar vraag niet HOE ze dit getest hebben.
en imo zijn de betere cdr's beter dan tapes.
Verwijderd
Er staan bij mij CDr's in het kastje van een jaar of vijf geleden (toen kocht ik toch mijn brander??). Degene die gewoon netjes in hoes in de kast (donker!) hebben gestaan zijn nog steeds perfect. Ik heb in de loop der tijd een paar CD's gehad die niet meer te lezen waren.
Ik denk dat als je netjes dingen wil archiveren doe dat dan op goede CD's en berg ze netjes op. Voor back-ups (zeker groot volume) is het natuurlijk gekkenwerk om geen tape's te gebruiken. Nog echt gezeur gehad met tapes, alleen een paar gebroken DLT's maar dat kwam door de drive.
Ik denk dat als je netjes dingen wil archiveren doe dat dan op goede CD's en berg ze netjes op. Voor back-ups (zeker groot volume) is het natuurlijk gekkenwerk om geen tape's te gebruiken. Nog echt gezeur gehad met tapes, alleen een paar gebroken DLT's maar dat kwam door de drive.
Verwijderd
yup, same here, de betere cd heeft weinig last, als je hem volgens de adviezen opberg, tapes blijven magnetisch verval houden.
Op vrijdag 25 januari 2002 10:18 schreef terw_dan het volgende:
ze hebben het eens getest, sommige kunnen in principe 70jaar mee, de andere 200 jaar.
Verwijderd
long strategy dye gaat zo'n 10 jaar mee, short strategy dye zo'n 80 tot 100 jaar... tis een verwarrende naamgeving, maar die short/long slaat ook eigenlijk niet op de houdbaarheid 
Met CDR-identifier kun je bepalen van welke dye een cd is.
Ik gebruik voor audio/data die ik erg belangrijk vind
cd-r's van Kodak en die gaan volgens de verpakking gegarandeert 100 jaar mee.
Voor de rest gebruik ik simpele cd-r's
cd-r's van Kodak en die gaan volgens de verpakking gegarandeert 100 jaar mee.
Voor de rest gebruik ik simpele cd-r's
Heel lang
, zover ik weet wel minimaal 70 jaar. Alleen in de tropen schijnt een virus te zijn die ze op kan eten en lust
...
Ik heb het idee dat ze erg lang meegaan, tenminste als je een fatsoenlijk merk koopt.
Verwijderd
Thnx! Handig proggie (Voor de mensen die hem noeg gaan downloaden: Je kunt hem het beste gebruiken in combinatie met je brander.)Op vrijdag 25 januari 2002 14:30 schreef PsyFlux het volgende:
long strategy dye gaat zo'n 10 jaar mee, short strategy dye zo'n 80 tot 100 jaar... tis een verwarrende naamgeving, maar die short/long slaat ook eigenlijk niet op de houdbaarheid
Hum, ik had dus eens een spindel van die goedkope crap CDR's, laat ik er 1tje vallen toen ik hem uit m'n brander haalde, allemaal prachtige zilverkleurige schilfertjes door de hele kamer, het zit nu toch tussen m'n parket...
Levensduur van dat CD'tje : 3 seconden op z'n hoogst.
Levensduur van dat CD'tje : 3 seconden op z'n hoogst.
Verwijderd
Juist met dit probleem zit ik op dit moment te worstelen,ik heb me ooit laten vertellen dat cdr's 100 jaar mee gaan ongeacht het merk
dit is dus echt bull want de ene na de andere arita word hier gewoon onleesbaar.
en dit alles binnen een jaar tijd
en ik kan je verzekeren dat al m'n cdtjes feilloos en totaal onbeschadigd zijn en altijd in de jewelcase in een donkere kast op geborgen lagen, maar dit mocht niet baten...het best merk ik het met dreamcast games... die starten dus gewoon niet meer op,het is in een bepaald stadium nog te redden als ik de betreffende cd (die niet meer op start) op hard disk zet en hem weer opnieuw brand dan doet hij het soms gewoon weer.
al met al lekker vage shit met die cdr's...het zou allemaal stukken duidelijker zijn al zouden ze met grote letters op de verpakking vermelden hoelang zo'n pokke ding mee gaat!!! want dat lijkt me in het geheel niet onbelangrijk.
genoeg gezwetst... heeft iemand hier misschien ervaring met het weer leesbaar maken van zulke cd's? ik bedoel een progje wat misschien eff wat doeltreffender de betreffende cdr afleest wat errors recht zet en op hd zet ofzo ?
en dit alles binnen een jaar tijd
en ik kan je verzekeren dat al m'n cdtjes feilloos en totaal onbeschadigd zijn en altijd in de jewelcase in een donkere kast op geborgen lagen, maar dit mocht niet baten...het best merk ik het met dreamcast games... die starten dus gewoon niet meer op,het is in een bepaald stadium nog te redden als ik de betreffende cd (die niet meer op start) op hard disk zet en hem weer opnieuw brand dan doet hij het soms gewoon weer.
al met al lekker vage shit met die cdr's...het zou allemaal stukken duidelijker zijn al zouden ze met grote letters op de verpakking vermelden hoelang zo'n pokke ding mee gaat!!! want dat lijkt me in het geheel niet onbelangrijk.
genoeg gezwetst... heeft iemand hier misschien ervaring met het weer leesbaar maken van zulke cd's? ik bedoel een progje wat misschien eff wat doeltreffender de betreffende cdr afleest wat errors recht zet en op hd zet ofzo ?
Op http://www.cdmediaworld.com is te zien welke fabrieken goede (of slechte) CD-R's maken en welke merken daarbij horen. Het is wel zo dat van 1 merk verschillende types CD-R uit andere fabrieken kunnen komen, maar ook dat is na te gaan.
Zelf heb ik altijd Philips Premium Silver (Taiyo Yuden Company) en die gaan al minstens 4 jaar zonder problemen mee.
Enkele Imations (CMC Magnetics Corporation) en Princo's (Princo Co.) waren binnen een jaar onleesbaar.
Zelf heb ik altijd Philips Premium Silver (Taiyo Yuden Company) en die gaan al minstens 4 jaar zonder problemen mee.
Enkele Imations (CMC Magnetics Corporation) en Princo's (Princo Co.) waren binnen een jaar onleesbaar.
Love is difficult to find, easy to lose and hard to forget.
Pagina: 1