Toon posts:

[DELPHI 4] Database: Access of iets anders?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bezig met een registratie systeem voor verhuur van "iets". Het is voor school, jammer genoeg moeten we het nog steeds doen met Delphi 4.

Mijn vraag is:
Welke data base is het makkelijkste om te koppelen aan delphi 4.
Ik kan Access of mysql gebruiken hiervoor.
Het gaat dus niet om de performance maar om de eenvoud van de koppeling aan een database.
Ik ben namelijk niet echt een meester-programmeur.

( ik heb de search gebruikt, maar geen nuttige info gevonden)

Verwijderd

Op donderdag 24 januari 2002 11:43 schreef holly81 het volgende:
Ik ben bezig met een registratie systeem voor verhuur van "iets". Het is voor school, jammer genoeg moeten we het nog steeds doen met Delphi 4.

Mijn vraag is:
Welke data base is het makkelijkste om te koppelen aan delphi 4.
Ik kan Access of mysql gebruiken hiervoor.
Het gaat dus niet om de performance maar om de eenvoud van de koppeling aan een database.
Ik ben namelijk niet echt een meester-programmeur.

( ik heb de search gebruikt, maar geen nuttige info gevonden)
Offtopic: KSnap nie dat je het jammer vind van die Delphi 4 (aangezien je ook nog zegt dat je geen meester programmeur bent). Wees allang blij dat je geen Delphi 2 hoeft te doen (hoewel die wel bloedje snel is).

Hoe dan ook: ik ga er van uit dat je de BDE gebruikt om een koppeling te maken naar je DB. Ik zou in dat geval geen gebruik maken van Access aangezien deze koppeling bagger is als je de native BDE driver gebruikt. Maak je de koppeling via ODBC driver binnen de BDE dan is het leed al een stuk zachter maar gaat de performance achteruit.

Waarom geen Paradox o.i.d. gebruiken? Btw: InterBase wordt bij Delphi meegeleverd. Ook geen slecht RDBMS. Is echter niet gratis (5-user license for development als ik het goed heb).

MySQL lijkt me nie zo'n goede optie tenzij je native BDE drivers hebt.

Suc6

• mulder
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:22

mulder

ik spuug op het trottoir

Er zijn op internet wel compenten te vinden om zonder ODBC of BDE met een Access of MySQL database te connecten. Maar ik denk dat BDE een goede, gemakkelijke oplossing is voor een niet-meester-programmeur.

oogjes open, snaveltjes dicht

Verwijderd

Op donderdag 24 januari 2002 11:53 schreef El_Mundo het volgende:
Er zijn op internet wel compenten te vinden om zonder ODBC of BDE met een Access of MySQL database te connecten. Maar ik denk dat BDE een goede, gemakkelijke oplossing is voor een niet-meester-programmeur.
Om te ontwikkelen wel. Gaan we echter over distributie praten dan wordt het al een heel ander verhaal. (ook niet slecht om daar over na te denken imho).

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Tomatoman

Fulltime prutser

Als beginner kun je het beste Paradox-tabellen gebruiken in combinatie met de BDE. Dat houdt alles eenvoudig en in Delphi zijn een hoop voorbeeldprogramma's meegeleverd die gebruikmaken van Paradox. Bovendien voorkom je een heleboel potentiële problemen met toegangsrechten, BDE-drivers en dergelijke.

Mocht je later besluiten dat een andere database beter werkt, dan kun je dat met weinig aanpassingen achteraf aanpassen. Maar voorlopig ben je denk ik het meest gebaat bij een zo eenvoudig mogelijke oplossing die prima werkt. De tijd die je overhoudt, kun je dan steken in het bouwen van leuke gadgets. Je cijfer gaat niet omhoog omdat je een remote Oracle database aanspreekt, maar wel door zichtbare toeters en bellen *D.

Een goede grap mag vrienden kosten.

Verwijderd

Op donderdag 24 januari 2002 13:09 schreef tomatoman het volgende:
Als beginner kun je het beste Paradox-tabellen gebruiken in combinatie met de BDE. Dat houdt alles eenvoudig en in Delphi zijn een hoop voorbeeldprogramma's meegeleverd die gebruikmaken van Paradox. Bovendien voorkom je een heleboel potentiële problemen met toegangsrechten, BDE-drivers en dergelijke.

Mocht je later besluiten dat een andere database beter werkt, dan kun je dat met weinig aanpassingen achteraf aanpassen. Maar voorlopig ben je denk ik het meest gebaat bij een zo eenvoudig mogelijke oplossing die prima werkt. De tijd die je overhoudt, kun je dan steken in het bouwen van leuke gadgets. Je cijfer gaat niet omhoog omdat je een remote Oracle database aanspreekt, maar wel door zichtbare toeters en bellen *D.
Couldn't agree more

• sopsop
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-09 12:04

sopsop

[v] [;,,;] [v]

Je cijfer gaat niet omhoog omdat je een remote Oracle database aanspreekt, maar wel door zichtbare toeters en bellen *D.
Geloof niet dat het zo werkt.... :)
Ik denk dat je een goed punt krijgt door iets aan te leveren dat werkt (toeters en bellen leiden meestal tot punten aftrek!).

Verwijderd

Op donderdag 24 januari 2002 13:55 schreef boppert het volgende:

[..]

Geloof niet dat het zo werkt.... :)
Ik denk dat je een goed punt krijgt door iets aan te leveren dat werkt (toeters en bellen leiden meestal tot punten aftrek!).
Of je nu Oracle of Paradox als DB gebruikt maakt voor zo'n soort opdr8 niet uit; het moet werken; dat zie je immers niet (ik zeg hiermee niet dat deze 2 aan elkaar gelijk zijn). En goedwerkende toeters en bellen kunnen wel degelijk voor meer puntjes zorgen; ze moeten alleen goed werken en geen overbodige luxe aanbieden. Een voorbeeld van een toetertje is bijv. een overzichtelijke GUI die zowel perfect met muis als met keyb. bediend kan worden. Is dus niet geheel onbelangrijk lijkt me.

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Tomatoman

Fulltime prutser

Op donderdag 24 januari 2002 14:20 schreef hvdberg het volgende:

[..]

Of je nu Oracle of Paradox als DB gebruikt maakt voor zo'n soort opdr8 niet uit; het moet werken; dat zie je immers niet (ik zeg hiermee niet dat deze 2 aan elkaar gelijk zijn). En goedwerkende toeters en bellen kunnen wel degelijk voor meer puntjes zorgen; ze moeten alleen goed werken en geen overbodige luxe aanbieden. Een voorbeeld van een toetertje is bijv. een overzichtelijke GUI die zowel perfect met muis als met keyb. bediend kan worden. Is dus niet geheel onbelangrijk lijkt me.
Couldn't agree more :)

Een goede grap mag vrienden kosten.

Pagina: 1