Toon posts:

Welke config ondersteund nog 100mhz geheugen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Het volgende:

Mijn vader heeft een pII 300mhz met 448 MB geheugen van 100 mhz (64+128+256). Dit alles op een ECS P6BX-A+ (1MB BIOS versie).

Zijn digitale camera (de HP 315) wordt door dit systeem niet herkend (USB niet compatible?), vandaar dat hij een ander moederbord wil kopen, en dan (uiteraard) gelijk ook maar een nieuwe processor.

Mijn vraag is: welke huidige moederborden ondersteunen nog 100 mhz geheugen? (behalve de jouwe:)) Ik zat te denken aan een Duron 1ghz processor, of iets in die trant (celeron).

• Sundead
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-04-2024
Intel 815 mobo'tje met een celeron erop, klaar is kees :)

Verwijderd

Topicstarter
Welk moederbord kan ik dan aan denken? Kan ik ff kijken in de prijswatch...

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

www.prijsindex.net en dan kiezen dat je alleen i815 mobo's wil bekijken :)

Maar om PC100 geheugen te gebruiken hoef je niet perse een i815 plankje te nemen. In principe kun je elk Socket370 plankje gebruiken en daar gewoon een Celeron op prikken en het boeltje op FSB@100 laten lopen :7

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-08 09:18
Op donderdag 24 januari 2002 10:51 schreef BalusC het volgende:
Maar om PC100 geheugen te gebruiken hoef je niet perse een i815 plankje te nemen. In principe kun je elk Socket370 plankje gebruiken en daar gewoon een Celeron op prikken en het boeltje op FSB@100 laten lopen :7
Sterker nog.. Je kunt zelfs ook nog een AMD plankje met SDRam nemen, en er een Duron inproppen (of eventueel een oud type thunderbird met 100MHz FSB).

Overigens draait die PII maar op 66MHz FSB.. Dus wel effe kijken of je niet stiekum nog wat PC66 geheugen erin hebt zitten!

• Sundead
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-04-2024
Zeg ook niet dat er niet andere plankjes voor gebruikt kunnen worden, echter zijn mijn ervaringen met dit plankje wel goed, vandaar :)

Maar al met al keus zat :P

Verwijderd

Topicstarter
Het was mijn oude moederbord :), dus ik weet dat die eerste 64 MB 100 mhz was...

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Op donderdag 24 januari 2002 11:01 schreef Twynn het volgende:
Sterker nog.. Je kunt zelfs ook nog een AMD plankje met SDRam nemen, en er een Duron inproppen (of eventueel een oud type thunderbird met 100MHz FSB).
Dat is inderdaad ook zo. Maar persoonlijk vind ik de combinatie AMD K7 + SDR zonde van de capaciteiten van de AMD processor en bijbehorend chipset. Je kunt in dit geval dus beter een bordje nemen dat zowel SDR als DDR ondersteunt. Dan heb je nog headroom om in de toekomst te upgraden naar DDR (en eventueel een nieuwere Athlon XP of Thoroughbred) :)

De ECS K7S5A is aanbevelenswaardig. Lekker veel "Bang for Buck" ;)

• lange
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-08 15:15

lange

Boom Boom?

alle mobo's, zet gewoon je geheugen bus op 100mhz :?

Verwijderd

Ik heb het even opgezocht en dat moederbord is een prima bordje en het is echt zonde om een andere te kopen. De snelste coppermine celerons en p3's (evt met biosupdate) kan je er zowiezo opplaatsen, die USB is in principe gewoon 100% complient, dus of hij is stuk, of (en dat denk ik eerder) er is een driver of windows (software)probleem.

Aan dat bordje kan het echt niet liggen (tenzij de USB stuk is) Formatteer anders eens je C: schijf en zet er eens een verse windows install op, of een dual boot op je d/e harde schijf als je die hebt.

Verwijderd

Topicstarter
Dus ELK huidige AMD moederbord wat nog SDRAM ondersteund kan geheugen van 100MHz aan, maar dan moet er wel een Duron in? Ik zie hier namelijk een verhaaltje over een Duron met een 133Mhz memory bus...
In contrast, AMD is built on a 133 MHz memory clock that even works in DDR mode, depending on the chipset.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het even opgezocht en dat moederbord is een prima bordje en het is echt zonde om een andere te kopen. De snelste coppermine celerons en p3's (evt met biosupdate) kan je er zowiezo opplaatsen, die USB is in principe gewoon 100% complient, dus of hij is stuk, of (en dat denk ik eerder) er is een driver of windows (software)probleem.
Ik snap wat je bedoelt, maar ik heb echt de allerlaatste bios upgrade een tijdje geleden al gedaan, aangezien het mobo een 40 GB IBM schijf niet kon zien. Het is de 1MB BIOS versie, en die heeft maar een BIOS upgrade tot iets van V1.5 ofzo. Toen kon hij nog niet die schijf zien (ja, wel in de clip 32 stand, maar dat wil je natuurlijk ook nie). Toen heb ik trouwens maar OnTrack (geloof ik) gebruikt van IBM (disk manager) om toch de complete capaciteit te kunnen gebruiken.

Ik geloof dat hij ook niet snellere procs aankon dan 433Mhz, maar dat weet ik niet meer...

Verwijderd

Topicstarter
Ik bedenk me ineens iets...

De USB scanner kon wel op dat moederbord aangesloten worden!

De camera wordt wel herkend maar is niet te benaderen vanuit verkenner, dus ik vermoed dat er geen ruimte is voor meer 'schijfruimte' door dat programma van IBM (zie eerdere post). Ik zit dus te denken aan schijfruimte adressering, en dan eigenlijk aan de limiet ervan...

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

In zo goed als elk MB, waarin sdram past kun je je memory op 100 Mhz zetten, of er nou een duron of TB inzit maakt niet uit. Want bijna altijd staat dus FSB los van de memspeed.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Op donderdag 24 januari 2002 11:14 schreef aRaS het volgende:
Dus ELK huidige AMD moederbord wat nog SDRAM ondersteund kan geheugen van 100MHz aan, maar dan moet er wel een Duron in? Ik zie hier namelijk een verhaaltje over een Duron met een 133Mhz memory bus...
Das dus een overgeklokte Duron :) |:(
Das dus maximaal instelbaar en ondersteund volgens de specs :)

Enne, we zouden het allemaal op prijs stellen als je niet telkens direct achter elkaar een nieuwe reply post als je je bedenkt nog iets te willen zeggen. Gebruik dit knoppie Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/tweakers/images/icons/edit.gif om je laatste post te editen.. Dat leest prettiger ;)

Verwijderd

Op donderdag 24 januari 2002 11:23 schreef aRaS het volgende:

[..]

Ik snap wat je bedoelt, maar ik heb echt de allerlaatste bios upgrade een tijdje geleden al gedaan, aangezien het mobo een 40 GB IBM schijf niet kon zien. Het is de 1MB BIOS versie, en die heeft maar een BIOS upgrade tot iets van V1.5 ofzo. Toen kon hij nog niet die schijf zien (ja, wel in de clip 32 stand, maar dat wil je natuurlijk ook nie). Toen heb ik trouwens maar OnTrack (geloof ik) gebruikt van IBM (disk manager) om toch de complete capaciteit te kunnen gebruiken.

Ik geloof dat hij ook niet snellere procs aankon dan 433Mhz, maar dat weet ik niet meer...
Ik heb nog even op die site van hun gekeken en ik had me vergist, coppermines kunnen er volgens hen niet op, wel Katmai's t/m 600mhz ,maar hdd's >40GB zou geen probleem moeten zijn en USB al helemaal niet.

http://www.ecs.com.tw/products/products.htm

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Op donderdag 24 januari 2002 11:46 schreef eelcoz het volgende:

[..]

Ik heb nog even op die site van hun gekeken en ik had me vergist, coppermines kunnen er volgens hen niet op, wel Katmai's t/m 600mhz ,maar hdd's >40GB zou geen probleem moeten zijn en USB al helemaal niet.

http://www.ecs.com.tw/products/products.htm
Coppermines kunnen er wel op, maar dan alleen met een convertertje. Het is immers een bordje met de trouwe 440BX chipset. Het is slechts een kwestie van een BIOS update met de juiste CPU microcodes (eventueel te hacken).

Verwijderd

Topicstarter
Sorry voor de postjes-achter-elkaar (ik heb geen excuus)

De IBM schijf was ECHT niet te gebruiken (en niet herkend) ZONDER de 'clip 32' jumper te plaatsen (maar dan heb je maar 30 gig). Ik had met ECS toendertijd contact gehad en BIOS v1.5b is (helaas voor mijn pa) echt de allerlaatste versie en het bord zou nooit die 40 GB schijf herkennen.

Het is een BIOS limitation...

But anywayz...

Ik zie een mooi ECS K7S5A bordje (voor weinig) met DDR- en SDram geheugenondersteuning. En dan met iets van een Duron 1Ghz. Hoeft mn pa ook geen andere geluidskaart ipv z'n isa soundblaster te kopen...

Bedankt voor de reakties

Verwijderd

Op donderdag 24 januari 2002 12:09 schreef aRaS het volgende:
Sorry voor de postjes-achter-elkaar (ik heb geen excuus)

De IBM schijf was ECHT niet te gebruiken (en niet herkend) ZONDER de 'clip 32' jumper te plaatsen (maar dan heb je maar 30 gig). Ik had met ECS toendertijd contact gehad en BIOS v1.5b is (helaas voor mijn pa) echt de allerlaatste versie en het bord zou nooit die 40 GB schijf herkennen.

Het is een BIOS limitation...

But anywayz...

Ik zie een mooi ECS K7S5A bordje (voor weinig) met DDR- en SDram geheugenondersteuning. En dan met iets van een Duron 1Ghz. Hoeft mn pa ook geen andere geluidskaart ipv z'n isa soundblaster te kopen...
Kan.. maar als je dan tch een nieuw bord gaat kopen, waarom dan niet direct een leuk AthlonXP systeempje, ben je honderd euro meer kwijt, maar voorkom je dat je aan het eind van dit jaar weer moet upgraden.

Verwijderd

Topicstarter
Mn pa speelt geen spelletjes, dus zijn computer hoeft niet zozeer supersnel te wezen (maar als het aan mij lag dan werd het wel een vette natuurlijk ;) ) Daarom wil hij dat 100Mhz geheugen blijven gebruiken, net als z'n viper 550 videokaart.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:27

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op donderdag 24 januari 2002 13:37 schreef aRaS het volgende:
Mn pa speelt geen spelletjes, dus zijn computer hoeft niet zozeer supersnel te wezen (maar als het aan mij lag dan werd het wel een vette natuurlijk ;) ) Daarom wil hij dat 100Mhz geheugen blijven gebruiken, net als z'n viper 550 videokaart.
Tip: vertel hem dat de 2D kwaliteit van de Viper550 (TNT1)naar hedendaagse maatstaven gewoon beroerd is, en als hij wil voorkomen dat jullie allemaal met brillen en RSI zitten een upgrade van de VGA kaart toch aan te raden valt. En welke kaart heeft de beste 2D tegenwoordig (ja de Matrox G550 ssst ;) ) - de ATi Radeon8500 :9

Dat die 'toevallig' ook een beetje geschikt is om te gamen hoef je er niet bij te vertellen >:)

Net zo goed als dat de QuantiSpeed architectre van de nieuwe AthlonXP core er is om je zakelijk nog productiever te maken :+

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Eigenlijk moet hij gewoon mijn systeem overkopen ;) , ik heb een chaintech 7aja (maar dan nog met een u-dma 66 controller) met een Athlon 800Mhz en een V7100 videokaart.

Snel zat voor hem zou ik zeggen!
Pagina: 1