[ICS] Router op domein èn werkgroep: hoe zit dit?

Pagina: 1
Acties:

• Hans van Eijsden
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-08 18:29
Na heel lang geduurd te hebben is het dan eindelijk zover: er is op mijn werk de beslissing gekomen dat we een vaste breedband internetverbinding willen. Essent @Home is hier beschikbaar op mijn werk, in Raalte, dus maar meteen starterspakket opgehaald. Nog even UTP-kabel leggen en netwerkkaart erin, en dan wachten op de monteur.
Maar.. er is 1 klein probleempje denk ik, waarvan ik niet precies weet hoe dat zit en dus opheldering nodig heb. In de FAQ heb ik het ook niet kunnen vinden zo snel.
Wij hebben hier een bedrijfsnetwerk, een NT4-server met domein dus, waarop alle pc's zijn aangemeld. Op 1 pc wil ik kabelinternet hebben (eigenlijk op allen, routering, maar dat hoeft Essent niet te weten.. ;)) dus ik heb een systeem gebouwd met 2 netwerkkaarten erin. Helaas W2k Prof. en niet XP Prof., omdat mijn baas alles hetzelfde wil houden, en we voor het grootste deel 2k draaien (ja ik dan XP). Helaas maar het is niet anders. Het beteft een PIII 733 (hadden we nog staan en deden we nix mee) met 10GB HDD en (maar) 64MB RAM, maar voor routeringdoeleinden is dat meer dan genoeg.
Nu komt het probleem: naar mijn weten moet ik als ik op @Home zit, altijd bij een werkgroep zitten: 'Home'. Dit moet ik thuis (in Zwolle) waar ik ook @Home heb, namelijk ook invullen volgens hun. Maar... die pc hier, die zit in een domein en niet in een werkgroep! Dus ik ben bang dat ik zal moeten kiezen tussen werkgroep 'Home' of ons domein. Dat zou dus betekenen dat als ik er kabelinternet op wil, de pc als werkgroep-pc moet worden geconfigureerd, en ik deze dus niet meer in het netwerk kan hangen, naar mijn weten. Is dit juist?
En als ik de pc in het netwerk wil hangen, (domeinaanmelding dus) dat ik dan geen kabelinternet meer heb erop, omdat hij aan is gemeld onder het domein van ons en niet onder de werkgroep 'Home'. Is dit ook juist?
Ik heb al op zeer veel pc's kabelinternet geïnstalleerd, en ook vaak genoeg internetverbinding delen toegepast, maar dat waren allemaal thuisnetwerken met werkgroep. Nu krijg ik dus te maken met een bedrijfsnetwerk met domein.
Of is het zo dat onder 2K per netwerkkaart het domein en/of werkgroep ingesteld kan worden? Want dan kan ik de kabel-netwerkkaart onder werkgroep 'Home' laten draaien, en kan ik de LAN-netwerkkaart onder ons domein laten draaien.
Klopt mijn theorie een beetje? Of zal het allemaal in de praktijk wel meevallen en zou ik toch kabelinternet delen kunnen toepassen binnen een domein?

https://www.hansvaneijsden.com

• pyravex
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-03-2023

pyravex

wa jij bob,stoel moet er staan

in win2k moet je op de netwerk kaart waar het i'net op binnen komt eens properties doen en dan share en dan de interne netwerkkaart selecteren, let wel op darje ff file en printersharing uitzet bij die van i'net :)

|we live in the history of a mad man Mr. G |

• Axel666
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-10-2022
hmmz vaagjes, lijkt me erg vreemd dat je in een workgroup moet zitten om te zorgen dat het werkt, maar ik heb geen ervaring met de grappen van essent dus laat ik daar even niet aan twijvelen :) beste optie zou dan zijn een apart dedicated bakje neer te zetten waar niet op gewerkt word om internet te sharen deze kan dan lekker in die workgroup staan. Hmmz als je al een dhcp server hebt moet je ff opletten dat internet connection sharing dat niet in de war schopt. Misschien beter om winroute te installeren en dan hoef je alleen in je huidige dhcp server aan te geven dat dat bakkie de default gateway en dns server is. nou goodluck!

9worlds.net @ hattrick.org

• Harrie666
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-05 00:31
Alleen de Naam van je werkstation moet gelijk zijn, werkgroep heb ik ook altijd anders en werkt perfect.

• Hans van Eijsden
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-08 18:29
Hardstikke bedankt allemaal, ik ga het proberen en hoop dat het werken zal! :)

https://www.hansvaneijsden.com