2 schijven op 2 maanden ?

Pagina: 1
Acties:

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025
Ik ben begonnen met volgende schijven setup

Maxtor 20GB@7200|
> Zat in RAID0
Maxtor 20GB@5400|

En een Maxtor 30GB @ 5400.

Eind december gaat de 7200 van mijn raid array stuk, ik heb er nog net alles kunnen afhalen , maar soms werd hij herkent dan weer niet.

Nu kreeg ik voor weinig geld omdat er nog garantie op zat een 740 van Maxtor 40G @ 7200. Dus ik op aanranden van [CENSUUR] :) de andere 20GB'er bewerkt met een hamer om aldus deze ook te wisselen voor een 40GB er. Dat is bij deze gebeurd.

Nu heb ik dus 2*40GB + die 30GB er.

Nu vandaag heb ik nog net m'n data van die 30'er op m'n nieuwe RAID gezet want die 30'er heeft nu dezelfde symptomen...

Dat zijn 2 disken in 2 maand tijd.

Mijn kamer is nogal warm (25°C+), nu is de vraag, heb ik gewoon pech of komt het door de hitte dat deze schijven stuk gaan ? Die 30'er is maar een 5400 rpm disk en hij hangt 2 cm uit de case, in een 5+1/4" bay... de koelste positie in m'n case...

Pech of te warm ?

• AlterEgo
  • Niet online
Ik zal maar nix zeggen over die opmerking met die hamer >:)
Meten is weten: Installeer CPUCool of een SMART-tooltje dat je harddisks ondersteunt en meet je harddisk temps.

Meten is weten, en anders heb je gewoon pech

• Def_P
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Ik heb ook zulke pech gehad. Maar het bleek geen toeval te zijn.

Ik had een wd13 gig, 4500 rpm.
toen ging die kapot
kreeg op garantie een 20 gig maxtor
die ging na een maand ofzo ook kapot
weer nieuwe gekregen, nu zo'n halve(20 gig op een platter) van maxtor.
Owja had er ook nog een schijf naast een wd 8 gig die ik ooit voor 5 piek had gekocht, die overleefde ze tot nu toe allemaal.

Maken jou hd's weleens een klikkend geluid, een soort spindown en dan weer spinup?
Dat deden die van mij wel vaker. Toen ben ik gaan kijken, en bleek dat mijn voeding waardes niet echt netjes waren. Zeer wisselend, vooral de 5 volt. Dus toen heb ik de voeding ook omgewisseld(ook garantie), en sindsdien geen klik meer gehoord en heb nu nog steeds die hd.

Ps. Je mag je sig wel een keer aanpassen.

I, for one, like Roman numerals

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Op donderdag 24 januari 2002 23:24 schreef robbb het volgende:
Ik zal maar nix zeggen over die opmerking met die hamer >:)
Waarom dat dan niet?

Maar ik moet zeggen dat mijn :r Maxtor wel erg warm werd (hangt nu wel zonder koeling in de kast, mag lijden dat hij kapot gaat, rukding)

• XTerm
Hmm, ik heb dus een AOPEN 300 Watt 5v lijn wordt als 4.9x weergegeven in MBM.
Daar hangt hetvolgende aan

AMD 1400
GF2
2*7200 rpm
1*5400
2 NICS
TV kaart
2 SVGA kaarten
Live!
USB keyboard met hub
USB muis
DVD
CDRW

zou die dat niet trekken ?

Tems meten lukt niet volgens dat progjes ondersteunen mijn disken dit niet (maar ga het morgen ff opnieuw proberen).

Echter die 5400 disk is gewoon koud... en ja ze klikt en spint dan terug up.

Ik krijg soms de ( zeer geinige ) melding in Windows 2000 (je kent het vensterje wel van hardware ontkoppelen bij USB) dat ik m'n disk net ontkoppelt heb :D

Nuja als ik m'n nieuwe case krijg zal ik meteen Enermaxje bestellen...

• Def_P
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Op donderdag 24 januari 2002 23:47 schreef XTerm89D het volgende:
Hmm, ik heb dus een AOPEN 300 Watt 5v lijn wordt als 4.9x weergegeven in MBM.
Daar hangt hetvolgende aan

AMD 1400
GF2
2*7200 rpm
1*5400
2 NICS
TV kaart
2 SVGA kaarten
Live!
USB keyboard met hub
USB muis
DVD
CDRW

zou die dat niet trekken ?

Tems meten lukt niet volgens dat progjes ondersteunen mijn disken dit niet (maar ga het morgen ff opnieuw proberen).

Echter die 5400 disk is gewoon koud... en ja ze klikt en spint dan terug up.

Ik krijg soms de ( zeer geinige ) melding in Windows 2000 (je kent het vensterje wel van hardware ontkoppelen bij USB) dat ik m'n disk net ontkoppelt heb :D

Nuja als ik m'n nieuwe case krijg zal ik meteen Enermaxje bestellen...
Maar deden die hd en die andere, in het begin ook al klikken en opspinnen?
Zo ja, dan is je voeding gewoon een rot exemplaar geweest. Zo niet dan kan het zijn dat i nu aan het aftakelen is.
Voor mij werd het achteraf duidelijk want toen ik een andere voeding er in deed. Ik had een 250 watt, maar vond hem erg luidruchtig, dus andere 235 watt erin gedaan. Die was stiller en de hd's klikten niet meer. Maar was geen atx 2.01 dus toch die andere psu ermaar weer in, week later hd kapot.

I, for one, like Roman numerals

• I_stealth_I
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:15

I_stealth_I

Tweak It OR leave it!

Op donderdag 24 januari 2002 23:38 schreef terw_dan het volgende:

[..]

Waarom dat dan niet?

Maar ik moet zeggen dat mijn :r Maxtor wel erg warm werd (hangt nu wel zonder koeling in de kast, mag lijden dat hij kapot gaat, rukding)
Ik heb ook een Maxtor, die word gewoon heet! Ik had er een koeler op, maar die is alweer uit de lagers gelopen! Het boeit me nu dus ook niet meer dattie wat warmer word hoor

/dev/null

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-04 16:54
Op donderdag 24 januari 2002 23:19 schreef XTerm89D het volgende:
Ik ben begonnen met volgende schijven setup

Maxtor 20GB@7200|
> Zat in RAID0
Maxtor 20GB@5400|

En een Maxtor 30GB @ 5400.

Eind december gaat de 7200 van mijn raid array stuk, ik heb er nog net alles kunnen afhalen , maar soms werd hij herkent dan weer niet.

Nu kreeg ik voor weinig geld omdat er nog garantie op zat een 740 van Maxtor 40G @ 7200. Dus ik op aanranden van [CENSUUR] :) de andere 20GB'er bewerkt met een hamer om aldus deze ook te wisselen voor een 40GB er. Dat is bij deze gebeurd.

Nu heb ik dus 2*40GB + die 30GB er.

Nu vandaag heb ik nog net m'n data van die 30'er op m'n nieuwe RAID gezet want die 30'er heeft nu dezelfde symptomen...

Dat zijn 2 disken in 2 maand tijd.

Mijn kamer is nogal warm (25°C+), nu is de vraag, heb ik gewoon pech of komt het door de hitte dat deze schijven stuk gaan ? Die 30'er is maar een 5400 rpm disk en hij hangt 2 cm uit de case, in een 5+1/4" bay... de koelste positie in m'n case...

Pech of te warm ?
Heb je wel HDD koelers erop geschroeft?
Wil ook nog wel eens helpen.

• XTerm
Nuja, kheb niet essentiele hardware uitgetrokken tot ik een nieuwe voeding heb... hopelijk kan die 30ger nog gered worden...

Thx manne !
Pagina: 1