Op donderdag 24 januari 2002 13:21 schreef hvdberg het volgende:
Idd. een beetje paranoia aangezien er helemaal niet werd gesproken over van buiten af naar binnen. Er werd gewoon gesproken over login script! Dus zodra een gebruiker inlogt wordt dat login script uitgevoerd en is de app. geïnstalleerd.
En hoezo zou UNIX hier veiliger mee zijn? Leg dat maar eens uit. Hiermee zeg ik overigens niet dat Windows even veilig als Linux/UNIX-en. Beetje ongefundamenteerde flame imho.
Je hebt idd. gelijk als de PC's van buiten af te benaderen/beïnvloedbaar zou zijn.
Overigens als ik zo over het hele verhaal nadenk is ook dat eigenlijk bull. IMHO moet het toch goed te doen zijn om van buiten af m.b.v. bijv. terminal server PC's/servers te benaderen op het netwerk.
Lijkt me meer dat de beheerder zijn zaakjes niet goed voor elkaar heeft als een onbevoegde zich als administrator kan voordoen op het netwerk (op wat voor manier dan ook). Heeft dus niks met Windows/UNIX/Linux/Whatever te maken!
Leuke discussie die eigenlijk niet op dit forum thuishoort.
Wat versta je precies onder een 'login-script'? Wanneer inloggen op een workstation automatisch betekend dat er scripts worden uitgevoerd die 'ergens' op een server staan, creeer je daarmee een risico: op het moment dat iemand de server 'hackt', zijn alle workstations meteen vogelvrij. Dat is niet slim.
UNIX/linux e.d. zijn echte 'multiuser'-systemen, die op een veel veiligere manier 'van buitenaf' onderhoudbaar zijn. (ssh naar workstation, inloggen als user, su-tje, zooi installeren, wegwezen), zonder dat dat een veiligheidsrisico oplevert (als je je netwerk netjes aanlegt, heeft elke workstation een ander root-password). Dat is iets wat bij windows niet kan (veilig van buiten inloggen).
Verder geen flame intended.