[linux] n00b-ALERT, SuSE loopt vast tijdens instal

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-09 21:05

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Topicstarter
OK, zoals de titel al doet vermoeden ... hier is dus weerres zo'n absolute n00b wat LINUX betreft :D

Nu heb ik vanmiddag SuSE 7.2 proffesional aangeschaft .. prachtige set, met de volgende inhoud:

1 diskette: SuSE Linux 7.2 (Modules)
6 CD-rom's
1 DVD
4 manuals:
a. Quick install manual
b. Reference manual
c. Configuration
d. Applications
1 c@sebadge :9~
1 stickervel :z

Om eerst eens wat vertrouwd te raken met Linux wil ik de Kernel + GUI (klinkt wel duur :P) eerst eens installen op een ouwe comp die ik hier heb staan, met de volgende specs:

Cyrix MediaGXi-s CPU@180MHz
24MB ram
Pri. Master: HD1 850MB
Sec. Master: HD2 428MB
Sec. Slave: Goldstar 2x CD-rom
PCI: 3dfX Voodoo1 (add-on)
ISA: Trident VGA, 1MB
ISA: Soundgalaxy Washington soundcard

Win95 en Win98-SE draaiden goed op dit systeem ...

Nu neem ik die Quick install manual en die zegt "boot volgorde op CD-ROM, C, A en Reboot".

Reboot en Hoppaaa ... een prachtig welkomst-scherm van SuSE en de keuze uit:
[F2=text_mode] [F3=640x480]

Ik doe dan [F3] en [enter] en krijg: installing Kernel 100.0%

Vervolgens een zwart scherm:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
[...]
hdc: IRQ probe failed (0xffffdff8)
hdd: CD-ROM CDU55E, ATAPI CD/DVD-ROM drive
ide0 at 0x1f0-0x1f7, 0x3f6 on irq 14
ide1 at 0x170-0x177, 0x376 on irq 15
hda: 1660176 sectors (850MB) w/96KiB Cache, CHS=823/32/63
hdc: 836070 sectors (428MB) w/120KiB Cache, CHS=899/15/62
apm: get_event: BIOS did not set a return code
hdd: ATAPI 2X CD-ROM drive, 256kB Cache
Uniform CD-ROM driver Revision: 3.12
Partition check:
 hda: had1
 hdc: hdc1
Floppy drive(s): fd0 is 1.44M

En dan nix, noppes, nada!! :'(
Hij schijnt vast te lopen ...

Dit kwam volgens mij omdat de boot-volgorde nog op [CD-ROM, C, A] stond ...

Goed, inmiddels m.b.v. een Win98-SE bootdisk opgestart en F:\setup.exe gedaan. Hier de volgende diskette's aangemaakt:

1. Bootdisk
2. Rescue disk
3. Modules
4. Modules2

Vervolgens geboot met de SuSE-bootdisk en wederom een keus: [f2=text_mode] [F3=640x480] welke standaard al op [F3] staat, dus druk ik op [enter] .... en vervolgens hetzelfde zwarte scherm als hierboven .. en ook dit X loopt ie daar vast!!! .. terwijl nu de boot-volgorde dus [A, C, CD-ROM] was?! :?

Wat doe ik vaUd?! ... 't is vast weer iets heel simpels, maar ik kom er niet uit en ik zou toch graag dat ding vandaag nogges hebben lopen .. ik zit hier al sinds 16:00 mee vast en met "search" en de "FAQ" kom ik er niet uit :'(

Any ideas?!

:'(

[edit] typo's

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sihaya
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Sihaya

Pasfoto:

De kernel boot dus niet?

Hierna komt een regel als floppy drive is post-1994. Je kan proberen om je floppy drive dus uit te zetten.

signature has expired

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En als dat het niet is, dan zou het wel eens aan je trident kunnen liggen. We hebben hier ook oude oliveti met trident kaarten on-board. Die installen ook niet met dezelfde symptonen.
Oplossing, bij de install een andere videokaart genruiken, als hij geinstalleerd is, kun je weer over op je trident. Ik weet niet hoe dit kan, geen tijd/zin gehad om dit uit te zoeken, maar misschien is dit bij jou ook het probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Topicstarter
ow sorry .. guezz mijn fout, kernel gaat keurig tot 100% en DAN krijg ik dat zwarte scherm!

Als ik de A: uitzet en boot met CD-ROM, dan doet ie't zoals dat 1e verhaal ...

Met bootdisk doet ie 't idem, maar met net wat een ander tussenscherm, maar wel weer datzelfde zwarte scherm ... :'(

Er zal toch niets kaduuk zijn ofzo?! Alles is standaard en in Win95 en Win98 draaide hij altijd goed ...

AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met floppy uitzetten wordt dus bedoeld, de floppy uitzetten in de bios en dan booten van CD..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij zit je in het (bijna) in het gedeelte dat 'ie je braille-bord gaat detecteren, mocht je dat hebben...
Probeer eens een text-installatie. Een pc met 24MEG ram is natuurlijk niks met zo'n luxe distributie... Je moet dus in text-modus installeren. want een grafische setup starten van af cd naar een ramdisk (waar hij zo'n 30 meg voor reserveerd geloof ik), werkt absoluut niet op zo'n bak.

Zeker als je ook nog geen swapschijf hebt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je de versie in de winkel hebt gekocht heb je recht op installatie support van SuSE. Kijk maar eens op de site van SuSE. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

't is vast weer iets heel simpels, maar ik kom er niet uit en ik zou toch graag dat ding vandaag nogges hebben lopen
'T is toch al morgen (de volgende dag) en die helpdesk is indeed niet zo'n gek idee. Ben wel benieuwd of het aan je trident ligt en wat de oplossing gaat worden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Topicstarter
OK... diskette drive A: none
boot-up diskette drive seek: disabled

vervolgens opstarten en dan [F2=text_mode]:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
[...]
hdd: CD-ROM CDU55E, ATAPI CD/DVD-ROM drive
ide0 at 0x1f0-0x1f7, 0x3f6 on irq 14
ide1 at 0x170-0x177, 0x376 on irq 15
hda: 1660176 sectors (850MB) w/96KiB Cache, CHS=823/32/63
hdc: 836070 sectors (428MB) w/120KiB Cache, CHS=899/15/62
apm: get_event: BIOS did not set a return code
hdd: ATAPI 2X CD-ROM drive, 256kB Cache
Uniform CD-ROM driver Revision: 3.12
Partition check:
 hda: hda1
 hdc: hdc1
_

Hij loopt dus weer vast ... alleen de regel met de diskette drive is weg.

Nope, ik heb geen brailleregel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Topicstarter
Op vrijdag 25 januari 2002 00:05 schreef us1111 het volgende:

[..]

'T is toch al morgen (de volgende dag) en die helpdesk is indeed niet zo'n gek idee. Ben wel benieuwd of het aan je trident ligt en wat de oplossing gaat worden....
Flap ... je hebt gelijk, 't is idd dus al morgen :(

Ik heb nog een extended-ISA Trident liggen, maar die past er niet in ...

Tsjah ... de hullupdesk .. is dat wat dan!? :?
Ik bedoel .. UPC heeft me toch nogal bang gemaakt voor helpdesks!! >:)

't is een idee idd, goed dat kan ik over een uurtje of 10 welles proberen :Z :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sihaya
  • Niet online

Sihaya

Pasfoto:

Probeer anders load setup defaults in het bios. En wat voor processor chipset zit er in, misschien staat er een bootdisk met apart kernel op de cd voor.

signature has expired

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Topicstarter
Goed, configuratie is nu als volgt:

24MB ram

Resultaat, idem als vorige reply .. dus hetzelfde zwarte scherm, maar zonder diskette drive.

Weten we dat ook weer ... *zucht* :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Topicstarter
Eerst ff mijn complimenten voor de reply's mensen ... toppie!!
Is welles anders ... ;)
Op vrijdag 25 januari 2002 00:17 schreef Sihaya het volgende:
Probeer anders load setup defaults in het bios. En wat voor processor chipset zit er in, misschien staat er een bootdisk met apart kernel op de cd voor.
Noujahseg ... dat is misschien nog welleens een hele goede opmerking!!

Het is nl. een Cyrix MediaGXi-s processor @180MHz op een micro-mobo met Cyrix MediaGX - 586 GX LITE chipset.

't Is een mobo wat uit de industrie komt, een superklein mobo, met weinig fratsen ... een uitgeklede Cyrix processor (L2 cache in RAM i.p.v. in de processor!!) en de processor is rechtstreeeks op het mobo gesoldeerd!! :?

En overklokken!? Forget iT !! >:)

Conclusie: het is een vrij uniek systeempje (daarom hebbik'm ook nog steeds) en kon welles slecht (lees: niet) ondersteund worden :'(

Dus als er Xtra drivers gecompileerd moeten worden of zoiets ... dan zal ik als n00b DAT dus welles helemaal kunnen sh@ken vrees ik ... :?

edit:

BIOS & setup defaults geeft hetzelfde resultaat :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zie die chipset niet staan in de SuSE hardware db.
http://cdb.suse.de/userSearch.php?LANG=en_UK . Hoop voor je dat ik niet goed kijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Topicstarter
Op vrijdag 25 januari 2002 00:36 schreef janjanjansen het volgende:
Ik zie die chipset niet staan in de SuSE hardware db.
http://cdb.suse.de/userSearch.php?LANG=en_UK . Hoop voor je dat ik niet goed kijk :)
Ah kijk, thnx!! ... weten we alweer meer :z

moarre .. dassnieso'ngoedteken sekers?! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het was beter dat de chipset er wel stond vermeld, maar dan had je een raar probleem gehad. Maar ikke niet SuSE kenner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Topicstarter
Jah idd .. en ik ook niet! :D

Maar thnx anyway .. je kon nog welles gelijk krijgen!! :'(

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hahaha eigenlijk best grappig om te lezen buttje ;) veel succes ermee :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Topicstarter
Ow my GoT, -GeHlGe-GoaT !!!!!!!!!
... hebbie hem ook weeeeeeeeeer!! >:)

leuk hé?!
... ja je wist dat ik'm gekocht had, dus wat d8 je?!

" ff kijken offie al op GoT zit te bléren?!" :P

:D *schaaaam*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Op vrijdag 25 januari 2002 00:26 schreef ing._Buttje het volgende:
Het is nl. een Cyrix MediaGXi-s processor @180MHz op een micro-mobo met Cyrix MediaGX - 586 GX LITE chipset.
Zo'n 586 van Cyrix, was dat niet gewoon een opgevoerde 486 ofzo ?

Je kunt ook nog de i386-bootdisk proberen, die hoort als het goed is, in dezelfde directory te staan als waar je deze hebt gevonden. Kijk daarvoor even in de README file, die daar staat.. En anders..tsja.. zal je toch Windows erop moeten zetten :'( ;)

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XTerm
  • Laatst online: 10-06 17:45
Eerst en vooral met die CPU is niks mis, alstie x86 compatibel is draait linux erop.

Voor het andere prob zijn er 2 dingen me opgevallen :

(1) Jou /dev/hdc is kaduuk/incompatibel, verwijder je secondary master van het systeem en probeer nog eens.

(2) Voor grafische install heb je 48Mb nodig. Neem dus textmodus om te installeren. Op de doos staat duidelijk dat je minimaal 32Mb moet hebben om te kunnen draaien, (maarja ik heb SuSE 6.1 ook op een 486 met 4 Meg gekregen :Y)

Probeer eens op een wat nieuwere pc.
Oh ja, waarom heb je SuSE 7.3 niet gekocht die is al uit sinf-ds november ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Topicstarter
Op vrijdag 25 januari 2002 06:56 schreef moto-moi het volgende:

[..]

Zo'n 586 van Cyrix, was dat niet gewoon een opgevoerde 486 ofzo ?

Je kunt ook nog de i386-bootdisk proberen, die hoort als het goed is, in dezelfde directory te staan als waar je deze hebt gevonden. Kijk daarvoor even in de README file, die daar staat.. En anders..tsja.. zal je toch Windows erop moeten zetten :'( ;)
Voor zover ik het weet, is het een uitgeklede Cyrix processor. Ik meen me iets te herrinneren dat het L2 cache volledig afwezig is, maar dat hij daarentegen een snellere verbinding heeft met het ram, zodat hij dat als L2-cache kan gebruiken.

Een .pdf met info betreffende het mobo heb ik even op me ftp gezet, dat van de processor kon ik nu even niet vinden... :'(
Cyrix Media GX

Het is me alleen te doen, om even met Linux te kunnen stoeien en als't draait, dan laat ik het misschien ook wel gewoon staan. De bedoeling is, dat ik strax een tripleboot maak van mijn huidige systeem (zie sig.), dus Win98-SE, Win2000 en SuSE Linux naast elkaar :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Topicstarter
Op vrijdag 25 januari 2002 07:35 schreef XTerm89D het volgende:
Eerst en vooral met die CPU is niks mis, alstie x86 compatibel is draait linux erop.

Voor het andere prob zijn er 2 dingen me opgevallen :

(1) Jou /dev/hdc is kaduuk/incompatibel, verwijder je secondary master van het systeem en probeer nog eens.
check, no suc6 :'(
(2) Voor grafische install heb je 48Mb nodig. Neem dus textmodus om te installeren. Op de doos staat duidelijk dat je minimaal 32Mb moet hebben om te kunnen draaien, (maarja ik heb SuSE 6.1 ook op een 486 met 4 Meg gekregen :Y)

Probeer eens op een wat nieuwere pc.
Oh ja, waarom heb je SuSE 7.3 niet gekocht die is al uit sinds november ...
Ik was gistermiddag ff naar de V&D geweest en daar kon ik kiezen uit SuSE 7.3 professional update voor € 58,- of SuSE 7.2 professional voor € 58,-
Ik neem aan dat een update alleen werkt als je al een Linux hebt draaien ... dus ik heb 7.2 maar meegenomen. Zit er veel verschil in dan!?

Well ... it's all new to me anyway :Z :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelk
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Op vrijdag 25 januari 2002 10:41 schreef ing._Buttje het volgende:

[..]

check, no suc6 :'(
[..]

Ik was gistermiddag ff naar de V&D geweest en daar kon ik kiezen uit SuSE 7.3 professional update voor € 58,- of SuSE 7.2 professional voor € 58,-
Ik neem aan dat een update alleen werkt als je al een Linux hebt draaien ... dus ik heb 7.2 maar meegenomen. Zit er veel verschil in dan!?

Well ... it's all new to me anyway :Z :z
De professional update kun je zelfs alleen gebruiken als je update van SuSE 7.2 Professional heb ik me laten vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Explain??

Trouwens ik heb vroeger ook een Cyrix 586 gehad, zelfs back then draaide linux hierop al als een speer. Ik blijf erbij dat het hoofdwaarschijnlijk de trident kaart is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Topicstarter
Op vrijdag 25 januari 2002 14:39 schreef us1111 het volgende:

[..]

Explain??

Trouwens ik heb vroeger ook een Cyrix 586 gehad, zelfs back then draaide linux hierop al als een speer. Ik blijf erbij dat het hoofdwaarschijnlijk de trident kaart is..
Ik las in de Reference Manual dat je bepaalde ISA-componenten soms handmatig moet instellen. Afhankelijk of het PNP, jumper of jumperless versies zijn .... :?

oops .. mijnes heeft wel 10 jumpers! :'(

Hullup!! :'(

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Topicstarter
Ben nu met SuSE aan't pielen op me PIII ... en daar gaat ie wel gewoon verder! :P

.. om er vervolgens 8ter te komen dat Linux niet op een schijf wil met een NTFS-partitie ... domdomdom |:(

.. maar we komen er wel :Z :z

('k weet alleeen nie wanneeeeeer ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09:18

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Iemand een ideetje wat de oplossing voor mijn probleem is? Ik zit vast bij het kiezen van de scherminstellingen voor X, dat wil zeggen, de test knop doet niets... :(
EDIT: Dit gaat om SuSE 7.1

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Topicstarter
Hebbik dat :?

Ik probeer dus nu Linux op me PIII te installeren, maar nu hebbik 't volgende probleem:

Ik heb een 40Gig schijf met Win2k welke ik dus maar ff heb losgekoppeld ... en een 13Gig schijf met 2 partities met "stuff" ;)
Nu heb ik de primaire partitie vrijgemaakt voor linux, ff als FAT32 geformateerd en toen reboot.

Boot met de Linux CD en probeer vervolgens op deze lege partitie Linux te installeren, maar alles wat Linux zegt te zien, is de propvolle D: partitie!! .. de andere schijnt hij geeneens te zien :?

't is vast iets simpels, maar ik heb nog niets hierover kunnen vinden .. :'(

Iemanden gouden tip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moto-moi
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Op zaterdag 26 januari 2002 10:54 schreef ing._Buttje het volgende:
't is vast iets simpels, maar ik heb nog niets hierover kunnen vinden .. :'(
Iemanden gouden tip?
Maak de ruimte vrij op je HD, die je voor Linux wilt gebruiken, en laat SuSE zelf de partities aanmaken..

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Topicstarter
Jah kijk, dat is 't 'm nu juist ... ik had dus eerst de primaire partitie als FAT32 geformateerd en dat zag Linuz dus schijnbaar niet,

Toen heb ik met een Win98-bootdisk opgestart en met fdisk de primaire partitie verwijderd en opnieuw aangemaakt, maar NIET geformateerd!

Ook dat zag Linux dus niet, hij zij weer dat er windows op stond en er geen ruimte genoeg was :'(

(was toch echt een lege partitie van 6Gig :?)

En partitioneren met Linux, op een bestaande partitionering ... dat gaat me vast mijn D: kosten vreesik :'(

of toch niet!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je moet zorgen dat je ruimte ongepartitioneerd is. Dus onallocated. Dan kan je daar met linux-fdisk of de SUSE installer makkelijk een linux partitie+swapspace aanmaken...

Linux gebruikt standaard ext2 ext3 of reiserfs bij de grote distro's. Fat32 kannie niet op geinstalleerd worden (tenminste niet zonder meer :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Topicstarter
Ah kijk ... now we're in buiseness :P

Dát had ik dus idd nog niet geprobeerd .. ik dacht trouwens dat een partitie voor alle besturingssystemen hetzelfde zou zijn, guezz not :?

Maar waar vind ik die Linux-fdisk dan!? Ik begrijp dat die dus anders is dan de MS-fdisk :? Hiermee kan ik dan ook meteen de primaire partitie als ext2 of ext3 formateren?!

En blijft deze Linux-fdisk met zijn pootjes van me D:\ af?!?

Enige assistentie of aanwijzingen zou ik zeer waarderen, daar ik toch graag me D:\ wil behouden .. and I don't know if I can do this without your help guys! :'(

:?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nog ff over die Cyrix, het is (zoals eerder genoemd) idd je /dev/hdc/ het kan zijn dat ie kaduuk is of dat ie simpelweg geen irq'tje meer kan krijgen...je kan proberen om een eventuele Plug&Pray op je mobo uit te schakelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AkaXakA
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01-12-2021

AkaXakA

Just Kidding...

Op vrijdag 25 januari 2002 22:58 schreef ing._Buttje het volgende:
Ben nu met SuSE aan't pielen op me PIII ... en daar gaat ie wel gewoon verder! :P

.. om er vervolgens 8ter te komen dat Linux niet op een schijf wil met een NTFS-partitie ... domdomdom |:(

.. maar we komen er wel :Z :z

('k weet alleeen nie wanneeeeeer ;))
LinuX gaat wel op een NTFS schijf, als er maar wel ongepartioneerde partitie is....

Schrijven op de NTFS partitie is trouwens nog alpha (niet doen dus) ...

http://www.akaxaka.tk/ - "Knowledge is power. Power corrupts. Study hard, be evil." - 4 Jaar GoT en nog steeds niet evil: er moet een verband zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mmm, op een Piii :) Je primary master(ide0-disk1) wordt wel /dev/hda genoemd, je primary slave /dev/hdb. Nu kun je met het commando:
code:
1
2
cfisk /dev/hda of als dat niet werkt
fdisk /dev/hda

(/dev/hda --> vervang drive door de jouwe.)
je partities bewerken. Maak een swap (=andere partitie type, nl 82) Mb aan (2 keer mem, max 256 ) en voor de rest kun je de gewoon 1 grote partitie aanmaken (type 83) (eenvoudigst).

Hoop dat je zo even verder kunt :) NTFS Write is STERK af te raden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Topicstarter
Heren GoTTers .. ik moet zeggen dat ik blij verrast ben met uw enthousiaste replies :P

... 'k had toch ergens wel een RTFM-je verwacht, maar jullie vinden het zeker gewoon zo leuk om over je hobbie te praten, zonder dat het zo vervelend wordt om nog ff een n00b te helpen, denkik .. toppie!! :9~

Helaas (?) ga ik nu ff een week naar Praag voor een afsluitingsexcursie van m'n opleiding (HTS) .. dus 't moet allemaal ff een weekie w88 :'(

... but I'll be back! >:)

cya l8ter!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Laatst online: 18-09 18:18

deadinspace

The what goes where now?

Op zondag 27 januari 2002 22:22 schreef ing._Buttje het volgende:
Helaas (?) ga ik nu ff een week naar Praag voor een afsluitingsexcursie van m'n opleiding (HTS) .. dus 't moet allemaal ff een weekie w88 :'(
Yes! Eindelijk van die irritante noob af! :D :P

Amuseer je :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

'k had toch ergens wel een RTFM-je verwacht, maar jullie vinden het zeker gewoon zo leuk om over je hobbie te praten, zonder dat het zo vervelend wordt om nog ff een n00b te helpen, denkik .. toppie!!
We hebben dit allemaal meegemaakt. Ik stam nog uit de tijd van slackware ) geloof ik met kernel 0.x. Toen (dik tien jaar trug) was installeren pas lastig :)

Maar goed, als je de install van SUSE opstart, kom je vanzelf in een partitioneer menu terecht. Je windows en je D: partitie staat daarin netjes vermeld. Als je ongepartitioneerde ruimte hebt, kun je je linux partities gaan aanmaken (swap+'root filesystem') en klaarzetten voor formateren. Je kunt ook verkeerd aangemaakte partities ook (weer) verwijderen.
Je hebt swap nodig, maar niet per defenitie 2*RAM (wel als je oracle o.i.d. gaat draaien). Voor de meeste gebruikers is 1 of hooguit 1.5*RAM meer dan voldoende. Als je 512 MB of meer hebt, zou ik swap zelfs zo klein mogelijk maken (64Mb o.i.d.).

Heb je direct weer iets te doen als je trug bent :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Topicstarter
thnx!!! ... to-be-continued

Net terug, maar eerst maar eventjes
:Z :z :Z :z :Z :z :Z :z :Z :z :Z :z :Z :z - doen :D

Leuk uitgaansleven daarzo!! :+ *HiPs*
en met dit weer daarzo (14°C, geen wind en vollop zon) lopen de chickies vaak in zéééééééér korte rokjes!! :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Topicstarter
Goed, ik ben weer op de been, dus aan de slag!!! :P

Ik heb de primaire partitie verwijderd en vervolgens vanaf de SuSE-cd geboot. In het grafische welkomstscherm heb ik F2-text mode geselecteerd, waarna ik in YasT2 terecht kwam. Daar ging het wederom niet goed, want wéér zij hij dat alle ruimte voor Windhoos benut scheen te worden .. er is toch werkelijk 6 Gig ongepartitioneerde ruimte, dus ... :?

Noujah, afbreken geselecteerd, waarna ik in Yast1 terecht kwam ... dus daar nogges geprobeerd. Daar kreeg ik de vraag of ik de schijf wilde partitioneren, of de hele schijf als 1 geheel wilde.

Ik heb partitioneren geselecteerd, waarna hij de volgende melding gaf:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Yast Partitie-tabel aanpassen
-----------------------------

Actuele partitie-tabel van de geselecteerde hardeschijf:

Device     van  tot   blokken   partietie-type

/dev/hda2  826  1650  6626812  f Win95 Ext'd (LBA)
/dev/hda5  826  1650  6626781  b Win95 FAT32

Voor zover ik dit begrijp kon het weleens zo zijn dat de eerste regel aangeeft dat het een extended partitie is op een LBA-schijf, waarop de tweede regel aangeeft dat hij FAT32 geformateerd is.

Het bovenstaande lijkt dus wel in orde, maar het punt is dus dat ik op het ongepartitioneerde deel een Linux-partitie wil maken. Question is, HOW ????? :?

Klopt mijn interpretatie, of hebbik het compleet verkeerd .. en hoe is het dan wel?? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Topicstarter
*schopje* :D

niemand? :'(

Nah anyway .. ik zal nog eens ff wat gaan zoeken in de GoT-database en de manuals, daar zal vast ook wel weer wat in staan. 't Gaat wel niet zo snel, maar volgens mij is't de moeite wel waard ... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je tabel ziet er wel goed uit. Toevoegen van 2 partities (swap en Linux) zou zo te zien voor hda2 kunnen. Hoe je SuSE tool dat oplost, geen idee. Daarvoor had je toch die stapel boeken dr bij >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Topicstarter
Op zondag 03 februari 2002 15:10 schreef janjanjansen het volgende:
Je tabel ziet er wel goed uit. Toevoegen van 2 partities (swap en Linux) zou zo te zien voor hda2 kunnen. Hoe je SuSE tool dat oplost, geen idee. Daarvoor had je toch die stapel boeken dr bij >:)
R :+ FL

Maar als ik je goed begrijp, dan is hda2 mijn lege stuk hardeschijf en hda5 de FAT32-partitie ?!

Waar komt die nummering dan vandaan trouwens .. hda2 en hda5 ?!

Dan had ik het in ieder geval dus wél verkeerd begrepen ... :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hda2 is je extended partitie waarbinnen je hda5 is gedefinieerd. hda2 zelf is primair van het type extended waarbinnen weer logische drives zitten. Dus hda2 aantasten is je hda5 ook kwijt. Ben je wel gelijk van die Windows zut af >:) :Y)
Nummering: primaire partities : hdx1 t/m hdx4
logische partities: vanaf hdx5 t/m hdx9(?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Topicstarter
Wow, dat werkt zeeeeer verhelderend, thnx!! .. 't is dus wel zoals ik dacht!! *D

I'm starting to learn!! :P

Goed, dan weet ik eerst weer genoeg .. morgenavond maar weer eens een poging doen om nu een hdx1(..4) aan te maken en daar een hdx5(..9) op te pleuren, ja ja!? zeg ik het goed?? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je moet nu gewoon een nieuwe primary partition aanmaken. Per schijf kan je maximaal 4 primary partitie's aanmaken waarvan evtentueel 1 extended partitie is.
Binnen die extended kun je dan weer een aantal logical partities maken (geen idee hoeveel, zal wel een stuk of 8 max zijn??).

Je hebt al een extended dus kun je eenvoudiger 2 primary partities aanmaken (1 root + 1 swap). Dit worden dan hda1 en 3 volgens mij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Topicstarter
JAAAAAAAAAAH IK BEN'UR IN !!!! :9~

Jippie, thnx guys !!

'k Zit op dit moment in SuSE Linux 7.3 in Konqueror te surfen! :P

Was best lastig allemaal hoor .. heb toch eerst nog even zitten prutsen met een 850MB schijf .. daar partitioneren en formateren uitgetest. Toen begreep ik zo'n beetje hoe het werkte, dus de schijf aangesloten. 13GB met 1 extended FAT32-partitie van 6Gig waarop ik nog belangrijke spulletjes heb. Verdere deel was dus ongepartitioneerd.

Op dit moment heb ik het als volgt:

hda1: boot (ca. 3Gig)
hda4: swap (ca. 1Gig)
hda3: apps (ca. 2Gig)
hda2: -> hda5: FAT32 (6Gig)

verder heb ik LILO in de MBR gerost, want ik heb me Win2000/Win98 schijf losgekoppeld. Later moe'k deze dus tegelijkertijd aangesloten hebben ... wellicht bootmanager of desnoods LILO-diskette :?

Any comments?! >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Topicstarter
* Alfa Novanta Log, supplemental:

Was nog een heel gepiel met Sax2 om de boel juist ingesteld te krijgen .. muis, toetsenbord, monitor .. en me TNT2!!

Hoe kan ik checken of deze laatste wat werkt?! QuakeIII er op rossen!? .. 't Schijnt dat die ook onder Linux draait. :?

Me desktop doet wel heel vaag moet ik zeggen ... ik zie ca. 3/4e deel .. de rest krijg ik in beeld als ik met mijn muis naar de randen toe beweeg. :?

Het internet was een pies-of-koekje !! :z

GE-WEL-DIG!!
Bijna nog makkelijker als onder Win2000 en daar is't al koekje!! ;)

Nah .. dat is de stand van zaken op dit moment .. 'k ga nu :Z :z

cya!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Laatst online: 18-09 18:18

deadinspace

The what goes where now?

Op dinsdag 05 februari 2002 01:05 schreef ing._Buttje het volgende:
JAAAAAAAAAAH IK BEN'UR IN !!!! :9~
Eindelijk :P :)
hda1: boot (ca. 3Gig)
hda4: swap (ca. 1Gig)
hda3: apps (ca. 2Gig)
hda2: -> hda5: FAT32 (6Gig)
Wat bedoel je precies met 'boot' en 'apps'? Als je echt een /boot van 3 gig hebt... Dat is niet zo nuttig ;)
Bovendien is een swap van 1gig nogal aan de grote kant... Hoeveel RAM heb je? 512 meg zeker? Dan kun je met 256 MB swap makkelijk toe (of zelfs zonder swap).
verder heb ik LILO in de MBR gerost, want ik heb me Win2000/Win98 schijf losgekoppeld. Later moe'k deze dus tegelijkertijd aangesloten hebben ... wellicht bootmanager of desnoods LILO-diskette :?
LILO is een bootmanager die ook Windows 2000 en Windows 98 kan booten. Kwestie van /etc/lilo.conf aanpassen, 'lilo' runnen, HDs erbij hangen en testen maar (bootdisk maken voor als er iets fout gaat waardoor je niet meer kunt booten is aangeraden).
Hoe kan ik checken of deze laatste wat werkt?! QuakeIII er op rossen!? .. 't Schijnt dat die ook onder Linux draait. :?
Quake III draait onder GNU/Linux ja (net als Quake II, Quake I, Doom I/II, Heretic II, Hexen II, UT en nog meer spellen).
Als je het programmaatje 'glxgears' hebt kun je hiermee kijken of je 3D acceleratie hebt. Je zou sowieso tandwielen te zien moeten krijgen, maar het aantal FPS zegt redelijk wat (als je 3D accel hebt tekent de videokaart de tandwielen -> hoge FPS, anders wordt het in software getekend -> lage FPS). Ook geeft 'glxinfo' veel informatie over (de aanwezigheid van) 3D acceleratie.
Me desktop doet wel heel vaag moet ik zeggen ... ik zie ca. 3/4e deel .. de rest krijg ik in beeld als ik met mijn muis naar de randen toe beweeg. :?
Das een virtual screen. Dan is je 'screen' groter dan je scherm (bijvoorbeeld een screen van 1280x1024 op een fysieke resolutie van 1024x768).
Is misschien omdat je een hogere resolutie opgaf dan de driver kan leveren. Voor NVidia kaarten heb je de (helaas closedsource) NVidia drivers nodig. Ik weet niet of SuSE deze standaard meelevert (zo nee, dan is dat waarschijnlijk de reden en dan heb je ook geen 3D acceleratie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Topicstarter
*sLik* :P

.... hier wordt je even stil van

* Alfa Novanta is ontroerd

Heb ik vanavond weer genoeg te doen zie ik!
Thnx m8!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vidia drivers nodig. Ik weet niet of SuSE deze standaard meelevert
Volgens mij heeft SUSE de optie om de drivers te downloaden als je een systeem update via web doet. Maar weet dit niet helemaal zeker meer.
Ik geloof dat de 3D drivers niet de meest stabiele waren, maar heb er zelf nooit problemen mee gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProGo
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:40
Op dinsdag 05 februari 2002 01:16 schreef ing._Buttje het volgende:
...en me TNT2!!...
Als Q3 niet werkt dan kun je zo je TNT goed installeren:

Down NVIDIA_kernel-******* en NVIDIA_GLX-****** van Nvidia De nieuwest versie is volgens mij 1.0-2313
Dan voer je de volgende 2 commando's uit:
rpm -ivh NVIDIA_kernel*
rpm -ivh NVIDIA_GLX*
In die volgorde!!!

Dan ga je naar /etc/X11 en staat het bestandje XF86Config en die moet je iets aanpassen.
* Driver "nv" vervangen door Driver "nvidia"
* Als Load "glx" mist deze toevoegen.
* Load "dri" en Load "GLcore" verwijderen.

Dan zou alles gewoon moeten werken. :)

P.S. Het bestand XF86Config kan ook XF86Config-4 zijn, bij mij i.i.g. wel. Maar je ziet gauw genoeg welke je moet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Topicstarter
Ah kijk .. die 2 bestanden heb ik al, maar ik had problemen met de installatie.

Als ik'm wilde installeren, zei ie dat ik als /root moest inloggen, maar punt is, dat als ik onder /root inlog, hij startx niet wil uitvoeren, omdat dat niet vanuit de /root kan .. ofzo ... snappie ?!? :?

Ze moeten dus vanaf de /root-prompt worden geïnstalleerd ofzo!? Dan moet ik die files dus wel even op een plaats neerzetten waar ik ze dus weer terug kan vinden. 'k Heb ze nu gewoon op me KDE-desktop staan.

Vaag gedoe .. kon dat niet gewoon in een executable!? :P

anybody know what this is all about?! :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stiena
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09:54
je installeerd ze als root zoals hierboven geschreven staat (rpm -ivh <...>) maakt alle nodige aanpassingen, hierna inloggen als gewone user... startx en als het goed is start ie nou gewoon op met een nvidia logotje.

die files gooi je gewoon in je /tmp ofzow, maakt niet veel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Topicstarter
Op donderdag 07 februari 2002 00:42 schreef ProGo het volgende:

[..]

Als Q3 niet werkt dan kun je zo je TNT goed installeren:

Down NVIDIA_kernel-******* en NVIDIA_GLX-****** van Nvidia De nieuwest versie is volgens mij 1.0-2313
Dan voer je de volgende 2 commando's uit:
rpm -ivh NVIDIA_kernel*
rpm -ivh NVIDIA_GLX*
In die volgorde!!!
Gedaan, perfectomundo!! :9
Dan ga je naar /etc/X11 en staat het bestandje XF86Config en die moet je iets aanpassen.
Gevonden en opgestart ... oops :'(
Ik krijg nu in zo'n zwart scherm allerlei moelijke vragen .. muis, monitor, resoluties, refresh-rates .. that stuff!!
'k Heb ze maar allemaal naar mijn beste weten ingevuld .. en verrek ik zit nu als user weer in KDE ... of gebruikt hij deze XF86Config nu niet?? :?
* Driver "nv" vervangen door Driver "nvidia"
* Als Load "glx" mist deze toevoegen.
* Load "dri" en Load "GLcore" verwijderen.
Dunno ... kreeeg ik niet te zien ... geen idee waar ik dit moet zoeken!! :?
Dan zou alles gewoon moeten werken. :)

P.S. Het bestand XF86Config kan ook XF86Config-4 zijn, bij mij i.i.g. wel. Maar je ziet gauw genoeg welke je moet hebben.
Alleen XF86Config hiero ... en XF86Config.savesuse geloovik. Het werkt wel allemaal, maar volgens mij is er niks,nada,noppes veranderd!! :?

Wel las ik in de vragen van XF86Config dat je met CTRL,ALT,+ de resolutie kon veranderen ... EINDELIJK die virtuele desktop kwijt .. nu lekkah 1280x960 (denkik, waar zie ik dat :?)

Pffffff .... valt nog niet mee hoor, dat Linux >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In KDE kun je via je configuratie centrum onderdeeltje informatie subje X-server zien welke resolutie.
Trouwens /root = home dir van gebruiker root
als je iets als root moet installeren is het niet zo dat je dan in /root moet zijn maar als gebruiker root. En om het allemaal duidelijk te maken, de dir / heet ook root. :? :)
- toevoeging: Je hebt ergens een vermelding in de XF86Config file naar driver nv (even zoeken op nv in de file) en die moet je omzetten naar nvidia. Als dat gelukt is zie je een nvidia logo bij het opstarten van je X. Moet je wel goed kijken, het is namelijk erg onduidelijk :D Dat die laatste 2 er niet in staan kan goed. En voordat je X opstart wel ff
code:
1
 modprobe NVdriver

intikken.
Sterkte. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Topicstarter
Owso ... ik denk dat ik dat /root-verhaal nu snap, thnx!! :P

Als ik het goed begrijp is XF86Config dus een soort tekst-file ... welke ik dus in een teksteditor zou moeten kunnen bewerken?!

OK .. proef-op-de-som heb ik dat dus gewoon maar ff zo-gezegd-zo-gedaan en idd hij opent!! :)

'k Hebbum nu in KWrite, maar ik zie nergens meer nv staan en dat load dri en/of load GLcore staat er idd niet in nej.

Komt dat misschien, omdat ik net 't file in zo'n DOS-achtige omgeving heb zitten bewerken?!

Pfffff ... lastig hoor :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Topicstarter
Op donderdag 07 februari 2002 23:22 schreef janjanjansen het volgende:
In KDE kun je via je configuratie centrum onderdeeltje informatie subje X-server zien welke resolutie.
idd ... 1280x1024 :) Maar als ik nu met CTRL,ALT,+ overschakel, krijg ik dus een virtuele desktop op een lagere resolutie en simuleert hij die 1280x1024. Hoe verander je nu gewoon die 1280x1024 naar bijv. 800x600?! :?
- toevoeging: Je hebt ergens een vermelding in de XF86Config file naar driver nv (even zoeken op nv in de file) en die moet je omzetten naar nvidia. Als dat gelukt is zie je een nvidia logo bij het opstarten van je X. Moet je wel goed kijken, het is namelijk erg onduidelijk :D Dat die laatste 2 er niet in staan kan goed. En voordat je X opstart wel ff
code:
1
 modprobe NVdriver

intikken.
Sterkte. :)
Ik zie dus nog geen NVidia-logo bij het opstarten en als ik achter de prompt
code:
1
 modprobe NVdriver

intik, geeft hij een foutmelding, zo van: " dat is onzin dombo!" :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wellicht dat je NVdriver probleem op te lossen is met het commando
code:
1
 depmod -a

Daarna even opnieuw proberen te laden. Dat je je nv nergens kunt vinden is raar, ik zal eens kijken of ik mijn config kan vinden :)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
Section "Device"
    Identifier  "NVIDIA GeForce"
    Driver  "nvidia"
    #VideoRam    65536
    # Insert Clocks lines here if appropriate
EndSection
--------
Section "Module"

--knip---

# This loads the GLX module
    Load     "glx"

EndSection
-

Zoiets zou het moeten zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Topicstarter
Thnx janjanjansen!! :Y)

Ik kijk morgen ff, OK?! .. ik gaat nu ff :Z :z

to be continued .......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plantje
  • Laatst online: 30-12-2020

Plantje

groei ;)

Resolutie etc kan je veranderen in Xconfigurator (in console intikken als root duh :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Topicstarter
Ok ok .. .mijn fout .. nv stond er dus wel degelijk tussen, maar ik had niet goed gekeken :D

* DE volgende stukken code komen uit: /etc/X11/XF86Config
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Section "Device"
  BoardName "Riva TNT2"
  BusID     "1:0:0"
  Driver    "nv"
  Identifier "Device[0]"
  Screen   0
  VendorName "Nvidia"
EndSection

:D

Verders ...
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Section "Module"
  Load   "type1"
  Load   "speedo"
  Load   "extmod"
  Load   "freetype"
  Load   "fgl1"
  Load   "fgl23"
  Load   "glx"
# Load   "dri"
EndSection

Helaaspindakaaas doet ie't niet goed als ik van nv dus nvidia maak! :'(
Dit geeft ie dan:
code:
1
2
3
4
5
6
7
blaaaaaaaaatttt

(EE) NVIDIA(0):Failed to initialize the NVkernel module!
(EE) Screen(s) found, but none have a usable configuration

fatal server error:
no screens found

Da's pas lekkah .. :( :?

Ik heb eens wat naar die Section "screen" gekeken en is wat met die resoluties gestoeid, maar geen verschil!

Dit is dat stuk:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
Section "Screen"
  DefaultDepth 16
  SubSection "Display"
    Depth 16
    Modes   "1280x1024" "1024x768" "800x600" "640x480" 
  EndSubSection
  SubSection "Display"
    Depth 15
  EndSubSection
  SubSection "Display"
    Depth 24
  EndSubSection
  SubSection "Display"
    Depth 32
  EndSubSection
  SubSection "Display"
    Depth 8
    Modes   "1024x768" "800x600" "640x480" 
  EndSubSection
  Device     "Device[0]"
  Identifier "Screen[0]"
  Monitor    "Monitor[0]"
EndSection

Lijkt mij nix mis mee, ofwel?! :?

Wat nu .. wie-O-wie!? :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Topicstarter
Wat schetst nu mijn verbazing?!

Er staat nog een XF86Config-bestand!! ... /etc/XF86Config namelijk :?

Deze is wel weer stukken anders dan /etc/X11/XF86Config ... maar er staat wel weer wat interessants in:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
# Device configured by xf86config:

Section "Device"
    Identifier  "nvidia"
    VendorName  "nvidia"
    BoardName   "tnt2"
    #VideoRam    32000
    # Insert Clocks lines here if appropriate
EndSection

Die 32000 heb ik zelf opgegeven toen ik zo stom was om op de root XF86Config op te starten .. 'k wist geeneens dat dat kon :?
Maar moet ik hier nog wat mee .. of is dit zo wel goed!?

* Alfa Novanta wat gestoei met /etc/X11/XF86Config heeft ing._Buttje het nu wel voor elkaar dat ie standaard in 1280x1024 opstart! :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LollieStick
  • Laatst online: 17-09 09:27
misschien handig om te weten, maarre je kan je X ook configgen met SaX2. is misschien wel zo makkelijk voor een n00b.

>:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Topicstarter
Op vrijdag 08 februari 2002 21:06 schreef LinuxUser het volgende:
misschien handig om te weten, maarre je kan je X ook configgen met SaX2. is misschien wel zo makkelijk voor een n00b.

>:)
Ow .. hmmmz .. da wassik vergeten te vertellen schijnbaar .. maar Sax2 start niet meer op! :'(

Hij vraagt of ik Hardware acceleratie wil inschakelen, waarop ik "yes" antwoord ... ratelratel ...
code:
1
2
3
Card was detected but server fails .. blaaaaaaaattt

For more information visit "/var/log/Sax.log"

edit:

Ow .. als ik "nee" doe, dan start hij wel op ... maar daar kan ik alleen maar de resoluties aanpassen, lijkt mij .. dus daar heb ik verder niet zoveel aan.
Ik wil op mijn TNT2 de 3D-acceleratie activeren immers ...

Iemand die me kan vertellen wat er fout is aan me Kernel en GLX-installatie verhaal!? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LollieStick
Op vrijdag 08 februari 2002 21:22 schreef ing._Buttje het volgende:

[..]

Ow .. hmmmz .. da wassik vergeten te vertellen schijnbaar .. maar Sax2 start niet meer op! :'(

Hij vraagt of ik Hardware acceleratie wil inschakelen, waarop ik "yes" antwoord ... ratelratel ...
code:
1
2
3
Card was detected but server fails .. blaaaaaaaattt

For more information visit "/var/log/Sax.log"

edit:

Ow .. als ik "nee" doe, dan start hij wel op ... maar daar kan ik alleen maar de resoluties aanpassen, lijkt mij .. dus daar heb ik verder niet zoveel aan.
Ik wil op mijn TNT2 de 3D-acceleratie activeren immers ...

Iemand die me kan vertellen wat er fout is aan me Kernel en GLX-installatie verhaal!? :?
nog een tip. gebruik nooit glx voor de standaard (NV) drivers EN GLX kun je in SaX2 aan zetten.

Gebruik de RPM's voor SuSE 7.2 van ftp.nvidia.com (of een mirror). Installeer ze met YaST.

indien nodig, moet je ze activeren door het volgende te doen:

1.) Start MC (typ mc)
2.) Controleer of /usr/src/linux-2.x.x.SuSE bestaat
3.) zoja, ga naar /usr/src/kernel-modules/nv_glx
4.) typ daar: make
5.) typ dan: make install
6.) configureer je X of met SaX2 of handmatig, kies dat je GLX wil voor kaart NVIDIA niet NV! je moet dus de driver wijzigen.
7.) Sla de instellignen op en typ: startx
8.) start een konsole
9.) ga naar /usr/X11R6/bin
10.) zoek het commando: switch2nvidia_glx (o.i.d.) op.
11.) run dit commando en start X opnieuw op
12.) GLX is geactiveerd. is te testen met gears

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Topicstarter
Oew .. looks pretty hard :?

OK, ff uitprinten en dan ga'k 't ff proberen, thnx! :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LollieStick
Ik heb het uit mijn hoofd gedaan dus kan een foutje in zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Topicstarter
Serious!? :?

we'll see >:)

* Alfa Novanta doetut je tenminste niet na ... :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Topicstarter
Op vrijdag 08 februari 2002 21:47 schreef LinuxUser het volgende:

[..]

nog een tip. gebruik nooit glx voor de standaard (NV) drivers EN GLX kun je in SaX2 aan zetten.

Gebruik de RPM's voor SuSE 7.2 van ftp.nvidia.com (of een mirror). Installeer ze met YaST.
Yast .. of Yast2?! Ik heb ze beide bekeken, maar de ene kan alleen Linux-pakketten installeren/verwijderen en de ander heeft vele opties .. maar ik zou niet weten welke 'k zou moeten nemen!?
Maar 't is toch 't zelfde als wanneer je rpm -ivh nvidia-kernel.rpm doet? :?
indien nodig, moet je ze activeren door het volgende te doen:

1.) Start MC (typ mc)
2.) Controleer of /usr/src/linux-2.x.x.SuSE bestaat
Nah ... die bestaat niet !! :(
En nu?! :?

'k Weenie 'k krijg steeds meer de indruk dat ik een erg brakke install heb ofzo .. printer geeft geen leven en de geluidskaart (SBLive1024) ook niet :'(

Gaat 't bij Linux nu altijd zo .. of hebbik dat weer !? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je moest eens weten hoe ik Linux vervloekt heb in het begin, de marteling met RedHat 5.2/6.0 was een vreselijke :) Maar je zult dus even je kernel-sources moeten installeren. Die staan wel ergens op een van je 150 SuSE cd's :) En hou vol he, je komt er wel, moet je wel ff doorzetten >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Topicstarter
Jahoor .. 'k heb de Kernel-sources niet geïnstalleerd ... :?

R :+ FL

OK dan ... ff me 150CD's doorspitten idd! >:)

* Alfa Novanta vraagt zich af waar ie de overige 143 CD's heeft gelaten!? :Z :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LollieStick
Ik heb inderdaad het idee dat je tekstbased install hebt gedaan. Aangezien je crashes hebt, weet niet of dat nog steeds zo is, voor de installatie, zou ik toch proberen een grafische install te doen. Dan zou je geluid ook meteen moeten werken. GLX daarintegen niet, daarvoor moet je NVidida's drivers gebruiken. Kernel-sources kan je installeren van de CD in Yast (1) kun je ze vinden onder series D (Development). Ook moet je alle afhankelijkheden installeren, maar daar wordt vanzelf om gevraagd.

Als je dat gedaan hebt, kun je bovenstaande stappen volgen om GLX te activeren.

Let even op: Je moet een standaard (of standaard met office) installatie doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LollieStick
Op verzoek kan ik mijn XF86Config wel even posten (hoop niet dat het veel uitmaakt met SuSE 7.3), maar ik zou dit gewoon eerst even proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Topicstarter
Op zaterdag 09 februari 2002 12:07 schreef LinuxUser het volgende:
Ik heb inderdaad het idee dat je tekstbased install hebt gedaan. Aangezien je crashes hebt, weet niet of dat nog steeds zo is, voor de installatie, zou ik toch proberen een grafische install te doen. Dan zou je geluid ook meteen moeten werken.
Ik heb inderdaad een text-based install gedaan, omdat ik anders met geen mogelijkheid Linux naast een bestaande Windhoos partitie kon krijgen. Met YasT was dat 8teraf gezien, pies-of-koekje!! :Y)

* Alfa Novanta vreest nu wel dat hij is vergeten bepaalde vitale pakketten te selecteren ... :'(
GLX daarintegen niet, daarvoor moet je NVidida's drivers gebruiken. Kernel-sources kan je installeren van de CD in Yast (1) kun je ze vinden onder series D (Development). Ook moet je alle afhankelijkheden installeren, maar daar wordt vanzelf om gevraagd.
Kijk, daar heb je het al ... en thnx voor je hint met series D (Development), want daar was ik dus nooit op gekomen. :D
Als je dat gedaan hebt, kun je bovenstaande stappen volgen om GLX te activeren.

Let even op: Je moet een standaard (of standaard met office) installatie doen.
Jah met Office, die heb ik idd geselecteerd. 'k Kan je alleen niet vertellen welke ik pssies allemaal heb aangevinkt, maar o.a. de KDE en applicaties wilde ik er op hebben.
Op zaterdag 09 februari 2002 12:10 schreef LinuxUser het volgende:
Op verzoek kan ik mijn XF86Config wel even posten (hoop niet dat het veel uitmaakt met SuSE 7.3), maar ik zou dit gewoon eerst even proberen.
'k Wil 'm best even bekijken idd. Even vergelijkend onderzoek plegen! :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LollieStick
publiceer hem morgen wel even.

Geluid kun je configgen met ALSA:

Doe het volgende:

1.) typ in een konsole (root rechten vereist) alsaconf
2.) Alsaconf zal een detectie uitvoeren
3.) Kies de kaart die je wilt installeren
4.) Kies 'yes' als er gevraagd wordt om modules.conf bij te werken
5.) Voltooi alsaconf.
6.) Alsaconf zal een testgeluid afspelen zodat je kunt testen of je geluid naar behoren werkt.
7.) mixer instellingen kun je in X wijzigen of voor een console mixer moet je Aumix hebben (secties sound in yast 1)

Als je het weet is het piece of cake.

voor alle vragen kun je ook e-mailen. ik zit ook op msn (a.smit@home.nl). Dit is tevens mijn primaire e-mail.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Topicstarter
Op zaterdag 09 februari 2002 23:06 schreef LinuxUser het volgende:

Dat zal het zijn idd :+

Ik dank u weer vriendelijk .. en ga nu weer ff zitten pielen met me SuSE :P

to be continued ...

* Alfa Novanta heeft op't moment toch nix anders te doen .. 8-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Topicstarter
Daar ben ik weer :P

'k Heb inmiddels m.b.v. YasT wat extra pakketten geinstalleerd
... daar bleek dat onder "soundblaaaatnogwat" het pakket voor de "SBlive emu10k" niet geinstalleerd was, waarop ik dees dus heb aangevinkt en heb geinstalleerd.

Vervolgens "Alsaconf" gedaan en dat ging prima, tot het moment waarop hij een testfile gaat afspelen .. je raadt het al: geen geluid!! :'(
Vervolgens een zwart DOS-achtig scherm waarin ik nog net de regel kon lezen dat "een_bestand" geen "sndcard" kon vinden .. :?

Nah lekker weer :+

Verders .. YasT2 opgestart en verdraaid er stond iets tussen wat over Kernels ging .. en ik schijn mijn SuSE-kernel te missen, dus joepie!! :+
Kon ik daar kiezen uit verschillende kernels 2.4 voor Pentium optimized of i386 nah en nog een paar ... 'k had dit al eens eerder gedaan volgens mij, but whatevah! :Z
Uiteraard die voor de Pentium gekozen en OK gedaan ... ratelratel .. reboot!! :z

Vervolgens:

LIL-

:? .. dat komt me bekend voor .. ff zoeken!

Gevonden!! Reference manual blz. 109 sectie 4.8 LILO Problems:
code:
1
2
3
'LIL-' The discriptor table (in the map file) is corrupt.
This can either be caused by a geometry mismatch or by
moving /boot/boot.b without reinstalling LILO.

Hebbik weer!! :+
Ik lach me slap hiero .. humor dit!

OK, dan maar opstarten met de CD1 van SuSE en " boot installed system" kiezen ... et voila! Login .. startX en hier zijn we weer! Vervolgens even met kcommander naar /usr/src/... gegaan om te kijken of er nu al eens een linux-suse-kernel-thingy zou staan .. niet dus!!
* Alfa Novanta is ROFLMAO :+

Moarre .. zo kom ik al met al dus niet veel verder :?

Iemand enige tips of iemand die me kan vertellen hoe ik met me LILO aan moet!?
.. en hoe moet ik dan wel me SuSE-kernel installeren zodat ik ook me /usr/src/linux-2.x.x.SuSE krijg?!

Alvast hartstikke bedankt als je de moed kunt vinden hierop te reageren :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kan volgens mij de kernel sources, want daar gaat het om, vinden in de D sectie van het install gebeuren. Je moet kijken onder development en dan iets van Kernel Sources.

Wat betreft het lilo probleempje, je kunt als je linux hebt geboot vanaf de CD gewoon op de console prompt 'lilo' intiepen en hij installeerd lilo weer opnieuw met dezelfde instellingen. Krijg je nu een error, moet je deze even mailen, kunnen we iets meer mee 8-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LollieStick
kernel-sources staan inderdaad bij secties "D" in yast (1).
Verder moet dit in je lilo.conf (/etc/lilo.conf) staan:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
boot = /dev/hda # partitie waar lilo geinstalleerd moet worden
lba32
prompt
message = /boot/message # voor grafische lilo
timeout = 100 # 10 seconden

other = /dev/hda1 # schijf 1 partitie 1
label = Windows

image = /boot/vmlinuz
label = Linux
root  = /dev/hda8 # partitie waar linux op staat (kun je in yast1 terugvinden)

kan zijn dat ik iets vergeet, want ik doe het (weer) uit mijn hoofd.

TIP: Ga als n00b geen kernel compilen want daar kun je problemen mee krijgen (niet meer op te starten systeem b.v. of problemen met modules).

* LollieStick vraagt zich af wat je met lilo moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Topicstarter
Thnx guys :Y)

Wat ik met LILO moet?! Ik wil strakjes een Triple-boot hebben met de volgende configuratie:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
Primary Master: 

hda1: 
(hda4) C: Win98-SE
hda2:
(hda5) D: Win2000
(hda6) E: Apps
(hda7) F: Nogwat

Primary Slave:

hdb1: Linux Native
hdb2: Ext'd Win95 LBA
hdb3: Linux Swap
(hdb4) G: movies (FAT32)

Secundary Master:

(hdc?) H: 16x DVD

Secundary Slave:

(hdd?) I: 32x10x8 CD-R/RW

... welke ik met LILO dacht/hoop te realiseren. :?
Eerst LILO, met als extra optie Windhoos, waarna je de standaard Windhoos bootmanager krijgt.

'k Ben beslist niet een n00b wat Windows 3.11 t/m Win2000 aangaat, maar dus wél wat Linux aangaat, dus vergeef het mij als het hier en daar wat rammelt :D

Als n00b heb ik de afgelopen 14 dagen al aardig wat Linux-kennis opgedaan vind ik zelf ... en hoe meer moeilijkheden je tegenkomt, hoe sneller 't gaat met het vergaren van kennis!! :9~

Ik bedoel .. Win2000 is beslist geen f*ck meer aan, na installatie en reboot doet ca. 95% van alle apparatuur 't al!! .. daar's ook al geen uitdaging meer aan :'(

'k Vind SuSE 7.2 in een tripple-boot wel een erge leuke uitdaging, ofnie soms?!?! :+

[edit] typo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Topicstarter
* Alfa Novanta 's log, supplemental:

Voor een lilo.conf ben ik zelf inmiddels tot de volgende opzet gekomen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
boot      = /dev/hda (of hda1?)
vga    = normal   (?)
read-only (?)
menu-scheme = Wg:kw:Wg:Wg (?)
lba32
prompt
timeout     = 80
message     = /boot/message

default     = Win2000

image    = /boot/vmlinuz
   label    = Linux
   root     = /dev/hdb1
   initrd   = /boot/initrd (?)

other    = /dev/hda1
   label    = Win2000
   table    = /dev/hda (wat doet dit?)

Nah hier rammelt vast wel het één en ander aan .. maar 'k ben al aardig op weg dacht ik. Nu zou deze volgens mij in de MBR van de eerste harde schijf moeten (dus hda of primary master), ofnie?!

Aangezien ik al een standaard bootmanager van Win98(?) heb draaien, met daarin de optie voor Win2000, vraag ik mij wel af hoe dit komt :?
Ik heb al heel veel topics doorgelezen, maar ik snap het nog niet helemaal, dat moge duidelijk zijn :D

De ene keer heeft men het over het overschrijven van de MBR waarin de Win2000 bootloader stond .. een andere X heeft men het over het gebruiken van de windows bootmanager en het aanpassen van de boot.ini :?

Ik wil gewoon 3 OS-sen hebben draaien, waarbij voorop staat dat mijn eerste hardeschijf ongewijzigd moet blijven, omdat daar nu eenmaal voor mij vitale software op staat ..
De MBR overschrijven mag van mij wel, maar dan moet het wel waterdicht gebeuren, opdat ik in geen geval mijn gegevens wil verliezen!
(wordt me pa ook nogal pissed denkik ;))

* Alfa Novanta denkt dat jullie nu wel weer even vooruit kunnen en gaat :Z :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LollieStick
Op maandag 11 februari 2002 00:55 schreef ing._Buttje het volgende:
* LollieStick 's log, supplemental:

Voor een lilo.conf ben ik zelf inmiddels tot de volgende opzet gekomen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
boot      = /dev/hda (of hda1?) # linuxuser: /dev/hda
vga    = normal   (linuxuser: framebuffer modus (0x318 voor 1024x768)
read-only (?) # linuxuser: overbodig
menu-scheme = Wg:kw:Wg:Wg (linuxuser: tekstbased schema)
lba32
prompt
timeout     = 80
message     = /boot/message

default     = Win2000 (linuxuser: waarom windows 2000 sectie niet naar boven verplaatsen?)

image    = /boot/vmlinuz
   label    = Linux
   root     = /dev/hdb1
   initrd   = /boot/initrd (linuxuser: Ram disk file)

other    = /dev/hda1
   label    = Win2000
   table    = /dev/hda (wat doet dit?) # linuxuser: geen idee (kan ook zonder)

Nah hier rammelt vast wel het één en ander aan .. maar 'k ben al aardig op weg dacht ik. Nu zou deze volgens mij in de MBR van de eerste harde schijf moeten (dus hda of primary master), ofnie?!

Aangezien ik al een standaard bootmanager van Win98(?) heb draaien, met daarin de optie voor Win2000, vraag ik mij wel af hoe dit komt :?
Ik heb al heel veel topics doorgelezen, maar ik snap het nog niet helemaal, dat moge duidelijk zijn :D

De ene keer heeft men het over het overschrijven van de MBR waarin de Win2000 bootloader stond .. een andere X heeft men het over het gebruiken van de windows bootmanager en het aanpassen van de boot.ini :?

Ik wil gewoon 3 OS-sen hebben draaien, waarbij voorop staat dat mijn eerste hardeschijf ongewijzigd moet blijven, omdat daar nu eenmaal voor mij vitale software op staat ..
De MBR overschrijven mag van mij wel, maar dan moet het wel waterdicht gebeuren, opdat ik in geen geval mijn gegevens wil verliezen!
(wordt me pa ook nogal pissed denkik ;))

* LollieStick denkt dat jullie nu wel weer even vooruit kunnen en gaat :Z :z
Ik heb er bij gezet wat het is.

Als je Lilo opnieuw installeerd, gaat NIETS verloren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saryon2413
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-12-2021

24MB ram

Win95 en Win98-SE draaiden goed op dit systeem ...
brak videokaartje, ff een pci ding erin doen, zal jij
ook leuker vinden, want X draait over het algemeen niet
prettig op een 1mb ding, zeker niet met isa. |:(
hd: zou moeten werken
geheugen: *rofl* jaaaaaaaaja....jij denkt dat DAT werkt?|:(
echt NIET. Suse heeft voor grafisch MINIMAAL 64 mb nodig.
De cpu hoort niet uit te maken, want ik heb linux verder
op de vreemdste hardware zien draaien.

hint: meer geheugen, minimaal 64 als je grafisch wil doen,
en 32 als je text-based wil doen. absoluut niet minder,
want dan heb je het 386/32mb-met-windows-2k-gevoel. ;)
Tevens zet er een goed videokaartje in, een pci ding met minimaal 2mb, zal je vast nog wel over hebben, en anders vraag je iemand in de buurt of die nog wat overheeft.
Dan kan je tenminste op een redelijke resolutie werken, hoewel je waarschijnlijk nog steeds op 60Hz zit te werken.
(can we say "headache" ? :( )

Op zich zou het een leuk systeempje zijn om suse op
te draaien, maar ik zou er absoluut niet mee willen
werken als iets anders dan een monitor/toetsenbord/etc-loze server. (wat die van mij dus doet :z )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hint: meer geheugen, minimaal 64 als je grafisch wil doen,
en 32 als je text-based wil doen. absoluut niet minder,
want dan heb je het 386/32mb-met-windows-2k-gevoel
Dat ligt er wel even aan welke window manager je wilt gaan gebruiken. 32Mb is zat voor bijvoorbeeld windowmaker (wmaker), maar te weinig voor gnome/kde. Maar aangezien je waarschijnlijk een van de laatste wilt draaien is meer dan 32 Mb aan te raden.
boot = /dev/hda1 # linuxuser/windows user: /dev/hda1
vga = normal (linuxuser: framebuffer modus (0x318 voor 1024x768)
read-only (?) # linuxuser: overbodig
Ik raad altijd aan bij een linux/windows omgeving om lilo in de root partitie van je linux install te zetten. Hierdoor heb je minder last van windows perikelen. Deze partitie maak je vervolgens actief en klaar is klara.
als je nu NT/win98 opnieuw installeerd, heb je tenminste niet dat je lilo verkloot wordt vanwege MBR changes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Topicstarter
Op maandag 11 februari 2002 11:22 schreef saryon2413 het volgende:

[..]

brak videokaartje, ff een pci ding erin doen, zal jij
ook leuker vinden, want X draait over het algemeen niet
prettig op een 1mb ding, zeker niet met isa. |:(
hd: zou moeten werken
geheugen: *rofl* jaaaaaaaaja....jij denkt dat DAT werkt?|:(
echt NIET. Suse heeft voor grafisch MINIMAAL 64 mb nodig.
De cpu hoort niet uit te maken, want ik heb linux verder
op de vreemdste hardware zien draaien.
Jah, dat van 't geheugen en dat ISA-kaartje heb ik inmiddels meer gehoord .. ach was te proberen toch?! En je moet roeien met de riemen die ge hebt, dus .. Maar 't is opgelost, heb't nu op me PIII@920 :P
hint: blablabla ..

Dan kan je tenminste op een redelijke resolutie werken, hoewel je waarschijnlijk nog steeds op 60Hz zit te werken.
(can we say "headache" ? :( )
Nah overdrijven kan je ook hé?! Ik heb nu alweer 2 jaar een LG 775FT monitor op 1280x1024@60Hz en heb geen centje pijn :Z :z
Kijk .. 't is sowieso niet de bedoeling dat je ±4 uur of meer achteréén naar je beeldbuis zit te koekeloeren, ofwel!? Even bakkie leut halen op ze tijd en er is nix aan het handje .. 8-)
Persoonlijk draai ik liever op 1280x1024@60Hz dan 1024x768@70Hz, maar dat is persoonlijk natuurlijk ;)
Op zich zou het een leuk systeempje zijn om suse op
te draaien, maar ik zou er absoluut niet mee willen
werken als iets anders dan een monitor/toetsenbord/etc-loze server. (wat die van mij dus doet :z )
Ach .. als je verder leest zie je ook wel dat het gewoon een probeersel is om eens wat met Linux te gaan werken en dat het me ook helemaal niet gaat om't op de Cyrix te draaien .. als 't zou draaien, jah dan had ik het wellicht laten staan, maar in ieder ander geval format C: /q /u en Win98-SE setup ... :+
Op maandag 11 februari 2002 16:11 schreef us1111 het volgende:

[..]

Ik raad altijd aan bij een linux/windows omgeving om lilo in de root partitie van je linux install te zetten. Hierdoor heb je minder last van windows perikelen. Deze partitie maak je vervolgens actief en klaar is klara.
als je nu NT/win98 opnieuw installeerd, heb je tenminste niet dat je lilo verkloot wordt vanwege MBR changes.
Thnx, goeie tip :Y)

.. hoe staan Linuxuser en JanJanJansen hier tegenover?! :?
't lijkt me wel een goed idee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Topicstarter
Inmiddels heb ik maar een re-install gedaan, omdat ik Linux over 3 partities had verdeeld (onzinnig) en omdat ik 'm nu samen met mijn Win2000/Win98 schijf wilde laten draaien!! :9~

'k Heb wederom geboot vanaf CD en daar meteen YasT1 gestart. Hiermee kon ik supereenvoudig de 3 Linux partities verwijderen en vervangen door:
code:
1
2
3
4
hdb1: Linux Native (5,2GB)
hdb3: Linux Swap (800MB)
hdb2: Ext'd Win95 
hdb4: FAT32 (6GB)

:Z

Vervolgens wilde ik dus SuSE gaan installeren, maar ik zag hier alleen de mogelijkheid tot het "installeren van pakketten" :?
... en ik moest handmatig controleren welke pakketten reeds door SuSE zelf waren geselecteerd. Ik heb dat dan maar gedaan en hier en daar wat pakketten toegevoegd. Vervolgens ben ik deze configuratie gaan installeren.

Helaas, de daaropvolgende reboot vanaf hdb1 resulteerde in LI... :'(

Reboot vanaf CD en daarna vanaf de root LILO.conf aangepast, tot deze er als volgt uit zag:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
boot    = /dev/hdb    # zoals us111 voorstelde
vga     = normal

menu-scheme = Wg:kw:Wg:Wg   # kan dat niet gewoon weg?

lba32
prompt
timeout = 80
message = /boot/message

default = Win2000

other  = /dev/hda1     # hier staat Win98 (boot.ini)
   label  = Win2000

image  = /boot/vmlinuz
   label  = Linux
   root   = /dev/hdb1     # SuSE root
   initrd = /boot/initrd

Vervolgens vanaf de root prompt ingegeven: /sbin/lilo
met als resultaat:
code:
1
2
3
Warning, hdb1 is not on the first disc   # boeiend?!
* added Win2000
* added Linux

Lijkt me OK, ofniet?! :?

Vervolgens weer reboot .. en wéér: LI :(

Nah en booten vanaf CD gaat prima wanneer ik "F2=text-mode" selecteer en "manual install" (YasT1) en dan als root opgeef: /dev/hdb1

Vraag aan jullie is nu dus: hoe moet ik nu dit LI-probleem oplossen??
.. volgens de manual is er dan een geometry mismatch of is /boot/boot.b verplaatst :?

Verder merkte ik nog weer enige problemen, want ik kon Sax2 wel opstarten, maar deze liep bij de allereerste achtergrond+muis-cursor vast! :'( :?
Dit heeft dus als resultaat dat ik X ook niet kon starten ...

* Alfa Novanta is nu toch wel enigzins teleurgesteld na een re-install van ca. 30 minuten en 4 á 5 cd's later... :'(

iemand?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AH! Ik zat niet op te letten.. Je hebt linux op de 2e schijf staan... In dat geval zou ik de een extra partitie op /dev/hda van zo'n 15Mb maken en deze mounten onder /boot
Zodoende heb je de kernel op je eerste schijf staan en is het allemaal iets eenvoudiger te installeren.

Het gaat inderdaad allemaal niet zo soepeltjes.. Moet ik ook toegeven. Maar hang in there, het komt allemaal wel goed.

Je hoeft in principe niet de heleboel opnieuw te installeren om de /boot op /dev/hda te zetten als je de ruimte nog vrij hebt op je 1e schijf.

Dit moet je doen:
Maak een partitie van ong 10-15Mb op /dev/hda (dmv fdisk of diskdruid)
# mke2fs /dev/hdax
# mkdir /x
# mount /dev/hdax /x
# cd /x
# cp -pR /boot/* .
# ls -als (controle)
# cd /
# vi /etc/fstab (of een andere editor, voeg onderstaande regel toe}
/dev/hdax /boot ext2 defaults 1 1

# umount /x
# mount /boot (moet zo werken zo niet controleer fstab)
# vi /etc/lilo (verander zaken zoals hieronder)
boot = /dev/hdax # <- Dit is zoals us1111 voorstelde root partitie ipv mbr!
vga = normal
menu-scheme = Wg:kw:Wg:Wg # kan dat niet gewoon weg? Ja

lba32
prompt
timeout = 80
message = /boot/message

default = Win2000

other = /dev/hda1 # hier staat Win98 (boot.ini)
label = Win2000

image = /boot/vmlinuz
label = Linux
root = /dev/hdb1 # SuSE root
initrd = /boot/initrd

# lilo (zou moeten lopen ZONDER foutmelding at all)
# sync ; reboot
Was ook allemaal uit m'n hoofd maar zou moeten kloppen denk ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Topicstarter
Wow ... scary!! :?

Dát vind ik nu juist wel een érg gewaagde stelling die je daar doet!! Zéker te meer, omdat je er nog achteraan zegt, dat je het ff uit je hoofd doet! :?

* Alfa Novanta gelooft je wel, dat er erg veel in dat hoofie zit, maartog .. ? ;) :P

OK, ff update:
('k zit ook niet stil in de tussentijd! ;))

1. Ik had dus nog steeds dat LI probleem
2. ik had wederom een brakke install (YasT1)

dus: re-instal nr. 2! >:)

Ditmaal echter met YasT2 - Eureka!!!!! :9~

WAT EEN OPENBARING!!!
.. dezelfde partitioneringsmogelijkheden als met YasT1, maar met een soort auto-install !! :9 (lees:n00b-modus!) ;)

Heb nu dus:
code:
1
2
3
4
hdb1: Linux Native (6GB)
hdb2: Ext'd Win95
hdb3: Linux SWAP (345MB)
hdb5: Win95 FAT (6GB)

Toen de mogelijkheid om handmatig LILO te configureren, yesyesyes!!

Na installatie hardware-configuratie met YasT2 gedaan, Netwerkkaart OK, Printer OK, geluidskaart niet OK! :'(

Vervolgens Sax2, monitor instellingen, 1024x768 en 24bit kleuren op nvidia Diamond770 met LG 775FT monitor (klopt ook nog!!) :9~

Toen: verder booten en hupsa .. naar KDE!! Login-scherm .. user invullen en OK ...

SGRIK!!!
* Alfa Novanta was zéééééér blij verrast!!! :+

Wat zagen mijn oogjes namelijk:
... mijn Windhooos partities op de KDE-desktop!!! :9~
... en mijn Brander, als zijnde een brander herkend!!! :9~

LEKKAHLEKKAHLEKKAH!!! >:) :+

Toen, uitloggen en als root inloggen, LILO.conf opgezocht .. en daar stond gewoon PSSIES wat er in moest staan!!! :9~
(boot vanaf hdb, lba32, Windows op hda1, Linux op hdb etc..)

Dus, REBOOT en testen die meuk!! 8-)

Resultaat: LI

:( * Alfa Novanta ing._Buttje moest toen toch wel ff slikken hoor

HELLUP!!!! :'(

Is dit nu 1024-cilinder verhaal?! Ik vattum echt niet meer hoor .. moet ik nu 't volgende intypen:

lilo -u /dev/hdb of
/sbin/lilo -v
.. of wordt 't toch nog Loadlin?

* Alfa Novanta + SuSE 7.2 = O+ O+ !!!

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dát vind ik nu juist wel een érg gewaagde stelling die je daar doet!! Zéker te meer, omdat je er nog achteraan zegt, dat je het ff uit je hoofd doet!
Dan doe je het toch niet!?! :? Als ik zeg uit mijn hoofd wil niet zeggen dat het niet werkt, alleen dat ik het niet nu ter plekke heb kunnen testen. Verder moet het gewoon werken, er zitten namelijk 2 testpunten in bovenstaande procedure

1 mount /boot
2 lilo

Als een van deze 2 niet werkt kun je gewoon het probleem zoeken en evt. zonder problemen weer terug naar de oude situatie. Zolang je maar niet reboot.

Ik denk namelijk dat dit de enige oplossing is voor je LI- probleem. Het is in unix omgevingen gebruikelijk om de kernel op een aparte boot-partitie te plaatsen. In dit geval komt dat alleen maar goed uit.

Andere optie is misschien GRUB, of je install weer opnieuw doen en de partities zo kiezen als ik beschreven heb.

/boot op /dev/hda
/ op /dev/hdb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Misschien ook een idee om naar de lilo-versie te kijken, ik heb hier MDK 8.1 zonder X als server lopen.

hda = 4.3GB Windows 98
hdb = 8.1GB Mandrake

Dus geen /boot op hda, gewoon op hdb5, en lilo op hda (mbr dus).

Lilo:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
boot=/dev/hda
map=/boot/map
install=/boot/boot.b
vga=normal
default=linux
keytable=/boot/us-latin1.klt
lba32
prompt
timeout=50
message=/boot/message
menu-scheme=wb:bw:wb:bw
image=/boot/vmlinuz
    label=linux
    root=/dev/hdb5
    initrd=/boot/initrd.img
    append=" devfs=mount"
    read-only
image=/boot/vmlinuz
    label=failsafe
    root=/dev/hdb5
    initrd=/boot/initrd.img
    append=" devfs=mount failsafe"
    read-only
other=/dev/hda1
    label=windows
    table=/dev/hda
other=/dev/fd0
    label=floppy
    unsafe

Ik heb daar nog nooit problemen mee gehad...

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lilo in de MBR moet geen probleem zijn, heeft hier ook altijd probleemloos naast Win9x of Win2k gedraaid. De aanduiding LBA32 zou genoeg moeten zijn voor je 1024 cylinder probleem.
Tip: Als de boel voortaan werkt, maak een bootdisk zodat je weer makkelijk terug kunt in je Linux .

@home kabelstoring van 36 uur maakte het onmogelijk te reageren, helaas :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Topicstarter
Thnx mensen. :Y)

Ik hoop vanavond weer wat meer tijd te hebben, 'k kwam er gisteren niet meer aan toe :'(

to be continued .... :P

* Alfa Novanta leeft met je mee JanJanJansen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Topicstarter
Wow, het LILO-probleem is opgelost, thnx luitjes!! :9

Ik had LILO op de 2e harde schijf staan, op de eerste partitie, maar die werd waarschijnijk niet juist geactiveerd.
Toen heb ik even ge-Xpirimenteerd met LILO op een diskette en dat ging meteen de 1e keer goed, dus heb ik hem nu toch maar in de MBR gezet, op de 1e schijf dus en nu is't goed!! :Z :z

* Alfa Novanta is weer een blij mens!! ;)

Nu zien dat ik 't geluid en me TNT2 juist aan de praat krijg ...

edit:

'k Heb nu ook geluid!!! Jemig .. dat is snel :9~

Raar .. met Alsa of alsaconf had ik dus nog steeds foutmeldingen .. ff op GoT gezocht en wonder-boven-wonder had ik vrijwel direct het topic met mijn oplossing:
[code]lsmod
modprobe emu10k1[/code]
Bij mij stond de module emu10k1 er niet tussen :?
nu wel ...[quote]
A wise men once wrote:

[/quote]

* Alfa Novanta knipoogt ff naar linuxuser .. ;)

'k Zag net trouwens dat ik in /usr/src/... nog steeds geen linux-2.x.x.SuSE heb staan :?

Pagina: 1