Voor ons profielwerkstuk over de zweeftrein hebben we een schakeling gebouwd die afstanden meet en die vervolgens elektromagneten aansuurd. Als de afstand te klein wordt komt er 2.5 volt op de uitgang te staan. We willen hier electromagneten op aansluiten, maar om dit te bereiken moet dit signaal via transistoren versterkt worden naar 12 volt, zodat er een electromagneet op kan worden aangesloten. We hebben hiervoor natuurlijk een aparte transistor gebruikt, die 4 ampere aan kan. Maar deze verzwakt het signaal juist!. Hij maakt er bij 2.5 volt juist 1.2 volt van en bij 0 volt 0.7. Wie weet hoe je zo'n signaal wel goed kan versterken?
Verwijderd
Misschien is het een idee om er een relais bij te zetten, met een eigen 12V voeding.
Of je moet een transformator vinden/maken die dat voltage kan omzetten.
Of je moet een transformator vinden/maken die dat voltage kan omzetten.
Verwijderd
Waarschijnlijk omdat de detektieschakeling niet genoeg stroom kan leveren om de transistor goed aan te sturen. Maar vraagje wat voor tor is het? En heb je mischien een schemaatje van de schakeling. Maakt het wat makkelijker. 
edit:
Oeps, mischien te snel gelezen. Heb je een 12V voeding of moet die 2.5V echt naar 12V geconverteerd worden? Dit laatste is niet echt een makkelijke en goedkope oplossing.
Oeps, mischien te snel gelezen. Heb je een 12V voeding of moet die 2.5V echt naar 12V geconverteerd worden? Dit laatste is niet echt een makkelijke en goedkope oplossing.
Verwijderd
idd een 12V apart bij schakelen of
zoek effe naar een DC-DC converter die 2.5 V omzet naar 12V. Kijk eens in de bieb of in de juli-aug nrs van Elektuur van alle jaargangen.
Het is niet zo'n gangbare omzetting dus iets kant en klaars kun je waarschijnlijk wel vergeten (bijv 5V -> 12V of 6V -> 12V wel).
zoek effe naar een DC-DC converter die 2.5 V omzet naar 12V. Kijk eens in de bieb of in de juli-aug nrs van Elektuur van alle jaargangen.
Het is niet zo'n gangbare omzetting dus iets kant en klaars kun je waarschijnlijk wel vergeten (bijv 5V -> 12V of 6V -> 12V wel).
Het is wel de bedoeling dat het op een voedingskastje van 12 volt wordt aangesloten. Het probleem is dat die schakeling (een soort comparator) die ik gebouwd heb maar op 5 volt werkt, en 2.5 volt als uitgang geeft. Een relais is ook geen oplossing omdat het heel snel en veel moet kunnen schakelen (het is de bedoeling dat de afstand die gemeten wordt, direct aangepast wordt door de elektromagneet). De transistor die ik nu gekocht heb werkt zo:
-------
| O | (er zit een gat in het midden)
+--+--+
| | |
uit 12 (in)
(Schakeling 2.5/0 uit)----> (weerstand 1000 ohm)---->(ingang transistor)
de 'uit' van de transistor heb ik dus aangesloten op die magneet, en de 'in' op de schakeling (daartussen wel een weerstand, zodat de schakeling niet doorbrand).
-------
| O | (er zit een gat in het midden)
+--+--+
| | |
uit 12 (in)
(Schakeling 2.5/0 uit)----> (weerstand 1000 ohm)---->(ingang transistor)
de 'uit' van de transistor heb ik dus aangesloten op die magneet, en de 'in' op de schakeling (daartussen wel een weerstand, zodat de schakeling niet doorbrand).
Verwijderd
Je moet em ook niet als emittervolger schakelen, dan blijft er geen spanning meer over voor de belasting.
Uitgang via weerstandje op de basis van de tor, emitter op de voedingsnul, en de belasting tussen de collector en de voedingsplus.
Als je het zo doet valt er een kleine spanning over de tor en de rest over de belasting.
Ik neem aan dat je een NPN tor hebt gekocht.
Als de stroomversterkingsfaktor van de tor hoog genoeg is gaat het wel werken.
Uitgang via weerstandje op de basis van de tor, emitter op de voedingsnul, en de belasting tussen de collector en de voedingsplus.
Als je het zo doet valt er een kleine spanning over de tor en de rest over de belasting.
Ik neem aan dat je een NPN tor hebt gekocht.
Als de stroomversterkingsfaktor van de tor hoog genoeg is gaat het wel werken.
Verwijderd
BTW basisstroom van 1.8mA is nie echt veel om een vermogenstor vol uit te sturen. Vermogens-transistors staan niet echt bekent om hun hoge stroomversterking.
Verwijderd
Hier :Op donderdag 24 januari 2002 17:16 schreef exter het volgende:
Dan maak je er een Darlington van.
btw, waar staat dat dan, die 1,8 mA?
IB = (UB- UBE) / RB= (2,5V - 0,7V) / 1000 Ohm = 1,8 mA
Verwijderd
Volgens mij moet het lukken als ie er een BC547'er of equivalent tussen zet. A la Darlington.
Verwijderd
Onlangs soortgelijk probleem gehad om vanuit een PIC (5V voeding)12V lampen te schakelen. Heb ik zo opgelost:
+12V
| +12V
_ |
R| | |
|_| ___|
| ||_>_| p-ch mosfet (irf9530)
|__||___
/ |
in---| npn |
> uitgang
|
massa
(Tekenen in editor gaat niet zo lekker...)
Stuursignaal op basis van npn, emittor aan massa, collector aan gate van mosfet, source aan +12V, belasting tussen drain en massa. Pull-up tussen collector en +12V.
+12V
| +12V
_ |
R| | |
|_| ___|
| ||_>_| p-ch mosfet (irf9530)
|__||___
/ |
in---| npn |
> uitgang
|
massa
Stuursignaal op basis van npn, emittor aan massa, collector aan gate van mosfet, source aan +12V, belasting tussen drain en massa. Pull-up tussen collector en +12V.
Dus ik heb hem verkeerd aangesloten.. 
Hmm dan zal ik dat ding eerst es anders aansluiten met een kleinere weerstand.
BTW is de versterking van die transistor dan alleen van de stroomsterkte afhankelijk? (dus niet van het voltage, als je niet meerekent dat de stroomsterkte toeneemt als het voltage toeneemt).
Hmm dan zal ik dat ding eerst es anders aansluiten met een kleinere weerstand.
BTW is de versterking van die transistor dan alleen van de stroomsterkte afhankelijk? (dus niet van het voltage, als je niet meerekent dat de stroomsterkte toeneemt als het voltage toeneemt).
Verwijderd
De stroomversterkingsfaktor van een transistor wordt hangt van het type tor af, een kleinsignaaltransistor heeft een hogere stroomversterkingsfaktor dan een vermogenstor.
Een tor heeft ook nog een letter achter het typenummer. A, B of C.
Een BC 547C heeft een grotere stroomversterkingsfaktor dan een BC 547B, en die heeft weer een grotere stroomversterkingsfaktor dan een BC 547A.
De stroomversterkingsfaktor is de verhouding tussen de basisstroom en de maximale collectorstroom.(als gevolg van die basisstroom).
't is een beetje simplistisch uitgelegd, maar dat is om het wat begrijpelijk te maken.
Een tor heeft ook nog een letter achter het typenummer. A, B of C.
Een BC 547C heeft een grotere stroomversterkingsfaktor dan een BC 547B, en die heeft weer een grotere stroomversterkingsfaktor dan een BC 547A.
De stroomversterkingsfaktor is de verhouding tussen de basisstroom en de maximale collectorstroom.(als gevolg van die basisstroom).
't is een beetje simplistisch uitgelegd, maar dat is om het wat begrijpelijk te maken.
zo beterOp vrijdag 25 januari 2002 10:41 schreef JayR het volgende:
Onlangs soortgelijk probleem gehad om vanuit een PIC (5V voeding)12V lampen te schakelen. Heb ik zo opgelost:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12+12V | +12V _ | R| | | |_| ___| | ||_>_| p-ch mosfet (irf9530) |__||___ / | in---| npn | > uitgang | massa
Verwijderd
Ja, zo kan het natuurlijk ook, maar als je gewoon een Darlington koopt, BD 679 of zo meen ik me nog te herinneren, gaat het ook prima.
Verwijderd
Ja, bijna, die rechtse 12V nog paar posities naar rechts...Op vrijdag 25 januari 2002 21:03 schreef epsilon het volgende:
[..]
zo beter
Maarruh, hoe doe ik dat met Code: (om tekening uit editor goed te krijgen) Ik post niet zo vaak....
Verwijderd
Dat vind ik dus niet. Reden om een mosfet toe te passen was dat bij de (21W)lampen nogal wat vermogen in de darlington wordt verstookt (nl. 1,75Ax1,3V=2,3W). De toegepaste mosfet heeft een Rds van 0,3 ohm zodat er nog maar minder dan 1W opgestookt wordt.Op vrijdag 25 januari 2002 21:32 schreef NiHa het volgende:
veel beter..
Wat is die versterkingsfactor van zo'n darlington dan? Want stel dat ik max. 0.01 A op de base zet, en 1.5 A van de emitter wil halen, dan moet die factor 150 zijn.. Toch?
Maar waar blijft dan die invloed van het voltage wat je op de collector zet, want het maakt toch zeker wel verschil of je er bijvoorbeeld 5 of 12 volt op zet?
Maar waar blijft dan die invloed van het voltage wat je op de collector zet, want het maakt toch zeker wel verschil of je er bijvoorbeeld 5 of 12 volt op zet?
Verwijderd
Als je de belasting aan de emitter hangt valt er een spanning over van in jouw geval 2,5V - 0,7V(basis-emitterovergang) = 1,8 Volt.
Als je de belasting tussen de collector en de voedingsplus zet valt er een kleine spanning over de tor (verzadigingsspanning) en de rest over de belasting.
Een darlington heeft een zeer hoge stroomversterkingsfactor, afhankelijk van de gebruikte torren.
Als je voor een BC 547B factor 150 rekent en voor een vermogenstor factor 50, dan is de stroomversterkingsfactor 50 x 150 = 7500.
Als je op je uitgang van de schakeling 10 mA beschikbaar hebt, kan je dus 75A schakelen, gesteld dat zo'n zware tor zou bestaan. Lijkt mij wel voldoende.
Als je de belasting tussen de collector en de voedingsplus zet valt er een kleine spanning over de tor (verzadigingsspanning) en de rest over de belasting.
Een darlington heeft een zeer hoge stroomversterkingsfactor, afhankelijk van de gebruikte torren.
Als je voor een BC 547B factor 150 rekent en voor een vermogenstor factor 50, dan is de stroomversterkingsfactor 50 x 150 = 7500.
Als je op je uitgang van de schakeling 10 mA beschikbaar hebt, kan je dus 75A schakelen, gesteld dat zo'n zware tor zou bestaan. Lijkt mij wel voldoende.
ik heb um nu tussen de collector en en voedingsplus geschakelt.. en hij doet het veel beter dan eerst
. Nog niet helemaal optimaal, dus ik gooi er toch maar een darlington tussen.
Verwijderd
als je uitgeexperimenteerd bent zet dan effe een diode in sper over de voedingsaansluitng vd magneet heen, vind de de transistor prettiger als er wat tegen-EMK komt....
Verwijderd
Doe 't maar liever meteen...Op zondag 27 januari 2002 18:04 schreef andre_at_home het volgende:
als je uitgeexperimenteerd bent zet dan effe een diode in sper over de voedingsaansluitng vd magneet heen, vind de de transistor prettiger als er wat tegen-EMK komt....
Is die afstands sensor alleen aan en uit???
Dan gaat je treintje mooi oscileren
Dan gaat je treintje mooi oscileren
Celeron(cd0) 1000@1000,1.80V ASUS P2B-S Rev 1.03 BIOS 1014 beta 1a, 256@222,100Mhz/AMD k6-III+ 450@550,2.0V ASUS P5A-B rev 1.03 BIOS 1010, 256Mb@222,100Mhz
Pagina: 1