[EL] Potmeter vraagjes ...

Pagina: 1
Acties:
  • 151 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• MrDirk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-07-2023
Nou kep hier een Fannetje van 12v (1 W)daar wil ik dus een potmeter tussen plaatsen.

12v 1W
P=V.I= V^2/R
R=V^2/P=144/1 = 144

Kan ik nu het beste een van 100 ohm of 200 ohm pakken?
En wat is het verschil in resultaat ?

Er zitten drie draadjes aan mun fan (rood+geel+zwart) Waar moet ik nou mijn potmetertje tussen plaatsen ?

"We do not first see, then define, we define first and then see" (Lippmann)

Verwijderd

de rode is voor de stroomtoevoer
hier moet de pod meter dan russen komen.

ik zou de 200 ohm pakken
weet je zeker dat het goed is

maar volgens mij maak je een rekenfout
200 ohm is wel wijnig!!

helaas weet ik al die formules niet :(

• Munchkin
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-02 21:16
Berekening is goed. Wat betreft die potmeter, daar voor zou ik een 200 Ohm, 2 W geval voor nemen. De rode(12v) en de zwarte(massa, 0v) draad zijn de draden voor de voeding, de gele is voor een sensor. Je moet de de rode op het middelste pootje (de loper) zetten en de zwarte op een van de uiteinden.

• DutchPlayer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11-11-2025
Ik heb ook een Rheobus inelkaar gezet, maar hij werkt half.

Ik had een schema hier bij GOT gevonden wat er werkend en logisch uitzag.

-Led's
-Weerstand voor de led's 750 Ohm
-Potmeter van 10 watt, 25 Ohm
-Schakelaartje.

Alleen nu werken de led's maar de Fan's die ik aansluit niet. Als ik aan de potmeter draai dan worden de led's wel donkerder of lichter.

Ik heb wel een Potmeter gebruikt van 1K Ohm, komt het maybe daardoor dat de fan's niet werken?

Welke waarde potmeter is normaal?

AMD 7800X3D - Lian Li HydroShift - Asus TUF X670E - Corsair Vengance 2x16GB 6000Mhz- Gigabyte RTX4070 Super 12GB - Kingston 1TB M2 - Crucial MX100 512GB - Lexar 2TB M2 - Lian Li O11D Evo RGB - Corair RM750Watt - LG 38

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

er staat in t schema 25 ohm, je neemt 1 KOhm... en dan vragen waarom het niet werkt?
Denk btw dat die 25 250 moet zijn maar dan heb je nog het 4voudige genomen

• C@SP
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-12-2025

C@SP

Biertje ??

Op zondag 27 januari 2002 20:40 schreef DutchPlayer het volgende:
Ik heb ook een Rheobus inelkaar gezet, maar hij werkt half.

Ik had een schema hier bij GOT gevonden wat er werkend en logisch uitzag.

-Led's
-Weerstand voor de led's 750 Ohm
-Potmeter van 10 watt, 25 Ohm
-Schakelaartje.

Alleen nu werken de led's maar de Fan's die ik aansluit niet. Als ik aan de potmeter draai dan worden de led's wel donkerder of lichter.

Ik heb wel een Potmeter gebruikt van 1K Ohm, komt het maybe daardoor dat de fan's niet werken?

Welke waarde potmeter is normaal?
Heb je erop gelet dat je een lineaire (en geen logaritmische) pot hebt gekocht?

"If you can't convince people with arguments, dazzle them with bullshit"

• 911GT2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-02 17:01
Ik heb potmetertjes van 50 ohm werkt prima, ik heb gewoon effe bij de lokale electronicaboer uitgeprobeerd welke het beste was. bij mij kwam er 50 ohm uit! Bj een vriend van mij ook...dus ik zou je 50 ohm adviseren! 8-)

• 0rbit
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-03-2021
Vergeet naast spanning en stroom het vermogen ook niet; Weerstandjes ruiken dan niet zo lekker... :)

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

• DustMan4u
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:51
Ik zou sowieso niet alleen potmetertjes alleen gebruiken, maar een potmeter die een spanningsregelaar aanstuurt, heb ik hier ook en werkt perfect. Als je meer over dit soort dingen wilt weten moet je ff zoeken op lm317, binnenkort zet ik ook mijn mod erop als hij helemaal af is (incl lcd :) )

Domotica: Fibaro HC2 met diverse modules in het hele huis, Nest Hello & Cam IQ | 3D: Voron Switchwire

• DutchPlayer
Ze zijn iedergeval lineair...maar de fan'z geven geen kick.

Ik denk zelf toch dat het door de 1k Ohm komt dat de fan's niet draaien.

Denk dat door de teveel ohms de fan'z te weinig stroom krijgen, het beetje stroom wat doorgelaten word is denk ik dan net genoeg voor de led's om die te laten branden.

dit is het enige logische verhaal wat ik bij mijn probleem kan bedenken.

AMD 7800X3D - Lian Li HydroShift - Asus TUF X670E - Corsair Vengance 2x16GB 6000Mhz- Gigabyte RTX4070 Super 12GB - Kingston 1TB M2 - Crucial MX100 512GB - Lexar 2TB M2 - Lian Li O11D Evo RGB - Corair RM750Watt - LG 38

Verwijderd

Op maandag 28 januari 2002 10:18 schreef 911GT2 het volgende:
Ik heb potmetertjes van 50 ohm werkt prima, ik heb gewoon effe bij de lokale electronicaboer uitgeprobeerd welke het beste was. bij mij kwam er 50 ohm uit! Bj een vriend van mij ook...dus ik zou je 50 ohm adviseren! 8-)
Yep. Een 50 Ohm, 5 Watt draadgewonden potmeter werkt perfect. :)

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:48
Ik heb je topictitel veranderd.
Hou je AUB aan de richtlijnen zoals die vermeld staan in dit topic: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/359380/1?limit=100.

Bvd.

• DutchPlayer
Sorry Phreak!

Iedergeval, wat voor fan's gebruik je met 50 Ohm potmeters?
Ik wil er 80MP Delta fan's mee kunnen regelen. Maar dat zal wel goed komen.

Ik haal morgen ook gewoon effe 50 Ohm Potmeters en hopelijk werkt dat ding dan anders flikker ik em in de prullenbak. Al die moeite en dan ook nog het geikel van dat je fan'z helemaal niet meer op dat ding draaien.

Verwijderd

Als ik dit allemaal lees dan plaats je een potmeter op een ventilator zonder er een hele Rheobus bij te bouwen, kan dat ook ofzo.

Ik wil 2 x 120 mm ventilators in mijn kast gaan bouwen maar omdat ik dit wel op een normaal geluidsniveau wil hebben wil ik hem traploos kunnen regelen.
Daarom wil/heb ik 2x 120 mm Enermax ventilators bestellen, hier zit al een klein potmetertje op die ik wil vervangen voor een grote, die kan ik dan voor in de kast plaatsen!

Of kan dit ook door met een gewone Delta fan en een potmeter te werken?

Verwijderd

Op maandag 28 januari 2002 20:40 schreef freezy17 het volgende:
Als ik dit allemaal lees dan plaats je een potmeter op een ventilator zonder er een hele Rheobus bij te bouwen, kan dat ook ofzo.
Natuurlijk kan dat! Je moet gewoon een gat hebben waar de as en schroefdraad van de potmeter doorheen past. Aan de andere kant draai je vervolgens de moer erop en hoppa! Ik heb niet eens een gat geboord, maar gewoon een kleine rechthoekige uitsparing voor een connector gebruikt aan de achterzijde van de kast. :)
Ik wil 2 x 120 mm ventilators in mijn kast gaan bouwen maar omdat ik dit wel op een normaal geluidsniveau wil hebben wil ik hem traploos kunnen regelen.
Daarom wil/heb ik 2x 120 mm Enermax ventilators bestellen, hier zit al een klein potmetertje op die ik wil vervangen voor een grote, die kan ik dan voor in de kast plaatsen!

Of kan dit ook door met een gewone Delta fan en een potmeter te werken?
Als je de spanning over een willekeurige fan verlaagt, zal hij uiteraard minder lawaai produceren. Ook een Delta HP. :)

Verder moet je zorgen dat de potmeter genoeg vermogen aankan. De spanning die niet over de fan staat (en dus over de potmeter) zorgt namelijk voor warmteproduktie. Een 5 Watt potmeter kun je in de meeste gevallen wel gebruiken.

Wat is het opgenomen vermogen van de Enermaxen die je wil gebruiken? En wil je voor elke fan 1 potmeter, of 1 potmeter voor beide?

Verwijderd

Op maandag 28 januari 2002 20:15 schreef DutchPlayer het volgende:
Iedergeval, wat voor fan's gebruik je met 50 Ohm potmeters?
Ik wil er 80MP Delta fan's mee kunnen regelen. Maar dat zal wel goed komen.

Ik haal morgen ook gewoon effe 50 Ohm Potmeters en hopelijk werkt dat ding dan anders flikker ik em in de prullenbak.
Voor verreweg de meeste fans is een 50 Ohm, 5 Watt draadgewonden potmeter ok. Ik weet alleen niet wat voor vermogen die 80MP's opnemen... Wat staat erop?
Al die moeite en dan ook nog het geikel van dat je fan'z helemaal niet meer op dat ding draaien.
Begrijp ik hieruit dat je al een potmeter geprobeerd hebt? :?

• DutchPlayer
Klopt Mace, ik heb men Rheobus kant en klaar liggen netjes afgewerkt alleen doet hij het maar half, alleen de led's werken met de potmeters maar men fan'z draaien niet.

Ik heb in mijn rheobus 1K Ohm potmeters gebruikt, dit is denk ik waarschijnlijk ook waarom men fan'z niet draaien.

Vandaar dat ik andere potmeters nodig heb, en ik ga dan maar morgen effe 50 Ohm potmeters halen en hopelijk dat die werken anders weet ik het ook niet meer.

Verwijderd

Op dinsdag 29 januari 2002 17:49 schreef DutchPlayer het volgende:
Klopt Mace, ik heb men Rheobus kant en klaar liggen netjes afgewerkt alleen doet hij het maar half, alleen de led's werken met de potmeters maar men fan'z draaien niet.

Ik heb in mijn rheobus 1K Ohm potmeters gebruikt, dit is denk ik waarschijnlijk ook waarom men fan'z niet draaien.

Vandaar dat ik andere potmeters nodig heb, en ik ga dan maar morgen effe 50 Ohm potmeters halen en hopelijk dat die werken anders weet ik het ook niet meer.
Sorry dat ik zo laat ben, was onderweg naar huis van het werk. Met 1 K Ohm komt bijna alle spanning over je potmeter te staan en een fractie van een Volt over je fan, dus dat werkt niet. :) De kans is dan ook heel groot dat je morgen je fans aan het draaien hebt. Nogmaals: je moet vragen om een draadgewonden potmeter van 50 Ohm, 5 Watt. Suk6! *D

• DutchPlayer
Okay dan Thankz Mace, net hier ook effe de elektromonteur van het bedrijf gesproken en die zei ook dat het hoogst waarschijnlijk door de te hoge waarde van de potmeters komt.

Dan ga ik straks effe in men pauze nieuwe potmeters halen van 50 Ohm 4/5Watt en dat ze dan draad gewonden zijn.

Kan ik het vanavond effe omzetten en dan hopelijk doet ie het :)

Jullie horen het nogwel van moi hoe het afgelopen is B-)

Verwijderd

Op woensdag 30 januari 2002 08:47 schreef DutchPlayer het volgende:
Okay dan Thankz Mace, net hier ook effe de elektromonteur van het bedrijf gesproken en die zei ook dat het hoogst waarschijnlijk door de te hoge waarde van de potmeters komt.

Dan ga ik straks effe in men pauze nieuwe potmeters halen van 50 Ohm 4/5Watt en dat ze dan draad gewonden zijn.

Kan ik het vanavond effe omzetten en dan hopelijk doet ie het :)

Jullie horen het nogwel van moi hoe het afgelopen is B-)
Kee dan! :)

Verwijderd

ik heb een potmeter van 300 ohm, en dat werkt goed. ik had er eerst een van 100 maar als je die helemaal dicht draaid dan draait de fan nog.

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Op woensdag 30 januari 2002 13:30 schreef erkske het volgende:
ik heb een potmeter van 300 ohm, en dat werkt goed. ik had er eerst een van 100 maar als je die helemaal dicht draaid dan draait de fan nog.
Dat is nou juist een voordeel!
Draai eens per ongeluk de fan helemaal dicht op je AthlonXP 2000+, en je ruikt wat ik bedoel :)
Voor andere fans: beneden een bepaald voltage starten ze niet goed op, ze kunnen dan doorbranden.

Verwijderd

ik heb nog ff een vraagje over de schakeling:

Moet je de potmeter parallel of in serie hebben?

dus:
code:
1
2
3
4
5
|--------o o--------|
|            |
|     A     |
|     *     |
|--------D**B--FAN--|

Als A het ene contact, D het draaibare contact, en B het tweede contact is

of
code:
1
2
3
4
5
6
|--------o o--------|
|            |
|            |
|-----A***D***B-----|
|      |
|---FAN---|

zo...

hoe zou het moeten?

Verwijderd

Op woensdag 30 januari 2002 20:29 schreef K-Mile het volgende:
Moet je de potmeter parallel of in serie hebben?
In serie. Het middelste contact van de potmeter is het sleepcontact dat over de weerstand verschoven kan worden. Die moet je sowieso hebben. De andere die je moet hebben is een van de twee overblijvende contacten. Omdat je bij volledig linksom draaien de maximale weerstand wil hebben, moet je dus het rechter contact hebben. :)

edit:

Je bovenste tekening is dus correct.

Verwijderd

ok, dank je.

Waarom zou je hem dan parallel willen hebben? ik weet zeker dat ik mensen heb gezien die het zo hebben...

naja who cares...

Verwijderd

Op woensdag 30 januari 2002 21:28 schreef K-Mile het volgende:
ok, dank je.

Waarom zou je hem dan parallel willen hebben? ik weet zeker dat ik mensen heb gezien die het zo hebben...

naja who cares...
Volgens mij werkt je parallelschakeling in principe ook, maar als je de potmeter helemaal rechtsom draait, krijgen zowel de fan als de potmeter 12 Volt. Zowel de potmeter als je voeding worden dan onnodig belast. Als je de potmeter in serie schakelt, lukt het je nooit om 12 Volt over de potmeter te krijgen, omdat de fan zelf een interne weerstand heeft. :)

• DutchPlayer
Wat een rust hier zeg...men Rheobus werkt eindelijk! Ben best wel blij, dat ie na al die moeite eindelijk toch werkt.

Het kwam dus inderdaad door de 1k Ohm potmeters, daarmee werkte de fan'z gewoon niet.

Vanmiddag effe nieuwe potmeters gehaald van 4Watt, 50 Ohm Draadgewonden. Nu werkt mij Rheobus perfect!

Nu heb ik geen lawaai meer van mijn Delta 80MP fan'z en men luidruchtige Y.S.-Tech fan die op men heatsink zit kan ik ook effe wat laten dimmen :)

Zal binnenkort wel effe wat plaatjes laten zien, ik heb niet voor niks het hele proces op foto gezet *D

Thankz for the reply'z!

Verwijderd

Op woensdag 30 januari 2002 22:58 schreef DutchPlayer het volgende:
Wat een rust hier zeg...men Rheobus werkt eindelijk! Ben best wel blij, dat ie na al die moeite eindelijk toch werkt.

Het kwam dus inderdaad door de 1k Ohm potmeters, daarmee werkte de fan'z gewoon niet.

Vanmiddag effe nieuwe potmeters gehaald van 4Watt, 50 Ohm Draadgewonden. Nu werkt mij Rheobus perfect!

Nu heb ik geen lawaai meer van mijn Delta 80MP fan'z en men luidruchtige Y.S.-Tech fan die op men heatsink zit kan ik ook effe wat laten dimmen :)

Zal binnenkort wel effe wat plaatjes laten zien, ik heb niet voor niks het hele proces op foto gezet *D
Zou errug zonde zijn geweest als je die rheobus in de prullenbak geflikkerd had. Mooi dat het gelukt is! Ben benieuwd naar die foto's. :)
Thankz for the reply'z!
You're welcome. :)

Verwijderd

Oei...

en dat was het einde van 2 100 Ohm potmetertjes...

ik denk dat het vermogen van die dingen toch VEEEL te laag was, kunnen jullie ff kijken of mijn rekensommetje klopt?

die 2 fans verbruiken bij 12V 3A,
dat is 32W (toch :?)
nu heb ik die 2 fans in serie geschakeld.
ik heb dus een 3A 72W potmeter nodig.
ik heb er eentje gezien bij conrad (bouwpakketje, dus niet alleen potmetertje), voor 80W, 0 - 12V, max 5A.

Kan dit in deze opstelling? of trekt ie het dan nog steeds niet?

Verwijderd

Op donderdag 31 januari 2002 15:36 schreef K-Mile het volgende:
Oei...

en dat was het einde van 2 100 Ohm potmetertjes...

ik denk dat het vermogen van die dingen toch VEEEL te laag was, kunnen jullie ff kijken of mijn rekensommetje klopt?

die 2 fans verbruiken bij 12V 3A,
dat is 32W (toch :?)
nu heb ik die 2 fans in serie geschakeld.
ik heb dus een 3A 72W potmeter nodig.
ik heb er eentje gezien bij conrad (bouwpakketje, dus niet alleen potmetertje), voor 80W, 0 - 12V, max 5A.

Kan dit in deze opstelling? of trekt ie het dan nog steeds niet?
(12V, 3A) zou 36W betekenen. Da's errrrrrrug veel, dus voordat we gaan rekenen: wat voor fans zijn dat??? :o
Verder moeten die fans niet in serie, maar parallel:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
|--------o o--------|
|           |
|     A     |
|     *     |
|--------D**B--FAN--|
|           |
|     A     |
|     *     |
|--------D**B--FAN--|

Verwijderd

die fans zijn:
12V
3A
120 mm
4200 RPM

van Delta... (59 dB :D)

Verwijderd

Op donderdag 31 januari 2002 17:07 schreef K-Mile het volgende:
die fans zijn:
12V
3A
120 mm
4200 RPM

van Delta... (59 dB :D)
Jeez... als je dat eerder had gezegd, had ik je dat binnenbrandje in je pc wel bespaard... :o

Kee dan. Ik ga uit van een regelbereik van 5..12 V:

Rfan = 12 / 3 = 4 Ohm
Vfan : Vpot = Rfan : Rpot

Bij maximale spanning over de potmeter (7 V):
5 : 7 = 4 : Rpot

Rpot = (7 * 4) / 5 = 5,6 Ohm
Ppot = V^2 / Rpot = 49 / 5,6 = 8,75 W

Als mijn berekening klopt, zou een 10 Ohm, 10 W potmeter moeten werken (2 stuks in jouw geval). Moet alleen checken of die gemaakt worden. :)

Verwijderd

Op donderdag 31 januari 2002 17:53 schreef Mace33 het volgende:

[..]

Jeez... als je dat eerder had gezegd, had ik je dat binnenbrandje in je pc wel bespaard... :o

Kee dan. Ik ga uit van een regelbereik van 5..12 V:

Rfan = 12 / 3 = 4 Ohm
Vfan : Vpot = Rfan : Rpot

Bij maximale spanning over de potmeter (7 V):
5 : 7 = 4 : Rpot

Rpot = (7 * 4) / 5 = 5,6 Ohm
Ppot = V^2 / Rpot = 49 / 5,6 = 8,75 W

Als mijn berekening klopt, zou een 10 Ohm, 10 W potmeter moeten werken (2 stuks in jouw geval). Moet alleen checken of die gemaakt worden. :)
thanx alot m8!

gelukkig was dat binnebrandje niet IN mijn PC, maar in een steriele testomgeving :D

het heeft nog de hele dag naar fikkend plastic geroken :P

dit is precies wat ik moest hebben... dit kan dus met een weerstandje en een potmetertje in de verhouding 5:7, en dat dan 2x, in een parallele schakeling toch?
code:
1
2
3
4
5
6
     12V
|------o o------|
|          |
|---|10|--|14|--|
|       ^    |
|--|FAN|---|----|

per fan.
en dan moeten weerstandje en potmeter een 10W cermogen hebben.

en ik heb je berekening nagelopen, en nu ik het zo voor me zie klopt het idd.

Verwijderd

3A per fan of toch niet 0,3A per fan?

Verwijderd

Op donderdag 31 januari 2002 19:48 schreef frisian het volgende:
3A per fan of toch niet 0,3A per fan?
nee ik weet heel zeker:
3A per fan... >:)

Verwijderd

^ B U M P ^

maaruh, klopt wat ik een aantal posts hierboven heb gezegd?
dus dat schakelingetje...
want ik heb geen zin om er nog een zooi op te blazen :(

Verwijderd

Op donderdag 31 januari 2002 19:15 schreef K-Mile het volgende:

dit is precies wat ik moest hebben... dit kan dus met een weerstandje en een potmetertje in de verhouding 5:7, en dat dan 2x, in een parallele schakeling toch?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
 12V
|------o o------|
|          |
|    Rx   Rpot  |
|---|10|--|14|--|
|       ^    |
|   Rfan   |    |
|--|FAN|---|----|

per fan.
en dan moeten weerstandje en potmeter een 10W cermogen hebben.

en ik heb je berekening nagelopen, en nu ik het zo voor me zie klopt het idd.
Excuses voor de vertraging (desondanks werk ik niet bij de NS)! Jeez, ik moest weer ff de schoolboeken induiken zeg. :)

Ehhmmm... je schakeling is eigenlijk niet wat ik bedoelde. Als ik het goed nareken, levert je schakeling het volgende op:

Als je potmeter de maximale weerstand heeft (14 Ohm) t.o.v. de fan, geldt voor de parallelschakeling van Rx en Rfan:

1/Rx + 1/Rfan = 1/Rtot
1/10 + 1/4 = 1/Rtot
4/40 + 10/40 = 1/Rtot
14/40 = 1/Rtot --> Rtot = 40/14 ~ 3 Ohm

Als je dan nog de serieschakeling met Rpot in beschouwing neemt, is de (minimale) spanning over je fan (3 * 12)/(3 + 14) ~ 2 V. Je fan zal dan niet draaien. Of ie doorbrandt weet ik niet, maar ik zou een hogere minimale spanning aanhouden.

Die 10 Ohm noemde ik, omdat ik er vanuit ga dat geen potmeters van 5,6 Ohm worden gemaakt. Echter, als je op www.conrad.nl kijkt en zoekt op "draadpotmeter", zul je eentje vinden van 20W, 6,8 Ohm. Dat zou betekenen dat je de spanning kunt regelen tussen 4,5 en 12 V. Lijkt me in dit geval dus een betere keuze, want 10 Ohm levert ook een te lage spanning over je fan op. Ik meen ook dat een Delta fan al draait bij een lage spanning van +/- 5 V... :)

Maarrrrrrrr... nog een heel belangrijke opmerking: eigenlijk mag je de weerstand van de fan niet als een constante beschouwen! Als ik me goed herinner, heeft dat met inductie te maken of zo. Dus als ik jou was, zou ik gewoon naar de plaatselijke elektroboer gaan met een van je fans en vragen of je hem mag testen met verschillende potmeters (van minimaal 10 W). Hij zal vast wel een voeding of een accu hebben die je ff mag gebruiken... :)

Verwijderd

Op vrijdag 01 februari 2002 18:53 schreef Mace33 een heel behulpzaam verhaal
thanx.

maar onze locale elektroboer die is niet zo behulpzaam, en hij heeft ook niet zoveel onderdelen/kennis

ik ben bij hem geweest met dit probleem, en hij zei dat dit niet :? mogelijk was met een potmetertje... |:(

duSs...

en hij heeft ookal geen potmetertjes onder de 100 Ohm, en dus met een vermogen van VEEL te weinig.

maar conrad ga ik wel ff kijken, ik moet nog meer electra hebben dus dan wordt bestellen misschien wel voordelig, of hebben die ook een RL winkel?

dus, parallel geschakeld, een potmetertje met minimaal 5.6 Ohm weerstand en een vermogen/capaciteit van minimaal 8,75W en het liefst wat meer.

nogmaals bedankt voor je uitleg!

Verwijderd

[quote]
Op vrijdag 01 februari 2002 19:27 schreef K-Mile het volgende:

[..]
thanx.
yw. :)
maar onze locale elektroboer die is niet zo behulpzaam, en hij heeft ook niet zoveel onderdelen/kennis

ik ben bij hem geweest met dit probleem, en hij zei dat dit niet :? mogelijk was met een potmetertje... |:(

duSs...

en hij heeft ookal geen potmetertjes onder de 100 Ohm, en dus met een vermogen van VEEL te weinig.
Hij bedoelt dus dat het niet mogelijk is met zijn potmetertjes, omdat ie geen exemplaren heeft met een vermogen >= 10 W. ;)
maar conrad ga ik wel ff kijken, ik moet nog meer electra hebben dus dan wordt bestellen misschien wel voordelig, of hebben die ook een RL winkel?
Ik geloof niet dat Conrad een RL winkel heeft. Maar ze zijn snel genoeg met bezorgen, voor zover ik weet. Heb trouwens ooit een geluidschip voor de C64 (!) bij hun besteld. Was binnen 24 uur in huis... :7
dus, parallel geschakeld,
Als je met parallel het onderstaande bedoelt: ja. :)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
|--------o o--------|
|            |
|      A       |
|      *       |
|--------D**B--FAN--|
|            |
|      A       |
|      *       |
|--------D**B--FAN--|
een potmetertje met minimaal 5.6 Ohm weerstand
en maximaal 10, denk ik. Ik zou dat 6,8 Ohm, 20 W exemplaar van Conrad proberen. N.B. hij kost wel 11,79 euro! :(
en een vermogen/capaciteit van minimaal 8,75W en het liefst wat meer.
Yep. Dat 20 W exemplaar voldoet volgens mij ruimschoots. :)
nogmaals bedankt voor je uitleg!
Nogmaals geen dank. ;)

P.S. Als ik jou was, zou ik ff een mail sturen naar:

helpdesk@conrad.nl of webmaster@conrad.nl

of bellen naar 053 - 428 54 80 (ma t/m vr van 09:00-20:00).

Da's voor technische vragen bedoeld, dus gewoon even vragen of je plan technisch in orde is, want 2 x 11,79 euro is natuurlijk best prijzig... :(

En als het niet kan, dan zullen ze ongetwijfeld een alternatief voor je verzinnen (zoals een spanningsregelaar).

Verwijderd

ok, nog 1 vraagie... ze hebben ook 40W potmetertjes van 6.8 Ohm, kan ik ze daar niet alletwee aan hangen?

en over dat het niet mogelijk was met ZIJN potmeter, bij die elektroboer, ik had toen nog niks gezegd over orde van groottes, alleen dat ik een spanning wou varieren... wel degelijk slecht dus...

Verwijderd

Op zondag 03 februari 2002 00:05 schreef K-Mile het volgende:
ok, nog 1 vraagie... ze hebben ook 40W potmetertjes van 6.8 Ohm, kan ik ze daar niet alletwee aan hangen?

en over dat het niet mogelijk was met ZIJN potmeter, bij die elektroboer, ik had toen nog niks gezegd over orde van groottes, alleen dat ik een spanning wou varieren... wel degelijk slecht dus...
Euhhmmm... ik heb eens op www.deltaww.com gekeken en volgens mij vergis je je met die stroomsterkte van 3A! Zelfs de allerzwaarste 120x120 trekt op 12V net iets meer dan 1A. Vond 3A ook waanzinnig veel, eerlijk gezegd. :) Weet je zeker dat er geen 3 VA op die fan staat?? (= 3W). En welk model Delta heb je dan? (typeaanduiding AFB...?).

Verwijderd

voor de newbies:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/gjvisser/images/fanconnector2.jpg

Geel = RPM meter
Rood = +
Geel = - ( ground )

Verwijderd

Op zondag 03 februari 2002 20:32 schreef MasterOverdrive het volgende:
voor de newbies:
Geel = - ( ground )
Typootje. Zwart = - (ground) ;)

Verwijderd