Toon posts:

[linux] win xp (pro) dualboot

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik heb in de search gezocht en me probleem is nu niet zo snel hoe dualboot werkt waarschijnlijk met het linux progje "dd" , maar mijn probleempje is ik heb eerst linux geinstalled en toen win xp (win xp op partitie 1 en linux op partitie 2)

maar hoe kan ik nou ooit weer linux laden omdat mijn pc gelijk win xp opstart :(.?????

het is linux mandrake 8.1

alvast bedankt.

Verwijderd

je hebt vast geen bootdisk gemaakt in je linux, in dat geval ben je best wel een n00b :+

Verwijderd

Als je lilo hebt geinstalleerd op je root block (dus niet je MBR), kan je gewoon je linux partitie actief maken en booten. Daarna voeg je de volgende regels aan /etc/lilo.conf toe:

other /dev/hda1
label=windows

Als je lilo NIET op je root maar op het MBR had geinstalleerd, moet je booten van de rescue flop(???) als je die hebt aangemaakt that is :)
Daarna voeg je de bovenstaande regels toe en verander je het volgende in je /etc/lilo.conf

image = /boot/....
label = linux
initrd = /boot/....
root=/dev/hda2

Je kunt zien op welke partitie wat staat door fdisk -l /dev/hda uit te voeren...

edit:
bedenk me trouwens dat redhat 7.2 met Grub ipv lilo werkt, ik weet niet hoedat met Mandrake 8.1 zit..

Verwijderd

Of je stopt de bootable CD erin en je boot Linux om zodoende Lilo/Grub weer in de MBR te zetten.

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 24 januari 2002 22:41 schreef kwaaaK het volgende:
je hebt vast geen bootdisk gemaakt in je linux, in dat geval ben je best wel een n00b :+
jah ik ben best wel een newbie op het gebied van linux eigenlijk, oke ik heb een internetserver staan met redhat 6.2 dat werkt goed, maar ik d8 ik doe is ff op me normale pctje een dualboot :)

Verwijderd

Of je stopt de bootable CD erin en je boot Linux om zodoende Lilo/Grub weer in de MBR te zetten.
Ik weet niet of er erg veel veranderd is met Mandrake 8.1, maar zo makkelijk was het dus altijd ech nie! De versies die ik had (laatste was 7 gloof ik) boote rechtstreeks in install. Vandaar kon je wel via mknod e.d. je devices aanmaken en mounten en lilo'en maar zo makkelijk als jij het voordoet niet..
Even wat anders nog, ik zou nooit lilo/grub in je MBR zetten bij een linux/windows multiboot, altijd in de root partitie van je linux installatie. Deze maak je dan actief en gebruik je als bootloader. Als je later een new install van windows gaat doen (welke je mbr upfucked), hoef je alleen je active flag weer terug te zetten op linux en je kan weer gaan met je multiboot.

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 24 januari 2002 22:49 schreef nelske het volgende:
ehmm als ik boot met me linux cd gaat die auto naar de install toe :(, maarre kan ik geen beroep op jullie doen dat ik ergens de benodigde bootflop bestanden vandaan haal ;) ???

Verwijderd

Tik in op de prompt.
code:
1
linux single root=/dev/hd<schijf><partitie> initrd=

Eens kijken of hij dan nog naar die installer boot ;)

Desnoods gebruik je de rescue optie en mount je de partitie gewoon. Dan kan je eventueel chrooten, maar het is makkelijker om aan lilo bijvoorbeeld wat parameters mee te geven.

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 24 januari 2002 23:02 schreef nelske het volgende:
Tik in op de prompt.
code:
1
linux single root=/dev/hd<schijf><partitie> initrd=

Eens kijken of hij dan nog naar die installer boot ;)

Desnoods gebruik je de rescue optie en mount je de partitie gewoon. Dan kan je eventueel chrooten, maar het is makkelijker om aan lilo bijvoorbeeld wat parameters mee te geven.
mischien extreem hoog niveau van mij kwa n00b gehalte maarre welke prompt :?

Verwijderd

Nee, hij maakt geen standaard flop aan, je linux kan namelijk op een willekeurige partitie staan. Dit kun je doen:

- Boot in install, totdat je dingen moet gaan invoeren.
- Ga nu naar een console en uit install dmv: CTRL-ALT-F2
- Maak een hd device file aan: mknod /dev/hda b 3 0
- Kijk met fdisk -l /dev/hda welke partitie linux staat
- Maak ook deze device file aan: mknod /dev/hda2 b 3 2 (/dev/hda2 is voorbeeld, voor hda3 zou het zijn mknod /dev/hda3 b 3 3)
- Mkdir /x
- mount /dev/hda2 /x
- lilo -r /x
- Klaar alweer.... :)

Kan vast ook anders, maar dit is voor mij de meest generieke manier....

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 24 januari 2002 23:06 schreef us1111 het volgende:
Nee, hij maakt geen standaard flop aan, je linux kan namelijk op een willekeurige partitie staan. Dit kun je doen:

- Boot in install, totdat je dingen moet gaan invoeren.
- Ga nu naar een console en uit install dmv: CTRL-ALT-F2
- Maak een hd device file aan: mknod /dev/hda b 3 0
- Kijk met fdisk -l /dev/hda welke partitie linux staat
- Maak ook deze device file aan: mknod /dev/hda2 b 3 2 (/dev/hda2 is voorbeeld, voor hda3 zou het zijn mknod /dev/hda3 b 3 3)
- Mkdir /x
- mount /dev/hda2 /x
- lilo -r /x
- Klaar alweer.... :)

Kan vast ook anders, maar dit is voor mij de meest generieke manier....
oke hardstikke bedankt , maarre het ging allemaal goed op 1 stapje na :( , zodra ik "lilo -r /x" doe zegt hij "lilo not found" :(

Verwijderd

Op donderdag 24 januari 2002 23:05 schreef triple--6 het volgende:

[..]

mischien extreem hoog niveau van mij kwa n00b gehalte maarre welke prompt :?
De prompt die je krijgt bij het opstarten van je CDrom. Ik neem aan dat Mandrake die toch wel een kent, net als alle andere Linux distro's?

Verwijderd

sorry...

tis:
/x/sbin/lilo -r /x

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 24 januari 2002 23:20 schreef nelske het volgende:

[..]

De prompt die je krijgt bij het opstarten van je CDrom. Ik neem aan dat Mandrake die toch wel een kent, net als alle andere Linux distro's?
jah inmiddels weet ik dat je dan ctrl+alt+F2 moet doen :)

Verwijderd

Op donderdag 24 januari 2002 23:22 schreef triple--6 het volgende:

[..]

jah inmiddels weet ik dat je dan ctrl+alt+F2 moet doen :)
Neuh, want dan is de CD al geboot ;)

Verwijderd

Okee dan. Wat nelske met zo weinig mogelijk woorden probeert te vertellen is dat hij de lilo prompt bedoelt die je krijgt als je vanaf de cd boot.

Je kunt namelijk voordat je begint te booten al aangeven waarvanaf je boot. Dus je stopt de CD erin zorgt dat je in een textmode boot (lees scherm) en dan krijg je een : prompt. Als je nu op tab drukt zie je de boot mogelijkheden binnen lilo.
Op deze prompt kun je het ding van nelske doen (linux single root=/dev/hd<schijf><partitie> initrd=)

Ik ga pitten, dus suc6 ermee...

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 24 januari 2002 23:27 schreef nelske het volgende:

[..]

Neuh, want dan is de CD al geboot ;)
ehhhhm :o zit wat in

Verwijderd

Topicstarter
ben ik weer. volgend probleem.

ik heb linux ff opnieuw geinstalled en gelijk een boot-flop gemaakt en lilo in de root gezet ofzo (waren 2 keuzes MBR en die andere, ik heb dus die andere gekozen) maarrre als ik nu boot doet die dit: "LIL-" en meer doet die niet en dan loopt die vast, dus ik via die flop booten dan komt er:"boot" en dan moet ik wat intypen blijkbaar. en ik heb al wat geprobeerd zoals hierboven beschreven is maar hij doet niks :(. wat kan ik nu weer fout hebben gedaan.

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Op zondag 27 januari 2002 23:09 schreef triple--6 het volgende:
ben ik weer. volgend probleem.

ik heb linux ff opnieuw geinstalled en gelijk een boot-flop gemaakt en lilo in de root gezet ofzo (waren 2 keuzes MBR en die andere, ik heb dus die andere gekozen) maarrre als ik nu boot doet die dit: "LIL-" en meer doet die niet en dan loopt die vast, dus ik via die flop booten dan komt er:"boot" en dan moet ik wat intypen blijkbaar. en ik heb al wat geprobeerd zoals hierboven beschreven is maar hij doet niks :(. wat kan ik nu weer fout hebben gedaan.
Hmm, zowiezo heb ik altijd al LiLo in de MBR gebakken dus ik ken hem niet als in "die andere". Verder, als je een bootdisk hebt gemaakt tijdens de Mandraak-Setup kan je gewoon bij de bootdisk bij boot op enter raggen als het goed is, dan staat er een default kernel ingesteld. Anders moet je even posten op welke HD je installatie staat zodat wij preacies kunnen postne wat jij moet intypen (n00b-hulp :+).

Verwijderd

Topicstarter
als ik op enter ram, dan zegt die :"Loading... boot failed, please change disks and continue"

ps. hij staat op hda5 geinstalled

Verwijderd

Op de : prompt tiep je:

linux root=/dev/hda5

daarna als je geboot bent, lilo opnieuw draaien... Ik ga ervan uit dat het linux is, maar dit kan ook een ander label zijn. Als je op de (flop) lilo prompt [tab] drukt, zie je welke labels je kan booten. Het kan bv. ook zijn rescue root=/dev/hda5

Aikeleer: Dit was trouwens de reden waarom ik persoonlijk lilo niet in de MBR zet:
Even wat anders nog, ik zou nooit lilo/grub in je MBR zetten bij een linux/windows multiboot, altijd in de root partitie van je linux installatie. Deze maak je dan actief en gebruik je als bootloader. Als je later een new install van windows gaat doen (welke je mbr upfucked), hoef je alleen je active flag weer terug te zetten op linux en je kan weer gaan met je multiboot.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb het voormekaar *jeej* , ik heb nu een dualboot, mooi opstartschermpje waar ik dan uit een aantal systemen kan kiezen , en dit typ ik nu vanuit linux *jeej* :)

nu nog ff achterhalen hoe ik mijn andere schijven kan benaderen voor mp3'tjes maarre daar kan de search me waarschijnlijk wel mee verder helpen :)

iedereen in ieder geval bedankt voor de hulp *D

Verwijderd

Okee dan!! Harstikke goed! Veel plezier ermee!
Pagina: 1