Toon posts:

Snelheids test

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik heb hier op school een firewall staan waarvan ik de snelheid moet meten. De firewall beschikt over een dmz, inside en outside interface. Nou heb ik al heel veel gezocht op internet, maar ik kan geen goede duidelijke programma's vinden om de snelheidstesten mee uit te voeren. Is er misschien iemand die hiervoor een goed en niet al te ingewikkeld programmaatje weet?

Alvast bedankt!!

Verwijderd

Dit is niet zomaar te meten daar je firewall op layer 3 functioneert, je zult dus een load moeten genereren conform de te verwachten verhoudingen in poort services. Het beste is naar mijn idee (als het een hardware firewall betreft) deze met snmp te monitoren zodat je deze e.v.t. naast de poort utilisation van de aangesloten apparaten kunt leggen en zo kunt bepalen of de firewall in real life voldoende performance heeft.

suc6

Verwijderd

Topicstarter
Je bedoelt een load generen die de fw volgens de specs aan zou moeten kunnen en kijken of hij deze ook aankan?

• Axel666
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-10-2022
zoek is naar netcps =)

of iperf

9worlds.net @ hattrick.org

Verwijderd

ja, dit zou echter dan wel overeen moeten komen met de te verwachten load en port service distibution, en dan hebben we aan bandbreedte tests niet zo veel, omdat het bij een firewall om layer 3 gaat, en dus spreken we van het aantal pakketen per seconde of te wel pps als performance indicatie.

Het zou anders voor kunnen komen dat je een bepaalde trougput meet , dan hou je dus geen rekening met de pakketen die geblocked worden, maar deze kosten dus ook cpu tijd en daardoor bandbreedte van je fw, Je cpu load van de firewall is dus over het algemeen een betere indicatie of deze voldoet of niet. Als je load zo goed als altijd op 100% draaid mag je dus een betere performace verwachten met een krachtigere firewall, soms kun je echter ook nog wel eens de rules versimpelen door b.v. twee rules te combineren tot een.
Op vrijdag 25 januari 2002 09:57 schreef jeroen-O het volgende:
Je bedoelt een load generen die de fw volgens de specs aan zou moeten kunnen en kijken of hij deze ook aankan?

Verwijderd

Samen met me collega van me vorige werk heb ik een layer3test prog geschreven om firewalls te testen van routertjes enzo en die is maybe wel ergens op internet te vinden, heb hem zelf niet meer mocht de source niet meenemen van me werk :( maar iig ff zoeken op

layer 3
software
firewall
check
flood

die keyworden stonden iig in de source en het progje

ik heb denk ik weinig geholpen maar dit was mijn ene eurocentje :)

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de nuttige info!!
Pagina: 1