Toon posts:

[opensource] Tuxracer

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hebben jullie al gelezen dat Tuxracer commercieel is geworden? Op http://www.tuxracer.com kun je de cd bestellen of een demo downoaden :(

'k baalde als een stekker toen ik het las. Want zouden nu alle opensource projecten die goed genoeg zijn om te verkopen commercieel worden? Dus als bijvoorbeeld KDE een goede naam heeft zullen we dat dan ook moeten kopen?

Eigenlijk kan ik best begrijpen dat die mensen ook hun brood moeten verdienen, maar is het niet een beetje lullig eerst tuxracer als opensource project bekend te maken en waarna iedereen heeft geholpen met coderen het product zelf te verkopen? Ik word van die lui eigenlijk een beetje :r

En mag dit allemaal wel volgens de GNU license? Als ik het goed begrepen heb is de laatste versie van TuxRacer onder de GNU licentie 6.1. De versies daarna (inmiddels 1.0) vallen hier niet meer onder. Als ze met de code van 6.1 verder gegaan zijn schijnt dit niet te mogen.

Als hier geen oplossing voor is ben ik bang dat de hele opensource/linux rage binnen korte tijd weer helemaal verdwenen is. :(

• yeadder
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
is hier ook een win32 versie van ??

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 24 januari 2002 20:25 schreef yeadder het volgende:
jep

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:06

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Dat is al een hele tijd zo, volgens mij...ik kan me herinneren dat toen ik de eerste keer naar Tuxracer keek er al verwijzingen waren waarin stond dat het commercieel was / zou worden. En volgens mij mogen ze inderdaad de nieuwe versies closed-source maken, omdat copyrightholders hun code onder een andere licentie kunnen brengen. Ik neem aan dat dit alleen met nieuwe versies kan, dus in principe kun je gewoon een fork maken van de 0.6-branch en zelf verder ontwikkelen: zo is het bijvoorbeeld ook met Quanta gegaan.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• T.T.
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-01 14:13

T.T.

Sowieso

Op donderdag 24 januari 2002 20:25 schreef yeadder het volgende:
http://download.sourceforge.net/tuxracer/tuxracer-win32-0.61a.zip

• yeadder
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Op donderdag 24 januari 2002 20:29 schreef T.T. het volgende:

[..]

http://download.sourceforge.net/tuxracer/tuxracer-win32-0.61a.zip
oke bedankt :)

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 24 januari 2002 20:29 schreef odysseus het volgende:
Dat is al een hele tijd zo, volgens mij...ik kan me herinneren dat toen ik de eerste keer naar Tuxracer keek er al verwijzingen waren waarin stond dat het commercieel was / zou worden. En volgens mij mogen ze inderdaad de nieuwe versies closed-source maken, omdat copyrightholders hun code onder een andere licentie kunnen brengen. Ik neem aan dat dit alleen met nieuwe versies kan, dus in principe kun je gewoon een fork maken van de 0.6-branch en zelf verder ontwikkelen: zo is het bijvoorbeeld ook met Quanta gegaan.
hmm, dus een project onder GNU licentie hoeft niet altijd open source te blijven. Maar is dit dan bij veel projecten het geval? php, apache of mysql bijvoorbeeld?

edit:

En onder de GNU licentie heeft de opensource community toch de copyrightrechten?

• FoxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08-2025
Op donderdag 24 januari 2002 20:39 schreef the_tag-man het volgende:

[..]

hmm, dus een project onder GNU licentie hoeft niet altijd open source te blijven. Maar is dit dan bij veel projecten het geval? php, apache of mysql bijvoorbeeld?

edit:

En onder de GNU licentie heeft de opensource community toch de copyrightrechten?
Het moet wel open source blijven, maar open source is niet gratis. Het is erg lastig te begrijpen, maar het is toch echt zo. Ik denk dat als je die cd besteld dat daar ook de source op staat, dus is het programma nog steeds wel opensource, alleen moet je er wel voor betalen.

LinuxFox, because penguins aren't even furry

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:06

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Op donderdag 24 januari 2002 20:39 schreef the_tag-man het volgende:

[..]

Ik denk dat het probleem daar is dat er niet _iemand_ is die het copyright heeft, maar een hele groep mensen (namelijk: alle contributors). Als je dan de licentie wilt veranderen, dan moet dat dus gebeuren door al die developers. En ik denk niet dat die dat allemaal willen, waardoor het niet zal gebeuren. Hoe het allemaal juridisch zit weet ik niet precies en ik weet van projecten die zich daar waarschijnlijk ook niet precies aan houden. Er is bijvoorbeeld sprake van een licentieverandering van Wine, maar je kunt nooit meer achter alle developers van de huidige code komen, dus zou je ook nooit een licentieverandering kunnen doorvoeren. Voor dingen als de kernel is het wel duidelijk: de developer heeft zijn code onder de (gewijzigde) GPL gebracht en zal waarschijnlijk protesteren en zijn code terugtrekken als de kernel ooit closed-source zou worden. Niet dat ik dat verwacht, maar theoretisch...

* odysseus vraagt zich af of het mogelijk is code onder een licentie te plaatsen die het brengen onder een andere licentie in de toekomst verbiedt...

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Verwijderd

Op donderdag 24 januari 2002 20:45 schreef odysseus het volgende:
* odysseus vraagt zich af of het mogelijk is code onder een licentie te plaatsen die het brengen onder een andere licentie in de toekomst verbiedt...
Nee, want de copyrightholder mag de code altijd herlicenseren ;)

• FoxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08-2025
Op donderdag 24 januari 2002 20:45 schreef odysseus het volgende:

[..]

Ik denk dat het probleem daar is dat er niet _iemand_ is die het copyright heeft, maar een hele groep mensen (namelijk: alle contributors). Als je dan de licentie wilt veranderen, dan moet dat dus gebeuren door al die developers. En ik denk niet dat die dat allemaal willen, waardoor het niet zal gebeuren. Hoe het allemaal juridisch zit weet ik niet precies en ik weet van projecten die zich daar waarschijnlijk ook niet precies aan houden. Er is bijvoorbeeld sprake van een licentieverandering van Wine, maar je kunt nooit meer achter alle developers van de huidige code komen, dus zou je ook nooit een licentieverandering kunnen doorvoeren. Voor dingen als de kernel is het wel duidelijk: de developer heeft zijn code onder de (gewijzigde) GPL gebracht en zal waarschijnlijk protesteren en zijn code terugtrekken als de kernel ooit closed-source zou worden. Niet dat ik dat verwacht, maar theoretisch...

Eeeuhm, nou, de GNU/GPL houd in dat je de code mag gebruiken, maar dat je programma dan ook open-source moet zijn, dus kan het programma niet zomaar van licentie veranderen :)

LinuxFox, because penguins aren't even furry

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Op donderdag 24 januari 2002 20:22 schreef the_tag-man het volgende:
Hebben jullie al gelezen dat Tuxracer commercieel is geworden? Op http://www.tuxracer.com kun je de cd bestellen of een demo downoaden :(
Het was al vrij lang bekend dat dit zou gebeuren.
'k baalde als een stekker toen ik het las. Want zouden nu alle opensource projecten die goed genoeg zijn om te verkopen commercieel worden? Dus als bijvoorbeeld KDE een goede naam heeft zullen we dat dan ook moeten kopen?

En mag dit allemaal wel volgens de GNU license? Als ik het goed begrepen heb is de laatste versie van TuxRacer onder de GNU licentie 6.1. De versies daarna (inmiddels 1.0) vallen hier niet meer onder. Als ze met de code van 6.1 verder gegaan zijn schijnt dit niet te mogen.
Dit is een ietwat ingewikkelde kwestie.

Een software-project dat onder de GPL gelicensed is, mag (uitsluitend door de copyrightholders) ge-dual-licensed (of triple, quad, whatever) worden.
Ook mogen de copyrightholders besluiten nieuwere versies (die dus in principe gebaseerd zijn op oudere geGPLde versies) niet meer onder de GPL uit te brengen.

Als de makers van Tuxracer dus besluiten om versie 1.0 niet meer onder de GPL uit te brengen maar onder hun eigen (proprietary) license, dan is dat hun goed recht.

Wat ze niet kunnen is de oudere, geGPLde veries 'terughalen' of mensen verbieden die te gebruiken/hacken/verspreiden. Deze versies zijn en blijven gelicensed onder de GPL (de copyrightholders mogen eventueel wel deze versies dual-licensen onder een tweede license).

Er is al geruime tijd geleden een fork gestart, genaamd Openracer. Deze fork bouwt voort op de laatste geGPLde versie van Tuxracer (0.6.1 ofzo), en zal geGPLd blijven.

KDE en GNOME (en nog veel meer andere software) zal niet zomaar closed-source worden omdat deze niet door een bedrijf gemaakt worden (wat met Tuxracer wel het geval was), maar door opensource-enthousiasten in hun vrije tijd (grotendeels iig). Mocht dat om de een of andere reden toch gebeuren, dan kunnen (en zullen) mensen hetzelfde doen als met Tuxracer: een GPL fork starten, gebaseerd op de laatste geGPLde versie ervan.
Als hier geen oplossing voor is ben ik bang dat de hele opensource/linux rage binnen korte tijd weer helemaal verdwenen is. :(
Dat valt nogal mee. Over de GPL is behoorlijk nagedacht (door advocaten enzo), zodat hij tamelijk waterdicht is.

Het dual-licensen en/of volgende versies van programma's niet meer onder de GPL uitbrengen is een recht dat de copyrightholders al zo ongeveer sinds het creëeren van de GPL (jaar of 14 geleden) hebben.

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-08 23:03

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Op donderdag 24 januari 2002 20:50 schreef FoxMan het volgende:

[..]

Eeeuhm, nou, de GNU/GPL houd in dat je de code mag gebruiken, maar dat je programma dan ook open-source moet zijn, dus kan het programma niet zomaar van licentie veranderen :)
Dus als je je code onder GPL plaats, mag je niet van license veranderen? Onzin! Als je code van een ANDERS gebruikt die onder de GPL staat, dan zul je al je aanpassingen ook onder de GPL moeten plaatsen, en mag je geen andere license kiezen. De originele autheur kan dit echter wel.

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• remsie
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17-08 12:06
FF inmiddels offtopic,maar weet iemand waar ik de linux versie van dat spel kan downen?? op die site staat wel een win32 download van de demo maar zie geen linux versie?

Verwijderd

Op vrijdag 25 januari 2002 09:00 schreef remsie het volgende:
FF inmiddels offtopic,maar weet iemand waar ik de linux versie van dat spel kan downen?? op die site staat wel een win32 download van de demo maar zie geen linux versie?
http://tuxracer.sourceforge.net/ voor versie 0.61

• remsie
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17-08 12:06
tnkx

Verwijderd

tja... ik vind het ook wel belachelijk. maar aan de andere kant was het te verwachten. het was best goed, en ze willen er nu geld voor zien. als het maar niet te duur word vind ik het igoed

• Niek
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-07 11:42

Niek

f.k.a. The_Surfer

Het schijnt dat ze de sourcecode van Tuxracer in de toekomst willen vrijgeven.

http://www.sunspirestudios.com/forums/tuxracer/viewtopic.php?topic=24&forum=2&4 :
We have made it clear several times that we intend to release the source to the commercial release of Tux Racer in the future, in a manner similar to what id has done with Quake and Quake 2. Furthermore, the code for Tux Racer 0.61 is available under the terms of the GPL, and projects like Open Racer have sprung up to build on this codebase.

In a perfect world we could release Tux Racer for free to all. However, this is the real world, and we do have to feed ourselves and our families.

À vaincre sans péril, on triomphe sans gloire - Pierre Corneille

Pagina: 1