bios updaten, waarom?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.867 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 32757

Topicstarter
ik ben een beginnende tweaker en ben daarom veel aan het surfen over tweakers. dus eerst maar ff uitzoeken hoe iets werkt. kan iemand mij dus uitleggen hoe je de bios update uitvoerd en wat de gevolgen hiervan zijn en of je je computer ermee naar z'n grootje kan helpen. en heeft het wel zin om met een goed lopend systeem je bios te updaten? wat zijn eigenlijk de voordelen van het bios updaten?

grt
remko

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 16135

Op donderdag 24 januari 2002 13:58 schreef easyride het volgende:
ik ben een beginnende tweaker en ben daarom veel aan het surfen over tweakers. dus eerst maar ff uitzoeken hoe iets werkt. kan iemand mij dus uitleggen hoe je de bios update uitvoerd en wat de gevolgen hiervan zijn en of je je computer ermee naar z'n grootje kan helpen. en heeft het wel zin om met een goed lopend systeem je bios te updaten? wat zijn eigenlijk de voordelen van het bios updaten?

grt
remko
Komen ze:
Hoe voer je die uit? Staat uitgelegd op de sites waar je zo'n BIOS kunt downloaden, lukt vanzelf.
Gevolgen: Je computer zal waarschijnlijk beter lopen.
Kan 't fout gaan: Ja, als er ondertussen iets fout gaat, bijvoorbeeld als de stroom uitvalt, zal je computer niet meer opstarten (in het ergste geval).
Bij een goed lopend systeem zou ik het niet zo snel doen, maar wie ben ik...?
De voordelen zijn dat je bepaalde bugs kunt wegwerken, voor mijn biosupdate liep iedere herstart bijvoorbeeld vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warp
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Voordelen kunnen zijn:

Bug fixes.
Meer en/of nieuwe functionaliteit cq mogelijkheden.

Het is wel altijd raadzaam om de releasenotes van een BIOS update even te lezen, soms is het idd ook niet de moeite waard om te flashen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35766

Een voordeel is, eventuel meer opties in je bios. Vanoudere biosen kunnen bijvoorbeeld niet booten vanaf cd-rom, en updat ekan dit verhelpen, mits er geen update is natuurlijk.

Bij sommige pc's kan je de bios resetten en dat zorgt ervoor dat de oude bios er weer inkomt. Heeft een pc dit niet en je hebt je pc met een verkeerde bios geflashed(zo heet dat) dan heb je een problem en moet je proberen om bij de leverencier of merk van de bios een nieuwe te bestellen. Hebben ze die niet dan mot je een nieuwe moederbord kopen.:'( :'(

Dus denk eerst goed na of je dit wilt doen!!!
Vooral als je weinig van weet.

Suc6 en denkse!!!

Mzzl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ok maar als het systeem nu niet goed loopt, kan ik het dan ook weer terug zetten? of moet ik dan de versie die ik eerst had downloaden en dan downdaten ipv updaten? en slaat hij het op in het mobo geheugen (cmos geloof ik) of op de hdd.

dank voor de reactie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canard
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 27-04 19:10
Als voorbeeld:
De Asus A7V133 en A7V266 moederborden zijn er met beperkte RAID-functionaliteit (alleen RAID0).
Er zijn nu mensen die de BIOS van deze moederborden hebben aangepast zodat je opeens full-RAID functionaliteit hebt!

Dat kan dus ook een reden zijn om een BIOS te upgraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35766

Als je eenmaal de bios er heb zitten en hij werkt niet lekker(lijkt me stug of je moet met een verkeerde versie hebben geflashed) dan krijg je de oorspromkelijke er niet in. Je zou gelukt hebben als op de site van het merk een oudere versie staat die je opnieuw kunt flashen.

mzzl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canard
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 27-04 19:10
Op donderdag 24 januari 2002 14:07 schreef easyride het volgende:
ok maar als het systeem nu niet goed loopt, kan ik het dan ook weer terug zetten? of moet ik dan de versie die ik eerst had downloaden en dan downdaten ipv updaten? en slaat hij het op in het mobo geheugen (cmos geloof ik) of op de hdd.

dank voor de reactie
De meeste flash-programma's hebben een optie om je huidige BIOS naar een bestand te schrijven.

Als je systeem nog loopt kun je gewoon die oude BIOS flashen over die nieuwe heen, mits je die BIOS-file nog hebt natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ik heb dus een a7v266-e met sound (gebruik het niet maar zat erbij) en asus is nu al met +- 5 updates gekomen. lijktme niet dat daar al veel meer opties in de bios zitten.
of heb ik het nou verkeerd.
rems

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 16135

Op donderdag 24 januari 2002 14:07 schreef easyride het volgende:
en slaat hij het op in het mobo geheugen (cmos geloof ik) of op de hdd.
In het CMOS, als je daarna van HD wisselt, dan is er met je BIOS niets gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DR
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

DR

zoek de search er ff op na :{

als er niks nuttigs voor je bij zit zit hoef je et niet te flashen :{
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.