Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

GoT is géén zoekmachine

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik word het zo langzamerhand een beetje zat dat GoT wordt gebruikt als zoekmachine.

Er komen elke dag vele vele topics voorbij in de trend van:
Waar vind ik dit script?
Waar vind ik die of die website?

En dan vooral in W&G, waar ik vaak kom, vandaar dat het me opvalt, stroomt het over van de vragen die niet eens aanleiding van een topic of discussie kunnen zijn.

Wat voor maatregelen kunnen hiertegen genomen worden?

- stug alles sluiten?
- op de FAQ blijven hameren?
- gewoon antwoord geven, dan zijn we er snel vanaf

Géén van die oplossingen is erg gewenst. Wat kan er dan aan gedaan worden? Ik verwacht ook niet dat het aantal luie topicstarters snel af zal nemen.
Waar zijn de mensen die zelf iets uitzoeken gebleven, dat kun je toch geen tweakers noemen?

Ik heb niet eens zin hier een lang verhaal van te maken. Het probleem is wel duidelijk.

• DR
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

DR

idd :{

SA:
waar staan me mails
autonummeren in excel
morpheus en XP
screendump software

etc. :{

• Wacky
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-11 20:22

Wacky

Dr. Lektroluv \o/

Op donderdag 24 januari 2002 20:35 schreef Cheatah het volgende:
Ik word het zo langzamerhand een beetje zat dat GoT wordt gebruikt als zoekmachine.

Er komen elke dag vele vele topics voorbij in de trend van:
Waar vind ik dit script?
Waar vind ik die of die website?

En dan vooral in W&G, waar ik vaak kom, vandaar dat het me opvalt, stroomt het over van de vragen die niet eens aanleiding van een topic of discussie kunnen zijn.

Wat voor maatregelen kunnen hiertegen genomen worden?

- stug alles sluiten?
- op de FAQ blijven hameren?
- gewoon antwoord geven, dan zijn we er snel vanaf

Géén van die oplossingen is erg gewenst. Wat kan er dan aan gedaan worden? Ik verwacht ook niet dat het aantal luie topicstarters snel af zal nemen.
Waar zijn de mensen die zelf iets uitzoeken gebleven, dat kun je toch geen tweakers noemen?

Ik heb niet eens zin hier een lang verhaal van te maken. Het probleem is wel duidelijk.
Je hebt voor een deel gelijk, maar zou je er zelf ook niet erg moe van worden om iedere keer een reeds eerder geplaatst stukje code in een ander topic te moeten plakken?

En al zouden mensen de search gebruiken, en daar een deel van hun oplossing uit kunnen halen wordt het niet gewaardeerd als een topic geschopt wordt. Starten ze een nieuw topic, worden ze doorverwezen naar het topic wat ze niet willen schoppen, want dat wordt dan weer niet gewaardeerd.

Zo komen we nog nergens :{

./edit:
En als alle mensen de problemen zelf oplosden, waar waren we dan als GoT :?

Nu ook met Flickr account

• OProg
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-01-2022

OProg

Molletje

Als we toch aan het noemen zijn:

WOS:
Waar staat mijn email?
Hoe haal ik het bootmenu weg?
Hoe haal ik de NTFS partitie weg?
enz

Hier FAQ's voor blijven maken is geen oplossing, newbies moeten zich aanpassen aan het nivo van GOT en niet andersom :{

- stug alles sluiten?

Dat dus. Het is niet anders. Hier zijn al hele topics over geweest en echt een oplossing is er niet! :{

Verwijderd

Topicstarter
[topic=390765/1/50]
[topic=390574/1/50]
[topic=389799/1/50]
[topic=389902/1/50]

Dat bedoelde ik meer. Het niveau is laag, okay, dat is een andere discussie.
Ik heb het over het fenomeen dat users anderen voor hen laten zoeken, maar ik heb geen zin om aan de gang te blijven.

• DR
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

DR

Op donderdag 24 januari 2002 20:51 schreef Cheatah het volgende:

Ik heb het over het fenomeen dat users anderen voor hen laten zoeken, maar ik heb geen zin om aan de gang te blijven.
deze mentaliteit dus:
Op donderdag 24 januari 2002 20:47 schreef naadnek het volgende:
ik weet het heren, een beetje lui..... maat errug bedankt!!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:39

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

OMG beginnen ze in /13 nu ook al?.. pff.. Ik irriteer me zo aan die lui.. Ik heb zelfs iemand letterlijk horen zeggen (mwah.. in z''n reactie typen) "ik kan wel zoeken, maar hier krijg ik altijd sneller antwoord"

Ja, zo werkt dat natuurlijk niet. Wat ik ook vaak zie is dat er ook gelijk een kant en klaar antwoord wordt verwacht. Veel hints en tips worden compleet genegeerd.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• OProg

OProg

Molletje

Op donderdag 24 januari 2002 20:54 schreef Janoz het volgende:
OMG beginnen ze in /13 nu ook al?...
Ze zitten overal, dus ook in /13 :{

• Wacky

Wacky

Dr. Lektroluv \o/

imho wordt heel GoT de dupe van dit soort mensen ;(

• Han
  • Niet online

Han

Ik zag vandaag een 'huiswerktopic' in WL (??) Ik verwees de user netjes naar wat linkjes m.b.t. het onderwerp (Olympische Spelen) en wees hem erop dat huiswerktopics niet echt gewenst zijn.... En dat de user zelf moet zoeken in het vervolg, en hoe hij aan de info kan komen (google).

Dit was het antwoord: Bedankt he. Hier kan ik meer mee
Maar heb je ook nog een paar site's over discussie's?

*zucht*

Waar ik me ook aan erger is het van tientallen draadjes in WOS over outlook en IE.... Dit hoort toch echt in SA. En dan zijn het ook nog vaak draadjes waar eigenlijk meteen een slot op kan aangezien het onderwerp al 1000 keer is behandeld. Men zoekt niet meer ;(

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

Verwijderd

Ik ben het wel met jullie eens.

Ik ben echter benieuwd, wat jullie voor willen stellen om dit aan te kunnen pakken. (Wil niet zeggen dat het gebeurt natuurlijk ;) ). Ik ben alleen benieuwd naar welke oplossingen jullie zien.

Er zijn wel een aantal dingen te bedenken. Sterker nog toevallig is er net voor dit topic hetzelfde aangekaart in het crewforum.

• mbravenboer
  • Laatst online: 06-11 01:34
Vriendelijk, maar duidelijk, ingrijpen lijkt mij de beste oplossing als men te ver gaat.

In P&W gaat het op dit moment eigenlijk vrij aardig vind ik :) .

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

• OProg

OProg

Molletje

Op donderdag 24 januari 2002 21:32 schreef nelske het volgende:
Ik ben echter benieuwd, wat jullie voor willen stellen om dit aan te kunnen pakken. (Wil niet zeggen dat het gebeurt natuurlijk ;) ). Ik ben alleen benieuwd naar welke oplossingen jullie zien.
Op slot doen, zo snel als het maar kan :{

Verder weet ik het ook niet. Het probleem is dat mensen het vaak zelf niet in de gaten hebben hoe 'dom' hun topic is |:(

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06 17:07

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Op donderdag 24 januari 2002 20:51 schreef Cheatah het volgende:
[topic=390765/1/50]
[topic=390574/1/50]
[topic=389799/1/50]
[topic=389902/1/50]

Dat bedoelde ik meer. Het niveau is laag, okay, dat is een andere discussie.
Ik weet het Cheatah en zoals je kunt zien aan mijn comments tegenwoordig onderaan ben ik het goed zat. Ik vind het helemaal niet erg als mensen met moeilijke dingen aankomen die ze niet kunnenvinden maar zoals de draadjes die jij noemt, gewoonweg kansloos.

Ik zit er over te denken maar gewoon waarschuwingen uit te delen en (temp)bannetjes. Lijkt me lekker opruimen. Hoewel veel werk voor mij en consorten de enige werkende oplossing denk ik.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

• Wacky

Wacky

Dr. Lektroluv \o/

Dat zal een fulltime job worden dan helaas ...

Nog een paar SA draadjes die werkelijk nergens op slaan:

[topic=390968/1/25]
[topic=390869/1/25]
[topic=390774/1/25]
[topic=390491/1/25]
[topic=130964/1/25]

|:(

• mbravenboer
  • Laatst online: 06-11 01:34
OzBoz: Ik zit er over te denken maar gewoon waarschuwingen uit te delen en (temp)bannetjes. Lijkt me lekker opruimen. Hoewel veel werk voor mij en consorten de enige werkende oplossing denk ik.
Lijkt het je misschien niet effectiever om 1 keertje de tijd te nemen om paar vriendelijke sluit-messages te maken waarin je uitlegt waarom dergelijke onderwerpen niets toevoegen?

Ik denk dat dat effectiever is en bovendien komt het de sfeer in het forum ten goede...

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

• D2k
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-11 16:53

D2k

Op donderdag 24 januari 2002 21:32 schreef mbravenboer het volgende:
Vriendelijk, maar duidelijk, ingrijpen lijkt mij de beste oplossing als men te ver gaat.

In P&W gaat het op dit moment eigenlijk vrij aardig vind ik :) .
mjah maar oa jouw titel is er wel debet aan aan het fenomeen dat door Cheatah wordt omschreven :)
Op donderdag 24 januari 2002 21:37 schreef OzBoz het volgende:
Ik zit er over te denken maar gewoon waarschuwingen uit te delen en (temp)bannetjes. Lijkt me lekker opruimen. Hoewel veel werk voor mij en consorten de enige werkende oplossing denk ik.
mjah hoeveel mods ga je dan in dienst nemen?
dat gaat het niet allemaal lukken vrees ik
maar w&g readonly voor een bepaalde tijd werkt niet imho
waarschuwingen misschien

Doet iets met Cloud (MS/IBM)

• Han
  • Niet online

Han

Elk forum twee lightmod's... Voor directe afhandeling van o.a.:

Dubbeltopic's
Searchgevalletjes
Weghalen van warezlinks

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

• Wacky

Wacky

Dr. Lektroluv \o/

Ik vrees dat het niet zo 1-2-3 op te lossen valt ;(

Door het uitdelen van OW's en bans kom je ook nergens :(

• Wacky

Wacky

Dr. Lektroluv \o/

Op donderdag 24 januari 2002 21:44 schreef Merely het volgende:
Elk forum twee lightmod's... Voor directe afhandeling van o.a.:

Dubbeltopic's
Searchgevalletjes
Weghalen van warezlinks
Goed idee, ik meld me alvast aan :)

Verwijderd

Okee, hetgeen ons opgevallen (Sinterklaas kwam ermee, maar het was al meer mensen uit de crew opgevallen) is, dat het voornamelijk een bepaalde cattegorie gebruikers is, die dat soort vragen stelt.
Kijk voor de grap maar eens naar de posthistorie van mensen die dergelijke vragen stellen.

Er zal je dan 1 ding opvallen dan waarschijnlijk (zonder dat ik nu weggeef wat dat is). De vraag is, hoe wil je dat oplossen?

• D2k

D2k

Op donderdag 24 januari 2002 21:46 schreef nelske het volgende:
Er zal je dan 1 ding opvallen dan waarschijnlijk (zonder dat ik nu weggeef wat dat is). De vraag is, hoe wil je dat oplossen?
tja dat is idd vrij duidelijk
de aanpak?
Max 5 /10 topics op rij kunnen starten en dan minstens 2 /3 keer moeten replyen??

ik gooi er maar wat uit nu

• Han
  • Niet online

Han

Op donderdag 24 januari 2002 21:46 schreef nelske het volgende:
Okee, hetgeen ons opgevallen (Sinterklaas kwam ermee, maar het was al meer mensen uit de crew opgevallen) is, dat het voornamelijk een bepaalde cattegorie gebruikers is, die dat soort vragen stelt.
Kijk voor de grap maar eens naar de posthistorie van mensen die dergelijke vragen stellen.

Als jullie die bepaalde mensen opvallen lijkt het mij heel simpel, die gebruikers mailen. Mocht het geen verbetering opleveren; dan temp-ban. Got kan echt wel zonder zulke users, en zal de sfeer ten goede komen...

Verwijderd

Op donderdag 24 januari 2002 21:49 schreef Merely het volgende:

[..]

Als jullie die bepaalde mensen opvallen lijkt het mij heel simpel, die gebruikers mailen. Mocht het geen verbetering opleveren; dan temp-ban. Got kan echt wel zonder zulke users, en zal de sfeer ten goede komen...
Jaja, was het maar zo simpel. Ik zeg niet dat elke gebruiker ons opvalt. Je kan het type gebruiker eruit vissen. Wij hebben niet de tijd om iedereen maar te gaan mailen ;)

• OzBoz

OzBoz

Op donderdag 24 januari 2002 21:42 schreef mbravenboer het volgende:

[..]

Lijkt het je misschien niet effectiever om 1 keertje de tijd te nemen om paar vriendelijke sluit-messages te maken waarin je uitlegt waarom dergelijke onderwerpen niets toevoegen?

Ik denk dat dat effectiever is en bovendien komt het de sfeer in het forum ten goede...
Sfeer is wel ok in W&G (daar heb ik het dan over) en momenteel sluit ik als volgt:

[topic=389902/1/100]
[topic=390574/1/100]
[topic=390765/1/100]

Het zijn nl. ook nooit de, voor een forum, nuttige users die dergelijke dingen vragen. En vriendelijk blijven doe ik in de regel altijd. Maar mensen die niets toevoegen heb ik ook niets toe te voegen. Tis al service dat ze gratis twee linkjes krijgen.

Verwijderd

Het probleem is ook dat UTFS ook niet meer getolereerd wordt, maar ik ben wel voor dat men gewoon als reactie alleen de search geeft.... toch :?

• Han
  • Niet online

Han

Maar het idee over meer 'lightmods', hoe staan de moderators daar tegenover?

• D2k

D2k

Op donderdag 24 januari 2002 21:59 schreef Merely het volgende:
mjah lijkt me dat eerste de /14 proef maar eens ff moet draaien.
Dan kunnen er conclusies aan worden verbonden imho

• Han
  • Niet online

Han

Op donderdag 24 januari 2002 22:00 schreef D2k het volgende:
Ik denk dat het effect per topic zal verschillen... Dus een helder beeld zal dit niet echt geven ben ik bang.

• D2k

D2k

Op donderdag 24 januari 2002 22:01 schreef Merely het volgende:
Ik denk dat het effect per topic zal verschillen... Dus een helder beeld zal dit niet echt geven ben ik bang.
per topic? forum bedoel je denk ik :)
en waarom??
onderbouw eens :)
ik probeer je niet te pesten oid maar de discussie op gang te brengen

Verwijderd

Op donderdag 24 januari 2002 21:59 schreef Merely het volgende:
Het is sowieso verstandig om even te wachten hoe het in /14 uit gaat pakken, voordat er conclusies getrokken kunnen worden. :)

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 24 januari 2002 22:00 schreef D2k het volgende:

Mee eens, misschien dat een duidelijkere FAQ een klein beetje bijdraagt (;)), dan kunnen we daarna nog altijd zien. Maar met 2 W&G mods en een paar HGA en HGM's heb ik toch het idee dat er genoeg modforce zou moeten zijn.

• D2k

D2k

Op donderdag 24 januari 2002 22:04 schreef Cheatah het volgende:
Mee eens, misschien dat een duidelijkere FAQ een klein beetje bijdraagt (;)), dan kunnen we daarna nog altijd zien. Maar met 2 W&G mods en een paar HGA en HGM's heb ik toch het idee dat er genoeg modforce zou moeten zijn.
mjah ik heb de P&W faq de laatste keer onder handen genomen ben alleen bang dat ie te groot is nu
maar ach ik zal nog wel eens kijken of ik nog een keer tijd vind voor een rewrite

• Han
  • Niet online

Han

Op donderdag 24 januari 2002 22:02 schreef D2k het volgende:
per topic? forum bedoel je denk ik :)
en waarom??
onderbouw eens :)
Idd, per forum :P Onderbouwing: er is imo een duidelijk verschil tussen de gebruikers van verschillende forum's. Bij de één is alles vrij strak, en wordt het geaccepteerd, en bij andere forum's probeert men alles ter vergeefs in goede banen te leiden, en krijgt zelfs de Mod soms flame's over zich heen.

Met name WOS heeft een groot n00bie gehalte... en dat is niet zo verwonderlijk, daar de meeste AH-bakjes (voorbeeldje hoor) met XP wordt uitgerust. Ook is men er heilig van overtuigd (zoals ik eerder aangaf) dat Outlook en IE in WOS horen.
* Han kent jouw instelling... dus dat had je mij niet hoeven te vertellen ;)

• Wacky

Wacky

Dr. Lektroluv \o/

Het enige wat een oplossing _kan_ bieden is de nieuw geregistreerde leden (newbees zal ik ze efen niet noemen ;)) duidelijker op de FAQ & Search te wijzen.

Alleen de uitvoering is wat lastiger, misschien moet er een standaard mailtje gemaakt worden die een gebruiker krijgt naar aanleiding van gesloten topic in de vorm van de eerder genoemde topics. Hierdoor wordt de gebruiker misschien zicht meer bewust van de reeds aanwezige mogelijkheden.

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Op donderdag 24 januari 2002 22:06 schreef D2k het volgende:
mjah ik heb de P&W faq de laatste keer onder handen genomen ben alleen bang dat ie te groot is nu
maar ach ik zal nog wel eens kijken of ik nog een keer tijd vind voor een rewrite
De grootte zal minder uitmaken dan de toegankelijkheid.

Bij FAQ's werkt het eigenlijk beter als de antwoorden bij een vraag lekker kort zijn. Maar dan moet je weer erg veel vragen zien te verzinnen :)

• D2k

D2k

Op donderdag 24 januari 2002 22:10 schreef Merely het volgende:
Idd, per forum :P Onderbouwing: er is imo een duidelijk verschil tussen de gebruikers van verschillende forum's. Bij de één is alles vrij strak, en wordt het geaccepteerd, en bij andere forum's probeert men alles ter vergeefs in goede banen te leiden, en krijgt zelfs de Mod soms flame's over zich heen.
dat moet veel harder afgestraft worden imho
Met name WOS heeft een groot n00bie gehalte... en dat is niet zo verwonderlijk, daar de meeste AH-bakjes (voorbeeldje hoor) met XP wordt uitgerust. Ook is men er heilig van overtuigd (zoals ik eerder aangaf) dat Outlook en IE in WOS horen.
weet ik niet
kom er nooit :+
* D2k kent jouw instelling... dus dat had je mij niet hoeven te vertellen ;)
tja je weet het niet tegenwoordig
dek me maar in.....

• D2k

D2k

Op donderdag 24 januari 2002 22:12 schreef ACM het volgende over de P&W faq
over icq al geregeld :)
gaat goedkomen

Verwijderd

Meer mods zie ik niet zo zitten, je bent alleen maar aan het puinruimen.

Ik heb voor de gein eens gekeken wat een user doet met een slotje op zijn naam. Als je op username zoekt is meer dan 35% van zijn topics een topicstart.

Bij topics zonder slotje post de topicstarten 15% topics.

Dan heb je nog mensen die alleen anderen helpen, dan is meestal 1 of 0% een topicstart.

Met meer mods ben je nog steeds de symptonen aan het bestrijden. Je moet de oorzaak aanpakken. Maar hoe doe je dat is de vraag en het liefst ook nog op een vriendelijke manier.

Ik heb vandaag 90% van de topics met dezelfde sluitmessage gesloten en dat vind ik toch vrij triest.

• Han
  • Niet online

Han

Op donderdag 24 januari 2002 22:23 schreef Sinterklaas 82 tm het volgende:
Met meer mods ben je nog steeds de symptonen aan het bestrijden.
Dat is ook de enige oplossing imo, harder en sneller optreden.
Je moet de oorzaak aanpakken. Maar hoe doe je dat is de vraag en het liefst ook nog op een vriendelijke manier.
Dat lukt je niet, dan moet je nl de maatschappij gaan veranderen. Men wordt lui, ze willen hapklare brokken op hun bord, niet zelf zoeken of de FAQ lezen.

Verwijderd

Op donderdag 24 januari 2002 22:27 schreef Merely het volgende:

[..]

Neuh, ik merk niet echt veel verandering sinds ik wat harder ben gaan optreden.
Dat lukt je niet, dan moet je nl de maatschappij gaan veranderen. Men wordt lui, ze willen hapklare brokken op hun bord, niet zelf zoeken of de FAQ lezen.
We hangen een bord op met daarop : "verboden voor luie mensen"

Maar dat deden onze oosterburen 60 jaar geleden ook en dat was niet echt leuk :{

Verwijderd

Op donderdag 24 januari 2002 22:27 schreef Merely het volgende:
Waarom zou dat de enige oplossing zijn? Er is in dit draadje al heel kort een best wel goed voorstel gedaan, dat helemaal geen extra modjes vergt.
Er zijn best wel oplossing voor te verzinnen die het moeilijker maken voor dergelijke mensen ;)

• Han
  • Niet online

Han

Op donderdag 24 januari 2002 22:29 schreef nelske het volgende:
Er zijn best wel oplossing voor te verzinnen die het moeilijker maken voor dergelijke mensen ;)
Yep, en die heb ik al eerder geroepen: Nieuwe users (0-3 maanden) voor het openen van een draadje eerst verplicht de FAQ van het forum laten lezen.... Mochten ze nog te duidelijke fout maken, dan een OW.

Verwijderd

Op donderdag 24 januari 2002 22:35 schreef Merely het volgende:

[..]

Yep, en die heb ik al eerder geroepen: Nieuwe users (0-3 maanden) voor het openen van een draadje eerst verplicht de FAQ van het forum laten lezen.... Mochten ze nog te duidelijke fout maken, dan een OW.
Heeft geen zin 30% van de slotjes komt maar van newbies :)

Verwijderd

Op donderdag 24 januari 2002 22:35 schreef Merely het volgende:

[..]

Daar doelde ik niet op, maar dat is sowieso een goed startpunt ja. Hoewel ik het niet met die OW van je eens ben ;)
Het is niet zo dat die dingen zomaar vergeven worden.

• Han
  • Niet online

Han

Op donderdag 24 januari 2002 22:38 schreef nelske het volgende:
Daar doelde ik niet op, maar dat is sowieso een goed startpunt ja. Hoewel ik het niet met die OW van je eens ben ;)
Het is niet zo dat die dingen zomaar vergeven worden.
Precies! Daarom dus. Dat verhoog de drempel. Ik vergelijk het wel eens met onze WegenVerkeerwet; de boetes liggen te laag. Als ik met mijn auto 29 km te hard rij, krijg ik een boete van € 150,00 Dat boeit me dus echt helemaal niks.... dit zal mij echt niet weerhouden om de volgende keer niet meer te hard te rijden.

Verwijderd

Op donderdag 24 januari 2002 22:43 schreef Merely het volgende:

[..]

Precies! Daarom dus. Dat verhoog de drempel. Ik vergelijk het wel eens met onze WegenVerkeerwet; de boetes liggen te laag. Als ik met mijn auto 29 km te hard rij, krijg ik een boete van € 150,00 Dat boeit me dus echt helemaal niks.... dit zal mij echt niet weerhouden om de volgende keer niet meer te hard te rijden.
Wat denk je dat het met de sfeer op het forum zal doen als wij harder optreden?
Daarnaast is het helemaal niet leuk om hard te moeten optreden. I.t.t wat er vaak gedacht wordt, zitten wij helemaal niet te kicken op het uitdelen van waarschuwingen en/of slotjes. De sfeer op het forum is op het moment eigenlijk best wel goed. Door enorm hard op te treden tegen dat soort mensen, zal die sfeer binnen de korste keren omslaan. Daarnaast is dat dus de oplossing die nog meer werk in onze handen legt.

• AlterEgo
  • Niet online
Ik begon me op een gegeven moment ook flink te ergeren.
Mijn "oplossing" (als deelnemer aan dit forum):
Open deur vragen: geen antwoord geven.
Slecht gekozen topictitel: niet eens lezen.
Onduidelijk gestelde vraag: geen antwoord geven.
Geenleestekensgebruiken: geen antwoord geven.
Nutteloos kicken: geen antwoord geven.

Gewoon negeren, dat werkt het beste.
Een UTFS of andersoortige "opvoedkundige" reactie geven haalt toch weinig uit, en is voor de serieuze gebruiker ook geen toevoeging aan een draadje.
Het beste antwoord is geen antwoord.
En sindsdien voel ik me een stuk beter :)

• Han
  • Niet online

Han

Op donderdag 24 januari 2002 22:48 schreef robbb het volgende:
Ik begon me op een gegeven moment ook flink te ergeren.
Mijn "oplossing":
Open deur vragen: geen antwoord geven.
Slecht gekozen topictitel: niet eens lezen
Onduidelijk gestelde vraag: geen antwoord
Geenleestekensgebruiken: geen antwoord geven
Nutteloos kicken: geen antwoord geven

Een UTFS of andersoortige "opvoedkundige" reactie geven haalt toch weinig uit, en is voor de serieuze gebruiker ook geen toevoeging aan een draadje.
Er is altijd wel iemand die antwoord geeft... dus blijft ie actief. En als je veel online bent, erger je je er echt wel aan, al probeer ik ze te vermijden.

Verwijderd

En als je niet antwoord gaan ze het topic omhoog trappen met dingen als "niemand?" ,"Valt me toch wat tegen van jullie tweakers hoor" ect... en dat haalt nog meer bloed onder m'n nagels vandaan dan de stompzinnige vraag die ie daarvoor stelde waarschijnlijk.

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 08:44

Wokschotel

Op 6 wielen

Wat is er nu tegen om na registratie pas 3 dagen later rechten te geven om te posten? Dan gaan mensen wellicht zelf eerst rondkijken naar een oplossing ipv meteen een topic vol te blaten.

De islam kan uw vrijheid schaden

• AlterEgo
  • Niet online
Merely, Yarvieh,
wat ik bedoelde te zeggen is:
ik ben voor mijn lol op GoT, en om mensen te helpen als ik dat kan (en ik vraag ook wel eens wat).
Met mijn "oplossing" erger IK me niet meer, en dat is voor MIJN gemoedsrust beter. Daarom kom ik hier nog.

Je moet je niet laten provoceren, als mensen niet willen snappen dat je ze een dienst bewijst door een antwoord te geven op hun vraag: ach, dan niet.

Since I gave up hope, I feel much better :)

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Er zijn eerder sort-of lightmods geweest? Waarom waren die ineens weg? "afwachten wat er in P&W gebeurt"? Jullie weten de resultaten al, van de vorige keer.

Ontopic: waarom (zoveelste keer) niet een filter per forum op een paar keywords? Geen database load. Alleen een extra voorwaarde, voordat je een topic add:
code:
1
2
3
4
5
if request(topictitle) in (objRs("verbodenwoordenarray")) then
  write(error)
Else
  goaheadandpost(topictitle,topictext)
End If

In semi code. "verbodenwoordenarray" kan dan per forum in de database worden ingevuld. Bij WD&G kan een van de woorden in de array zijn: "sitecheck". Simpel. Als de poster toch van mening is, na een waarschuwing, dan zijn topic gepost mag worden. Dan kan dat alsnog.

Erg simpel, voor het nieuwe GoT forum. En zo goed als geen load. Een record per new post heb je nodig. Niet per reply ofzo.

Verwijderd

Topicstarter
Ik dacht te beginnen bij de mensen die hier alleen voor zichzelf komen, en anderen laten zoeken.

Voor W&G heb ik een voorstelletje gedaan voor een beter leesbare FAQ, en ik heb de W&G mods voorgesteld om een sticky topic met vele vele liks te maken, over alles wat er weleens speelt in W&G.

Maar de vraag is, lost dat het probleem op, of zijn er andere passieve manieren te bedenken om de topiclist een klein beetje te filteren.

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:38

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Op donderdag 24 januari 2002 23:04 schreef Blue-eagle het volgende:
Er zijn eerder sort-of lightmods geweest? Waarom waren die ineens weg? "afwachten wat er in P&W gebeurt"? Jullie weten de resultaten al, van de vorige keer.

Ontopic: waarom (zoveelste keer) niet een filter per forum op een paar keywords? Geen database load. Alleen een extra voorwaarde, voordat je een topic add:
code:
1
...code...

In semi code. "verbodenwoordenarray" kan dan per forum in de database worden ingevuld. Bij WD&G kan een van de woorden in de array zijn: "sitecheck". Simpel. Als de poster toch van mening is, na een waarschuwing, dan zijn topic gepost mag worden. Dan kan dat alsnog.

Erg simpel, voor het nieuwe GoT forum. En zo goed als geen load. Een record per new post heb je nodig. Niet per reply ofzo.
Lijkt me niet dat dat goed werkt, omdat je het verband waarin de woorden gebruikt worden niet echt te zien is. Als ik bijvoorbeeld een echt interessante topic wil openen waar toevallig het woord sitecheck in voorkomt, dan mag ik het ineens niet posten :? Beetje raar lijkt me zo

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Verwijderd

Op donderdag 24 januari 2002 23:04 schreef Blue-eagle het volgende:

code:
1
2
3
4
5
if request(topictitle) in (objRs("verbodenwoordenarray")) then
  write(error)
Else
  goaheadandpost(topictitle,topictext)
End If

V&B weet ik ook nog leuke voor

welke, beste, help, hulp, nvidea, ervaring en meer dan 1 vraagteken/uitroepteken

:)

nee hoor, ik ben niet gefrustreerd :X

• Han
  • Niet online

Han

Op donderdag 24 januari 2002 23:04 schreef Cheatah het volgende:
Ik dacht te beginnen bij de mensen die hier alleen voor zichzelf komen, en anderen laten zoeken.

Voor W&G heb ik een voorstelletje gedaan voor een beter leesbare FAQ, en ik heb de W&G mods voorgesteld om een sticky topic met vele vele liks te maken, over alles wat er weleens speelt in W&G.

Maar de vraag is, lost dat het probleem op, of zijn er andere passieve manieren te bedenken om de topiclist een klein beetje te filteren.
M.b.t. die FAQ, nee, ik denk niet dat dat het oplost. Als je in WOS kijkt, heeft Buzzman daar een prima FAQ neergezet. Super duidelijk en handig. Beginnen met beknopte vragen, die vervolgens weer doorlinkt naar een antwoord. Maar dan nog! Het helpt niet! Op één of andere manier willen mensen dat neit lezen.... Zoals vandaag weer een topic over 'wat is het verschil tussen XP Home en Pro?' Dit staat dus letterlijk in de FAQ, en is ook via de search heeel makkelijk te vinden.

Verwijderd

Op donderdag 24 januari 2002 23:00 schreef rdgf het volgende:
Wat is er nu tegen om na registratie pas 3 dagen later rechten te geven om te posten? Dan gaan mensen wellicht zelf eerst rondkijken naar een oplossing ipv meteen een topic vol te blaten.
Dat is geen vriendelijke oplossing. Er zitten redelijk wat mensen tussen die hier eerst iets komen vragen (waarvor ze zich registreren). Later kunnen dit mensen zijn die blijven hangen en dus zoedoende een waardevolle aanwinst voor het forum zijn.

Dit lost het probleem gegarandeerd niet op ;)
De mensen die onder de groep vallen waar we nu over praten zijn in het algemeen gewoon te lui om maar zelf even te zoeken (laat staan andere mensen te helpen, terwijl ze wel zelf geholpen willen worden hier).

Er is in dit draadje al eerder een voorstel gedaan dat mij persoonlijk in een iets andere vorm (dus niet vanuit crewstandpunt) erg aanspreekt en dat ook al in die andere vorm in het crewforum is voorgesteld door iemand van de crew. Ik ben benieuwd of jullie die post eruit kunnen vissen :P

Verwijderd

Op donderdag 24 januari 2002 23:00 schreef rdgf het volgende:
Of dat users per geopend topic minstens 1 andere reply moeten hebben. Krijg je alleen dat er weer onzin word gepost.

Maar in W&G zijn er nu wel hele simpele topics. Het probleem ligt hem ook dat topics die op slot zouden moeten (sitechecks,requests) meestal toch een antwoord hebben gehad voor de Mod is langsgeweest. Meestal zegt iemand wel dat het niet mag maar er word daarna nog vrolijk gezegt hoe niet mooi die site wel niet is.

Meestal ook nog hun eerste reply in W&G en toch vrolijk hun sitecheck posten en niet eens naar de sticky topics kijken.

• Chemist
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-11 16:42
Ik geef toe dat ik niet deze hele discussie gelezen heb maar ik denk toch wel de strekking te weten (er zijn meer van dit soort topics geweest; zoek maar op met de search ;))

Hoewel ik vermoed dat ik het voor het grootste deel met de mensen hier eens ben heb ik toch wat vraagjes:

1) geef je in het echte leven ook maar 1 keer antwoord op een vraag , ongeacht wie hem (nu weer) stelt?
2) heb jij alles in 1 keer geleerd of heb je het ook een paar keer moeten vragen (hoe zat het ook alweer: ...?)
3) kies jij nooit de makkelijkste weg om een antwoord te vinden?

Just because I'm paranoid, doesn't mean they're not watching me

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 08:44

Wokschotel

Op 6 wielen

Op donderdag 24 januari 2002 23:12 schreef nelske het volgende:

[..]

Dat is geen vriendelijke oplossing. Er zitten redelijk wat mensen tussen die hier eerst iets komen vragen (waarvor ze zich registreren). Later kunnen dit mensen zijn die blijven hangen en dus zodoende een waardevolle aanwinst voor het forum zijn.
Niet vriendelijk, maar wel effectief. Die 3 dagen is ook maar een slag in de lucht, 1 is ook prima. Je voorkomt ermee dat mensen die 1 x over GoT hebben gehoord zich aanmelden en een topic neerknallen in een forum waarvan ze alleen de forumbeschrijving lezen. Een FAQ is voor die types een onbekend begrip. Je maakt mij niet wijs dat mensen die echt wat willen bijdrage het een probleem zullen vinden om een dag of wat te wachten.

De islam kan uw vrijheid schaden

Verwijderd

Mjah, als het bij slechts 1 topicje zou blijven dan was er niet zo'n probleem geweest. Het gaat structureel fout bij een bepaalde groep mensen. Daar helpt een vertraagde registratie niet echt veel bij.

• Han
  • Niet online

Han

Mijn beleving:
1) geef je in het echte leven ook maar 1 keer antwoord op een vraag , ongeacht wie hem (nu weer) stelt?
Als ik het kan opzoeken? Nee.
2) heb jij alles in 1 keer geleerd of heb je het ook een paar keer moeten vragen (hoe zat het ook alweer: ...?)
Tuurlijk niet, maar ik doe wel eerst moeite.
3) kies jij nooit de makkelijkste weg om een antwoord te vinden?
Zeg nooit nooit, maar ik vind wel dat als je iets zelf zoekt (en helemaal in zo'n informatiebron als deze) je het sneller oppikt en blijft hangen dan als het je elke keer wordt voorgekauwd.
[/quote]

Verwijderd

meer van "welkom bij Computer idee " :+

Verwijderd

Op donderdag 24 januari 2002 21:07 schreef SanderHovestad het volgende:
imho wordt heel GoT de dupe van dit soort mensen ;(
Daarom zuigt GoT ook de laatste tijd (jaar) omdat er van vragen komen zoals: Hoe stel ik het voltage in van me mobo
? RTFM

Die zag ik vandaag nog ergens langkomen, tegenwoordig is GoT wel de laatste plek waar ik langsga om hulp te vragen met een technisch probleem, enige wat leuk is is de huiskamer.

Verwijderd

Reaktie van een *newbie* :

Bij aanmelden ontvangt de nieuwe per kerende mail een link met om de registratie te bevestigen.

Zou het niet handig zijn in diezelfde mail de nieuwe baby-gottertjes gelijk te voorzien van een soort gedragscode.
Verwijs nadrukkelijk naar de FAC's per forum, geef een paar statements over ongewenste afzender vermelding etc.

Hiermee voorkom je nooit alle voorgenoemde vervuilingen in posts, maar wel deels die door onkunde/onwetendheid.

• Idéfix
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 03-08-2024

Idéfix

Gewoon een hond

[...]
Op donderdag 24 januari 2002 22:50 schreef Merely het volgende:
[...]
Er is altijd wel iemand die antwoord geeft... dus blijft ie actief. En als je veel online bent, erger je je er echt wel aan, al probeer ik ze te vermijden.
Op donderdag 24 januari 2002 22:53 schreef Yarvieh het volgende:
[...]
En als je niet antwoord gaan ze het topic omhoog trappen met dingen als "niemand?" ,"Valt me toch wat tegen van jullie tweakers hoor" ect... en dat haalt nog meer bloed onder m'n nagels vandaan dan de stompzinnige vraag die ie daarvoor stelde waarschijnlijk.
Oplossing: een lichtere vorm van een topic op slot zetten: quarantaine

Topic blijft open, maar alleen de topic-starter en de mods kunnen erin reageren.
Wanneer er gereageerd wordt veranderd de "last post"-tijdstip niet en gaat het topic niet omhoog, maar zakt het langzaam weg in de vergetelheid...

Voordelen:
• User ziet niet dat z'n topic op slot is omdat hij zelf er nog op kan reageren en zal dus ook mider snel in LA een topic openen als "Slotje?"
• Andere mensen kunnen topic niet meer omhoogtrappen (misschien ook optie inbouwen dat alle reacties van andere users worden weggehaald bij het in quarantaine zetten van topic).
• User zal na een tijdje merken dat het geen zin meer heeft en (hopelijk) ergens anders gaan proberen (zoekmachine, Computer Idee-forum, etc.)

Nadelen:
• Ipv. ergens anders gaan proberen kan user ook nieuw topic openen met dezelfde vraag -> slotje + OW
• ?

Ik ben zo'n trage, slome geest. Wat was dat voor wonderlijk sperma,
Dat van een paar duizend zaadcellen Ik de snelste ben geweest. - Wilfried Finkers

• OProg

OProg

Molletje

Op vrijdag 25 januari 2002 01:12 schreef Idéfix het volgende:

Oplossing: een lichtere vorm van een topic op slot zetten: quarantaine

Topic blijft open, maar alleen de topic-starter en de mods kunnen erin reageren.
Wanneer er gereageerd wordt veranderd de "last post"-tijdstip niet en gaat het topic niet omhoog, maar zakt het langzaam weg in de vergetelheid...
MEt topix zeker :{

Lijkt me zoiezo een beetje een vaag plan :{

Kan ook komen omdat ik moet ben ;)

• Idéfix
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 03-08-2024

Idéfix

Gewoon een hond

Op vrijdag 25 januari 2002 01:21 schreef OProg het volgende:

[..]

MEt topix zeker :{
Neuh...dat lijkt me een illusie :)
Lijkt me zoiezo een beetje een vaag plan :{

Kan ook komen omdat ik moet ben ;)
Ik ben zelf ook niet al te wakker meer moet ik zeggen... :z

Ik ben zo'n trage, slome geest. Wat was dat voor wonderlijk sperma,
Dat van een paar duizend zaadcellen Ik de snelste ben geweest. - Wilfried Finkers

• raptorix
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-02-2022
Mijn idee, een forum is geven en nemen, imo hoop ik dat er in het nieuwe forum ook iets gebakken wordt dat dit bevordert, het zou mooi zijn als er een optie inkomt die figuren die alleen maar met onzinnige vraagjes komen en zelf niks toevoegen geremt worden.

Vergelijk het maar met het modpunten systeem op t.net.

Verwijderd

Op donderdag 24 januari 2002 22:11 schreef SanderHovestad het volgende:
Het enige wat een oplossing _kan_ bieden is de nieuw geregistreerde leden (newbees zal ik ze efen niet noemen ;)) duidelijker op de FAQ & Search te wijzen.

Alleen de uitvoering is wat lastiger, misschien moet er een standaard mailtje gemaakt worden die een gebruiker krijgt naar aanleiding van gesloten topic in de vorm van de eerder genoemde topics. Hierdoor wordt de gebruiker misschien zicht meer bewust van de reeds aanwezige mogelijkheden.
dit lijkt me eigenlijk de beste oplossing en dat mailtje ook gewoon bij je registratiete doen
een soort faq per automatisch emailtje dat wij niet hun search engine zijn en dat ze ook wel wat zelf mogen doen

• Han
  • Niet online

Han

Op vrijdag 25 januari 2002 02:27 schreef RPG_Fan het volgende:
dit lijkt me eigenlijk de beste oplossing en dat mailtje ook gewoon bij je registratiete doen
een soort faq per automatisch emailtje dat wij niet hun search engine zijn en dat ze ook wel wat zelf mogen doen
Dit gaat imo ook niet werken. En zeg nou zelf, als je nieuwe software installeerd, lees je dan ook de gehele gebruikersovereenkomst? Meestal scroll je meteen helemaal naar het einde om vervolgens op 'accoord' te drukken. Mensen die welwillend zijn lezen wel de FAQ en topic-FAQ. Het is gewoon een kwestie van willen, en, verrassing, ze willen niet. Dit probleem is bijna te vergelijken met het fileprobleem in Nederland (OMG, waar ga ik heen :+ ) Iedereen is zich bewust van het probleem, iedereen heeft goedbedoelde oplossingen, ook ik, maar de echte oplossing is niet te vinden.... Wat ik wel een goede oplossing vind is wat nu getest wordt in WG. Het idee light-mod kan ten tijde van afwezigheid van de reguliere mod (niet iedereen heeft een online-status van HlpDsk :P ) moves uitvoeren, warezlink en requestjes en overduidelijke FAQ vragen behandelen. Het idee van het in quarantaine zetten van draadjes is goed te combineren. Gewoon draadjes in quarantaine zetten in afwachting van het oordeel van de reguliere mod. Ook het verwijderen van offtopic reply's en flames uit draadjes mag imho (vaker) gebeuren...

Maar dit probleem is niet 1-2-3 op te lossen, hoe frustrerend ook!

• OzBoz

OzBoz

Op vrijdag 25 januari 2002 01:39 schreef raptorix het volgende:
Mijn idee, een forum is geven en nemen, imo hoop ik dat er in het nieuwe forum ook iets gebakken wordt dat dit bevordert, het zou mooi zijn als er een optie inkomt die figuren die alleen maar met onzinnige vraagjes komen en zelf niks toevoegen geremt worden.

Vergelijk het maar met het modpunten systeem op t.net.
Dat is volgens mij zwaar killing voor de sfeer want zou bijvoorbeeld betekenen dat er niet meer gezellig geouwehoert kan worden tussen de draadjes door. Iets wat in W&G nogal het geval is en naar mijn idee ook moet kunnen. Juist omdat veel W&Gers elkaar al live hebben gezien hebben.

Wat dat betreft handiger als een dergelijke optie er alleen komt voor modjes. Die een vinkje kunnen zetten bij users die alleen voor zichzelf komen etc. en bij zoveel vinkjes, een automatisch mailtje en meteen een tempban. Dat ruimt op.

• OzBoz

OzBoz

Lost het probleem niet op, omdat gewoon blijkt dat niemand er naar kijkt. Kan hooguit de reden van een slotje verkorten tot een wijziging naar de FAQ, maar spreek liever mensen even echt aan op hun gedrag.

Anyway, die bijdrage wat betreft de FAQ is perfect en wilde die dit weekend aan gaan passen.

Verwijderd

Misschien een heel stomme suggestie hoor, maar het kan ook zijn dat het wel werkt, nl.

Men krijgt voor x-aantal replies, een "topic-tegoed" waarmee ze topics kunnen openen. Zeg maar voor 10 replies mag je 1 topic openen. Zo dwing je ze om andere forumgebruikers te gaan helpen, en dat als ze niet helpen, ze ook zelf niet geholpen kunnen worden. Zoals overal in de wereld geld hier dan "voor wat hoort wat".

Zodra het "topic-tegoed" wordt misbruikt voor een dergelijke luie vraag, dan kan de moderator het topic natuurlijk sluiten, maar als 2de ook een strafmaatregel inzetten. Namelijk. het verlagen van het "topic-tegoed". Desnoods zo erg dat de persoon in de min komt te staan.

Een volgende keer dat de persoon een nieuwe topic wil openen zal die wel uitkijken. Mensen zijn nou eenmaal "statistiekgeil", en zullen daarom zo zuinig mogelijk omgaan met hun "topic-tegoed".

Je krijgt eigenlijk het idee, wat je hebt als je wel eens op een FTP wat wil downloaden. Voor zoveel bytes aan download moet je eerst zoveel bytes hebben ge-uploaded.

Nu weet ik ook dat het door de huidige Zend code in Topix niet te implementeren is door GoT zelf, maar als jullie nog binnenkort op een custom made forum denken over te gaan. :)

• Han
  • Niet online

Han

jouw idee komt aardig in de buurt van de moderatiesysteem op frontpage. Ik denk dat dit soort systemen veel loze en onnodige reply's op zal leveren om zo een post-tegoed op te bouwen. Dit zal heel veel werk in de mik schuiven van de modjes... Het is nu al vaak het geval als je kijkt naar het techpost verhaal om in de HK te komen, dit zal dan 100x erger worden en niet ten goede komen aan de sfeer. Zoals Ozboz ook al vermelde; de sfeer is ook belangrijk op GoT, dit maakt GoT mede uniek! Mocht de sfeer geen hangijzer zijn dan waren de oplossingen simpel, toch?

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:09

Arno

PF5A

Ik denk niet dat dat echt rendabel is ;)

Op die manier gaan mensen toch snel 10x crap replyen om hun topic te openen

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 25 januari 2002 08:51 schreef Traag het volgende:

Een site waar we regelmatig naar verwijzen doet het ongeveer hetzelfde. Eerst 3 keer reageren voor je zelf iets mag neetzetten. Die site is natuurlijk www.sitechecks.nl (no spam intended)

Verwijderd

Op vrijdag 25 januari 2002 08:51 schreef Traag het volgende:

Dat valt heel erg mee hoor. Als je een topic van niveau naast een topic van een laag niveau naast elkaar legt, en je vergelijkt de replies, dan zul je zien dat in de topics van niveau ook automatisch het niveau van de replies een boost krijgt.

De users worden door een wat interessantere vraagstelling of probleem juist gemotiveerd om mee te denken aan een oplossing. Vaak komen mensen zoals ik hier om ondanks dat we dagelijks met het topic onderwerp werken, toch om inspiratie of zelfstudie op te doen.

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-11 16:08
De beste oplossing zou zijn om heel GoT te trashen, en compleet opnieuw te beginnen.. Maargoed, da's nou niet echt de meest wenselijke oplossing!

't is inmiddels wel duidelijk dat dit een structureel probleem is, dus misschien maar eens hoog insteken..

Laat eerst de GoT-raad maar eens nadenken over wat ze nou met het forum willen.. Moet het inderdaad van het niveau personal-helpdesk o.i.d. worden, of moet dat woordje tweakers toch nog enige betekenis hebben?

Laat vervolgens met de HGA's besproken worden wat nou de problemen per forum-groep zijn.. Hierover kunnen dus concrete afspraken worden gemaakt wat wel en niet meer kan.

Laat vervolgens de HGA z'n mods bij elkaar roepen, en maak per forum weer de afspraken. Zorg er dan voor dat er per forum een duidelijke lijst komt met dingen die niet gewenst zijn (eventueel ook nog in het CF, zodat HGM's ook weten waar ze aan toe zijn!), en zorg er dan voor dat de topics goed in de gaten worden gehouden.. (En als dat teveel werk is, zet dan gewoon extra (lite-)mods in).

Zoiets misschien!?

• Mart!
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 30-10 10:59
Het modsysteem heeft zich hier en over het hele internet bewezen. Het raten van replies door andere forumbezoekers lijkt me geen optie, de redenen zijn hierboven ook al genoemd.

Het quarantine-verhaal, dat was iets dat ik gaandeweg dit topic ook enigszins in het hoofd had. Maar ik weet dat dit met topix (Zend) niet haalbaar is. Mijn idee (wel haalbaar imo) is eigenlijk heel simpel:
- Als een topic op slot gaat een fatsoenlijke close-message zodat de starter weet waarom het dicht is gegaan (zoals nu reeds wordt gebruikt)
- Als een topic onduidelijk/search/faq vraag is, een "break"-message plaatsen dat degene zijn vraag duidelijker moet stellen, eerst even <hier> of <daar> moet kijken, etc. Het topic gaat niet op slot, maar de andere gebruikers wordt gevraagd om niet in het topic te reageren tot de topicstarter weer van zich heeft laten horen.

Waarom het verschil maken?
- Het komt nog wel voor dat topics op slot gaan en er vervolgens een LA melding komt waarvan de afhandeling ook tijd kost
- Minder een slotjes-beleid, waardoor de sfeer bewaard blijft (of verbetert)
- Als de starter er dan nog niet uitkomt heeft hij de mogelijkheid zijn eigen topic weer te gebruiken
(- Een break geeft een user het gevoel dat hij wel fout zit, maar dat het geen regelrechte ramp is)

Verwijderd

Het moderator systeem zo instellen dat je met één druk op de knop een thread automatisch post/linkt o.i.d. naar een speciaal moderator-forum... en dat modjes dan een of andere standaard-lay-out hebben waar ze zonder typewerk met een paar muisklikken een topic op slot kunnen zetten :)

• Twynn
  • Laatst online: 24-11 16:08
Op vrijdag 25 januari 2002 10:01 schreef VaagOH het volgende:
Het moderator systeem zo instellen dat je met één druk op de knop een thread automatisch post/linkt o.i.d. naar een speciaal moderator-forum... en dat modjes dan een of andere standaard-lay-out hebben waar ze zonder typewerk met een paar muisklikken een topic op slot kunnen zetten :)
Hmm.. Volgens mij kan dat zo ongeveer al.. ctrl+v voor de standaard post, 1 button aanklikken om het topic te voorzien van de slot-procedure, en submit ;)

Maar daar los je het probleem niet mee op! Vervolgens mag je nog 10x per dag in LA uitleggen waarom het topic op slot zit!

• Han
  • Niet online

Han

Op vrijdag 25 januari 2002 09:45 schreef Twynn het volgende:

<knip>

Laat vervolgens met de HGA's besproken worden wat nou de problemen per forum-groep zijn.. Hierover kunnen dus concrete afspraken worden gemaakt wat wel en niet meer kan.

Laat vervolgens de HGA z'n mods bij elkaar roepen, en maak per forum weer de afspraken. Zorg er dan voor dat er per forum een duidelijke lijst komt met dingen die niet gewenst zijn (eventueel ook nog in het CF, zodat HGM's ook weten waar ze aan toe zijn!), en zorg er dan voor dat de topics goed in de gaten worden gehouden.. (En als dat teveel werk is, zet dan gewoon extra (lite-)mods in).
Hear hear!

Verder hoeft er imho niks aan het idee/dienstverlening van GoT te veranderen.... Als ik kijk naar het aantal actieve topic's per dag, en het aantal mod ingrepen, valt het in verhouding best wel mee. Alleen de verhouding users/modjes is een beetje uit het verband getrokken het laatste jaar. Ik zeg niet dat er meer modjes moeten komen want dat maakt het er niet overzichtelijker op. Je zult een gulden middenweg moeten zoeken tussen gebruikers en modjes, vandaar mijn reactie 'hear hear' op light-mods. Door een hoop 'kleine' problemen weg te kunnen werken zonder daar een 24-modbeleid op los te laten, zal veel irritatie worden weggenomen. Kijk maar eens naar verkeerd geposte draadjes, als deze te lang open blijven verzuipt het draadje in de 'slotjuh' en meer kreten van die strekking. Dat weer tot irritatie van andere gebruikers.

• Han
  • Niet online

Han

Op vrijdag 25 januari 2002 10:01 schreef VaagOH het volgende:
Wat is SU dan? Dit klinkt toch echt als een omschrijving van de SU. Met die verstande dat het melden nu nog handmatig dient te worden gedaan. En dit moet imho ook zo blijven, het is een soort drempel. Een knopje in een draadje waar jij het over hebt zal de SU laten overstromen.

• Nielsz
  • Niet online
Trouwens wel een ideetje om *iets* minder stomme topics te laten zien: ff controleren of 80% met hoofdletters geschreven is. Zo ja; niet posten of posten met kleine letters. En verder:

Er zullen * altijd * luie mensen blijven; en die zijn liever 10 minuten bezig de regels op GOT de omzeilen, dan om 10 minuten te zoeken op GoT.

Daarom MOETEN er genoeg mods zijn om deze meteen in de kiem te smoren. Dat is geen tijdelijke oplossing, maar dat zal altijd zo moeten blijven. Nieuwe mensen lezen geen faq PUNT

• cutter
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-09 13:58

cutter

Wannabe i7 fanboy

Nee, slecht idee er is niet zoiets aan te wijzen als een 'fout' topic. Iemand die een uitschuifbaar horizontaal menu als op tweakers.net zoekt weet dat niet te vinden omdat ie de juiste keywords bijvoorbeeld niet in kan vullen op google of GoT-search
http://www.google.com/search?q=dropdown+dhtml+menu&hl=nl&lr=

Ikke wel dus, het is dan ook geen moeite om iemand ff op de goede weg te helpen en vervolgens het topic op slot te laten gooien.

Als iemand mij op straat om de tijd vraagt heb ik ook de elementaire beleefdheid om even op mijn horloge te kijken. Het is nogal bot om te zeggen 'hallloooo, kijk dan op de neukende kerkklok hier om de hoek' Dat doe je IRL niet dus ICS (in cyber space) moet je dat ook niet doen.

Degene die om de tijd vraagt moet niet verder gaan zeuren over maar is dat wel op de minuut juist en weet je het zeker heb je de klok wel geeikt aan time.nist.gov. Of als die kerel me iedere dag op staat te wachten met dezelfde vraag en ik weet dat ie zelf ook een horloge heeft. Vind ik ook niet echt prettig.........

Topics die dicht moeten, moeten zsm asap dicht. Is ook een verantwoordelijkheid van de vaste users om bij een slotvermoeden ff de verantwoordelijke mod te waarschuwen, kan door ICQ of SU. Mijn 'metafysische idee' is dan ook dat GoT moet bestaan uit 60.000 modjes die allemaal niet te beroerd zijn om medeusers op een beschaafde en verantwoordelijke manier op hun verantwoordelijkheid te wijzen.

Als dat gedoe over raden, lightmods, nog meer overleg heeft geen enkele zin als je niet aan iets van 'community spirit building' doet op GoT. Fatsoenlijke omgangsnormen horen daarbij, net als de tijd hebben voor een dolletje of de /13 en /14(?) meet en greets....

• Han
  • Niet online

Han

Op vrijdag 25 januari 2002 10:35 schreef cutter het volgende:
<knip>
Ikke wel dus, het is dan ook geen moeite om iemand ff op de goede weg te helpen en vervolgens het topic op slot te laten gooien.
Dit gebeurt ook echt wel, maar....
Als iemand mij op straat om de tijd vraagt heb ik ook de elementaire beleefdheid om even op mijn horloge te kijken. Het is nogal bot om te zeggen 'hallloooo, kijk dan op de neukende kerkklok hier om de hoek'
....als je de hele dag met je neus onder de kerktoren met een grote klok staat en die vraag 10x per dag wordt gesteld, vraag je je dan niet af wat er mis is? Raak je dan niet lichtelijk geirriteerd? Standaard reactie: reageer dan niet! Ja, tuurlijk, maar ga jij die mensen die om de tijd vragen ook negeren? Het op een normale verwijzen naar de FAQ of een bestaand draadje is ook helpen. Zij het niet dat als het te vaak gebeurt de regel gaat werken van 'overal waar te voorstaat is niet goed' en wekt irritatie.
Degene die om de tijd vraagt moet niet verder gaan zeuren over maar is dat wel op de minuut juist en weet je het zeker heb je de klok wel geeikt aan time.nist.gov. Of als die kerel me iedere dag op staat te wachten met dezelfde vraag en ik weet dat ie zelf ook een horloge heeft. Vind ik ook niet echt prettig.
Maar dit gebeurt bij overmaat van ramp dus ook nog! Vaak slaan ze je advies gewoon in de wind door een IWAB-instelling (IWAB= Ik Weet Alles Beter) of als je ze helpt door ze te verwijzen naar een oplossing in de FAQ ze je uitmaken voor een wannabe modje... ja, bedankt!
Topics die dicht moeten, moeten zsm asap dicht. Is ook een verantwoordelijkheid van de vaste users om bij een slotvermoeden ff de verantwoordelijke mod te waarschuwen, kan door ICQ of SU. Mijn 'metafysische idee' is dan ook dat GoT moet bestaan uit 60.000 modjes die allemaal niet te beroerd zijn om medeusers op een beschaafde en verantwoordelijke manier op hun verantwoordelijkheid te wijzen.
Helaas kan niet elke gebruiker met deze verantwoording omgaan.
Als dat gedoe over raden, lightmods, nog meer overleg heeft geen enkele zin als je niet aan iets van 'community spirit building' doet op GoT. Fatsoenlijke omgangsnormen horen daarbij, net als de tijd hebben voor een dolletje of de /13 en /14(?) meet en greets....
Maar zoals het nu gaat is dat 'community spirit building' snel verloren. De vaste gebruikers helpen met plezier andere gebruikers, maar dat plezier verdwijnt als sneeuw voor de zon.

• Nielsz
  • Niet online
Op vrijdag 25 januari 2002 11:01 schreef Merely het volgende:
Maar zoals het nu gaat is dat 'community spirit building' snel verloren. De vaste gebruikers helpen met plezier andere gebruikers, maar dat plezier verdwijnt als sneeuw voor de zon.
Volgens mij is dat gevoel er al sinds er 1000 members waren. Dus het is een spiraal die blijft gaan.

• cutter

cutter

Wannabe i7 fanboy

No flame intended Merely just my two cents :) :)

Je hebt ook mensen die het als hun taak zien als een ordecommissaris op te treden zonder dat ze zelf deel uit maken van een community. Als ik jouw record zo even vluchtig bekijk zie ik een onevenredig hoog gehalte aan SU/LA-posts bijna 50 van de 100 posts vallen hieronder.

Als jij in SU gaat klagen over een W&G topic dan heb ik zoiets van dammed waar bemoeit die zich mee, komt hier nooit heeft helemaal niets bijgedragen aan onze community spirit, maar denkt wel te weten hoe het moet.

Wat ik bedoel je eerste instelling moet zijn: ik ben hier voor mijn lol en om mensen te helpen en pas daarna komt het hele ordeverhaal. Het is gewoon niet nodig om mensen met een kutgevoel van het forum weg te sturen.

Als een user idd met zijn neus onder de kerketoren staat met een vraag als wat is goede html editing software kun je idd iets botter worden, maar nooit onbeleefd.

Nogmaals het is absoluut niet mijn bedoeling jou persoonlijk aan te vallen, hell ik ken je ICS of IRL niet eens, ik gebruik alleen jouw record als voorbeeld om een punt van mij over community spirit te verduidelijken.

• Han
  • Niet online

Han

Op vrijdag 25 januari 2002 11:29 schreef cutter een heel lange mening/verhaal
No flame taken... ;)

Die record is van de laatste 100 postjes. Mijn verhouding ligt echt wel anders hoor. Van mijn 2000+ postjes zijn er zeker 1200 techpost. LA wekt mijn interesse, da's waar. En 90% van mijn SU'tjes zijn gepost nadat ik een oplossing of hulp heb aangeboden. Ik vind mezelf zeer behulpzaam, en posten in SU zonder eerst te helpen is echt een uitzondering. En een hoop SU'tjes bestaat uit moves-request. Die andere 10% bestaat uit overduidelijke FAQ gevallen, waar het hier eigenlijk om te doen is. Het is echt niet zo dat ik dat loop te zoeken, ik lees heel veel, bijna alle topic's.

Die opmerking over die SU m.b.t. een WG topic geeft maar eens al te duidelijk aan dat een buitenstaander zonder al te vaak te posten in WG het antwoord kan vinden in de search, waarom de topicstarter dan niet? Omdat ik niet post in WG wil niet zeggen dat je een bepaalde spirrit niet hebt, al vind ik dat die spirrit GoT breed is. Als mijn postgedrag zo dramatisch was zoals jij hem laat blijken had ik al lang een mailtje gehad van een Modje, hetgeen nog niet gebeurt is. Terwijl dit wel vaak gebeurt.

Door veel te lezen en vaak online te zijn leer je veel en zie je veel, soms zonder aan een draadje actief mee te doen. Ik begrijp jouw stelling wel, echt, maar die pas ik liever toe op het feit dat users solliciteren naar een mod-functie voor een forum waar ze nooit actief in zijn... Maar alleen om modje te worden. Modjes moeten imho wel aan die criteria voldoen.

Nogmaals, die spirit vind ik niet topic gerelateerd, maar GoT breed... en ik schuw geen kritiek, ik ben hier niet alleen maar om te helpen, maar ook om te leren ;)

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 25 januari 2002 11:29 schreef cutter het volgende:

Wat ik bedoel je eerste instelling moet zijn: ik ben hier voor mijn lol en om mensen te helpen en pas daarna komt het hele ordeverhaal. Het is gewoon niet nodig om mensen met een kutgevoel van het forum weg te sturen.
Maar zoals ik je gisteren op ICQ al zei:
Ik heb het idee dat je je toch wel een klein beetje hoort te schamen als je een vraag op GoT stelt, omdat je dan toch een beetje als tweaker gefaald hebt.

Dat zorgt ervoor dat je je wel 3 keer bedenkt voor je een vraag stelt, omdat je min of meer bekend bent bij de regulars, en je wilt niet dom overkomen. Maar bij de nieuwelingen, of mensen die alleen op zichzelf letten, is dat gevoel gewoon niet aanwezig.

Daarom is vriendelijk doen niet altijd een echte oplossing, je moet er wél voor zorgen dat iemand weet dat hij zojuist een hele domme vraag heeft gesteld, of iets doet wat niet de bedoeling was.

Alleen hebben sommige mensen een bord voor hun kop, en zien ze alleen maar iemand die hen uitmaakt voor 'dom', en dat kan natuurlijk niet. Dan krijg je weer users die nog 5 draadjes in dat forum openen met 'waarom is mijn vraag op slot' of 'waar slaat dit nou weer op' of zelfs 'bedankjes' en 'steunbetuigingen'.

Maar ik zie voorlopig nog geen oplossing, zelfs met een moderatiesysteem wordt er geziekt, dat gebeurt op T.net ook nog weleens, dat een hele draad scheefgetrokken wordt.

Misschien een speciaal 'thrashcan forum' waar alle zooi heen geschoven wordt? Je voelt je knap lullig als je topic letterlijk op de vuilnisbelt verdwijnt.

Of een topic op een speciaal slot gooien, met alleen de startpost en de close message van de moderator, of een redirect naar de FAQ.

Maar dat is allemaal actief modwerk, en het mooist is natuurlijk een oplossing waarbij een mod niet noodzakelijk is, zodat hen dat werk een beetje onnodig wordt.

Alleen mensen luisteren gewoon eerder naar een mod, omdat hij zichtbaar status heeft. Dat hebben gewone users niet, en daarom worden volgens mij reacties van de 'kenners' niet altijd evenveel op waarde geschat. Een nieuweling ziet wel reacties, maar weet niet automatisch welke van mensen komen die weten waarover ze spreken.

Misschien is het toch wel een idee om vaste bezoekers een kleurtje te geven, alhoewel het idee me toch niet helemaal bevalt. Maar ik ben van mening dat een nieuweling zich best even een tijdje nieuw mag voelen, en de mensen die 'on a posting spree' gaan haal je er toch wel uit, er zijn hier genoeg oplettende users. En met een druk op de knop ben je je status kwijt natuurlijk... (Ideetje voor nieuwe forum?)

Tweakers zijn nu eenmaal een beetje de elite van de computer gebruikers. Zolang dat niet heel erg overdreven wordt, moet het hier wel redelijk kunnen lopen.

• cutter

cutter

Wannabe i7 fanboy

Op vrijdag 25 januari 2002 11:59 schreef Cheatah het volgende:

[..]
Klopt, probeer ook wel een beetje het schaamgevoel over te brengen met licht cynische opmerkingen als:
[topic=390574/1/25]
[topic=388401/1/25]

Over het trashcan forum: idd de hedendaagse variant van de middeleeuwse schandpaal: nee, lijkt me niet echt handig.

• Engineer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-07 23:56

Engineer

Software

.

[ Voor 99% gewijzigd door Engineer op 13-10-2018 12:40 ]

• Han
  • Niet online

Han

Op vrijdag 25 januari 2002 12:55 schreef hdd het volgende:
Ej, als er nou eens een scrippie word gemaakt dat de laatste 100 topics checkt naar verboden woorden en op slot gooit, en dat scrippie om de 10/5 minuten laat draaien? ;)

Kan rechtstreeks aan het db dus Topix is geen excuus. :P
Dan wordt LA, SG maar vooral de HK elke tien minuten getrashed! :D

• Engineer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-07 23:56

Engineer

Software

.

[ Voor 99% gewijzigd door Engineer op 13-10-2018 12:40 ]

• Sassie
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 13:07
Het idee is al eerder gepost, maar ik loop al een tijd met het idee van een soort van BasisFAQ. Dat is een FAQ, mat daaerin een beetje de gedragsregels en ook verwijzingen naar de forumFAQs. Misschien handig om dat ook bij de registratie te mailen.

In de hoofdFAQ staat het belangrijkste eigenlijk al (wel een lange lap tekst). Gewoon dus een verhaal over hoe je hooort te posten en dat je eigenlijk eerst zelf even moet zoeken.
The Basics; Forum Survival Guide.
http://gathering.tweakers.net/forum/faq&id=3#02

Verder heb ik nog een idee, welke afgeleid is van het moderatie systeem op de frontpage: een topic-beoordelingssysteem.
Mijn idee was dat (lite)mod's een beoordeling (in punten) kunnen geven aan een topic, bijvoorbeeld -1 voor een nutteloos topic (search, onzin, een request ergens voor, etc), 0 voor een neutraal topic (bijv standaard bij onbeoordeelde topics) en 1 voor een nuttig/goed topic (nuttige info, goede uitleg, handige links). Je zou bijv de topicbeoordeling een rol kunnen laten spelen bij de search, zoals (standaard) sorteren naar beoordeling, standaard alle -1's niet meenemen, etc.

Het zal natuurlijk wel iets voor het nieuwe forum worden, gezien het topix/zend verhaal en het geval dat er nu gewoon teveel topics zijn om ze allemaal te beoordelen (en er zullen best wel nuttige topics tussen zitten).
Ik heb nog wel een idee voor ut nieuwe forum, maar aangezien ik nu al aardig offtopic ben gegaan, laat ik dat nu ff hangen (of er moet een verzoekje van iemand van de forumdev-crew komen ;))
Pagina: 1