Op vrijdag 25 januari 2002 17:00 schreef RM-rf het volgende:
[..]
maar een zeer actieve SU-poster en iemand die zich juist bezig houdt met de interessante discussies en daarin goed onderbouwde bijdragen doet hebben effectief hetzelfde resultaat.
immers een post in een goed topic die aanleiding geeft tot doordiscussieren zorgt ervoor dat een 'simpelere' thread sneller naar onderen drijft.
Mee eens; daar kan ik inkomen maar toch wil ik ook een andere kant belichten.
* WFvN is erg slim
maar heeft niet overal verstand van en kan zodoende soms meer betekenen door een SU te posten dan een onzinpost in een zinnig topic of gewoon stil blijven (de grote, grijze zwijgende massa is iets waar ik geen voorstander van ben)
en mijn persoonlijke (nederige) mening is gewoon dat ik die user die bijdraagt aan de eigen discussie gewoon net iets meer mag
(als je bijbelkennis hebt: verhaal van jezus op bezoek bij de gezusters maria en martha verteld een soortgelijk verhaal no religious aspect intended)
Kben religieus maar geen rasechte bijbelkenner. De inhoud van de religie vind ik belangrijker dan de inhoud van een boek als de bijbel maar da's lekker offtopic.
Maar je stelling is duidelijk en daar kan ik volledig inkomen. Alleen houd dan ook even m'n vorige stukje in gedachten.
en tja...wat betreft faq's, af en toe vraag ik me af of dat ook niet overdreven kan worden, als een subforum kennelijk 3789 verschillende vragen kent die 'niet gesteld mogen worden' omdat ze al zovaak zijn gesteld... dan moet je gewoon een userstop instellen of een post-restrictie voor nieuwe users, want dan is het risico dat mensen de 'foute' vraag stellen gewoonweg te groot
In nederland zijn nog veel meer regels en wetten waar mensen op afgerekend worden als ze de fout maken.
Geboortestop wordt in nederland niet toegepast.
Uiteraard is het niet zo dat wanneer 'nederland' het doet, dat GoT het ook moet doen. Maar volgens mij is het nog altijd aan de oprichters/beheerders om te bepalen over het hoe en wat waarbij gelukkig wel geluisterd wordt naar de mening van 'inwoners'(users) (wat overigens natuurlijk niet betekent dat er ook direct rekening mee wordt gehouden.... veel mensen betekent veel meningen en daarmee ook veel onenigheden).
een keertje 'de trap van je ivoren toren afdalen' en gewoon antwoord geven is ook heus niet zo'n ramp als sommigen het doen voorkomen (en ja de 'ivoren torentjes hier op GoT' zijn heus niet tot /13 beperkt)
Bij mij ligt het reageren van mij eraan of de deur van de toren al dan niet open wil.
Soms absoluut niet en reageer ik nog wel eens bot.
De andere keer wil de deur wel op en en heb ik een spiegelgladde glijbaan ipv een trap naar beneden toe. Op zo'n moment zal ik waarschijnlijk alsnog wel commentaar leveren over de leefregels hier op GoT en vriendelijk verwijzen naar Faq/Search maar ook een oplossing aandragen/topic verder positief proberen te beïnvloeden.
Maar bij sommige dingen moet je wel 100x per week uit die toren komen en daarmee 20000 treden afdalen terwijl de topicstarter in kwestie z'n antwoord al had kunnen hebben door een paar treden omhoog te klimmen.......
No offence maar dit is ook hoe ik in het dagelijks 'gebruik' ben.
Ik ben leraar en wordt erg moe van leerlingen die vragen stellen voordat ze de tekst hebben gelezen (lees: kleine inzet hebben getoond om zelf op het antwoord te komen).
Één van de eerste vragen die ik dan terug stel is dan ook: 'Heb je het gelezen?' (Heb je de search gebruikt/Faq gelezen?)
Dit is puur een stuk ervaring wat ik dus op 2 fronten heb opgedaan: real-life en op GoT.
Als je enorm vaak dezelfde vraag krijgt omdat men te beroerd is om zelf een beetje inzet te tonen, dan is dat toch echt niet prettig.
Door 'luie' leerlingen gewoon het antwoord te geven (gemakzuchtige gotters) werk je meer luiheid in de hand. Het kan echt geen kwaad om mensen op hun fouten te wijzen en af te straffen (hoewel ik het verplaatsen van een topic geen afstraffen vind maar een vriendelijk gebaar om het effect van dat topic te verhogen).
Bovendien leer je niets als alles direct maar wordt aangedragen terwijl je er zelf geen zak voor hebt gedaan.
Iedereen die antwoord geeft (en blijft geven) op de 'standaard' problemen die in de faq of met de search te vinden zijn, dan zit je met het punt dat ze jouw idee ook weer in zekere zin zitten tegen te werken. Waarom?
De energie die 1 user steekt in het plaatsen van een SU over een topic kan volgens jou beter in een zinnige reactie worden geplaatst. Terwijl de vele reacties die komen op ook 'zinloze' topics (en dan heb ik het over zinnige reacties en niet reacties als

,

, enz) ook besteed hadden kunnen worden aan de serieuzere problemen die NIET makkelijk in de search te vinden zijn.
Misschien ben je het niet met me eens... en is dat zo, dan kan mij dat totaal geen zak schelen... no offence, even goede vrienden en geen hard feelings. Maar dat is dus hoe ik erover denk.