sbs 2000 internet niet op server wel op client

Pagina: 1
Acties:

• bokkie11
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-05 14:51
hoi..

ik heb de volgende situatie
ik heb een small business server 2000 geinstalleerd
dit is gewoon windows 2000 server maar dan met exchange sql en isa server er bij

in deze server zitten 2 netwerk kaarten 1 voor internet @home
en een voor het lokale netwerk (192.168.0.10)

nu heb ik het zo ver dat de clients via dhcp een ip adres krijgen en ook de dns servers(die van @home)de clients kunnen dus wel internetten

maar als ik op de server op internet wil kan hij de pagina niet vinden. :(

dus even via nslookup gekeken of hij de naam wel goed resolved
:
code:
1
2
3
4
5
6
7
C:\Documents and Settings\Administrator>nslookup www.hawaii-team.nl
Server:  proxy3.zwoll1.ov.home.nl
Address:  213.51.129.131

Non-authoritative answer:
Name:    www.hawaii-team.nl
Address:  213.196.5.58

dit geeft ie hij komt dus wel met het goede ip adres terug...

iemand enig idee wat er verkeerd is volgens mij dns maar weet niet zeker..

M3 SR+ deep bleuMidnight grey/ Black /areo Bestel 19/8 restrictie 1/11 vin 11-12 aflevering 14-12

• Axel666
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-10-2022
moet je ff bij internet opties op die bak invullen dat hij zelf de proxy server is.

9worlds.net @ hattrick.org

• bokkie11
ja bedankt
best wel stom van me eigenlijk |:(|:(|:(|:(

M3 SR+ deep bleuMidnight grey/ Black /areo Bestel 19/8 restrictie 1/11 vin 11-12 aflevering 14-12

• wielhelm
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-04 23:05

wielhelm

80/86 ST bladebladed

bij dns de . weggooien, het ip adres van @home in een forward lookup scope gooien, en bij de nic-instellingen van de server naar zijn eigen ip-adres verwijzen.

• bokkie11
klinkt leuk maar hoe doe ik dat precies want er staan heel veel waarden bij dns op mijn server.

want dat met internetten was volgens mij alleen maar een truckje want mail versturen werkt ook nog niet...

bij dns forward lookup zone heb ik 1 server staan mijn server (server.hawaii-team.nl deze staat btw nog negens in de dns dat komt nog)

maar hoe zorg ik er voor dat mijn server alleen de lokale adressen resolved en de externe aan de dns van @home over laat ?

• Axel666
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-10-2022
*Sigh* nee dat was geen truucje, maar het ligt aan de werking van isa server. Ik zou ten eerste zeggen pak eens een lekker dik boek erbij over isa server en kom maar trug als je die af hebt ;)

edit:
ok ok ik ben al een reply aan het tikken om het ff snel uit te leggen

ok in het kort, als firewall heeft isa server op z'n externe interface alles dicht staan dmv packet filtering, dus als je direct vanaf de bak zelf iets doet zal het niet werken.

Q: maar ik kan wel pingen en dhcp leases krijgen en dns resolven

A: juist dat zijn de packet filters die standaard open staan :D

Q: maar wat als ik wel iets vanaf me isa server wil draaien?

A: dan heb je 2 opties: A je gooit onder accespolicy>filters een filter open zodat de poort van die service op je isa server zelf open staat, nadeel hiervan is dat het netwerk verkeer hiervan niet door je isa server rules enige heen word gehaalt dit kan security lekjes vormen. Optie 2 je draait het op de interne interface van je isa server en published het dan zoals je ook met andere servers zou doen dmv publishing etc.

Dat van die proxy instellen is dus de manier waarop het hoort, heirmee gooi je het verkeer door je isa server heen ipv dat je dingen open gaat zetten.

Ok dit was ff in het kort de info over services lokaal op een isa server draaien (zou ik persoonlijk nooit doen, vind zelf ook dat hele SBS pakket vaag, behalve dat het lekker goedkoop is). Voor info hoe je bepaalde dingen echt moet doen kan ik je naar www.isaserver.org door verwijzen, maar als ik jou was zou ik toch eerst een boekkie kopen over isa server.

ps

dit verhaal klopt niet 100% aangezien de poorten niet echt dicht staan maar hij gewoon de packets dropt, erhm maar ik hoop dat het een beetje duidelijker is voor je.

9worlds.net @ hattrick.org

Pagina: 1