19" Scherm & 8Mb videokaart...goede combinatie?

Pagina: 1
Acties:

• --Erik--
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Vorige week heb ik een nieuw 19" scherm gekocht, Iiyama Vision Master 1451 (LS902UT).
Hij doet het perfect alleen ik heb een klein vraagje over het scherm in combinatie met m'n 8Mb videokaart (Zie plaatje met specs).

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/entrefice/GoT/video.gif

Misschien wel fijn om te weten wat ik doe op m'n pc:
- Webdesign
- Paint Shop Pro gebruik ik regelmatig
- Internet
- Applicaties als Visual Basic
- Heel af en toe een Film
- Geen spelletjes (alleen solitaire heeel soms :P)

Ik draai nu op een 1024x768 resolutie en dat gaat wel aardig....

Is het dus verstandig voor mij om een andere videokaart aan te schaffen of voldoet mijn 8Mb videokaart voldoende voor de dingen die ik doe op de pc?

Hobbymatige blowerdoortest enthousiast (Retrotec) 💨. Interessant voor jouw huis? DM me maar!

Verwijderd

Wel, ervaar het zelf :)

Verwijderd

Je 19" monitor zou iets beter tot zijn recht komen wanneer je een iets betere videocard hebt. Ik denk hier bijvoorbeeld aan een Matrox of Geforce2 kaart waar je rond de 100 euro aan kwijt bent. Tis inderdaad persoonlijke ervaring :)

• --Erik--
  • Niet online
Op donderdag 24 januari 2002 20:44 schreef 4ThloN1000 het volgende:
Wel, ervaar het zelf :)
Hoe?
Ik weet toch niet hoe m'n beeld is met een andere videokaart?

Hobbymatige blowerdoortest enthousiast (Retrotec) 💨. Interessant voor jouw huis? DM me maar!

• gcb
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-07 10:14

gcb

Ik zou proberen een Matrox of ATI kaartje met minimaal 8 MB te scoren. Vooral Matrox geeft zeer scherm en helder beeld. Ik merk duidelijk verschil tussen mijn ATI Rago Pro 8 MB en Matrox MGA met 8 MB. Die Matrox is gewoon veel duidelijker en contrast rijker.

Maar zoals die figuur boven mij al zegt, als die SIS kaart voor jou voldoet, laat het lekker zo.

• --Erik--
  • Niet online
Op donderdag 24 januari 2002 20:49 schreef raglam het volgende:
Je 19" monitor zou iets beter tot zijn recht komen wanneer je een iets betere videocard hebt. Ik denk hier bijvoorbeeld aan een Matrox of Geforce2 kaart waar je rond de 100 euro aan kwijt bent. Tis inderdaad persoonlijke ervaring :)
En voor de 100 gulden..is daar ook iets leuks voor te krijgen wat ook goed (genoeg) is?

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Persoonlijk vind ik 1024*768 veel te laag op een 19". Ik vind zelf 1152*864 het lekkerste werken, maar dat is een kwestie van smaak.

Ik zou als ik jou was wel een nieuwe videokaart gaan halen, al is het maar voor de beeldkwaliteit. Ik zou dan denken aan een matrox g450, die zijn nu redelijk voordelig omdat de g550 er nu ook is. Deze kaarten staan bekend om hun uitstekende 2D beeldkwaliteit.

• Diamon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-07 09:01

Diamon

The Weird One

Zit met hezelfde.
Op het werk staan een aantal 21" monitoren.
Deze monitoren zijn afgeschreven (jaar of 5 oud), en iig 1 is een beetje wazig.
Nu zou dat wel weer bij te stellen wezen dmv de potmeters, maar aan zo'n monitor zal wel aan een zware vga kaart moeten hangen.
Nu zit in de bewuste pc, slechts een Stealth II S220.

Dus in deze pc zal ik eerst een andere vga moeten drukken, voordat je normaal beeld hebt.

And The Only One

• --Erik--
  • Niet online
Op donderdag 24 januari 2002 20:52 schreef tborgdorff het volgende:
Persoonlijk vind ik 1024*768 veel te laag op een 19". Ik vind zelf 1152*864 het lekkerste werken, maar dat is een kwestie van smaak.

[......]
Ik kan niet kiezen voor 1152*864.
Het is of 1024*768 of 1280*1024.
Dus kies ik maar voor 1024*768, kijkt toch net wat fijner :)

• rvanlooijen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-06-2021
Op donderdag 24 januari 2002 20:50 schreef --Erik-- het volgende:

[..]

En voor de 100 gulden..is daar ook iets leuks voor te krijgen wat ook goed (genoeg) is?
100 € >:), das 220,371 gulden :D En ja hoor, kan je best een mooi kaartje voor halen, mocht je voor een geforce gaan, neem een Leadtek, die gebruiken de beste beeldfilters en hebben daar voor van de Geforces de beste beeld kwaliteit, ook Gainwards schijnen niet slecht te zijn.

• --Erik--
  • Niet online
Op donderdag 24 januari 2002 20:58 schreef caesartje het volgende:

[..]

100 € >:), das 220,371 gulden :D En ja hoor, kan je best een mooi kaartje voor halen, mocht je voor een geforce gaan, neem een Leadtek, die gebruiken de beste beeldfilters en hebben daar voor van de Geforces de beste beeld kwaliteit, ook Gainwards schijnen niet slecht te zijn.
Ok ik bedoel dus € 45,38 .... :) Is daar iets leuks voor te krijgen??

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025
Even rekenen, een 19" draai je op 1280x1024@32 bit kleur.
Dus dat is :5242880 bytes oftewel 5 Mb, gewoon om een framebuffer te draaien.

Zelfs voor 2D ga je hier zwaar , ik herhaal _ZWAAR_ baggere performance halen, ik stel een Rive TNT2 voor met 32Mb geheugen...

Op mijn 17" draait mijn 8 meg kaartje ook niet vlot, venster kunnen niet smooooth moven etc...

Een TNT2 is in dit geval zijn geld _MEER_ dan waard !

Verwijderd

Is je videokaart een Matrox Millennium of Mystique dan is het een prima combinatie!

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:52
Ik zou eerder richting gaan naar : Matrox, ati. Neem bijvoorbeeld een goedkope matrox en je hebt veel hogere refreshrates en mooiere kleuren :P.

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:25
Zie dat je ergens een goedkope Matrox ofzo op de kop tikt. Die zijn gewoon DE beste qua 2D, en aangezien je geen 3D gebruikt......

Zoals gezegt kan je ook een TNT2 nemen, 'k heb hiero een 19" aan een Viper 770 hangen (TNT2 Pro) op 1600x1200 gaat super relaxt :)

• --Erik--
  • Niet online
Hmm...dus als ik het goed begrijp kan ik het beste deze kaart kopen?
Deze valt tenminste in mijn budget...meer wil ik er niet aan uit geven :)

• Timmert
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Op donderdag 24 januari 2002 21:47 schreef --Erik-- het volgende:
Wil je perse een nieuwe kaart of is een gebruikte ook een optie? Dan kan je namelijk wel een g400/g450 vinden voor hetzelfde geld als die TNT nieuw kost, of minder. Dan heb je namelijk betere beeldkwaliteit en refreshrates.

• warp
  • Niet online
Als je iets niet wilt kopen voor hoge kwaliteit in 2D weergave is het wel een TNT kaartje.

• warp
  • Niet online
Op donderdag 24 januari 2002 21:03 schreef XTerm89D het volgende:
Op mijn 17" draait mijn 8 meg kaartje ook niet vlot, venster kunnen niet smooooth moven etc...
De hoeveelheid RAM op een videokaart zegt geen ruk over de snelheid.
Een 8MB Millennium II is echt wel rapper dan zo'n onboard in de chipset ingebakken videochip met 64MB shared systeemgeheugen....

• warp
  • Niet online
Op donderdag 24 januari 2002 21:47 schreef --Erik-- het volgende:
Beter kijken naar een andere, serieus.

Een TNT Riva M64 is echt bagger (qua snelheid EN beeldkwaliteit).

• Daytona
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-08 13:04

Daytona

Autoracen is voor watjes

Idd, als je goede 2d beeldkwaliteit wilt, ga dan voor Matrox of evt. Ati.
Beter geen nVidia gebaseerde kaart, ik zeg niet dat ze allemaal slechte 2d hebben, maar d'r zijn zoveel fabrikanten van low-budget nvidia kaartjes met zeer matige 2d-filters dat het altijd een gok blijft.
Je speelt bovendien geen 3d games, dus heb je geen kaart met 3d mogelijkheden nodig. Matrox lijkt mij dus de beste keus.

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Deze video chipset is goed genoeg voor 2D werk, voor een strakker beeld moet je inderdaad naar andere kaarten gaan kijken, maar in principe is deze chipset voldoende.

Wanneer de volledige 8MB gebruikt kan worden voor 2D werk, kun je immers tot 1600 * 1200 @ 32bit kleur gaan, dat neemt ongeveer 7.5MB ...

De meest gebruikte resolutie voor 19" is btw 1280 * 1024, voor 17" monitoren vaak 1024 * 768 ...

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• PromWarMachine
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-08 11:19

PromWarMachine

Forsaken Archer

Voor jouw werkzaamheden lijkt het me prima, als je Max Payne, RTCW, Q3, UT & bijna Warcraft III & GTA3 gaat doen, zoals ik, kan ik je toch minstens 32 MB aanraden ;)

Dividend for Starters

• --Erik--
  • Niet online
Hmm...probleem, kan mijn on-board videokaart niet uitschakelen :(

Verwijderd

Op donderdag 24 januari 2002 20:50 schreef --Erik-- het volgende:

[..]

[..]

Er is inderdaad iets leuks voor te krijgen:
Een Nvidia Riva TNT2 is zeker wel voldoende voor de dingen die je doet, dus geen spellethes, hoewel die kaart het ook nog best goed doet met de nieuwere spellen.

Verwijderd

idd gewoon een Riva TnT 2 PRO kopen :) leuke kaartjes

• sjuk425
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

sjuk425

blah.

Op donderdag 24 januari 2002 20:58 schreef --Erik-- het volgende:
Ik kan niet kiezen voor 1152*864.
Het is of 1024*768 of 1280*1024.
Dus kies ik maar voor 1024*768, kijkt toch net wat fijner :)
Kijkt fijner? meen je dat? alles megagroot op je scherm.
Ik draai zelf 1280x1024 op een 17" iiyama, dat vind ik redelijk royaal.
Ik zou nooit een 19" kopen om em toch maar op een rotresolutie te draaien.
maargoed smaken verschillen.

Ik zou er zeker wel een cheap ass kaartje bijkopen als ik jou was, ik bedoel wat kost een Gf2MX bijvoorbeeld nou nog?

• Timmert
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Op zaterdag 26 januari 2002 20:14 schreef sjuk het volgende:

[..]

Ik zou er zeker wel een cheap ass kaartje bijkopen als ik jou was, ik bedoel wat kost een Gf2MX bijvoorbeeld nou nog?
Het kost je je ogen, door de slechte beeldkwaliteit :(

• --Erik--
  • Niet online
Op zaterdag 26 januari 2002 20:14 schreef sjuk het volgende:

[..]

Als ik 1280*1024 draai trekt m'n videokaart dat dus niet..krijg er geen mooi beeld mee in ieder geval..
Maargoed, ik heb nu ook het volgende probleem:
Op vrijdag 25 januari 2002 22:20 schreef --Erik-- het volgende:
Hmm...probleem, kan mijn on-board videokaart niet uitschakelen :(

• sjuk425
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

sjuk425

blah.

Op zaterdag 26 januari 2002 20:17 schreef tborgdorff het volgende:

[..]

Het kost je je ogen, door de slechte beeldkwaliteit :(
Wat een bullshit, mijn iiyama 17" doet 1280x1024 op 85Hz
Dan komt gewoon overeen met 1024x768 op een 15".
Zit er al zeker 3 jaar achter. Zeker zo'n 6 uur per dag.
Heb er nog nooit pijn van in mn ogen of hoofdpijn van gekregen. Ben trouwens de enige in de hele familie zonder bril en mn ogen zijn *perfect*.

Verwijderd

op een 19" monitor is een 8 MB kaartje echt wel wat weinig, koop een RiVA TNT2 32 MB voor 58,20 €
of een GEFORCE 2 MX200 32 MB voor 82,30 €

met deze kaartjes kan je gemakkelijk 1280*1024 draaien, wat toch wel minimaal is op een 19", niet?

• bart1234
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-11-2014
Matrox all the way... Ga fijn een G400 of een G450 halen. Zeker een G400 moet nog wel ergens van een stoffig plankje af te halen zijn. Ik heb hier zelf een G200 8mb onboard (hp bak, zie sig) en een 17" scherm, op 1024*768*32. Alle blije bewegingen uit in windhoos XP en hij draait als een tiet... :)

• --Erik--
  • Niet online
Ik wil heel graag iets anders kopen, maar dan moet ik eerst uitvinden hoe ik m'n onboard videokaart kan uitschakelen! :'(

• Timmert
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Op zaterdag 26 januari 2002 20:48 schreef sjuk het volgende:

[..]

Wat een bullshit, mijn iiyama 17" doet 1280x1024 op 85Hz
Dan komt gewoon overeen met 1024x768 op een 15".
Zit er al zeker 3 jaar achter. Zeker zo'n 6 uur per dag.
Heb er nog nooit pijn van in mn ogen of hoofdpijn van gekregen. Ben trouwens de enige in de hele familie zonder bril en mn ogen zijn *perfect*.
Dat bedoelde ik niet, ik ben het 100% eens met wat jij zegt, op een 17" hoort imho gewoon 1280*1024 :)

Wat ik bedoelde te zeggen is dat de beeldkwaliteit van een MX (en dan zeker op hoge resoluties) helemaal niet zo denderend is. En da's dan weer hoofdpijn verhogend :( Ik denk dat dat ook iets persoonlijks is, ik ben een matrox gewend (nu dan weliswaar met een tft, maar eerder met een 19" iiyama), en als je die vergelijkt met een MX (en dan zeker een el-cheapo) dan ga je bijna janken als je die mx ziet.

Tis denk ik wel persoongebonden wat ik nu zeg.

• bogaards
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Dit is de kaart die je moet hebben: Ati Radeon technolgie, alleen wat langzamer geklokt, wat voor iemand die geen spelletjs speelt geen probleem moet zijn. 32mb, snelle Ramdac en zeer goede beeldkwaliteit
't is een Ati Radeon VE en hij kost 66,-

http://www.tweakers.net/pricewatch/22062

Voor een test zie:

http://computers.cnet.com/hardware/0-1107-404-4775719.html

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:57
Op zaterdag 26 januari 2002 21:15 schreef --Erik-- het volgende:
Ik wil heel graag iets anders kopen, maar dan moet ik eerst uitvinden hoe ik m'n onboard videokaart kan uitschakelen! :'(
Heb je dan wel een vrij AGP slot? Anyway, er zijn borden met onboard VGA waar dat ding automatisch uitgeschakeld wordt als je er een andere AGP of PCI VGA kaart in propt (ken enkele Dell's waar dat zo is). Misschien even proberen met een wellicht te lenen oude VGA kaart?

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Pagina: 1