Kan geen cdrom inlezen in mandrake 8.1

Pagina: 1
Acties:

• klbob
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01-07 15:14
Hallo iedereen,

Ik heb een vraagje, Ik kan in Mandrake 8.1 geen cd openen ik zie wel cdrom en cdrom2, maar als ik de cd wil lezen dan is hij leeg maar er staat zekerweten iets op. Soef heeft dit ook en heeft dit ook hier gemeld, maar daar is geen reactie op gekomen. [topic=389131/1/25]
verder heb ik de cd nog een keer proberen te mounten maar dit heeft niets geholpen. Ik heb als root en als user geprobeerd de cdrom te lezen zowel in X als in de console.
de cd`s werken wel in windows 98 en ligt het niet aan de spelers(plextor 12-10-32a en een scsi pioneer dvd.
op internet kan ik niets vinden over dit probleem.
Graag wat hulp.

Verwijderd

Ik heb ook problemen met die cdroms en branders onder mandrake 8.1. post hier je /etc/fstab eens.

Verwijderd

Post de output van:
code:
1
dmesg | grep scsi

hier eens. Zou zoiets kunnen zijn:
dmesg | grep scsi
scsi0 : SCSI host adapter emulation for IDE ATAPI devices
Attached scsi CD-ROM sr0 at scsi0, channel 0, id 0, lun 0
Attached scsi CD-ROM sr1 at scsi0, channel 0, id 1, lun 0
sr0: scsi3-mmc drive: 8x/40x cd/rw xa/form2 cdda tray
sr1: scsi3-mmc drive: 8x/24x writer cd/rw xa/form2 cdda tray
Zoals je ziet worden mijn cdroms gezien als sr0 en sr1 en zijn te mounten met:
code:
1
2
mount -t iso9660 /dev/sr0 /cdrom
mount -t iso9660 /dev/sr1 /cdrom1

Verwijderd

Bij mijn mandrake moet ik er /dev/hdc en /dev/hdd van maken om gebruik te kunnen maken van de cdroms en dan werken ze nog niet echt goed.

• BezurK
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-06 09:12
Vreemd, ook als je met de hand mount? Dus niet door op de kde desktop op het icoontje te klikken of dmv automount, maar ff met de hand in console intikken (als root):
code:
1
mount -t iso9660 /dev/hdc /mnt/cdrom

Moet de dir /mnt/cdrom natuurlijk wel bestaan! (mkdir /mnt/cdrom)

Lijkt me dat het dan toch echt moet werken hoor? :?

Rookworst zonder R is ook worst.

• klbob
Op donderdag 24 januari 2002 13:08 schreef BezurK het volgende:
Vreemd, ook als je met de hand mount? Dus niet door op de kde desktop op het icoontje te klikken of dmv automount, maar ff met de hand in console intikken (als root):
code:
1
mount -t iso9660 /dev/hdc /mnt/cdrom

Moet de dir /mnt/cdrom natuurlijk wel bestaan! (mkdir /mnt/cdrom)

Lijkt me dat het dan toch echt moet werken hoor? :?
Ik heb dit geprobeerd maar dan zonder iso9660 (dat stond niet in het boekje :P )
maar dit heeft niets geholpen. en in mandrake 8.0 werkte alles in 1 keer. 8.1 is dinsdag geinstalleerd en ik heb er niets aan veranderd.

Verwijderd

Je hebt toch scsi cdroms ? HDC is een IDE cdrom, zonder de mogelijkheid tot branden. IDE cdroms worden vaak in scsi-emu mode aangestuurd zodat je ook zou kunnen branden met je IDE brander. Dan zijn de devices niet hd* maar iets als sr* of scd*. Vandaar ook mijn vraag om de output van dmesg | grep scsi te posten.

Verwijderd

versie 8.1 heeft nog geen automount. Dit is pas vanaf kernel 2.4.12. En versie 8.1 heeft 2.4.8.

Wat ook een oplossing kan zijn is de cooker versie downloaden van Nandrake. Deze heeft versie 2.4.16.
Ik fraai hem nu alweer een tijdje en het werkt buitengewoon stabiel. Je kunt de iso hier downloaden http://www.distrowatch.com/mandrake.php

Verwijderd

Mandrake 8.1 heeft een soort van automount, dat zij SUPERMOUNT noemen. Ik moet zelf zeggen dat dat wel een van de beste features is van mandrake.

Voor de rest zit het probleem in je fstab, die heeft Mandrake niet goed aangemaakt. Daar staat vast iets van:

/dev/hdc (of cdrom, in plaats van hdc) /mnt/cdrom supermount umask=0,(etc)

Dat hdc is het probleem (of cdrom dus), dat moet iets worden van sd0, sd1, etc, gewoon ff uitproberen.
Omdat het een brander is wordt die aangesproken als scsi device, vandaar.

Voor de rest hoef je in Mandrake 8.1 geen cdroms of floppy te moeten, je hoeft alleen maar naar het cdrom/floppy mapje te gaan. Tenzij wanneer je je kernel recompiled, dan is supermount stuk, ik moet Mandrake nog steeds ff vragen waarom, maar ik gebruik nu suse 7.3 (iets stabieler).

• klbob
Zoals je ziet worden mijn cdroms gezien als sr0 en sr1 en zijn te mounten met:
code:
1
2
mount -t iso9660 /dev/sr0 /cdrom
mount -t iso9660 /dev/sr1 /cdrom1
het ligt niet aan de cdrom`s ik kan ook niet in mijn floppy (kwam ik gisteren achter), maar wel in mijn windows schijf. ik ben nu de kernel aan het upgraden het wil niet echt lukken :( . Als het de kernel klaar is en alles werkt zal ik het hier posten als het niet werkt ook :)

Verwijderd

Een misschien makkelijkere optie is om supermount uit te zetten.

Dat werkt geloof ik zo:
supermount /dev/cdrom disable

Daarna zal je hem wel met de hand moeten mounten.

• klbob
dit staat in mijn fstab
sorry dat het wat laat is maar ik kom er niet meer uit en heb mijn cdrom nodig. mijn floppy doet het ook niet (kan wel booten met flop)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
/dev/hda7    /       ext2   defaults  1 1
none       /dev/pts    devpts mode=0620 0 0
none       /dev/shm    tmpfs  defaults  0 0
/dev/hda10   /home   ext2   defaults  1 2
/dev/scd1    /mnt/cdrom  auto user,iocharset=iso8859-1,umask=0,exec,codepage=850,ro,noauto 0 0
/dev/scd0    /mnt/cdrom2 auto user,iocharset=iso8859-1,umask=0,exec,codepage=850,ro,noauto 0 0
/dev/fd0     /mnt/floppy auto user,iocharset=iso8859-1,umask=0,sync,exec,codepage=850,noauto 0 0
/dev/hda5    /mnt/win_c  vfat iocharset=iso8859-1,umask=0,codepage=850 0 0
/dev/sda5    /mnt/win_c2 vfat iocharset=iso8859-1,umask=0,codepage=850 0 0
/dev/hda6    /mnt/win_d  vfat iocharset=iso8859-1,umask=0,codepage=850 0 0
none       /proc     proc defaults 0 0
/dev/hda9    /usr     ext2 defaults 1 2
/dev/hda8    swap     swap defaults 0 0

[edit nelske]
Ff iets duidelijker gemaakt ;)

Verwijderd

En als je dan /dev/scd0 mount?
mount /dev/scd0 -t iso9660 /mnt/cdrom
Zou het moeten doen.

Je hebt er toch wel een datacd inzitten en geen audio?

• klbob
Je hebt er toch wel een datacd inzitten en geen audio?
Ja, cd3 van de mandrake setup.
maar maakt het wat uit dan ? data of audio.
ik ga vanavond proberen wat jij geschreven heb.
Pagina: 1