*ding* Einde bericht *dong*
"I think there is a world market for maybe five computers" - Thomas Watson, chairman of IBM, 1943
Je zit dan wel op de UHF wat eigenlijk verboden is!
Powered bij meergranenbrood.
Verwijderd
Vertel mij hier meer over ??
Ik heb een probleem
geen kabel internet. en de buren verderop wel
ik ben een beetje een n00b, heb je nog steeds oogkontact nodig?Op donderdag 24 januari 2002 19:10 schreef Dweil het volgende:
Idee: standaard IEEE 802.11b (WLAN, WiFi of hoe je het ook wil noemen) draadloos netwerkkaartjes met een 13cm amateurband richtantenne (Yagi, LogPer ofzo). Nog enigszins betaalbare oplossing.
en komt die er wel.
ik moet een slordige 7 km!!!
Als het wat dichterbij was zou je 802.11b (wireless lan) kunnen gebruiken. Nu kan je misschien illegaal een kabel onder de hele stad doorleggen (is ooit eens een topic over geweest, UTFS
Lijkt me heel erg lastig te realiseren, én illegaal. Ik zou gewoon lekker allebei kabel o.i.d. nemen (als dat kan natuurlijk) en een WANnetje maken.
QnJhaGlld2FoaWV3YQ==
en waar mn vriend woont wel. je kunt bij zn provider voor een E5,- een extra ip-ardes krijgen. dus als er dan een draadloze verbinding zou kunnen komen...
en over of het niet irri is.
zou je zo'n zender niet 'zacht' genoeg kunnen maken dat hij een kilometer verder al niet meer te horen is. (dat ie dus 8 km gaat...)
en hij staat natuurlijk niet constant aan...
Verwijderd
Wlan in nederland is beperkt. Je mag hier maar zenden met 30 mw op de 2,4 gig band.
In Amerika zijn deze regels anders. Daar is het maximaal toelaatbare zend vermogen 100mw. (Cisco heeftdeze kastjes onder andere).
Met deze 100 mw aan zendvermogen kom je er misschien wel.
Kastjes kosten 15 a 1600 gld heb ik me laten vertellen.
Success!
ps: Als je een busje met een spriet op het dak langs ziet rijden, dan snel uitzetten he!!
Klinkt interessant, maar hoe legaal is dit?Op vrijdag 25 januari 2002 21:45 schreef Dweil het volgende:
Die WLAN kaartjes zijn oorspronkelijk bedoeld voor een bereik van 30 meter binnenshuis. Dit is met de standaard antenne van 2 keer nix. Als je hieraan een betere antenne koppeld, wordt de reikwijdte behoorlijk vergroot. Met een richtantenne kan de afstand van 7 KM worden overbrugd. De 2,5 GHz band waar deze kaartjes op werken word ook gebruikt door zendamateurs. Die zenden vooral TV signalen uit, maar de antenne's kunnen ook aan je draadloze netwerkkaarten gehangen worden. De standaardbenaming voor deze amateurband is 13 cm, referende aan de golflengte. De antenne's die op deze frequentie meestal gebruikt worden zijn helicals, welke rondom gevoelig zijn, schotelantenne's, welke zeer nauwkeurig uitgericht moeten worden, en bovendien veel wind vangen. Ook de Yagi en ge Logaritmisch Periodieke (LogPer) antenne wordt gebruikt, maar deze zijn wat moeilijker te krijgen. De lengte van deze antennes zijn meestal rond de 3 meter (42 elements Yagi ofzo), maar deze zijn uitstekend geschikt voor jouw doelen. Probeer eerst dus in de betere radiocommunicatietent een Yagi voor 13 cm te vinden. Bekende merken zijn Fritzel en Tonna. Orinoco WLAN kaarten hebben een afneembare antenne, deze zijn dus bij uitstek geschikt om ook een andere antenne aan te koppellen. Voor de rest heb je natuurlijk ook goede kabel nodig van je netwekkaart naar de antenne. Ikzelf zou Aircell kabel nemen. Deze is genoeg afgeschermd voor het hoge frequentiegebied waar jij ze voor nodig hebt. Ook hiervoor geldt: verkrijgbaar in de betere radiocommunicatie winkel. Verwacht niet dat het een goedkope oplossing is, je hebt wel een 11 Mbit verbinding waar je realtime films over kunt kijken, CD's kunt kopiëren en een flink potje Unreal over kunt spelen.
De islam kan uw vrijheid schaden
misschien doe ik het toch wel, maar eerst ff een paar vraagjes.
1. ik vraag me af of je nog steeds een antenne van een meter of X nodig hebt...
2. ik heb toevallig 1 straalzender te pakken kunnen krijgen en nu zou het natuurlijk mooi zijn als ik er dan nog maar 1 hoef te kopen. ik geloof dat het zendertje 5 mW is. en hij schijnt een erijk van een kilometer of 5 te hebben.
Is dat niet al een frequentie (draaggolf) met daarop de bits etc gemoduleerd?
Ik heb ff zitten zoeken, over hoe een UTP-signaal gemoduleerd wordt e.d., maar ik heb (nog) nix gevonden...
10 Mbit UTP loopt op 10 MHz, dus 1 bit per signaal wisseling. 2 draden samen geven het verschil...
Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD
is nog legaal ook
http://atrey.karlin.mff.cuni.cz/~clock/twibright/ronja/
ooops sorry, ik had deze ff niet gezien:
ik moet een slordige 7 km!!!
Get your copy of the web: 'copy http://*.* a:'
[topic=376870]
http://users.bigpond.net.au/jhecker
Wordt uitgelegt hoe je een straalzender kan maken...
Alleen, dan weten we nog niet, hoe je daar in vredesnaam een UTP-signaal op krijgt...
Wordt een 10Mb UTP-signaal niet gewoon met FM op een 10Mhz draaggolf gemoduleerd? Of misschien is het wel AM?
* Steven is blij dat zijn hint is overgekomenOp maandag 28 januari 2002 19:11 schreef Osiris_NL het volgende:
Ik ben ff wat andere topics langsgestruind
[...]
Dat was de theorie in het kort, nu de uitvoering nog
WLAN == WaveLAN, toch?Op maandag 28 januari 2002 19:18 schreef Straat het volgende:
Je hoeft geen signaal van een 10mbit nic te moduleren, je moet gewoon een WLAN kaartje kopen, antenne vervangen en klaar is kees
Dat was de theorie in het kort, nu de uitvoering nog
Zijn dat van die kaartjes die voor wireless netwerken worden gebruikt ofzo?
* Osiris heeft geen verstand van WLAN verder...
ja, die kaartjes geven zelf dus al een signaal af wat relatief simpel te versturen is over zo'n afstandOp maandag 28 januari 2002 19:21 schreef Osiris_NL het volgende:
[..]
WLAN == WaveLAN, toch?
Zijn dat van die kaartjes die voor wireless netwerken worden gebruikt ofzo?
* Osiris heeft geen verstand van WLAN verder...
WLAN is btw Wireless Local Area Network
En geblaat over UTP-signalen is onzin, UTP is gewoon een standaard voor een kabeltje.
- hardware always changes.. -
Maar je straalzender zend dan ook uit op de frequentie van die WLAN dingetjes... Mag dat wel?Op maandag 28 januari 2002 19:35 schreef Straat het volgende:
[..]
ja, die kaartjes geven zelf dus al een signaal af wat relatief simpel te versturen is over zo'n afstand
WLAN is btw Wireless Local Area Network
Leuk voor wireless LAN's die in jouw straalrichting staan
And this !! Is to go even further beyond!!!
Ehh, het gaat hier over LAN's via straalzenders...Op maandag 28 januari 2002 20:26 schreef lamko het volgende:
ik heb op mijn sites laatst net wat links gepleurd over snel netwerken www.lamko.tk
Komt errug SPAM-erig over zo
Verwijderd
Lees dit eens effe door, erg leuk verhaal.Op vrijdag 25 januari 2002 00:11 schreef SPOOKIE het volgende:
WTF
Vertel mij hier meer over ??
Ik heb een probleem
geen kabel internet. en de buren verderop wel
http://www.pbs.org/cringely/pulpit/pulpit20010628.html
http://www.pbs.org/cringely/pulpit/pulpit20010712.html
oeps had er packet achter gezet ff veranderen
Verwijderd
OK, maar wees eerlijk: kwam wel spammerig over zoOp maandag 28 januari 2002 21:47 schreef lamko het volgende:
ff duidelijk zijn wou niet spammen ofzo had alleen geen zin om de links weer op te zoeken en het gaat wel degelijk over straalzenders zie 10mbit
oeps had er packet achter gezet ff veranderen
* Osiris gaat ff kijkje nemen...
Het lijkt me wel gaaf btw om die zelfmaak straalzender te maken
Verwijderd
hangt af van de laservermogen toch ???Op maandag 28 januari 2002 22:04 schreef Osiris_NL het volgende:
[..]
Je bedoelt je signaal met AM op een laser zetten?
Zo kun je niet al te veel afstand overbruggen, wel?
als je wilt kun je zelfs de maan bereiken
Jah, dat snap ik ook wel! (rustig aan met dieOp maandag 28 januari 2002 22:07 schreef Mrln het volgende:
[..]
hangt af van de laservermogen toch ???![]()
als je wilt kun je zelfs de maan bereiken
Maar lees ff:
Met een laserpennetje kom je er dus niet!M'n budget is niet zo groot
Verwijderd
Alsof een straalzender zo goedkoop isOp maandag 28 januari 2002 22:13 schreef Osiris_NL het volgende:
[..]
Jah, dat snap ik ook wel! (rustig aan met diehè!)
Maar lees ff:
[..]
Met een laserpennetje kom je er dus niet!
en inderdaad met een laserpen kom je heel ver, zie jij 't straal stip op 1KM afstand ??? waarschijnlijk niet, 't leuk is ..het is er WEL.
nogmaals 't gaat om vermogen, heeft niks met laserpennentjes te maken.
maar een zelf gemaakte wel plus een oud pclana kaartjeOp maandag 28 januari 2002 22:33 schreef Mrln het volgende:
[..]
Alsof een straalzender zo goedkoop is
en inderdaad met een laserpen kom je heel ver, zie jij 't straal stip op 1KM afstand ??? waarschijnlijk niet, 't leuk is ..het is er WEL.
Verwijderd
http://www.epanorama.net/index.php
staan vast wel dingen tussen die je kunt gebruiken.
ik vraag me af of het zal werken als er bv mist hangt enz.Op maandag 28 januari 2002 22:33 schreef Mrln het volgende:
[..]
Alsof een straalzender zo goedkoop is
en bovendien, hoeveel vermogen denk je dat nodig is? zou het lukken met een gewoon laserpennetje???
Idd, mist: weg straal weg verbinding!Op dinsdag 29 januari 2002 12:17 schreef theborgnl het volgende:
[..]
ik vraag me af of het zal werken als er bv mist hangt enz.
Idd, zo'n 5mW laserpennetje wordt een veels te grote vlek na vele kilometers. Als je dan een laag vermogen hebt, is de felheid ook flink naar bendenen. Erger nog, ik denk dat je met 5mW nix meer van de laser ziet...en bovendien, hoeveel vermogen denk je dat nodig is? zou het lukken met een gewoon laserpennetje???
Maaruh: Nu weet ik nog niet wat voor modulatie een UTP signaal heeft... frequentie modulatie of amplificatie modulatie?
Verwijderd
alleen moet je nog kijken voor een multiplexer die het kan omzetten naar een bepaalde draaggolf ( zekers een bandbreedte nemen van 7 mhz )
Mag dat allemaal wel? En het mag allemaal niet te duur worden. Scholieren hebben niet zo'n groot budgetOp dinsdag 29 januari 2002 13:17 schreef 3vil_k3nny het volgende:
als je wilt iets doorsturen stuur het dan door in het 1.2Ghz gebied en zet een gewone richt antenne een klein paraboolke met gewoon een dipoolke in het brandpunt en zo heb je al een goeie versterkingsfactor en zon zenderke kan je gemakkelijk zelf bouwen heb ik ook gedaan en ik heb een output power van 100mwatt en uit de antenne heb ik 1.5watt wat behoorlijk is op zon frequentie ...
alleen moet je nog kijken voor een multiplexer die het kan omzetten naar een bepaalde draaggolf ( zekers een bandbreedte nemen van 7 mhz )
Zo'n wireless LAN en dan met straalzender is wel gaaf, maar die kaartjes zijn veels te duur
Kan je desnoots nog wat repeaters tussen hangen op de stroom van de lantaarnpaal.
Ghehehe, ik moet 7 kilometerOp dinsdag 29 januari 2002 14:07 schreef bolke het volgende:
Als ik allen zo lees, lijkt het me het goedkoopst om een kabeltje te hangen/leggen van lantaarnpaal tot lantaarnpaal tot je buren.
Kan je desnoots nog wat repeaters tussen hangen op de stroom van de lantaarnpaal.
Ach met een beetje fantasie... toch maar niet.Op dinsdag 29 januari 2002 14:48 schreef Osiris_NL het volgende:
[..]
Ghehehe, ik moet 7 kilometerDat wil dus niet...
Maar kun je niet een modem erop zetten???
Gaat wel langzaam, maar hoeven we nie moeilijk te doen met een utp signaal enz...
Verwijderd
http://www.usa.canon.com/indtech/broadcasteq/canobeam.html
Zijn vader en mijn buurman hebben vergunningen, maar of dat ook voor straalzenders is, weet ik niet...Op dinsdag 29 januari 2002 22:35 schreef Pc123 het volgende:
Zonder vergunning is zo'n krachtige straalzender volgens mij niet mogelijk.
http://www.wavelan.com/template.html?section=m61&page=3198&envelope=97
`k weet alleen niet wakosj ..
Ehm oh .... 1999 $ dussss
DoubleSpace anomaly! (A)bort, (R)etry, (C)all Stac's legal department
Maar twee dollar! W00t ik bestel hem meteen!Op dinsdag 29 januari 2002 22:57 schreef Dr.Drax het volgende:
Hmmm lijkt wel een leuk kitje ...![]()
http://www.wavelan.com/template.html?section=m61&page=3198&envelope=97
`k weet alleen niet wakosj ..
Ehm oh .... 1,999 $ dussss
Beetje te duur dus... Jammer
Jah, als je buurman vergunning van zendamateurs heeft, mag het op die uhf band van de zendamateurs.Op dinsdag 29 januari 2002 22:51 schreef Osiris het volgende:
Zijn vader en mijn buurman hebben vergunningen, maar of dat ook voor straalzenders is, weet ik niet...
Wat ik wel betwijfel is of je zo'n zender (bijna) constant aan mag laten staan...
Tja, en voor die 7 km is er een flinke zender nodig, denk ik zoOp woensdag 30 januari 2002 21:29 schreef theborgnl het volgende:
[..]
Jah, als je buurman vergunning van zendamateurs heeft, mag het op die uhf band van de zendamateurs.
Wat ik wel betwijfel is of je zo'n zender (bijna) constant aan mag laten staan...
Verwijderd
622MbpsOp dinsdag 29 januari 2002 22:44 schreef Paulusj_2002 het volgende:
Als je nou verhuist zo'n 5 kilometer richting het huis van je vriend. Dan kun je zo'n laser verbinding nemen zie er erg stoer uit.
en wat kost dit leuke speelgoed?
Ff verhuizen... tuurlijk dat is het!Op dinsdag 29 januari 2002 22:44 schreef Paulusj_2002 het volgende:
Als je nou verhuist zo'n 5 kilometer richting het huis van je vriend. Dan kun je zo'n laser verbinding nemen zie er erg stoer uit.
Maar die link dingen daar die komen maar 2 km of 500m...
Das dus niet genoeg...
Maar weet niemand dan een goedkopere manier, voor zo'n wan kaartje.
Verwijderd
ikzelf bezit dat ook maar je mag maar volgens een bepaald categorie van vergunning in die frequentie gebieden komen ... maar tot daar ...
btw voor die 7km is dat geen enkel probleem zolang je maar een vrij zicht hebt naar elkaar ( geen hoge gebouwen , bomen mogen wel ) ..
ik overbrug een afstand van meer dan 30km met een 100mWatt zender dus waarom zou het niet kunnen op die luttele 7km ?
Ter info ik heb zo zendertje gemaakt en dat heeft me alles samen 70€ gekost + 2 avondjes solderen gewoon moet je dan nog een soort van multiplexer aan het systeem toevoegen voor die data te kunnen doorsturen dat is wel een klein ander probleempje .
En wat betreft die zender laten aanliggen kan zeker geen kwaad mijn zendertje ligt soms uren aan een stuk aan en komt nauwelijks warm .
en qua antenne hoef je niet veel te hebben enkel een oude parabool antenne en wat koperdraad van 2.5mm² en je hebt een goede antenne en deze hoeft niet groot te zijn ( 50cm is meer dan voldoende qua grote van parabool )
Verwijderd
Deze kaarten zenden nl. een signaal uit over de coaxkabel .
Als je weet op welke frequentie deze zitten kan je dmv van een versterker en een goede antenne ook een netwerk aanleggen .
In ieder geval ik ben dit aan het uittesten hier thuis .
Indien vragen mail me gerust
De link www.xs4all.nl/~verdu009
Werkt prima. De plaatjes laden wel, je moet alleen ff geduld hebben! Met een modem kan het inderdaad wat lang duren.
Greetz
THE_DOC
nieuws: D-Link brengt wifibridges uit voor langeafstandsverbindingen tot 20 k...
[ Voor 58% gewijzigd door theborgnl op 19-08-2021 16:14 . Reden: oops link vergeten ]
Wat doet dit knopje? Oh. Op slot
www.google.nl
Dit topic is gesloten.
![]()