Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

LED direct op HDD

Pagina: 1
Acties:
  • 107 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Battle Bunny
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-11 19:37
Hi all,

Ik heb hier thuis één of andere walgelijk mooie server kast staan, met een zoot LEDs voor harddisks (en nog een paar voor fans, wat mag dat betekenen?) ... Helaas ondersteund mijn mobo (Tyan MP) maar 1 hdd led (nogal wiedes, eigenlijk). Nu is mijn vraag: is het mogenlijk om een ledje direct op een hdd te knutselen? Vroeger was het mogenlijk, en sommige HDD's hebben nog steeds een losse led, maar mijn Maxtor's (4x) helaas niet.

Een software paketje die dit kan, is ook prima (maar dan wel eentje die OF de lpt1/com1 kan aansturen, of waar ik de source van heb).

Thanks!

[EDIT]: Het idee is dus om voor elk van de vier hdd's een aparte led te laten blinken.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Kun je niet een LED als jumpertje gebruiken?

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-11 18:01

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op vrijdag 25 januari 2002 00:21 schreef terw_dan het volgende:
Kun je niet een LED als jumpertje gebruiken?
Uiteraard... je kan die stekker die aan het snoertje wat weer aan de led zit, gewoon op de LED-aansluiting van je diskdrive aansluiten....

ALLEEN die zit er dus tegenwoordig niet meer op |:(

Waar wil jij die opdrukken dan?

Verwijderd

ja hoor tuurlijk kan dat desnoods nog een paar op je nic of iets anders

• sjuk425
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

sjuk425

blah.

Ik heb zelf 2 maxtors op mn Promise controller van mn asusA7V zitten, maar die controller heeft geen ide-led aansluiting.
Ik heb ook van die removable drivebays en deze hebben wel ledjes. Die worden gewoon afgetakt vanaf de ide kabel.
Toch eens openmaken om te kijken welke draadjes ie daar voor gebruikt.

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-11 18:01

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op vrijdag 25 januari 2002 00:29 schreef sjuk het volgende:
Ik heb zelf 2 maxtors op mn Promise controller van mn asusA7V zitten, maar die controller heeft geen ide-led aansluiting.
Ik heb ook van die removable drivebays en deze hebben wel ledjes. Die worden gewoon afgetakt vanaf de ide kabel.
:D

Please do so en post je findings :)

• Battle Bunny
[...]
Die worden gewoon afgetakt vanaf de ide kabel.
Dit lijkt mij de makkelijkste manier. Er zal vast wel een kabeltje zijn voor wanneer de HDD iets doet. Het zal dan denk ik wel bij 2 leds blijven (=twee hdds op elke poort), maar da's beter dan niets :)

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-11 22:26

ThaHandy

Discovery Channel

mijn maxtor
code:
1
2
3
4
5
.....
 ....
 MSCL
 ALSE
    D

• Battle Bunny
mijn maxtor
[snip]
Eumh, wat bedoel je hier precies mee?

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-11 22:25
dat is het pinblokje achter op je hdd gok ik:

van boven naar beneden

master
slave
cable select
led

• Battle Bunny
dat is het pinblokje achter op je hdd gok ik:

van boven naar beneden

master
slave
cable select
led
Bedankt, maar voordat ik een HDD vernaggel, zou ik dit graag zeker willen weten. Heeft iemand dit ooit getest?

Verwijderd

ik zie hier de IDE-header aansluitgegevens. zit er iets tussen waar het ledje (met een weerstandje) op zou kunnen zodat bij disk-aktiviteit het ledje kan branden? ik ken niet alle afkortingen.

J7 - IDE Hard Disk * 40 pin header
1-reset 2-ground 3-data 7
4-data 8 5-data 6 6-data 9
7-data 5 8-data 10 9-data 4
10-data 11 11-data 3 12-data 12
13-data 2 14-data 13 15-data 1
16-data 14 17-data 0 18-data 15
19-ground 20-n/c 21-n/c
22-ground 23-iow 24-ground
25-ior 26-ground 27-n/c
28-bale 29-n/c 30-ground
31-idint 32-n/c 33-sa1
34-n/c 35-sa0 36-sa2
37-cs5 38-hcs1 39-n/c
40-n/c

• Battle Bunny
23-iow
25-ior
28-bale
31-idint
33-sa1
35-sa0
36-sa2
37-cs5
38-hcs1
Ik denk dat 23 en 25 voor resp IO write en IO read staan... Nu nog de rest :)

En, gaat daar de data over, of komt er gewoon +5v op te staan als er iets gebeurd? Dan zou het alles wel heel makkelijk maken. Dan heb je ook gelijk een primeur: Een IDE kabel met diodes en ledjes ;)

Verwijderd

op deze manier gaat het.
led is in dit geval een rode.
voor andere kleuren weerstand aanpassen.

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/~j.kwarten/ideled.JPG

Verwijderd

Op de Maxtor site staat zo ongeveer voor elke Maxtor drive een Reference manual (ca. 100 pagina's) in .PDF formaat.
Daarin staat o.a. vermeld hoe je een HDD led op de IDE kabel kunt aansluiten.

• ThaHandy
  • Laatst online: 26-11 22:26

ThaHandy

Discovery Channel

Op vrijdag 25 januari 2002 17:53 schreef Battle_Bunny het volgende:

[..]

Bedankt, maar voordat ik een HDD vernaggel, zou ik dit graag zeker willen weten. Heeft iemand dit ooit getest?
wat voor type HD heb je dan?!

• Battle Bunny
wat voor type HD heb je dan?!
Ik heb vier schijfen er in hangen:
Maxtor 33073H3
Maxtor 34098H4
Maxtor 5T040H4
WDC WD400BB-00AUA1

Oftewel in gewoon, leesbaar Nederlands: 2x40GB Maxtor, 1x30GB Maxtor en 1x40GB WDC

• sjuk425
  • Niet online

sjuk425

blah.

Dit staat in de Maxtor DMPD740X_pm.pdf
An external drive activity LED may be connected to the DASP-I/O pin 39 on J1.
For more details, see the pin description in Table 6-1.
Pin 39 is idd het laatste pinnetje rechtsonder van de ide aansluiting.
Maar hoe kom ik daarbij dan? gewoon het laatste baantje van mn ide kabel eraftrekken ofzo?
Die 5 volt is verder geen probleem.

• Havocnl
  • Laatst online: 28-11 21:19
Kijk gewoon op de plaatjes op je hd, daar staat altijd precies op met welke pinnen je wat doet, dus master slave enzo, daar zal ook bij staan hoe je een led rechtstreeks aan moet sluiten

Wèh zedde gij??

• sjuk425
  • Niet online

sjuk425

blah.

Op zaterdag 26 januari 2002 13:38 schreef Havocnl het volgende:
Kijk gewoon op de plaatjes op je hd, daar staat altijd precies op met welke pinnen je wat doet, dus master slave enzo, daar zal ook bij staan hoe je een led rechtstreeks aan moet sluiten
Ja leuk maar dat is dus niet zo. Op de meeste disks zit geen aansluiting die je zo kan gebruiken.
De rest van het topic niet gelezen ofzo?
ik zet toch net een quote uit de manual neer?
pin 39 staat daarin, dat is de laatste pin van de ide aansluiting die moet je samen met een LED en een weerstand aan 5 volt knopen.

Maar de vraag is eigelijk, is die pin 39 de standaard led activity pin op elke disk?
en welk baantje is verbonden met die pin op een 80 aderige kabel?

• sjuk425
  • Niet online

sjuk425

blah.

^^^ Schopje

Iemand die al eens een ledje van zn 80 aderige kabel heeft afgetakt?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Kijk hier eens.
http://www.technick.net/pinouts.php#conhdd (misschien handig)

• Battle Bunny
Het 39e draadje van een 80 adrige kabel zit op de drie of vier na laatste draad (zelf uitegetest :) ), en hier is bijna niet bij te komen via "normale" manieren. Het is natuurlijk wel mogenlijk om die ene draad te strippen, maar je moet 'em ook nog doorknippen als je echt elke van de vier HDD leds los wilt laten branden... Dit is zwaar moeilijk :'(

• Battle Bunny
Misschien ook geinig om te weten (voor de hand liggend, OK), maar het is dus zo dat de chipset NIET zelf de IDE led activity volgt. Dus, als je de draad van pin 39 killed, dan gaat je mobo ledje ook niet meer aan :)

Volgens mij is het wel mogenlijk om een diode in je draadje te stoppen zodat je EN een los ledje per hdd kunt aansluiten, EN je je normale mobo ledje kunt gebruiken. Maar dan krijg je wel een best rare kabel :Y)

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
kun je niet het beste onder aan je mobo waar je ide connector gesoldeerd zit een draadje afleiden?
dan moet je dus wel aan je mobo gaan solderen...

(ik zeg maar wat hoor)

volgens mij is het gelul met aftappen van je ide kanaal dat hij gewoon je hele ide kabel pakt. dus niet PER hd.

je kan ook hdd's kopen met een ledje zoals al gezegd. quantums hebben dit. lm + as + etc. helaas quantum = rip, maar op de maxtor site staan ze nog wel alsof ze verkocht worden.

• itsme
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Hopelijk een beter id:

Je kunt een soort verleng stekker pakken en daar op solderen, dus een connector zoals die in de kabel gaat in de HD en een connector als op de HD zit op de kabel, als je daar op soldeerd loop je veel minder risico.

Op brackets zitten deze connectors al, dus t moet kunnen ...
Of die knipperen op zo'n bracket weet ik niet, in elk geval niet op de brackets die ik heb, heb gezien.

Nothing to see here

• Battle Bunny
Je kunt een soort verleng stekker pakken en daar op solderen, dus een connector zoals die in de kabel gaat in de HD en een connector als op de HD zit op de kabel, als je daar op soldeerd loop je veel minder risico.
Het zal inderdaad wel mogenlijk zijn om dit te doen, maar helaas zou ik dat dan denk ik zelf moeten solderen. En om nou 8x40 pinnetjes te solderen (4 schijven, dus 8 connectoren) heb ik ook niet veel zin in. Bovendien is het zo dat ik dan nu net zo goed twee ATA33 kabels kan pakken, want die 80 aderige kabels hebben niet voor niets zoveel GND draadjes, denk je niet?

• Battle Bunny
kun je niet het beste onder aan je mobo waar je ide connector gesoldeerd zit een draadje afleiden?
dan moet je dus wel aan je mobo gaan solderen...
Dit zou kunnen, maar dan nog heb ik maar TWEE ledjes aan te sluiten: één voor elk kanaal. En ik wil er meer ;)
je kan ook hdd's kopen met een ledje zoals al gezegd. quantums hebben dit. lm + as + etc. helaas quantum = rip, maar op de maxtor site staan ze nog wel alsof ze verkocht worden.
Quantum schijven zijn nog te koop ja, en hebben nog steeds een LED onboard. Maar hier gaat het niet om, ik wil per schijf een ledje op de voorkant van m'n kast :)

• itsme
  • Niet online
Op maandag 28 januari 2002 19:42 schreef Battle_Bunny het volgende:

[..]

Het zal inderdaad wel mogenlijk zijn om dit te doen, maar helaas zou ik dat dan denk ik zelf moeten solderen. En om nou 8x40 pinnetjes te solderen (4 schijven, dus 8 connectoren) heb ik ook niet veel zin in. Bovendien is het zo dat ik dan nu net zo goed twee ATA33 kabels kan pakken, want die 80 aderige kabels hebben niet voor niets zoveel GND draadjes, denk je niet?
Denk ik idd niet, immers de schijf heeft niet zoveel GND gaatjes, en da kabel wel, dus een klein verleng stukje ken niet boeie.

Nothing to see here

• Battle Bunny
Denk ik idd niet, immers de schijf heeft niet zoveel GND gaatjes, en da kabel wel, dus een klein verleng stukje ken niet boeie.
Ik zal eens opzoek gaan naar de male connectoren voor IDE... Enig idee waar die te krijgen zijn?

• itsme
  • Niet online
male? Die zit op je kabel ... knip er eens 1 dor zou ik zeggen ...

Nothing to see here

• Michaelm
  • Laatst online: 29-07 00:18
Ik vroeg me af of er al iemand weet hoe 't nu precies moet ?
Pagina: 1