Toon posts:

[access] Vaste waarde en bewaren wijziging

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo iedereen

om te beginnen ben ik echt een leek met access, maar nu moet ik voor mijn stage een access applicatie maken als bijkomende activiteit.

Nu zit ik met de volgende problemen:

* Ik heb een combobox waarin waarden (namen) worden uitgelezen. Deze combobox begint nu met een lege waarde en daar moet een waarde vast instaan.
De waarden die in het combo boxje kunnen staan worden uitgelezen door een query. Dus hij filtert eerst en 1 van die gefilterde namen moet default worden.

* Wanneer dit gelukt is is onze opdracht nog niet klaar :'(
Nu moet de applicatie de waarde die er stond toen het formulier werd afgesloten de volgende keer als default weergeven.

Wie kan ons helpen? Of komt er voor deze oplossing een boel programeren om de hoek kijken?

Verwijderd

Topicstarter
We hebben zelf een hele week gezocht maar nog geen clue of oplossing gevonden.

Wie kan ons helpen?

Verwijderd

Ik vind je vraag niet heel erg duidelijk. Toch zal ik proberen je een beetje te helpen, als je meer info wilt moet je duidelijker info geven.

Om een combobox een vaste waarde te geven kun je de eigenschap Standaardwaarde(Default Value) vullen op het tabblad Gegevens(Data). Zoals ik je begrijp wil je dat de opzoeklijst van de combobox gevuld wordt met een query. En als ik het nog beter begrijp wil je dat een (willekeurige?) waarde uit die query de standaard waarde wordt. Uit je verhaal neem ik dan aan dat de query vaak verschillende gegevens bevat, en dat een vaste standaardwaarde niet de bedoeling is. Vul dan eens dan dit in bij standaardwaarde:
code:
1
=Dlookup("Veld","Query")

Veld is dan de waarde die je in je combobox wilt zien en Query is (je raadt het al) de query die de bron is van je combobox.

Wat doet dit?
Dit haalt het eerste record op van je query, volgens Access default sortering. Dat betekent dat dus dat je je sorteervolgorde van je query zo moet maken dat het record wat jij als eerste wil zien bovenaan komt te staan.

Dit is oneigenlijk gebruik van het Dlookup statement. Normaal geef je namelijk nog een derde argument mee, ook tussen quotes. Daarin staat bijvoorbeeld:
code:
1
"Veld = 4"

Oftewel een WHERE-clause zonder het woord WHERE. Gebruik die derde parameter als je weet aan welke voorwaarde(n) het te selecteren record moet voldoen.

Als je nog meer wil dan dit zul je waarschijnlijk VBA gaan moeten coderen...