Toon posts:

Ouwe PC ziet nieuwe HD niet...

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

Kheb n P2 233, Abit LX6 mobo en probeer er nu een 60GB Maxtor 7200 RPM ATA133 HD op aan te sluiten. Gaat niet.
BIOS ziet em niet; is uit 3-'97, goeie upgrade kan ik niet vinden (Abit ftp server op zn gat), allerlei modes geprobeerd in BIOS, Auto, LBA, handmatig niets hielp. Bij opstarten ken die em niet vinden. (Press F4 to continue). Druk F4 wat ik wil, maar nada gebeurt.

Iemand tips?

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

Op donderdag 24 januari 2002 22:17 schreef -BORG- het volgende:
Iemand tips?
Ja, ga eens zoeken!~Onderwerp is heeeeeel vaak langs gekomen!

* Han zegt sorry, doe normaal nooit zo, maar begin nu een beetje moe te worden van die searchvragen :(

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

Verwijderd

Toch bios update, kan niet missen. Misschien dat iemand hier nog een biosje heeft voor je.

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 24 januari 2002 22:18 schreef Merely het volgende:

[..]

Ja, ga eens zoeken!~Onderwerp is heeeeeel vaak langs gekomen!

/me zegt sorry, doe normaal nooit zo, maar begin nu een beetje moe te worden van die searchvragen :(
Reageren is tot op de dag van vandaag nog steeds niet verplicht hoor...

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

ten eerste: er zijn 39582934 abit ftp mirrors, check de abit site maar eens, ze staan rechts in het beginscherm

dan: met een BIOS update kom je mogelijk nog niet over de 32GB heen, dan zul je dus een tooltje van de fabrikant moeten gebruiken, voor Seagate en IBM is dit DiskManager (check de sites onder tech.support) en voor Maxtor is het MaxBlast ...

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• Compubiter
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-08-2023

Compubiter

Think again

En Maxblast is uiteraard te downloaden via... :o

• Han
  • Niet online

Han

Op donderdag 24 januari 2002 22:20 schreef -BORG- het volgende:
Reageren is tot op de dag van vandaag nog steeds niet verplicht hoor...
Je hebt helemaal gelijk, sorry!

Oplossing: [topic=181180/1/999]

maar jij hoeft ook niet te reageren hoor :P

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

Verwijderd

Topicstarter
Maxblast.... ook al geprobeerd, maar het probleem is dat ie niet voorbij mn harddisk search komt. Zoals ik al zei.... (Press F4 to skip)

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

hmm die gasten bij Abit zijn ook niet helemaal slim, ligt hun eigen FTP site eruit, laten ze niet even de list met mirrors (die er normaal staat) zien ... |:(

ftp://ftp.uni-marburg.de/mirror/mathematik/abit/bios/lx6/

daar kun je de BIOSen voor de LX6 vinden ...

En je moet die Harddisk gewoon niet aanzetten in de BIOS, of op de grootst mogelijke waarde ofzo (zie handleiding MaxBlast) ... Dus geen autodetectie, nix!

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• Han
  • Niet online

Han

Dan zal ik maar wat oplossingen gaan quoten uit de search:
ja en dan naar je HD fabrikant gaan (internet site) om daar een drive overlay te downen. Die zorgt ervoor dat je compie, ook al kan de bios het niet aan, toch met je grote HD overweg kan.

Ik heb zelf een hele poos gedraaid met een 486dx4 100MHz met een 15 Gb HD :9
Ik heb een P200MMX op een mainboard Asus TX97-L deze schijnt schijven van >33GB niet aan te kunnen, ik wilde er een 40GB maxtor schijf in hangen ... Een Bios update is er niet, en het progje van Maxtor helpt ook niet want de Pc wil niet booten vanaf de primaire harde schijf of van diskette, als de 40GB schijf er in hangt op IDE2. Ik wil waarschijnlijk morge neen Promise UDMA100 kaartje ophalen, in een PCI slot zetten, dat zou ook moeten werken. Maar voor 30 Piek heb je ook een gewone IDE controller kaart daar zou het ook mee moeten werken. Tenminste als ik bepaalde mensen mag geloven.

Ik hoop alleen met een UDMA100 controller iets meer van de snelheid te kunnen benutten.

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 24 januari 2002 22:28 schreef limoentje het volgende:
hmm die gasten bij Abit zijn ook niet helemaal slim, ligt hun eigen FTP site eruit, laten ze niet even de list met mirrors (die er normaal staat) zien ... |:(

ftp://ftp.uni-marburg.de/mirror/mathematik/abit/bios/lx6/

daar kun je de BIOSen voor de LX6 vinden ...
Welke file moet ik hier eigenlijk hebben dan? Zit er nog verschil tussen??

Verwijderd

Op donderdag 24 januari 2002 22:38 schreef -BORG- het volgende:

[..]

Welke file moet ik hier eigenlijk hebben dan? Zit er nog verschil tussen??
Die namen zullen wel gebaseerd zijn op de revisie van je mobo, dus dat zal je dan nog even moeten uitvinden.

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

ze kunnen gebaseerd zijn op revisie maar meestal zijn het gewoon verschillende versies waarbij een code met letters hoger in het alfabet een hogere versie aangeeft ...

Verwijderd

Topicstarter
Misschien een hele stomme vraag, maar hoe kom ik hier achter welke revisie ik heb?

Verwijderd

Topicstarter
Nou ik heb ondertussen het een en ander opgezocht over mijn systeem: Het moederbord ondersteunt ATA33. Scheelt dus wel ff. Ik weet niet of die schijf downwards compatible is; ga ik wel van uit; is met RAM toch ook zo...

Het gekke is dat ik er wel een ATA100 30GB Maxtor op aan heb kunnen sluiten. Waarom lukt dit dan niet?

Nee, ik heb em niet op de primary IDE controller zitten; daar zitten al 2 HD's aan.

BIOS heb ik nog niet geflasht; heb wel de juiste files van de Abit site nu, maar denk toch dat het dat niet is.

Verwijderd

Die grens wel/niet kunnen met oude bios zat volgens mij ergens op 35Gb, dus dat zou dan wel kloppen.

• Durane
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 24-11-2021
Ik heb vorige week hetzelfde probleem gehad met een 40Gb HD op een PII 333mhz... een bios update hielp niet omdat de nieuwste update uit '99 was en dus alsnog te oud. Ik heb MaxBlast gedownload en na wat kloten is het toch gelukt. Ik heb een 10GB schijf erbij ingezet en de 40GB als 2e aangesloten. In de BIOS moet je die 2e uitzetten en dan opnieuw opstarten... Maxblast doet de rest en werkt goed... try it.

Verwijderd

Topicstarter
Hier word ik echt moe van. Nou ziet ie em eindelijk, maar na booten ziet ie maar 30GB. Okee, dus ik met dat Maxblast aan de slag; ziet ie ook, wou em netjes in stukkies hakken en zo en dan geeft ie aan dat mn bios te oud is. Ik naar abit-nl.com en daar bios gedownload. Ik installeren komt ie met een of andere file read error tijdens het flashen!!

Dus nu werkt het nog steeds niet!

Kl*te computers!

Ik werk met die dingen en op momenten zoals deze vraag ik me af waarom. En wie is die Murphy eigenlijk en waarom valt ie mij steeds lastig met zijn wet?!

• RainbowSix
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-09-2025
Dan koop je toch een los controller kaartje als er geen bios voor te vinden is, die kosten niet eens zo veel tenzij je natuulijk een ATA 133 kaartje haalt :)
Pagina: 1