Toon posts:

[Ramp] 't verhaal van de vliegende hold-down clip.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Gisteren de maze1 afgeschuurd en gepolijst, wat AS2 tussen de Maze1 en de proc gedaan, en de boel overnieuw gemonteerd. Daarna even wat RTCW gespeeld om de proc op temperatuur te brengen zodat de AS2 wat beter kan vloeien (phase-change systeem niet aan). Crasht opeens RTCW, en Win$ucks erbij. Reset werkte niet, power-off ook niet. Hmmz, toch maar eens de boel nader inspecteren.

Wat bleek nou: een van die nokjes van m'n socket was afgebroken, en het waterblok lag onder een hoek van 20 graden op de proc, de core open en bloot. Da's best wel schrikken.

De reactie die erop volgde zal ik hier niet beschrijven, aangezien hier mensen rondlopen die nog geen 16 zijn, maar laten we zeggen dat zo'n hold-down clip behoorlijk ver kan vliegen.

Vreemd dat het nokje afgebroken is, want echt strak had ik 'm niet aangedraaid. Ik kon het waterblokje nog bewegen.

Toch schijn ik mazzel te hebben, want m'n proc wilde in ieder geval op 11.5x133MHz nog booten, met mijn oude, vertrouwde waterblokkie waarvan ik de peltier vervangen heb door een plaatje koper.

Met de Maze1 gaat het nu redelijk: hij is al weer wat bijgekomen van de schrik. De hold-down clip heeft in de strijd ook geen schade opgelopen, en zal gestraft worden door 'm vervroegd terug te laten keren naar z'n eigenaar.

Jaja, overklokken gaat niet altijd over rozen. De vraag blijft: hoe in godsnaam heeft het kunnen gebeuren dat die XP 1800+ NIET overleden is? Het ding heeft zeker 30 seconden zonder koeler gedraaid, misschien langer.

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-08 11:36

Speedy-J

AMD Enthusiast

Je zal het niet geloven ,maar door dezelfde clip als jij is mij axia ook de lucht in gevlogen.
Precies the same story ,alleen me proc heeft het dus niet overleefd .

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

• Sinlath
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-06 18:40
Murphy's law: The bigger the miracle, the smaller the audience.

k*l*r* wat heb jij een mazzel.

zou het shutdown mechanisme van de xp toch goed werken?

Sinlath | Opinions may contain latency

• Cryolite
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02:11
misschien dat de hoeveelheid kou die van dat blokje afkwam hem misschien nog net in leven heeft gehouden? En anders is het gewoon een kwestie van STRONTMAZZEL 8-)
[holy-modus]Of misschien hebbie een heel zooitje beschermengeltjes die jou ideetjes wel leuk vinden en niet wilden dat het voortijdig zou stoppen.[/holy-modus] >:)

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

das zeker mazzel! :P

heb je geen gaten in je mobo zitten voor bevestiging?

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07:28
jij hebt echt geluk gehad.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

• Chakotay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 21-08 10:52

Chakotay

Lick here to continue

Pfew geluk man!
Op donderdag 24 januari 2002 11:28 schreef RonnieB82 het volgende:
das zeker mazzel! :P

heb je geen gaten in je mobo zitten voor bevestiging?
Maze 1 werkt niet met die gaten, werkt met zo een clippie.

Live for today, screw yesterday, hope for tomorrow...
Stichting eth0

• SH007
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
je hebt echt geluk gehad :)

maar, hoe gaat het nu verder met je phase-change?

Verwijderd

:( das wel kut ja.

je normale koelblok hoe monteer je die normaal? zeker met die 4 gaten?

Verwijderd

Op donderdag 24 januari 2002 11:41 schreef SH007 het volgende:
je hebt echt geluk gehad :)

maar, hoe gaat het nu verder met je phase-change?
Niet... >:)

Verwijderd

wow, da's vet geluk hebben, als je die filmpjes van tom's hardware gezien hebt moest je volgens mij flink zweten toen je het zag :)

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:28
1) JE proc was nog langetijd bevroren.
2) De vaseline moeist ook nog dooien.
3) Vanwege de lage temperaturen.
4) Goede airflow langs je core.
5) Je pc stond niet aan.

• mvds
  • Laatst online: 19-08 13:50

mvds

Totally awesome!

(jarig!)
Wat het kan zijn is dat die clip te scherpe randen heeft waardoor ie in de socket snijd en daarmee dus een zwakke plek veroorzaakt. Te grote trekkrachten op je socket doen hem dan dus afbreken. (dit omdat het al twee keer is voorgekomen)

Verwijderd

tja ... tis een XP en geen AthlonTB :) dus dat je Procje nog leeft = minder verwonderlijk

• internetinfo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:18
De reactie die erop volgde zal ik hier niet beschrijven, aangezien hier mensen rondlopen die nog geen 16 zijn, maar laten we zeggen dat zo'n hold-down clip behoorlijk ver kan vliegen.
wat wilde je zeggen? >:) ;)

[on-topic]

jij hebt superrrr veel mzzl gehad!

Verwijderd

Op donderdag 24 januari 2002 11:17 schreef DaBit het volgende:
*KNIP*
De vraag blijft: hoe in godsnaam heeft het kunnen gebeuren dat die XP 1800+ NIET overleden is? Het ding heeft zeker 30 seconden zonder koeler gedraaid, misschien langer.
Met de XP was het toch zo, dat moederborden die het ondersteunen, met de goede BIOS, de processor lager kunnen zetten in frequentie bij een (te) hoge temperatuur, een beetje als de P4 ?

Misschien ondersteunt jouw systeem het dus . ;)

• Dromer
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09:22
Ik heb het ook gehad met een gewone koeler.
Een ocz Galdiator sloopte me epox bord incl me athlon 1000@1400.
Koeler stond er ook onder een hoek van 20 graden op.
Bij nadere inspectie bleek niet alleen mijn athlon dood maar ook het Epox bordje.

Verwijderd

WOW!, da's vet geluk hebben!
Hoe ga je dat nou doen met je phase-change?

• -=MOL=-
  • Laatst online: 27-11-2019

-=MOL=-

R.I.P. TEC 172W 23-10-2002 :(

LOL.

Lucky Dabit.

Hoe ga je nu verder? Met je eigen blokkie?

[Asus A7V266-E][AMD XP 1700+ (water cooled)][Hercules GF3 Ti500][256 MB Crucial DDR][SB Live 5.1][2 x 40GB][3com 3c905ctx-m]

Verwijderd

Topicstarter
Mjah, geluk heb ik zeker. Nu hopen dat ik er geen blijvende schade aan overgehouden heb. Voor zover ik weet ondersteunt Epox alleen overtempbeveiliging via de NTC sensor, maar die reageert veel te langzaam om op tijd te kunnen reageren.

Ik heb nu m'n eigen blokkie erop zitten. Gewoon met de 4-boutsmethode. Ik heb nu wel een behoorlijk thermisch verlies, omdat ik de peltier heb moeten vervangen door een stukje koper, en al de warmteweerstanden tellen op.

Nog een leuk wetenswaardigheidje: mijn peltier zat tussen coldplate en blok geperst met ca. 300kg druk erop. Het heeft me heel wat moeite gekost om die peltier los te krijgen van het waterblok. De AS2 die eronder zat was een glimmende, zilveren laag geworden die ongeveer net zo sterk was als lijm.

phase-change update: ik ben nog steeds bezig met spelen. Ik moet eerst de capillair vervangen voordat ik het systeem zelf als 'af' kan gaan beschouwen.

• Cr3ator
  • Laatst online: 20-08 12:32

Cr3ator

1 bar is geen bar

Sommige mensen verdienen af en toe wat extra geluk. Blijkbaar ben jij er 1 van. Mgoed, ik neem aan dat je ondanks dit toch wel gewoon doorgaat met je Phase-Change systeem? :?

edit:
Ja dus, mooizo! :)

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

• LeonM
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-10-2025
Grrr, bij jou zit ook alles mee heh?

Trouwens wel leuk, die [ramp] tag in je topictitel :)

Eens kijken hoelang mijn amd 500 overleefd zonder koeler :D toch best lang denk in.

Verwijderd

Topicstarter
Grrr, bij jou zit ook alles mee heh?
Nou, mijn 900MHz AFFA TBird is anders een niet natuurlijke dood gestorven. En mijn ex-A7V heb ik met wat chirurgie nog net uit de handen van de mammaplank met de zeis kunnen trekken. Dus 't xit niet altijd mee.

• Skef
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21-08 08:51

Skef

Ik scheer.me

Some people earn luck with their projects.....

Let's all phase-change :P :P :P

"Computer games don’t affect kids: I mean if Pac-Man affected us as kids, we’d all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20-08 14:26

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Hmmm... Zwaaaar geluk gehad... :)

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• -=MOL=-
  • Laatst online: 27-11-2019

-=MOL=-

R.I.P. TEC 172W 23-10-2002 :(

Op donderdag 24 januari 2002 14:12 schreef DaBit het volgende:

[..]

Nou, mijn 900MHz AFFA TBird is anders een niet natuurlijke dood gestorven. En mijn ex-A7V heb ik met wat chirurgie nog net uit de handen van de mammaplank met de zeis kunnen trekken. Dus 't xit niet altijd mee.
offtopic:
Haha, de AFFA. Das die je op de CPL lanparty erin had toch?
Heb je pics van hoe je die CPU "gezeist" hebt?

[Asus A7V266-E][AMD XP 1700+ (water cooled)][Hercules GF3 Ti500][256 MB Crucial DDR][SB Live 5.1][2 x 40GB][3com 3c905ctx-m]

Pagina: 1