Toon posts:

Zelfbouw: JK-Acoustics namaken, te doen???

Pagina: 1
Acties:
  • 1.163 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier op dit moment 2 JK-acoustics Optima V luidsprekers staan, die niet meer verkocht worden jammergenoeg. Op de 2dehands markt heb ik me al het ongeluk gezocht maar is gewoonweg niet te krijgen. De conussen kan ik daarentegen wél los nieuw kopen. Zijn deze boxen na te maken, me pa zegt nl. dat het geluid er niet beter op zou worden

wat denken jullie, kan ik de buurt van deze kwaliteit komen met zelfbouw? En heeft heel misschien iemand schema's van deze boxen, zou handig zijn!

• Fireman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-10-2025

Fireman

We talk about luxury problems

Heb je er plaatjes van?

En heb je het gevoel dat je het gewoon kan bouwen zo'n kast?

Naim Audio SN2 + NDX + Soup (accuton/Thiel)

• Mystic_Jack
  • Niet online
Ik kan de homepage niet vinden van dat merk. :?
Probeer eens foto's hier neer te zetten, kunnen we het eens op een afstandje bekijken. :)

Wat ik je alvast kan vertellen is, dat je het wel na kunt maken, mits je het heel precies doet en gebruikt maakt van dezelfde units. Niet dat je daar wat mee opschiet, want als die speakers het gewoon nog doen, dan is er ook niks aan de hand en lijkt mij ook niet echt nodig om het nog na te maken.

Als je het wilt namaken, doormiddel van andere units en hout, dan is het eigenlijk onmogelijk om het na te maken zodat hetzelfde klinkt als de JK-Acoustics. Het zal toch wel anders klinken dan je zal verwachten.

'We're losing touch with ourselves in the technological world, and it is increasingly important to take time out.'

Verwijderd

ik denk dat het filter eigenlijk ook wel een groot probleem is ;)

• Mystic_Jack
  • Niet online
Op vrijdag 25 januari 2002 00:22 schreef Mries! het volgende:
ik denk dat het filter eigenlijk ook wel een groot probleem is ;)
Het grootste probleem zelfs. :D

'We're losing touch with ourselves in the technological world, and it is increasingly important to take time out.'

Verwijderd

Ik ben geen expert op dit gebied, maar misschien is het een idee om zelf 4 speakers te bouwen, en je oude speakers te verkopen? Zal je netto wel iets meer geld kosten, maar het lijkt me de enige manier dat je er zeker van kan zijn dat je speakers rondom hetzelfde klinken.

• tbusquet
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-02 23:14
Lastig hoor.. Maar als je precies dezelfde kastmaten, materiaal, dikte, ophanging, dempingsmateriaal, drivers, connectors, kabel, wisselfilters gebruikt zouden ze zo goed als hetzelfde moeten gaan klinken.. Puur uit technisch oogpunt bekeken dan.. Maar er is maar 1 manier om erachter te komen.. Bouwen die zooi !

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 25 januari 2002 01:18 schreef tbusquet het volgende:
Lastig hoor.. Maar als je precies dezelfde kastmaten, materiaal, dikte, ophanging, dempingsmateriaal, drivers, connectors, kabel, wisselfilters gebruikt zouden ze zo goed als hetzelfde moeten gaan klinken.. Puur uit technisch oogpunt bekeken dan.. Maar er is maar 1 manier om erachter te komen.. Bouwen die zooi !
ghehe das vrij prijzig, alleen de hoge-tonen speakers zijn al fl.150,- per stuk, dan hebben we het nog niet over de lage tonen gehad :)
foto's zal ik vanmiddag of vanavond ff naar moeten kijken.....
Maar zou JK-acoustics zo vriendelijk zijn om mij de tekeningen e.d. te sturen??

• jopiek
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-08 10:40

jopiek

Tja... 'ns ff denken.

Hier is het addres van JK Accoustics:

0525-652639 Ketelaar HiFi
Parkweg 23 8084GG T HARDE

Cogito Ergo Credo

• Vorlon
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 06-08 15:10
Als je ze wil betalen bouwt JK ze volgens mij gewoon voor je. Mag ook wel met die prijzen maargoed :)

Als nog wat meer info wil hebben moet je AcouSE ff mailen, die weet er meer van. :)

"You are not ready for immortality yet" - Kosh Nararek

• tbusquet
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-02 23:14
Bel ze anders even.. Leg uit wat je wilt, omdat zij ze niet meer maken, en jij graag dezelfde speakers wilt hebben voor rear.. Blijft de vraag of ze ze hebben, en of ze het dan uberhaupt doen, ivm octrooi etc.

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:49
Je hebt de speakers zelf. Dan kun je ze toch ook opmeten / filter nabouwens etc. Dan is het nabouwen ook geen probleem toch?

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 25 januari 2002 14:34 schreef blissard het volgende:
Je hebt de speakers zelf. Dan kun je ze toch ook opmeten / filter nabouwens etc. Dan is het nabouwen ook geen probleem toch?
ze zijn niet open te krijgen, afgelakt en wel.... Krijg ze niet open zonder ze zwaar te beschadigen, en daar heb ik zeer weinig trek in, zoals je je wel voor kunt stellen.

• Duck-Twacy
  • Laatst online: 27-10-2024

Duck-Twacy

I'm hit!

Nabouwen nav nameten moet op zich wel kunnen, denk ik. Filter nabouwen ook wel, tenzij de type aanduidigen onherkenbaar zijn (gemaakt), of je de kast niet open krijgt (units kunnen behoorlijk gaan "plakken" aan de kast).

Edit: dat is dus het geval, dan wordt het moeilijk zonder de hulp van Ketelaar...

Sommige luidsprekerfarikanten willen de speakers wel eens wat modificeren (eh tweaken...), bv wat extra coating aanbrengen of zo. Ook de kast materialen zijn misschien niet altijd exact te krijgen (wat voor dichtheid spaanplaat, misschien een sandwich constructie en het soort dempingsmatriaal). Met vergelijkbare materialen moet je wel in de buurt kunnen komen lijkt mij (maar nooit 100%, denk dat als JK een neuwe voor je bouwt ze ook niet 100% identiek zullen zijn)

Overigens stond er een interviewtje met Johan Ketelaar in de HVT

2 crush your enemies, 2 win the Tournament

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 25 januari 2002 14:46 schreef Duck-Twacy het volgende:
Overigens stond er een interviewtje met Johan Ketelaar in de HVT
geinig, is die erges op inet ook te vinden?

Maar nabouwen wordt idd erg moeilijk begrijp ik?

• blissard
nee hoor. Mits de bouwer niet al te rare componenten heeft gebruikt is het zelfs redelijk eenvoudig. JK gebruikte units van Vifa toch?

• Duck-Twacy
  • Laatst online: 27-10-2024

Duck-Twacy

I'm hit!

Op vrijdag 25 januari 2002 14:48 schreef neographikal het volgende:

[..]

geinig, is die erges op inet ook te vinden?

Maar nabouwen wordt idd erg moeilijk begrijp ik?
Denk t niet (staat in januari nummer, zal nog wel hier en daar bij de Bruna te vinden zijn). Heb geen scanner en bovenien mag je toch geen artikel compleet posten. Is overigens geen diep interview (1 A4tje), gewoon een paar vraagjes over zijn mening over DVD-A vs SACD, zijn prive hifi set en wat ie "nuttigt" bij het luisteren (geen alcohol want dan veranderd zijn stemming, zegt ie :) ) etc.
Op vrijdag 25 januari 2002 15:00 schreef blissard het volgende:
nee hoor. Mits de bouwer niet al te rare componenten heeft gebruikt is het zelfs redelijk eenvoudig. JK gebruikte units van Vifa toch?
Maar dan moet ie toch minstens wel de filtercomponenten ed weten, zomaar een standaard filter toepassen lijkt me geen goed idee (als je een gelijksoortig geluid wilt)

2 crush your enemies, 2 win the Tournament

Verwijderd

Topicstarter
k heb em ff gebeld, hij maakte ze al 7 jaar niet meer, en wist geen adres waar ze nog te krijgen waren, ook niet 2dehands. Had verder weinig tijd, ik moest weer aan me werk, maar hij zei wel dat hij Optima Junioren had, 1250 gulden per paar. Komt hier icm met mijn JK's een goed geluid uit of is het aan te bevelen 4 dezelfde speakers te nemen?

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 27 januari 2002 15:56 schreef neographikal het volgende:
k heb em ff gebeld, hij maakte ze al 7 jaar niet meer, en wist geen adres waar ze nog te krijgen waren, ook niet 2dehands. Had verder weinig tijd, ik moest weer aan me werk, maar hij zei wel dat hij Optima Junioren had, 1250 gulden per paar. Komt hier icm met mijn JK's een goed geluid uit of is het aan te bevelen 4 dezelfde speakers te nemen?
kan iemand me dit ff beantwoorden plz???

Verwijderd

Topicstarter
schop :)
plz antwoord dit ff aub, anders ga ik een setje van die dingen halen :P

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-08 16:05

Jag

Misschien een rare vraag, maar waarom wil je eigenlijk vier van die dingen hebben?

• blissard
waar ga je die 2e set voor gebruiken dan?

• blissard
JAG: geef me mijn hersenhelft terug :-)

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 29 januari 2002 15:04 schreef Jag het volgende:
Misschien een rare vraag, maar waarom wil je eigenlijk vier van die dingen hebben?
om op een 5.1 versterker te hangen, met daarbij nog een centerspeaker..... lekker counterstriken via zo'n set :9~

en uiteraard het dvdgeluid lijkt me dan zow ongelofelijk vet, stukken beter dan die bose-set van beneden... :P

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-08 17:13
Is dit niet iets dat in de richting komt (in ieder geval JK)??

Import van EVs

• Vorlon
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 06-08 15:10
[off-topic]
aahw, my favorite :9

heb er alleen geen ruimte voor, als ik er daar vier van neerzet gaat de deur niet meer open...

ik vermoed ook dat m'n hk versterkertje er qua prijsniveau ook niet echt bijhoort maargoed...
[/off-topic]

Maar als je ze voor een surround set gaat gebruiken, kan je dan niet beter wat advies gaan vragen bij Ketelaar? Ik weet niet precies hoe je eea wil gaan aansluiten maar ik kan me voorstellen dat het niet noodzakelijk exact hetzelfde type moet zijn... Een opvolger zou misschien ook kunnen?

Als je echt hetzelfde wil is het het makkelijkste om je eigen setje te verkopen en er bij JK 4 tegelijk te halen. Dan kan je ook een bijpassende center kopen, wat in jou geval misschien nu ook een probleem kan worden.

"You are not ready for immortality yet" - Kosh Nararek

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08 08:55
Nog even over het demonteren: Zitten die units niet gewoon met met schroeven vast?

Zo ja: Losdraaien die hap en voorzichting eruit peuteren.

Eventuele afdichting die je vernield kan je later gewoon vervangen door tochtstrip van de gamma (de tessa schuimrubber E-vorm 8-))

Verwijderd

Topicstarter
heb hogetonen speaker al vervangen, die was niet helemaal goed meer, dus dat lukt wel, alleen de kast zelf is natuurlijk niet open te krijgen....

die box is stukken groter dan de mijne, mijne is 30cm hoog ongeveer....

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08 08:55
De kast hoeft ook niet open.

Gewoon ff achterop de units kijken wat erop staat. Kijken of dat valt na te bestellen.

En dan uiteraard kijken of je het filter eruit kan vissen (mischien door het gat van de woofer)

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 30 januari 2002 21:25 schreef Vorlon het volgende:
[off-topic]
aahw, my favorite :9

heb er alleen geen ruimte voor, als ik er daar vier van neerzet gaat de deur niet meer open...

ik vermoed ook dat m'n hk versterkertje er qua prijsniveau ook niet echt bijhoort maargoed...
[/off-topic]

Maar als je ze voor een surround set gaat gebruiken, kan je dan niet beter wat advies gaan vragen bij Ketelaar? Ik weet niet precies hoe je eea wil gaan aansluiten maar ik kan me voorstellen dat het niet noodzakelijk exact hetzelfde type moet zijn... Een opvolger zou misschien ook kunnen?

Als je echt hetzelfde wil is het het makkelijkste om je eigen setje te verkopen en er bij JK 4 tegelijk te halen. Dan kan je ook een bijpassende center kopen, wat in jou geval misschien nu ook een probleem kan worden.
dan kom ik met een versterker ruim over de 5000,0 gulden heen, dat wordt wel erug gek :P

Verwijderd

Op woensdag 30 januari 2002 19:23 schreef neographikal het volgende:

[..]

om op een 5.1 versterker te hangen, met daarbij nog een centerspeaker..... lekker counterstriken via zo'n set :9~

en uiteraard het dvdgeluid lijkt me dan zow ongelofelijk vet, stukken beter dan die bose-set van beneden... :P
Dat vind ik nou echt zonde ;) Je bespaart jezelf een hoop moeite als je eens kijkt naar andere modellen van JK. Misschien dat er wat bij zit wat hetzelfde homogene geluidsbeeld weergeeft als je huidige weergevers.

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 30 januari 2002 22:09 schreef Lampje het volgende:
De kast hoeft ook niet open.

Gewoon ff achterop de units kijken wat erop staat. Kijken of dat valt na te bestellen.

En dan uiteraard kijken of je het filter eruit kan vissen (mischien door het gat van de woofer)
zoals ik al had gezegd kan ik de speakers zonder moeite nabestellen...maar dat filter zal moeilijk worden :'(

maar 2 paar verschillende verschillende speakers kan geen kwaad voor mijn geluid?

nog ff vraagje tussendoor, hebben deze boxen een erg zware versterker nodig? mijn budget gaat daarvoor tot ca. 2000,- gulden. wat duurder mag wel....

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-08 08:40

AcouSE

Swedish Chef

Op vrijdag 25 januari 2002 12:24 schreef Vorlon het volgende:
Als je ze wil betalen bouwt JK ze volgens mij gewoon voor je. Mag ook wel met die prijzen maargoed :)

Als nog wat meer info wil hebben moet je AcouSE ff mailen, die weet er meer van. :)
He, kom ik opeens m'n nick tegen!

Ik moet ff reageren, ondanks het feit dat dit niet zo'n nieuw topic is...

To the point; ik heb bij JK Acoustics gewerkt en kan je wel wat meer info geven.

Je zou best een poging kunnen wagen om je Optima V's na te bouwen, maar het is geen aanrader. Hoewel de Optima's niet uitzonderlijk ingewikkeld zijn zijn het de details die het hem doen.

Ik weet vrijwel zeker dat Johan (Ketelaar - JK) je geen bouwtekeningen stuurt. dat komt omdat JK Acoustics alleen -en bewust- alleen op de nederlandse markt opereert. Het vrijgeven van tekeningen is dus een direct gevaar voor de handel.

De Optima Junior waar Johan het over heeft is wel een bijzonder mooi speakertje. Ik kan hem echt aanraden, maar eigenlijk moet je gewoon een keer gaan luisteren. Bel JK Acoustics en maak gewoon eens een afspraak. Breng je eigen versterker mee en dan komt het helemaal goed!
Pagina: 1