Toon posts:

AC-3 vs MP3

Pagina: 1
Acties:
  • 175 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Gisteravond is het me eindelijk gelukt om een DVD te rippen en naar DivX om te zetten (èn af te spelen natuurlijk) mèt surround geluid 8-) Niet 5.1, maar gewoon DS. Het oorspronkelijke AC-3 5.1 bestand heb ik met Azid omgezet naar een goed surround gedownmixte .wav en die met Soft Encode weer naar dolby surround (ook .ac3) gecodeerd. Aagezien dit een 'gewoon' stereo bestand is hoeft de bitrate niet hoger te zijn dan die van een mp3'tje.

TOCH??

Of is er iemand die weet hoe ac3 compressie zich houdt tegenover mp3 compressie? Zit er veel verschil in kwaliteit tussen die twee als je ze op zeg, 160 kbps codeert?

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13:38
AC3, is meestal 3 stromen in MP3.

Neem 448 kbps AC3 stroom, dat is:
- 256 kbps MP3 voor linksvoor en rechtsvoor (samen stereo)
- 128 kbps MP3 voor linksachter en rechtsachter (samen stereo)
- 64 kbps MP3 voor center + subwoofer

Neem een 384 kbps AC3 stroom, dat is:
- 192 kbps MP3 voor linksvoor en rechtsvoor (samen stereo)

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Verwijderd

Topicstarter
Betekent dat dat AC-3 compressie in feite gewoon MP3 compressie is?

• GarBaGe
Op vrijdag 25 januari 2002 10:03 schreef lonestar het volgende:
Betekent dat dat AC-3 compressie in feite gewoon MP3 compressie is?
Yes, AC-3 is een multiple MPEG-1 Layer-3 stroom, oftewel MP3.
Alleen AC-3 is 3 MP3-stromen gebundeld op verschillende bitrates om hiermee een 6-kanaals geluidsformaat te creeeren.

Verwijderd

[topic=375865/2/25]
That's all I got to say....

Verwijderd

Topicstarter
Oké, maar dat beantwoord niet mijn vraag of er nou verschil zit tussen een gewone mp3 soundtrack of een surround ac3 soundtrack bij dezelfde bitrate.

Moet ik er van uit gaan dat mp3 beter klinkt omdat het nieuwer is? Of is dit onzin?

Verwijderd

Nou als je de orignele AC3 van de DVD houdt kan de MP3 alleen maar slchter klinken (maximaal even goed) omdat de
AC3 (DD) het orignele bestand is wat van de DVD afkomt,
je moet je avragen wat bij jou van meer belang is, beeldkwaliteit, of geluid, als geluid balnrijker is, hou je de orignele AC3... Desnoods maak je er een 2 CD rip van...

Als er bij je dvd DD 5.1 zit kun je natuurlijk wel raden dat als je het DD (AC3) bestand houdt, je er op vooruit gaat, want MP3 is maar twee kanaals (hooguit matrix surround
bijv. DPL)....

Wat betreft je vraag of het bij de zelfde bitrate beter klinkt, je moet die bitrates anders zien, omdat er 6 kanalen zijn... Als je een DVD hebt met 2.0 AC3 is die 224 kbs, hier kan je een 160 VBR (liever ABR) mp3tje van maken, zonder hoorbaar kwaleit verlies...

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-08 19:34

JT

VETAK y0

Op vrijdag 25 januari 2002 09:37 schreef GarBaGe het volgende:
AC3, is meestal 3 stromen in MP3.

Neem 448 kbps AC3 stroom, dat is:
- 256 kbps MP3 voor linksvoor en rechtsvoor (samen stereo)

Neem een 384 kbps AC3 stroom, dat is:
- 192 kbps MP3 voor linksvoor en rechtsvoor (samen stereo)
Is dat zo of raad jij dat aan ???

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

Verwijderd

Op vrijdag 25 januari 2002 10:51 schreef JT het volgende:

[..]

Is dat zo of raad jij dat aan ???
Dit is niet eens zo, AC3 is nl altijd evenredig qua
bitrate elk kanaal heeft eveneveel kbps, dus links, rechts, centre, links surround, rechts surround, subwoofer.....
Het is een nl een totaal bitrate....
En de uitspraak dat AC3 mp3 is gaat nergens over, zoals ik al aanduide met de link....

• GarBaGe
Oeps, altijd al gedacht dat AC3 gewoon een aantal MP3 stromen bij elkaar is...
Toch maar ff de specs van MPEG-2 AAC opzoeken...

Verwijderd

Topicstarter
Ja, ik snap wel dat de beste kwaliteit betekent gewoon DD houden, maar dat neemt me teveel ruimte in beslag. Dus sowieso coderen naar een lagere bitrate. En een lagere bitrate klinkt natuurlijk weer beter als er maar twee kanalen in zitten ipv zes, maar het zou wel leuk zijn om in die twee kanalen toch nog surround te hebben (= dus DPL). Nou weet ik ook wel weer dat met gewoon MP3 dit ook geen probleem is, maar ik ben nog geen software tegengekomen die een MP3 stream in surround kan weergeven, terwijl bij een AC-3 stream kan ik gewoon de WinDVD filters gebruiken.

Maar dan is dus de vraag, klinkt MP3 zoveel beter dan 2ch surround AC-3 dat het niet waard is om op deze manier toch surround te behouden of zit er (vrijwel) geen verschil teussen?

Verwijderd

Dolby DIgital (AC3) specs....
http://www.atsc.org/standards/a_52.pdf

Verwijderd

Topicstarter
Wow, dat duurt wel ff voordat ik daar doorheen ben :)

Verwijderd

Op vrijdag 25 januari 2002 11:07 schreef lonestar het volgende:
Maar dan is dus de vraag, klinkt MP3 zoveel beter dan 2ch surround AC-3 dat het niet waard is om op deze manier toch surround te behouden of zit er (vrijwel) geen verschil teussen?
Ik denk dat je beter voor mp3 kunt gaan, als je toch alleen maar softwarematig decode... Je belast je pc nl behoorlijk met AC3, omdat het decoden niet heel makkelijk is.
Over het surround in een mp3, ik heb zelf een reciever en als ik die op DPL zet hoor ik gewoon surround....
WinDVD heeft DPLII ondersteuning, dus die zou je kunnen proberen voor DPL decoding (zelf geen ervaring mee).

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 25 januari 2002 11:16 schreef NoiZe het volgende:

[..]

Ik denk dat je beter voor mp3 kunt gaan, als je toch alleen maar softwarematig decode... Je belast je pc nl behoorlijk met AC3, omdat het decoden niet heel makkelijk is.
Over het surround in een mp3, ik heb zelf een reciever en als ik die op DPL zet hoor ik gewoon surround....
WinDVD heeft DPLII ondersteuning, dus die zou je kunnen proberen voor DPL decoding (zelf geen ervaring mee).
Ik heb dus geen losse receiver jammer genoeg en dat hele gedoe met naar AC-3 coderen was omdat ik het niet voor elkaar kreeg MP3 via die WinDVD filters af te spelen :'(

Maar goed, ik denk dat ik vanavond maar eens wat stukjes op MP3 èn AC-3 ga coderen en dan maar gewoon goed luisteren :Y)
Pagina: 1