Orgaan Donatie Verplicht

Pagina: 1
Acties:
  • 57 views sinds 30-01-2008

• Mir
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Hoi,

een vriendin van me moet voor school het volgende zoeken:

• Argumenten tegen de verplichting van de orgaan donatie die Borst in wil gaan voeren.

Bijde al veel gezocht maar we vinden weinig.

Eventueel dat jullie mij informatie kan geven of zelfs zelf ertegen bent en je argumenten (goed onderbouwd) hier wil neerzetten.

Verder laat ik mijn mening in het midden, ik wil namenlijk niet in discussie gaan.

Alvast bedankt!

Mvg,
Maarten & Frauke

Verwijderd

Iedereen komt een week in de bak, tenzij je optijd een verklaring hebt ingevuld dat je dat niet wilt.

Verwijderd

gebruik de search en doe zelf je huiswerk :)

Verwijderd

Argumenten voor verplichting:
* de wachtlijsten voor organen zullen verdwijnen/verkleinen
* inkomstenderving van criminele organisaties dmv
organenhandel zullen verdwijnen

Argumenten tegen verplichting:
* mensen verliezen het recht hun organen te houden na hun
dood

Dit laatste kan botsen met de normen en waarden van een maatschappij, de normen en waarden van een persoon.
Het lichaam wat, als je in leven bent, van jou is komt gedeeltelijk in het bezit van anderen.
Dit kan tijdens je leven een negatieve beeld scheppen op je eigen lichaam. Mensen zien in dat het lichaam wat ze bezitten maar een tijdelijk bezit is en worden direct geconfronteerd met dood en vergankelijkheid.
Ook zullen mensen die close waren met degene die overleden is er misschien een minder bevredigiend gevoel bij hebben dat degene die in de kist ligt is opengereten en opgevuld is met piepschuim. (de organen moeten er immers vroegtijdig uitgehaald worden)
Ook kan het botsen met religuese overtuigingen van mensen:
je mag het leven niet manipuleren. Vervolgens moeten mensen met deze overtuiging wel hun organen aan andere gaan geven.
Kortom, je hoeft niet te zoeken, je moet je proberen te verplaatsen in verschillende mensen en dan gaan denken wat vanuit hun visie een mogelijk bezwaar zou kunnen zijn.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt en je er verder mee komt.

• Mir
  • Niet online
Op donderdag 24 januari 2002 21:27 schreef Captain Proton het volgende:
gebruik de search en doe zelf je huiswerk :)
Frauke zou het moeten doen..ik niet >:)
Maar we zijn weer zo fraai om te helpen omdat ik toch weinig nuttigs te doen heb en ik haar daar wel erg mee kan helpen geloof ik.

• Mir
  • Niet online
Op donderdag 24 januari 2002 21:31 schreef DchoZn1 iets moois
ze kan je zelf niet bedanken maar ik denk dat ze je vast wel dankbaar is :)

Frauke zegt; :*

;)

• Mir
  • Niet online
Op donderdag 24 januari 2002 21:25 schreef Reggeaman het volgende:
Iedereen komt een week in de bak, tenzij je optijd een verklaring hebt ingevuld dat je dat niet wilt.
Hoe kom je hieraan als ik vragen mag?

Klinkt wat ver-amirikaniseerd zegmaar...

Verwijderd

Als iemand wilt verplichten om dit soort dingen te doen, krijg je dit soort politieke akties.

Miister borst acht ik nog wel in staat voor zulke akties.

• Mir
  • Niet online
Ik ben niet zo into politiek eigenlijk...18 jaar en intresseert me weinig.

Maar lijkt me een enge gedachte...ik zeg wel dat ik een speciale bloedgroep heb ofzo...nee, mijn dingen verplichten moeten ze niet doen, ik zal me eruit vechten als een kat.

Verwijderd

Het belangrijkste ethische argument blijft nog wel het autonomieprincipe: iedereen heeft het recht zelf te bepalen wat er met hem gebeurt. Indien orgaandonatie verplicht wordt, komt deze vrijheid te vervallen.
Verder kun je bedenken dat het veel erger is als iemand per ongeluk donor wordt terwijl hij dat niet wil dan als iemands organen per ongeluk niet gebruikt worden. (En dat is nou eenmaal het risico van een standaardkeuze).

• Diadem
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-05-2023

Diadem

fossiel

Hier is een tijd geleden een topic over geweest. Precies over dit voorstel van borst.

En ik kan het weten, want ik was de topicstarter.

zoek maar, iets met 'wet orgaandonatie' ofzo was de topictitel ofzo.

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

• Diadem
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-05-2023

Diadem

fossiel

met andere woorden: deze kan dus dicht

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.