Toon posts:

folding@home -> cpu belasting -> slijtage ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Tweakers!

Sinds een paar daagjes heb ik een folding@home proggie draaien. Mijn cpu berekent nu alzheimer-gerelateerde moleculen in plaats van dat ie uit z'n neus aan het poeren is.

Nu is mijn vraag: Is het niet zo dat je cpu op deze manier veel sneller slijt?

Ik bedoel: normaal doet je cpu 99% van de tijd niks, en nu draai je hem ineens op volle belasting. Hakt dat nou niet enorm in het levensspan van je cpu?

Ervaringen, anyone... ?

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:58
Je cpu "slijt" idd sneller, gelukkig is de levensduur van de meeste processoren zolang dat je er in de praktijk niks van zult merken... Hij zal er misschien over 10 jaar mee ophouden ipv van over 15 jaar. Niks aan het handje dus...

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Je cpu "slijt" idd sneller
niks van waar. in theorie is het zelfs juist beter voor je cpu omdat hij niet afkoelt en weer opwarmt steeds weer.

Verwijderd

Topicstarter
Kijk aan: 2 reacties en er is al tegenspraak :)

Iemand op dit forum die verstand heeft van electronica die m'n vraag kan beantwoorden?

/me is zelf van de software-kant...

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-07 09:36

BrZ

Op donderdag 24 januari 2002 19:00 schreef Codin het volgende:
Kijk aan: 2 reacties en er is al tegenspraak :)

Iemand op dit forum die verstand heeft van electronica die m'n vraag kan beantwoorden?

/me is zelf van de software-kant...
smvs heeft gelijk, CPU slijt niet sneller...
En inderdaad, de hele tijd wel en niet belasten is veel erger, temperatuurschommelingen slijt een cpu namelijk wel harder van

• InSPiRE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-03 20:19
Processors zijn er juist voor gemaakt.
Ze gaan er dus niet korter door leven...

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 24 januari 2002 19:03 schreef BrZ het volgende:

[..]

smvs heeft gelijk, CPU slijt niet sneller...
En inderdaad, de hele tijd wel en niet belasten is veel erger, temperatuurschommelingen slijt een cpu namelijk wel harder van
Volgens jou kan je het dus vergelijken met het verhaal van de twee auto's, waarbij degene die 100 km snelweg rijdt veel minder erg eraan toe is dan de auto die 100 km stadsritjes heeft gemaakt?

• snars
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Op donderdag 24 januari 2002 20:21 schreef Codin het volgende:

Volgens jou kan je het dus vergelijken met het verhaal van de twee auto's, waarbij degene die 100 km snelweg rijdt veel minder erg eraan toe is dan de auto die 100 km stadsritjes heeft gemaakt?
Om de vergelijking iets aan te passen: het verhaal van de twee auto's waarvan de een altijd lange stukken (snelweg)heeft gereden en de ander iedere keer korte ritjes (door de stad).

I reject your reality, and substitute my own.

• Access
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-08 19:54
Het voorbeeld met auto's is stom, omdat deze draaiende onderdelen hebben die slijten (motor, wielen).

Dat krimpen en uitzetten (warm->koud, en andersom) niet goed voor hardware is, is waar. Dit heb je ook met andere dingen.

Volgens mij is het niet erg dat je cpu altijd 100% bezig (mits goed gekoeld natuurlijk). Het enige wat er wel gebeurd is dat je computer meer stroom zal trekken omdat je processor constant bezig is.

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 24 januari 2002 20:46 schreef Access het volgende:
Het voorbeeld met auto's is stom, omdat deze draaiende onderdelen hebben die slijten (motor, wielen).
Stom? :)

En cpu's slijten volgens jou niet?
Dat krimpen en uitzetten (warm->koud, en andersom) niet goed voor hardware is, is waar. Dit heb je ook met andere dingen.
Ik durf te wedden dat het metaal van een auto ook behoorlijk wat heen en weer krimpt/uitzet.
Volgens mij is het niet erg dat je cpu altijd 100% bezig (mits goed gekoeld natuurlijk). Het enige wat er wel gebeurd is dat je computer meer stroom zal trekken omdat je processor constant bezig is.
True...

• Access
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-08 19:54
Oke, 'stom' was misschien iets te hard. Maar het is/was een beetje een vaag voorbeeld met al die verbeteringen.

(Trouwens met het krimpen en uitzetten van andere dingen, bedoelde ik alles. Alles krimpt en zet uit, zij het soms in wat mindere mate.)
Pagina: 1