specs | Linux is like a Wigwam, no windows, no gates, only an apache inside!
in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!
En gewoon zwart spuiten zal denk ik zeker niet werken. Het moet sowieso een erg dun laagje zijn en dan heb je vast speciale verf nodig, anders isoleerd het meer ben ik bang...
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
dat dacht ik dus ook al maar het staat echt in m'n natuurkunde boek dus ik snapte er al niks vanOp donderdag 24 januari 2002 13:00 schreef breinonline het volgende:...
Wat is het voor natuurkundeboek?Op donderdag 24 januari 2002 13:03 schreef 9nevermind9 het volgende:
[..]
dat dacht ik dus ook al maar het staat echt in m'n natuurkunde boek dus ik snapte er al niks van
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
twin natuurkundeOp donderdag 24 januari 2002 13:04 schreef breinonline het volgende:
[..]
Wat is het voor natuurkundeboek?
oeps het staat op een stencil dat ik erbij heb gekregen maarja dat komt wel uit een natuurkiunde boek
Maar alu word toch meestal geanoidiseerd(ofzo iets). Dat zal wel werken, want koellichamen zijn beina altijd zwart.
misschien dat het bij een grotere airflow(met ventilator) niet veel meer uitmaakt, omdat dan het aandeel van warmteverlies beina geheel van de geleiding moet hebben. Terwijl als er alleen met de natuurlijke convectie word gewerkt dan is het aandeel straling groter. Dit natuurlijk alleen omdat het vermogen van straling hetzelfde blijft. Maar met ventilator neemt de geleiding gewoon veel toe.
zoeits
Zwart trekt warmte aan en als je koelblok zwart is trekt het dus meer warmte van je cpu af!!
Verwijderd
dit vanwege de eigenschap van zwart om energie snel op te nemen maar ook weer snel rij te kunnen geven.
NEem de proef maar op de som en leg een zwarte en een "normale" heatsink maar eens een minuut op de verwarming en haal ze er na een minuut maar af, en meet de temperatuurs verschillen bij vast gestelde tijden.
dan zal je zien dat de zwarte sneller afkoelt.
Verwijderd
Of het zwart spuiten van een koellichaam ook zo goed werkt weet ik niet (isolerend?). Zwarte koellichamen van de fabriek af zijn namelijk zwart geanodiseerd.
Maar je kan het proberen als spuiten het niet goed werkt leg je het blokje toch in een bakje thinner ofzo.
Verwijderd
Hum... ken ik niet. Maar de naam klinkt niet betrouwbaarOp donderdag 24 januari 2002 13:05 schreef 9nevermind9 het volgende:
[..]
twin natuurkunde
edit:
oeps het staat op een stencil dat ik erbij heb gekregen maarja dat komt wel uit een natuurkiunde boek
Ehm, wat is anodiseren? Als je bedoelt dat het oxideerd (reageerd met lucht om het populair te zeggen) dan zou dat zeker bij aluminium niet echt uit mogen maken. Aluminium is altijd geoxideerd, daarom ziet het er zo mooi uitOp donderdag 24 januari 2002 13:06 schreef roedie het volgende:
Verven zal de prestatie doormiddelvan de geleiding met de lucht wel heel erg slecht beinvloeden. Daarmee bedoel ik ook spuiten.
Maar alu word toch meestal geanoidiseerd(ofzo iets). Dat zal wel werken, want koellichamen zijn beina altijd zwart.
misschien dat het bij een grotere airflow(met ventilator) niet veel meer uitmaakt, omdat dan het aandeel van warmteverlies beina geheel van de geleiding moet hebben. Terwijl als er alleen met de natuurlijke convectie word gewerkt dan is het aandeel straling groter. Dit natuurlijk alleen omdat het vermogen van straling hetzelfde blijft. Maar met ventilator neemt de geleiding gewoon veel toe.
zoeits
Aan de andere kant is dit wel een hele logische verklaring...
* breinonline weet het ook niet...
Realiseer je wat je zegt? Dat zou inhouden dat je koelblok sneller warm wordt door stralingswarmte uit de omgeving. Dat is nu net wat je NIET wilt. Je wil sneller warmte uitstralen.Op donderdag 24 januari 2002 13:03 schreef cheshire87 het volgende:
zwart trekt warmte aan dus het zou best kunnen kloppen ja
Het zwarte slaat op stralings warmte. Tussen je koelblok en je processor gaat het om direkt kontakt. Daar helpt het niet. Een extra laagje maakt het zelfs slechter.
Het is inderdaad zo dat een zwart lichaam beter straalt dan een glimmend lichaam. Maar alleen als er een groot temperatuurverschil is. En dat is er dus niet. Je praat maar over een graad of 10. Je kast is immers inwendig een graad of 25-30 en je processor is misschien wel 50 graden, maar je koellichaam niet. Die is veel kouder.
Bovendien heeft je koellichaam geforceerde ventilatie dat zorgt voor zoveel warme afvoer dat de straling nog minder belangrijk wordt.
En wat je ook in de gaten moet houden is dat de vinnen naast elkaar zitten. Dus vinnetje 3 kan wel lekker gaan stralen, maar dan straalt hij wel tegen vinnetje 2 en 4 aan. Die natuurlijk ook weer lekker terug stralen.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato
Zwart weerkaatst geen zonlicht (absorbeerd immers) en wordt daarom warmer, maar het gaat bij een koelblok om geleidingswarmte, dat heeft niets met de kleur te maken...Op donderdag 24 januari 2002 13:08 schreef cheshire87 het volgende:
bla bla bla
Zwart trekt warmte aan en als je koelblok zwart is trekt het dus meer warmte van je cpu af!!
Bedoelen ze niet de soort materiaal met een zwart koelblok...??
Verwijderd
volgens mij geldt het inderdaad ook alleen maar voor stralingswarmte en niet voor geleidingswarmte.Op donderdag 24 januari 2002 13:11 schreef lothar het volgende:
zwart absorbeert warmte beter.. maar het geeft het natuurlijk ook minder snel af! Lijkt me dus als je dit voor een proc koeler zou doen dat het misschien eerst even beter koelt omdat het koelblok meer warmte opneemt. Maar na een tijd is het koelblok opgewarmt en gaat het juist weer tegenwerken dat hij de warmte niet snel genoeg afgeeft. Hierdoor zou het wel eens slechter kunnen gaan werken. Bovendien geld het beter opnemen volgens mij alleen voor stralingswarmte en niet voor geleidingswarmte.
dit is mijn oplossing als het over een onderbouw boek gaat
Dit geldt alleen voor stralingswarmte. En dat is niet echt een efficiente manier van warmte-overdracht. Geleiding gaat veel sneller!
Het is dus geen onzin, maar veel heb je er niet aan.
Ik ben tenminste niet altijd hypocriet!
Verwijderd
Meestal zijn koelblokken de warmste objecten in de omgeving. Waarvan zouden die dan straling moeten opnemen?Op donderdag 24 januari 2002 13:14 schreef Ortep het volgende:
Realiseer je wat je zegt? Dat zou inhouden dat je koelblok sneller warm wordt door stralingswarmte uit de omgeving. Dat is nu net wat je NIET wilt. Je wil sneller warmte uitstralen.
Klopt als een bus. Maar daar hebben we het geloof ik niet over.Het zwarte slaat op stralings warmte. Tussen je koelblok en je processor gaat het om direkt kontakt. Daar helpt het niet. Een extra laagje maakt het zelfs slechter.
Die 30% is relatief. 10 graden of 1000 graden blijft toch 30% winst.Het is inderdaad zo dat een zwart lichaam beter straalt dan een glimmend lichaam. Maar alleen als er een groot temperatuurverschil is. En dat is er dus niet. Je praat maar over een graad of 10. Je kast is immers inwendig een graad of 25-30 en je processor is misschien wel 50 graden, maar je koellichaam niet. Die is veel kouder.
Klopt daarom zijn koellichamen met een fan meestal ook niet zwart.Bovendien heeft je koellichaam geforceerde ventilatie dat zorgt voor zoveel warme afvoer dat de straling nog minder belangrijk wordt.
En wat je ook in de gaten moet houden is dat de vinnen naast elkaar zitten. Dus vinnetje 3 kan wel lekker gaan stralen, maar dan straalt hij wel tegen vinnetje 2 en 4 aan. Die natuurlijk ook weer lekker terug stralen.
Conclusie:
Koellichamen zonder fan zwart maken.
Koellichamen met fan lekker blank laten.
Verwijderd
Volgens mij zei ik blank laten.Op donderdag 24 januari 2002 13:36 schreef breinonline het volgende:
Mijn %(&^$ iceberg koelertje heeft dus mooi wel een zwart koellichaam en die standaard intel celeron koelers ook. Wil je nou beweren dat ik die beter blank kan schuren?
Ik denk niet dat het erg veel gaat uitmaken als je een koellichaam met geforceerde luchtkoeling met verf zwart gaat maken.
Verwijderd
Zwart is altijd beter ook al scheelt het mischien weinig. Ik denk dat het met geld te maken heeft. Anodiseren kost ook wat.Op donderdag 24 januari 2002 13:44 schreef breinonline het volgende:
Ja, ok laten... maar waarom hebben intel en andere fabrikanten dat dan niet gedaan? Ze zullen er toch over nagedacht hebben mag ik aannemen.
edit
Zal ook uiterlijk zijn. Mat zwart ziet er niet echt flitsend uit. Als je dan kijkt wat voor kleuren koelers hebben (groen,rood enzo) dat telt dat wel mee denk ik. Ik vindt dat maar niks al die kleurtjes. Kost alleen maar geld en het koelt geen ruk beter.
Maarja marketing hé.
/edit
12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV
Omdat dat lelijk is en zelden bij het interieur past. Wit is dan een neutrale kleurOp donderdag 24 januari 2002 14:23 schreef Procyon for life het volgende:
ach het zal wel ja..... kijk maar naar die warmtewisselaars aan de achterkant van je koelkast
Verwijderd
Da's een goeieOp donderdag 24 januari 2002 14:23 schreef Procyon for life het volgende:
ooh ja?
waarom zijn radiatoren (weet je wel, verwarming) dan altijd wit? en NOOIT zwart?
Verwijderd
Wat je nou typt is dus niet waar he.Op donderdag 24 januari 2002 13:11 schreef lothar het volgende:
zwart absorbeert warmte beter.. maar het geeft het natuurlijk ook minder snel af! BLA BLA BLA
Zwart absorbeert beter en geeft het ook sneller af.
En zou jij een zwarte radiator willen hebben ikke niet hoor aangezien je hier al het stof zeer duidelijk op ziet. (wat waarschijnlijk dus ook de rede is
Verwijderd
ach het zal wel ja..... kijk maar naar die warmtewisselaars aan de achterkant van je koelkast
LOLOmdat dat lelijk is en zelden bij het interieur past. Wit is dan een neutrale kleur
Maar ik zou eigenlijk ook niet weten of dit waar is, ik denk van wel.
Verwijderd
bron : http://www.npl.co.uk/npl/cbtm/thermal/stuff/guide1.htmlThermal radiation is the transfer of heat energy by electromagnetic radiation - typically infrared, but visible or even shorter wavelengths for very hot bodies. The rate of radiative heat transfer varies as the difference of the fourth powers of the temperatures of two objects, and on the amount of surface area exposed, and on the emissivity of the surfaces. Emissivity, e, is a number between 0 and 1 which indicates how good a material is at emitting thermal radiation. Typically, dark rough surfaces have emissivities near 1, while silvery smooth surfaces have emissivities near 0.
Verwijderd
mbo elektrotechniek dus geen onderbouwboekjeOp donderdag 24 januari 2002 13:17 schreef NeverSeen het volgende:
wat denk je ervan dat ze gewoon een goed en slecht blok als voorbeeld nemen en de ene om makkelijk te onthouden zwart spuiten als voorbeeld in je boekje ?
dit is mijn oplossing als het over een onderbouw boek gaat
er staat dark rough en niet dark smooth dus dat klopt niet als je een koel blok zwart maart moet die natuurlijk wel smooth blijvenOp donderdag 24 januari 2002 15:02 schreef Madman_returns het volgende:
[..]
bron : http://www.npl.co.uk/npl/cbtm/thermal/stuff/guide1.html
zwart neemt juist beter op hoor wit stoot afOp donderdag 24 januari 2002 15:13 schreef SOEPKIPPIE het volgende:
...
Wel zal hij meer warmte uitstralen als hij zwart is.
...
je behaalt weer een verlies van 20% doordat je blok minder goed warmte opneemt en afgeeft.
en als ik nu een al zwart gemaakt koelblok koop die heeft geen laagje verf over zich heen
Verwijderd
Dat houdt in dat mat zwart beter is dan glimmend. Je hoeft je koelblok ook niet met een hamer te bewerken.
SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate
maar als je een nieuw koelblok koopt is dan de zwarte beter dan een silveren?Op donderdag 24 januari 2002 17:21 schreef apen-nootjes het volgende:
Ik denk ook dat je je koelblokje zeker de kleur moet laten die de fabrikant hem gegeven heeft. Ik zou hem niet verven omdat verv warme niet zo goed geleidt dus er ontstaat warmte in de verf maar de warmte kan er dan niet meer uit.
Verwijderd
Ik zou voor zwart gaan.Op donderdag 24 januari 2002 17:26 schreef 9nevermind9 het volgende:
[..]
maar als je een nieuw koelblok koopt is dan de zwarte beter dan een silveren
Verwijderd
---------------------------------------------------
ja volgens mij heeft iedereen dat al gezegt hehe
---------------------------------------------------
OhOp donderdag 24 januari 2002 13:31 schreef Madman_returns het volgende:
Klopt daarom zijn koellichamen met een fan ook niet zwart.
Heb er hier nog wel een aantal liggen hoor
Ook de P2's b.v. hebben een zwart koellichaam met fan...
Gisteren mijn Alpha blokje binnen gekregen (Pal8045). Maak het doosje open en: tada!! Koper contactvlak, alu koelblok, en: zwarte koelribbenOp donderdag 24 januari 2002 17:43 schreef warp het volgende:
[..]
Oh
Heb er hier nog wel een aantal liggen hoor
Ook de P2's b.v. hebben een zwart koellichaam met fan...
bron : http://www.anandtech.com/showdoc.html?i=1115&p=2The color
"A black object radiates the best - so all heatsinks should be black". True? Not really. Remember, most of the heat is dissipated using forced convection - and for this effect, the color is irrelevant. When doing a comparison test of two otherwise identical heatsinks with a different color, the measured performance difference is usually negligible. The main reason why heatsink manufacturers anodize their heatsinks is to make them look more attractive. Heatsinks exist in a variety of colors - black, silver, but also blue, green, gold, and red. For the performance, it doesn't make any major difference.