Is het mogelijk om op een linux server met Apache op een bepaald tijdstip automatisch een php script te starten ? Of moet dat met Java ofzo ???
man cron
edit:
ikke is langzaam
ikke is langzaam
Programmer - an organism that turns coffee into software.
idd cron job en dan
lynx -dump localhost/pad/naar/php
lynx -dump localhost/pad/naar/php
als ik dat doe (*nix, als root) krijg ik de volgende melding:
: cannot execute - Permission denied
weliswaar niet via cron, maar toch ...
# /var/www/htdocs/CD/index.php
sh: /var/www/htdocs/CD/index.php: cannot execute - Permission denied
#
#
Met de Task Scheduler en een Win32 versie van lynx moet je een heel end kunnen komen denk ik....
Verwijderd
Ja, dat kan natuurlijk ook niet.Op donderdag 24 januari 2002 21:54 schreef TheRookie het volgende:
weliswaar niet via cron, maar toch ...
#
Je kan een .php job toch ook niet vanaf de prompt starten? Hij moet wel geparsed worden.
Gewoon iets van CURL gebruiken en de volledige URL aanroepen. Alleen op die manier kun je hem laten parsen.
Ik doe het zelf met een perl scrippie zodat ik de output netjes kan loggen en actie ondernemen bij eventuele foutmeldingen.
dat d8 ik dus ook, want ik gebruik lynx, maar volgens NexGeneration:Op vrijdag 25 januari 2002 00:15 schreef MarcoTC het volgende:
[..]
Ja, dat kan natuurlijk ook niet.
Je kan een .php job toch ook niet vanaf de prompt starten? Hij moet wel geparsed worden.
Een php-script kan je met crontab direct uitvoeren.
Dus: [tijd] pad/naar/file
das niet helemaal waar je moet dan wel php nog een keer compilen zonder apache dan kan je php net zo gebruiken als dat je perl gebruikt is heel makkelijkOp donderdag 24 januari 2002 19:43 schreef NextGeneration het volgende:
Een php-script kan je met crontab direct uitvoeren.
Dus: [tijd] pad/naar/file
specs : http://specs.tweak.to/7435
Heel leuk bedacht maar met windows kan je ook gewoon de php binary gebruiken.Op donderdag 24 januari 2002 22:13 schreef TheRookie het volgende:
Met de Task Scheduler en een Win32 versie van lynx moet je een heel end kunnen komen denk ik....
Bv.
[path/naar/jouw/php/dir/php -q [phpscript]
-q: Geen headers versturen
Voor *nix:
Zoals dafearless al zei: Je kan php ook compileren zonder Apache. En in de grote mensen wereld
Programmer - an organism that turns coffee into software.
Ok guys, thx... Zit alleen nu met het volgende probleem ;-) Ik kan geen cronjobs aanmaken op de server
Ik heb er geen toegang toe, is een externe server...
Hoorde dat dit ook met Perl te doen is, weet iemand een functie ofzo ??? Anders moet ik compleet Perl leren voor dit grapje...
Greetz Pariah
Hoorde dat dit ook met Perl te doen is, weet iemand een functie ofzo ??? Anders moet ik compleet Perl leren voor dit grapje...
Greetz Pariah
Ik weet het niet, nooit iets van gezien met perl in ieder geval.
Wat ik vroeger deed (toen ik nog geen eigen webserver had) was iedere keer als er een pagina werd opgevraagd even kijken of het al een dag later is geworden, en op dat moment de job uitvoeren als je de pagina hebt teruggestuurd.
Je hebt namelijk een soort trigger nodig, en dat kan een conjob zijn, of een bezoeker die een pagina opvraagt.
Als je wel toegang hebt op een andere machine waar je wel cronjobs kan draaien, en je zet het script in een (met wachtwoord beveiligde) dir in de wwwroot. kan je ook met wget iets doen, dan roep je het script gewoon iedere nacht om 0:00 aan.
Wat ik vroeger deed (toen ik nog geen eigen webserver had) was iedere keer als er een pagina werd opgevraagd even kijken of het al een dag later is geworden, en op dat moment de job uitvoeren als je de pagina hebt teruggestuurd.
Je hebt namelijk een soort trigger nodig, en dat kan een conjob zijn, of een bezoeker die een pagina opvraagt.
Als je wel toegang hebt op een andere machine waar je wel cronjobs kan draaien, en je zet het script in een (met wachtwoord beveiligde) dir in de wwwroot. kan je ook met wget iets doen, dan roep je het script gewoon iedere nacht om 0:00 aan.
Het gaat echt om een server waar het op moet draaien, en het moet ook op een vast tijdstip uitgevoerd worden... niet als een bezoeker komt, want dan zou het kunnen zijn dat er een dag overgeslagen wordt als er niemand komt...
da's waar. maar mijn website kreeg een paar honderd bezoekers per dag...
Maar dan moet je dus voor de onderste optie gaan... zoek iemand die een linux servertje heeft staan, (thuis onder zijn bed ofzo, alles is goed zolang hij maar 24-7 aanstaat) Dat ding noem je vervolgens een trigger-server ofzo, en je installeert een cronjobje in de vorm van
(sorry voor de layout)
Maar dan moet je dus voor de onderste optie gaan... zoek iemand die een linux servertje heeft staan, (thuis onder zijn bed ofzo, alles is goed zolang hij maar 24-7 aanstaat) Dat ding noem je vervolgens een trigger-server ofzo, en je installeert een cronjobje in de vorm van
code:
1
| 0 0 * * * wget -q -r -http-user=[JeUserNaam] -http-passwd=[JePasswd] --cache=off http://[JeServerWaarJeScriptMoetDraaien]/[Dir]/[Scriptnaam].php |
(sorry voor de layout)
Verwijderd
He,
Ik was hie ook toevalgi mee bezig.
Maar hoe kan je dit dan samen gebruiken met een php script start ie het dan automatisch op bijv. om 12.00. En kan dit op iedere server werken?
Maar hoe kan je dit dan samen gebruiken met een php script start ie het dan automatisch op bijv. om 12.00. En kan dit op iedere server werken?
Is er echt niemand die iets richting een CGI script weet ofzo die dit doet ???
Het is namelijk absoluut geen optie om een externe server te gebruiken
Er moet op een vast moment gewoon gechecked worden welke mensen wel of niet op een site geweest zijn, en wel of niet een mail ontvangen hebben. Deze gegevens staan in een database. Ik kan dat wel aan het begin van de pagina zetten zodat het geladen wordt, maar kan dan inderdaad zijn dat er dagen overgeslagen worden, of dat de pagina er een stuk snelheid door verliest doordat er een stukje "onnodig" script instaat...
Maar volgens mij is het met scripts ook mogelijk, en omdat ik ook Perl, CGI, enz. kan gebruiken, zit er VAST een mogelijkheid tussen...
Het is namelijk absoluut geen optie om een externe server te gebruiken
Er moet op een vast moment gewoon gechecked worden welke mensen wel of niet op een site geweest zijn, en wel of niet een mail ontvangen hebben. Deze gegevens staan in een database. Ik kan dat wel aan het begin van de pagina zetten zodat het geladen wordt, maar kan dan inderdaad zijn dat er dagen overgeslagen worden, of dat de pagina er een stuk snelheid door verliest doordat er een stukje "onnodig" script instaat...
Maar volgens mij is het met scripts ook mogelijk, en omdat ik ook Perl, CGI, enz. kan gebruiken, zit er VAST een mogelijkheid tussen...
In principe is er op elk soort besturingssysteem op een server wel een manier om automatische taken te starten... En naar mijn weten is het ook mogelijk om een php script te starten op zo'n manier... Dus als je het mij vraagt is het antwoord op je vraag "ja"Op dinsdag 29 januari 2002 16:01 schreef Piete het volgende:
He,
Als er mensen zijn die er anders over denken, laat die dan nu spreken, of voor eeuwig zwijgen
Als je een perl of cgi script zoekt om de taak van dat php script over te nemen of een cgi/perl script dat het php script aanroept, hoe wil je dan dat perl/cgi script running zonder cronjob 
Heej ik heb een ideetje, gewoon een bash script maken die in een loopje zit, dat hij een tijd lang wacht (een dag) dan het php script aanroept met "lynx /nog/iets/script.php" Is dat niet wat?
Heej ik heb een ideetje, gewoon een bash script maken die in een loopje zit, dat hij een tijd lang wacht (een dag) dan het php script aanroept met "lynx /nog/iets/script.php" Is dat niet wat?
edit:
dit kan met:
sleep 1d
dit kan met:
sleep 1d
...
Een constant draaiend cgi script, is dat mogelijk ? En zo ja, vreet dat veel van de server ?Op woensdag 30 januari 2002 10:29 schreef Haranaka het volgende:
Als je een perl of cgi script zoekt om de taak van dat php script over te nemen of een cgi/perl script dat het php script aanroept, hoe wil je dan dat perl/cgi script running zonder cronjob
Verwijderd
Dat ligt eraan wat het script doet. Maar als het echt maar 1 keer per dag of uur iets hoeft te doen is de cron echt de makkelijkste oplossing hoorOp woensdag 30 januari 2002 11:15 schreef Pariah het volgende:
[..]
Een constant draaiend cgi script, is dat mogelijk ? En zo ja, vreet dat veel van de server ?
Pagina: 1