[EJB/Java] Klein vraagje over deployment EJB's...

Pagina: 1
Acties:

• The - DDD
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-09 16:40
Ik vroeg me af of er wezelijke verschillen zijn tussen het deployen van EJB's in verschillende containers. JBoss, Websphere, Sun reference.

Ik verwacht dat de EJB zelf niet veel anders zal hoeven zijn. En dat hooguit de XML deployment despcriptor anders is. (Zit dit ding eigenlijk in de JAR bij een EJB of erbuiten?)

Paar kleine vraagjes die ik me afvroeg omdat ik binnenkort me erin moet verdiepen. Voornamelijk voor Websphere. En ik wil voorkomen dat ik teveel tijd steek in het deployen op het verkeerde platform. Of maakt het geen ene r##t uit op welk platform je werkt?

• Bobco
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 30-10-2023

Bobco

I used to dream about Verona.

Op vrijdag 25 januari 2002 09:01 schreef The - DDD het volgende:
Ik vroeg me af of er wezelijke verschillen zijn tussen het deployen van EJB's in verschillende containers. JBoss, Websphere, Sun reference.

Ik verwacht dat de EJB zelf niet veel anders zal hoeven zijn. En dat hooguit de XML deployment despcriptor anders is. (Zit dit ding eigenlijk in de JAR bij een EJB of erbuiten?)
Voor wat betreft de J2EE features zoals die in de standaard staan zou er inderdaad geen verschil mogen zijn. Ik heb eigenlijk alleen wat ervaring met Orion (tegenwoordig ook wel bekend als OC4J) en dat heeft voor een EJB twee descriptors: de standaard ejb-jar.xml file en een orion-ejb-jar.xml waarin alle Orion specifieke dingen zijn opgenomen.

With the light in our eyes, it's hard to see.

• The - DDD
Ok dus de EJB blijft in principe hetzelfde, echter de deployment descriptor kan verschillen. Alhoewel er in alle containers een overeenkomst zal zijn in bepaalde variabelen die niet implementatie specifiek zijn.

En dit haal ik net uit de J2EE tutorial:
An enterprise bean module deployment descriptor, for example, declares transaction attributes and security authorizations for an enterprise bean. Because deployment descriptor informa-tion is declarative, it can be changed without modifying the bean source code. At run time, the J2EE server reads the deployment descriptor and acts upon the component accordingly.
Each EJB JAR file contains a deployment descriptor, the enterprise bean files, and related files.
Each application client JAR file contains a deployment descriptor, the class files for the application client, and related files.
Each WAR file contains a deployment descriptor, the web component files and related resources.
Dan weet ik voldoende

• mbravenboer
  • Laatst online: 06-11-2025
Ik bespeur een probleem: ik kan EJB vragen niet beantwoorden :+ ;) . Ik twijfel nog of ik daar iets aan moet doen.... 8-) .

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

• The - DDD
Ah ha, over een tijdje ga ik dus Martin's kont schoppen op het gebied van EJB's en eigenlijk J2EE in het algemeen (?). Sorry... :'(

Zo, even een emotioneel moment.

Iig, back on-topic.

Heb vandaag een boekje van Wrox gekocht over het onderwerp. Ik krijg namelijk koppijn van te lang lezen op een beeldscherm en uitdraaien is niks goedkoper. Dus ik smijt er maar weer enkele €€€ tegen aan.

Maar nu vraag ik me eigenlijk iets af. Wie heeft er kennis van een website/systeem waar grondig EJB's zijn toegepast. D'r zijn zat sites die JSP gebruiken, maar welke hebben er daadwerkelijk een volledige enterprise implementatie achterhangen? Iemand een idee? Misschien heb je ergens aan meegeholpen? Dan kan ik het namelijk eerst is bekijken vanuit het oogpunt van een gebruiker.

Punt is namelijk dat je een website niet zo snel herkent vanaf de gebruikers kant. Enterprise apps met web-interfaces is natuurlijk slechts 1 manier om te werken. Maar aangezien dat hetgeen is wat ik tijdens mijn afstuderen moet gaan doen, lijkt het me het beste om me eerst is in die richting te oriënteren.

• mbravenboer
The - DDD: en eigenlijk J2EE in het algemeen
Mwah, gelukkig heeft die nog wat andere onderdelen ;) . Maar over EJB heb je helemaal gelijk, ik weet wat het is, waarvoor je het kan toepassen, maar ik heb er nog nooit mee gewerkt. Daarom ben ik ook zeer benieuwd naar jouw bevindingen :) . Je kunt tenslotte niet alles doen :+ .
Maar nu vraag ik me eigenlijk iets af. Wie heeft er kennis van een website/systeem waar grondig EJB's zijn toegepast.
Je kan eens bij de succes-stories op java.sun.com snuffelen, daar staan vast wel wat mooie verhalen tussen...
Punt is namelijk dat je een website niet zo snel herkent vanaf de gebruikers kant.
Idd, bij IBM zag ik bijvoorbeeld pas bepaalde namespace declaraties in de HTML die op XSLT gebruik duiden.... zien doe je dat echter niet...

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

Verwijderd

Een website/portaal gemaakt mbv EJB's is bijvoorbeeld:

http://www.pvda.nl/

• stylee
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-09-2021

stylee

blah zeg ik je

[edit: sowwy miscommunicatie :)]

• ronaldmathies
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ikzelf heb volgende week cursus in EJB's, ik ben ook erg benieuwd. Ik heb thuis inmiddels Borland AppServer 4.5.1 geïnstalleerd om eventueel op te experimenten.

Wat ik al wel zeker weet is dat de EJB tussen de verschillende application servers niet afwijken, ook de standaard xml descriptor mag niet afwijken, er is alleen wel altijd een extra xml descriptor en deze is per application server specifiek. Maar meestal is het wel zo dat je deze in een console programma of iets dergelijks in elkaar kan zetten (dit is in iedergeval bij Borland AppServer).

Ik wil zelf namelijk ook meer experimenteren met EJB's maar het is bestwel zware stof. (Een aanrader van een boek vind ik Enterprise Javabeans vna O' reilly. Deze is geschreven door Richard Monson en er is een 3e editie, deze legt uit over EJB2.0 en 1.1, als vergelijking hoe het vroeger ging).

3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line

• The - DDD
Op zaterdag 26 januari 2002 22:02 schreef mbravenboer het volgende:
Je kan eens bij de succes-stories op java.sun.com snuffelen, daar staan vast wel wat mooie verhalen tussen...
Dôh!! |:( :P

Dat ik er zelf niet op kom...

Ps: /me - DDD is in love. :)

• mbravenboer
The - DDD: Dat ik er zelf niet op kom...
Ut was ook laat ;) .
Ps: /me - DDD is in love. :)
Wauw, ik neem aan dat je een vrouwelijk iets bedoeld? (en geen EJB :P ) Gefeli :+ .

• Bobco
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 30-10-2023

Bobco

I used to dream about Verona.

Op zondag 27 januari 2002 00:32 schreef ronaldmathies het volgende:
Ik wil zelf namelijk ook meer experimenteren met EJB's maar het is bestwel zware stof. (Een aanrader van een boek vind ik Enterprise Javabeans vna O' reilly. Deze is geschreven door Richard Monson en er is een 3e editie, deze legt uit over EJB2.0 en 1.1, als vergelijking hoe het vroeger ging).
EJBs zijn inderdaad knap complex. Ik heb er zijdelings in mijn werk mee te maken en heb voor mezelf wat zitten klooien met Orion. Vooral de toch wel behoorlijke aantallen source files waar alles over verspreid staat maakt het niet overzichtelijker. Ik snap wel iets van de filosofie die dit zo voorschrijft, maar als je alles zelf van de grond af opbouwt is het veel werk.

Verder kwam ik er al snel achter dat het toch wel heel handig is om iets te weten van de gebruikte technologieen: RMI en JNDI worden onder water erg veel gebruikt, en bij fouten in de configuratie zit het vaak in die hoek.

EJBs zijn razend interessant, zeker als je goed nadenkt over hoe je ze kan gebruiken.

With the light in our eyes, it's hard to see.

Verwijderd

Ik weet niet of jullie deze link toevallig al langs hebben zien komen, maar hier kun je een PDF versie van 'Mastering EJB II' downloaden.

http://www.theserverside.com/books/masteringEJB/downloadbook.jsp

En gezien de discussie hier is dat mischien wel nuttig.

• The - DDD
Die laatste had ik teovallig al gevonden. :)

Ben er alleen nog niet echt aan toe gekomen. :P
Pagina: 1