Ik wil Linux tjekken -> ideeen?

Pagina: 1
Acties:

• Mike Jarod
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ghallo!

Nou zoals het topic al meldt wil ik eens gaan spelen met Linux ... het liefst gewoon draaiend onder XP (ik moet ergens beginnen ;)) maar ik las al topics dat dat laatste niet zo makkelijk is, dus misschien moet ik maar een fresh install doen ofzow ...

Kortom op dit moment ben ik zwaar leek :) dus kom nou niet aankakken met alle mooie taal ...

Welke versie is makkelijk? Wat is een goeie site of boek met info? Tips?

Verwijderd

Probeer als eerste de MAndrake disrto www.mandrake.com , blijft t allemaal lekker grafische en je kan de ISO's gewoon downen van die site.

Verwijderd

Wedden dat er weer mensen Slackware of Debian gaan roepen?? :P

• monkel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:18
www.vmware.com

hoef je nog niet gelijk te beginnen met partitioneren e.d.

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Op donderdag 24 januari 2002 22:57 schreef mikejarod het volgende:
Tips, boek, info, goede site

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Verwijderd

Op www.vmware.com kun je een 30 dagen trial krijgen voor vmware. Die kun je op je XP installeren en daarin kun je dan weer Linux installen. Kun je na 30 dagen eens kijken naar het echte werk, een dualboot of zo . :)
Meer info op de site van vmware.

• wzzrd
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-02 16:57

wzzrd

The guy with the Red Hat

Op donderdag 24 januari 2002 22:57 schreef mikejarod het volgende:
Ghallo!

Nou zoals het topic al meldt wil ik eens gaan spelen met Linux ... het liefst gewoon draaiend onder XP (ik moet ergens beginnen ;))
Dat kan niet. Je kunt niet linux draaien onder XP.
maar ik las al topics dat dat laatste niet zo makkelijk is, dus misschien moet ik maar een fresh install doen ofzow ...
Beter idee ;)
Kortom op dit moment ben ik zwaar leek :) dus kom nou niet aankakken met alle mooie taal ...
Okay :)
Makkelijk? Boek? Ga naar de dichtstbijzijnde Dynabyte en koop SuSE 7.3. Daar zit een boek bij, da's makkelijk, installatie ondersteuning etc. Laat je in vredesnaam geen Debian of Slack aanpraten. RedHat of Mandrake zou evt. ook kunnen, maar hoewel die twee voor de iets gevorderde prima zijn, staan ze er toch om bekend minder goed gedocumenteerd te zijn dan SuSE. Kost wat, maar dan heb je ook wat :)
Succes...

Verwijderd

Juist als dit een welke distrotopic wordt, dan gaat hij op slot ;) -> [topic=163843]

Omdat je het in windows wil draaien (wat ik absoluut afraadt), blijft dit topic open.

• Metten
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 13-02 09:56

Metten

ik hou het graag simpel

Dat kan niet. Je kunt niet linux draaien onder XP.
Met VMware wel dus

• Mike Jarod
  • Niet online
Op donderdag 24 januari 2002 23:02 schreef moto-moi het volgende:

[..]

Tips, boek, info, goede site
Thanks! Daar heb ik wat aan 8-) ... zal ook eens die VMware gaan bekijken.

Had op zich wat beter kunnen spitten in de tweakers faqs ... maarja ben net 5min geregistreerd :)

• moto-moi
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Op donderdag 24 januari 2002 23:11 schreef mikejarod het volgende:
Had op zich wat beter kunnen spitten in de tweakers faqs ... maarja ben net 5min geregistreerd :)
Mjah, en ? Daarom lezen we de handige FAQ's niet meer ? Niet dat dat mij wat uitmaakt hoor, maar da's niet de mentaliteit waarmee je het in 'het linuxwereldje' gaat redden...

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• Petuhr
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online

Petuhr

FreeBSD

Op donderdag 24 januari 2002 23:01 schreef us1111 het volgende:
Wedden dat er weer mensen Slackware of Debian gaan roepen?? :P
Eheheh :)

Maar je kan beter een oude bak op de kop tikken (p200 ofzo) en daarop gaan spelen..

Zo hebt ik het ook geleerd :)

Verwijderd

Op donderdag 24 januari 2002 23:11 schreef mikejarod het volgende:

[..]

Thanks! Daar heb ik wat aan 8-) ... zal ook eens die VMware gaan bekijken.

Ik raad je aan om in het vervolg toch maar even dat te doen. Alleen het feit, dat je zegt dat je het onder Windows (of op een windows partitie) wil installeren houdt dit draadje namelijk open ;)

Zoals moto-moi al terecht zegt, staat Linux gelijk aan veel, heel erg veel lezen. Als je dat niet leuk vindt, dan hoef je er niet eens aan te beginnen.

• Mike Jarod
  • Niet online
Zoals moto-moi al terecht zegt, staat Linux gelijk aan veel, heel erg veel lezen. Als je dat niet leuk vindt, dan hoef je er niet eens aan te beginnen.
Ok ok zorrie !! M'n eerste post hier en ik heb nu al mot :?

Vond het wel een goed plan om eerst ff de input van anderen te vragen, de meeste docs die ik tegenkom over dit onderwerp liggen nog boven mijn niveau.

Bedankt in elk geval!

Verwijderd

Op donderdag 24 januari 2002 23:24 schreef mikejarod het volgende:
Ok ok zorrie !! M'n eerste post hier en ik heb nu al mot :?
Ghehe :) Nee, hoor om mot met mij te krijgen moet je wel iets verder gaan ;)

Het was gewoon een wijze les van mij (althans dat was de bedoeling ervan ;) )

• Jordi
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jordi

#1#1

Rule no.1 in NOS: luischter naar de wijze lesschen van meester nelske! :)

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

Verwijderd

Op donderdag 24 januari 2002 23:28 schreef Jotti het volgende:
Rule no.1 in NOS: luischter naar de wijze lesschen van meester nelske! :)
:X :X
Rule no.0 in NOS: Luister naar de wijze lessen van rector Jotti >:) ;)

• Mike Jarod
  • Niet online
:X :X
Rule no.0 in NOS: Luister naar de wijze lessen van rector Jotti >:) ;)
Regel -1 ... stay on topic >:)

sorry kon het niet laten |:(

Verwijderd

:* allemaal :P

ik heb in dit draadje een voorbeeld installatie gedaan onder VMware, dus als je wilt kijken hoe dat exact werkt - nou zo dus ;)

Verder is het misschien helemaal niet zo'n gek idee om als "echte newbie" eerst ff in VMware te klooien voordat je een "echte" installatie (dualboot, dus linux naast windows ipv linux onder windows) gaat doen - dan weet je namelijk al een klein beetje waar je voor moet opletten enzo.

Eén ding - de meeste hardware zal niet werken onder VMware omdat VMware een hardwarelayer nabootst. Met een "echte" linux installatie zal (bijna) al je hardware natuurlijk wel gewoon werken :)

• blaataaps
  • Niet online
Rule no 1: there are no rules!
Rule no 2: NOS doesn't exist!

• x-wolf
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-05-2024
Op vrijdag 25 januari 2002 00:18 schreef beelzebubu het volgende:
:* allemaal :P

ik heb in dit draadje een voorbeeld installatie gedaan onder VMware, dus als je wilt kijken hoe dat exact werkt - nou zo dus ;)

Verder is het misschien helemaal niet zo'n gek idee om als "echte newbie" eerst ff in VMware te klooien voordat je een "echte" installatie (dualboot, dus linux naast windows ipv linux onder windows) gaat doen - dan weet je namelijk al een klein beetje waar je voor moet opletten enzo.

Eén ding - de meeste hardware zal niet werken onder VMware omdat VMware een hardwarelayer nabootst. Met een "echte" linux installatie zal (bijna) al je hardware natuurlijk wel gewoon werken :)
Volgens mij is het juist veel makkelijker om een dualboot aan te leggen voor een beginner. Zo ben ikzelf ook begonnen (met de de toen net uitgekomen RedHat 5.2 :P) en dat was toen al best goed te doen. Imo is dat veel makkelijker voor een complete linuxnewbie dan vmware. Zeker Mandrake/RH/Suse herkennen bij de installatie de meeste hardware.
Pagina: 1