Op donderdag 24 januari 2002 12:29 schreef XthinkZ het volgende:
Heb heb hier een celeron300@1,4Volt draaien.
Wat wel zou kunnen is dat door onderklokken de standaard spanning te hoog is, en daarom problemen kan opleveren.
Dus bij onderklokken zou je ook gelijk de spanning lager zetten.
Dat klopt in elk geval niet...
Als de chip wat langzamer werkt kan hij gewoon nog prima op het standaard voltage blijven werken, daar word hij in principe zelfs stabieler van aangezien het onwaarschijnlijker word dat er foutjes worden gemaakt. Ik had vroeger bijvoorbeeld ook een K6-3+ 450 op 2 volt en die kon je onder windows met een Powernow proggie on the fly over/onderklokken. Dat ding draaide op 200 tot 600Mhz zonder problemen op gewoon z'n standaard voltage van 2 volt.
Maar even los van het feit dat het niet
nodig is om het voltage omlaag te gooien, het is wel raadzaam om het te doen aangezien dan het aantal watt dat de processor slurpt ook omlaag gaat wat de temperatuur natuurlijk ten goede komt.
Verder moet je er trouwes wel mee oppassen dat je je processor niet op een al te laag voltage zet. Ik heb m'n athlon 1Ghz zo ook eens een keer op 1,63 volt gezet waarbij windows en spelletjes wel gewoon goed werkten zonder fouten, maar de boel toch extreem langzaam was. Nou bleek uiteindelijk dat er telkes fouten werden gemaakt in de L2 cache, maar omdat ik ECC voor de L2 cache aan had staan werden die fouten telkes verbeterd. Dit kwam echter wel zwaar ten koste van de snelheid aangezien de L2 cache door het aantal fouten dat verbeterd moest worden zo goed als nutteloos werd.
Ik heb dus uiteindelijk gewoon die ECC over de L2 cache ff uitgezet en het voltage omhoog geschroefd totdat er geen fouten meer kwamen bij het testen. Hij staat nu op 1,72 volt en nu heb ik de ECC ook weer mooi aangezet om een eventueel rekenfoutje nog te onderscheppen...